آپراکسی گفتار دوران کودکی چیست؟ | دلایل و تشخیص آن

در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارند. برخی از این اختلالات را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات روانی می توانند آسیب های زیادی را در دوران کودکی وارد کنند. اگر این اختلالات درمان نشود می تواند آینده کودک را به خطر بیاندازد. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند. بعضی اختلالات اما به شیوه های گفتاری کودکان باز می گردد. شیوه های گفتاری کودکان اگر دچار اختلال شوند باید زود درمان پیدا کنند. در روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. تعاریف در روان شناسی توسط اشخاص مختلفی گفته شده است. اما همه این تعاریف مورد تایید قرار نگرفته است. در مقاله های قبل گفتیم که اختلالات روانی چه تاثیراتی بر کودکان خواهد گذاشت.

ما حتی گفتیم که اگر این اختلالات ادامه پیدا کنند در بزرگسالی باعث ایجاد مشکلات در افراد می شوند. در ادامه می خواهیم ببینیم که آپراکسی گفتار دوران کودکی چیست؟ | دلایل و تشخیص آن چیست؟

اختلالات می تواند از سنین کودکی تا نوجوانی ادامه داشته باشد. این اختلالات حتی به گونه ای است که تا بزرگسالی هم ممکن است ایجاد شود. اختلالات روانی بخش بسیاری از زندگی ما را تشکیل داده است. در جوامع امروزی است مشکلات و بیماری های زیادی وجود دارد. برای حل این مشکلات بهتر است به مشاوره بروید و زودتر درمان را شروع کنید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آپراکسی گفتار دوران کودکی چیست؟ | دلایل و تشخیص آن صحبت کنیم.

بسیاری از مشکلات گفتاری در دوران کودکی ایجاد می شود.

آپراکسی گفتار دوران کودکی

بسیاری از مشکلات گفتاری در دوران کودکی ایجاد می شود. برخی از آن ها جزئی هستند و می توان با گذشت زمان آن ها را برطرف کرد. در حالی که برخی دیگر تغییر آن ها دشوارتر است و می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد. امروز، ما به بررسی یک اختلال گفتاری می پردازیم که کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد. آپراکسی گفتار در دوران کودکی یا CAS این اختلال است که حتی باعث اضطراب نیز می شود.

آپراکسی گفتار دوران کودکی چیست؟ | دلایل و تشخیص آن

آپراکسی گفتار دوران کودکی یک اختلال گفتاری است. این اختلال شامل حرکات نادرست ماهیچه های گفتاری کودک می شود. خود ماهیچه ها به اندازه مغز تحت تأثیر قرار نمی گیرند. مغز برنامه ای برای صحبت کردن تدوین می کند و به ماهیچه های گفتار می گوید. با CAS، ارتباط نادرستی بین مغز و ماهیچه ها وجود دارد.  و این امر باعث می شود کودکان نتوانند صحبت کنند. در حالی که بسیاری از کودکان دچار برخی از مشکلات گفتاری می شوند ، CAS غیر معمول است. تقریباً از هر 1000 کودک 1 نفر را مبتلا می کند.

درباره آپراکسی گفتار دوران کودکی چه می دانید؟

برای صحبت کردن، پیام ها باید از مغز شما به دهان شما برسد. این پیام ها به ماهیچه ها می گویند چگونه و چه موقع برای ایجاد صداها حرکت کنند. اگر فرزند شما آپراکسی گفتار دارد، پیام ها به درستی منتقل نمی شوند. کودک شما ممکن است نتواند لب ها یا زبان خود را به جای مناسب برای صداها حرکت دهد.  حتی اگر ماهیچه هایش ضعیف نباشند. گاهی اوقات، ممکن است او اصلاً نتواند چیزهای زیادی بگوید. کودک مبتلا به آپراکسی گفتار دوران کودکی می داند چه می خواهد بگوید. CAS یک مشکل در مغز او است که باعث می شود ماهیچه های دهانش حرکت کند.  نه این که چقدر خوب فکر می کند. ممکن است CAS به نام دیسپراکسی کلامی یا آپراکسی تکاملی را بشنوید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ممکن است اصطلاح “توسعه ای” را بشنوید. CAS مشکلی نیست که کودکان به سادگی از آن عبور کنند. کودک مبتلا به آپراکسی گفتار دوران کودکی صداها را به ترتیب معمولی و با سرعت کمتری یاد می گیرد. اگر فرزند شما CAS دارد، از الگوهای معمولی پیروی نمی کند و بدون درمان پیشرفت نمی کند. این کار زیادی طول می کشد، اما گفتار فرزند شما می تواند بهبود یابد.

علائم آپراکسی گفتار دوران کودکی

آپراکسی گفتار دوران کودکی

علائم CAS درجات مختلفی دارد و کودکان مختلف با قسمت های مختلف گفتار دچار مشکل می شوند. CAS می تواند کودکان را قبل از این که به طور کامل صحبت کردن را بیاموزند، تحت تأثیر قرار دهد. و همچنین می تواند بر کودکان گذشته از دوران کودکی تأثیر بگذارد. علائم برای کودکان زیر 3 سال:

  • مشکل در غذا خوردن
  • بین کلمات یا صداها به مدت طولانی مکث می کند
  • هر بار یک کلمه را متفاوت تلفظ می کند
  • وقتی نوزاد هستند، صدایی ندارند
  • به نظر می رسد توسعه گفتار با تاخیر همراه است. فقط چند صدا می داند.

برخی از این علائم ممکن است نشانه چیز دیگری یا رایج باشد. اما اگر نوزاد شما دارای علائم متعدد باشد، می تواند نشانه CAS باشد.

  • علائم برای کودکان بالای 3 سال
  • کودک شما می تواند کلمات را درک کند اما به سختی می تواند صحبت کند.
  • تقلید از کلمات واضح تر از کلماتی است که به تنهایی گفته می شود.
  • هنگام صحبت، برای حرکت دادن ناحیه دهان خود تلاش می کند.
  • گفتن کلمات طولانی تر دشوارتر است.
  • گاهی کلمات هر بار متفاوت بیان می شوند.
  • افراد غریبه در درک آن ها مشکل دارند.
  • نمی توانند هجاهای آن ها را به خوبی تأکید کنند.
  • مشکل در مهارت های حرکتی خوب

همچنین ممکن است کودک دچار بدخلقی و سرخوردگی شود. چرا که قادر به بیرون آوردن کلمات خود نیست، یا به دلیل عدم صحبت صحیح مورد تمسخر قرار می گیرد. اگر فرزند شما دارای هر یک از این علائم است، توصیه می شود به متخصص مراجعه کند. آن ها می توانند به بررسی این که آیا فرزند شما مبتلا به آپراکسی گفتار دوران کودکی است یا خیر و سایر علل احتمالی مانند کم شنوایی را رد کنند.

دلیل آپراکسی گفتار دوران کودکی

آپراکسی گفتار دوران کودکی

همانطور که گفته شد، CAS زمانی است که مغز در ارسال دستورات به ماهیچه های گفتار دچار مشکل می شود. علت دقیق آن هنوز ناشناخته است. برخی می گویند دلیل ژنتیکی است. اگر فرزند شما دچار آسیب مغزی شده است، ممکن است مقصر باشد.

تشخیص دادن این اختلالات

اگر مشکوک هستید که فرزند شما آپراکسی گفتار دوران کودکی دارد، برای تشخیص کجا می توانید مراجعه کنید؟ شما باید آن ها را نزد آسیب شناس گفتار یا SLP ببرید. آن ها می توانند به گفتار فرزند شما نگاه کنند و هرگونه مشکل گفتاری را که دارند تشخیص دهند. آن ها آزمایش می کنند که کودک شما چقدر می تواند گفتار را درک کند و مهارت های حرکتی آن ها را بررسی کند. چندین عامل وجود دارد که آن ها برای تعیین اینکه آیا فرزند شما CAS دارد آزمایش می کنند.

آن ها ابتدا مهارت های حرکتی شفاهی خود را آزمایش می کنند. آن ها این کار را انجام خواهند داد

تولد بچه و این اختلال

مشاهده این که آیا کودک مبتلا به دیس آرتری است که ضعف در ناحیه دهان است. در حالی که اکثر موارد CAS در دیس آرتری وجود ندارد، اما هنوز هم ارزش بررسی دارد. به حرکات دهان نگاه کنید و ببینید چقدر خوب است. کودک باید حرکات معمول دهانی مانند بیرون آوردن زبان، جمع شدن لب ها و موارد دیگر را انجام دهد.

سرعت حرکات دهان را بررسی کنید. آیا کودک می تواند حرکات سریع دهان را انجام دهد؟ اگر نه، ممکن است آپراکسی گفتار دوران کودکی داشته باشند.

نکته

حرکات وانمود شده دهان را با زندگی واقعی مقایسه کنید. به عنوان مثال، کودک می تواند وانمود کند که دارد شیرینی می خورد. و سپس آب نبات واقعی به او می دهد و می بیند که چگونه مقایسه می کند. پس از آن، لحن یا ملودی گفتار کودک ممکن است آزمایش شود. برای آزمایش این، درمانگر ممکن است موارد زیر را در نظر بگیرد.

چگونه کودک بر هجا های خاص تأکید می کند؟

آپراکسی گفتار دوران کودکی

ببینید چگونه کودک بر هجا های خاص تأکید می کند. هجاها به روش های خاصی تأکید می شوند و نحوه تأکید آن ها می تواند معنای کلمه را تغییر دهد. به عنوان مثال، کلمه موضوع. این دو معنی دارد که بسته به هجا تغییر می کند. اگر می گویید، در مورد موضوعی صحبت می کنید. شما موضوع را می گویید، در مورد چیزی صحبت می کنید که شخصی به شما تحمیل کرده است. کودکان مبتلا به CAS در بدست آوردن هجا مناسب مشکل خواهند داشت.

آزمایش تغییرات زمین اگر قدم کودک شما در انتهای کلمه بالا می رود در حالی که باید در ابتدا بالا برود یا برعکس، ممکن است نشانه CAS باشد.

به نحوه مکث کودکان خود هنگام صحبت کردن گوش دهید.

به نحوه مکث کودکان خود هنگام صحبت کردن گوش دهید. مکث ها ویرگول جمله های گفتاری شما هستند.  و اگر در زمان های نامناسب متوقف شوند، می تواند معنای جمله را تغییر دهد. یا همگام شدن با آن چه می گویند را دشوار کند.

آن ها همچنین به نحوه شنیدن صدای حروف توسط فرزند شما به صورت ترکیبی یا جداگانه گوش خواهند داد.

همه این عوامل در کنار هم قرار گرفتن تا به شما کمک کنند. آپراکسی گفتار دوران کودکی در مورد تشخیص این که آیا کودک دارد یا اشکال دیگری از اختلالات گفتاری  استقاده می شود.

https://www.betterhelp.com/advice/childhood/what-is-childhood-apraxia-of-speech-how-it-affects-children/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا