آن چه باید درباره هر نوع PTSD بدانید

در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارد. همه ما می دانیم که استرس یکی از شایع ت ین مشکلاتی است که برا همه افراد به وجود آمده است. استرس در زندگی تا حدودی باعث پیشرفت است. حال اگر این استرس بیشتر از حد معمول باشد آسیب زا خواهد بود. در واقع شما در هر کاری اگر بیش از حد بخواهید آن را تکرار کنید روزی شما را آزار می دهد. استرس انواع مختلفی دارد. یکی از انواع استرس PTSD است. قبلاً در ارتباط با PTSD و ویژگی های آن با شما صحبت کردیم.البته آن چه باید درباره هر نوع PTSD بدانید بسیار زیاد است.

هر فردی به علت شرایط مختلف همان طور که در مقاله های قبل گفتیم می تواند دچار خشم یا استرس شود. در دورانی که زندگی می کنیم ممکن است فرد به علت های مختلف دچار این فرآیند استرسی شوند. برخی با داشتن استرس ممکن است خشم را هم در خود به وجود بیاورند. در این موقعیت است که مشاوره وارد کار می شود. 

واکنش مردم نسبت به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) متفاوت است.

آن چه باید درباره هر نوع PTSD بدانید | مرکز مشاوره همکده

واکنش مردم نسبت به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) متفاوت است. زندگی با این شرایط می تواند کاملاً مشکل باشد. برخی از افراد برای سرکوب این اختلال به الکل یا مواد مخدر روی می آورند. متأسفانه، این فقط علائم شایع را افزایش می دهد. PTSD که در غیر این صورت اختلال پس از سانحه شناخته می شود، بیماری است که به دلیل یک واقعه ترسناک رخ می دهد. در بیشتر موارد، ممکن است به دلیل تجارب فردی یا شاهدان باشد. علائم شایع ممکن است شامل احساس اضطراب و افکار غیرقابل کنترل در مورد این رویداد باشد. با این حال، انواع مختلفی از PTSD وجود دارد. این نوع براساس برخی تحقیقات طبقه بندی می شوند.

انواع PTSD در افراد مختلف چیست؟

اساساً، اختلال استرس پس از سانحه PTSD با تجربه یک واقعه آسیب زا سروکار دارد. در برخی موارد، PTSD ممکن است به دلیل ویژگی های شخصیتی ارثی رخ دهد. انواع PTSD اساساً براساس انواع واکنش ها به حوادث آسیب زا است. آن چه باید درباره هر نوع PTSD بدانید باعث می شود شما اطلاعات دقیق تری داشته باشید. در این جا انواع PTSD وجود دارد:

PTSD بدون عارضه

فرد مبتلا به PTSD بدون عارضه ممکن است به یک واقعه آسیب زای قابل توجه متصل شود. این نوع PTSD با چندین رویداد سرو کار ندارد. به عنوان مثال، ممکن است فقط با یک حادثه خاص یا یک فاجعه طبیعی مرتبط باشد. علاوه بر این، این شرایط ممکن است به طور مداوم از یک رویداد آسیب زا تشکیل شود. درمانگران ممکن است درمان PTSD بدون عارضه را ساده تر از انواع دیگر بدانند. اگر PTSD بدون عارضه داشته باشید ، ممکن است علائمی مانند بازگشت به عقب، کابوس ها و تغییرات خلقی را تجربه کنید. اگر هر یک از این علائم را احساس کردید، لطفا با یک درمانگر مشورت کنید. سایت های مختلف متخصصان دارای مجوزی را ارائه می دهد که می توانند در این مشکلات به شما کمک کنند.

PTSD همراه

برخلاف سایر انواع PTSD، PTSD همراه با بیش از یک شرایط روانی سروکار دارد. افراد مبتلا به این اختلال معمولاً دارای موارد سو مصرف مواد هستند. PTSD همراه کاملاً در دنیا شایع است زیرا بیشتر افراد معمولاً با بیش از یک بیماری دست و پنجه نرم می کنند. نمونه هایی از چنین شرایطی شامل افسردگی، اختلال وحشت و مواردی از این دست است. نام دیگر این اختلال “اختلال همزمان” است زیرا با سایر اختلالات روانپزشکی اتفاق می افتد. بسیاری از افراد مبتلا به PTSD همراه ممکن است وسوسه شوند که خودشان با استفاده از داروها آن را درمان کنند. با این حال، یک درمانگر ممکن است بهترین گزینه باشد. متخصصان معمولاً به طور جداگانه به درمان PTSD همراه نیز روی می آورند.

پاسخ استرس طبیعی نوعی از PTSD

آن چه باید درباره هر نوع PTSD بدانید | مرکز مشاوره همکده

این پاسخ استرس معمولاً قبل از PTSD رخ می دهد. در برخی موارد، افراد مبتلا به “پاسخ استرس طبیعی” ممکن است دچار PTSD نشوند. با این حال، بعضی از آن ها بسته به چگونگی کمک به فرد، PTSD دارند. واکنش های استرس طبیعی معمول است و افراد معمولاً در صورت درمان زود هنگام نتایج بهتری را مشاهده می کنند. این پاسخ ها ممکن است به دلیل حوادثی مانند بیماری ها، جراحی ها، فشار زیاد و تصادفات ایجاد شود. یکی از موثرترین راه های پیشرفت می تواند مکالمه با عزیزان باشد. گذشته از صحبت با عزیزان، درمان نیز می تواند یک قدم تعیین کننده باشد. همچنین یک گروه پشتیبانی می تواند مفید واقع شود.

اختلال استرس حاد نوعی از PTSD

این نوع اختلال قبل از PTSD نیز وجود دارد. این ممکن است در افرادی اتفاق بیفتد که باعث شود احساس کنند قرار است جان خود را از دست بدهند. نمونه هایی از این قبیل رویدادها می تواند شامل مرگ یکی از عزیزان، وقوع نزدیک به مرگ، بلایای طبیعی، بیکاری و موارد دیگر باشد. این اختلال استرس به طور معمول اندکی پس از این حوادث رخ می دهد و در نهایت می تواند به PTSD تبدیل شود. هنوز هم به عنوان یکی از موضوعات رایج منجر به توسعه PTSD می شود. بیشتر موارد اختلال استرس حاد یک ماه طول می کشد. با این حال، وقتی بیش از یک ماه شود، ممکن است PTSD نامیده شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علائم اختلال استرس حاد شامل سردرد، تعریق، درد قفسه سینه، تپش قلب، حالت تهوع و درد معده است. خوشبختانه، استرس حاد نیز قابل درمان است. گروه های پشتیبانی، درمان یا داروها از روش های معمول درمان این اختلال هستند.

PTSD پیچیده

این نوع PTSD با انواع دیگر متفاوت است زیرا با چندین رویداد آسیب زا سروکار دارد. بیشتر افراد مبتلا به این نوع اختلال سو استفاده یا خشونت خانگی را تجربه کرده اند. در بعضی موارد، PTSD پیچیده ممکن است در افرادی رخ دهد که ضرر غیرمنتظره ای را تجربه می کنند. سایر رویدادهایی که می توانند منجر به PTSD پیچیده شوند شامل تجارب مداوم جنگ و خشونت در جامعه است. علائم PTSD پیچیده شامل کابوس، بازگشت به عقب، تغییرات خلقی و تحریک پذیری است. با این حال، درمان PTSD پیچیده ممکن است کاملاً متفاوت با انواع دیگر باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آن چه باید درباره هر نوع PTSD بدانید | مرکز مشاوره همکده

شخصیت مرزی، اختلال شخصیت ضد اجتماعی از دیگر احتمالات شرایط مرتبط با PTSD پیچیده است. افراد ممکن است پرخاشگری، سو مصرف مواد و تکانشگری را نیز نشان دهند.

جلوگیری از اختلالات استرس از جمله PTSD و غلبه بر وقایع آسیب زا می تواند سخت باشد.

جلوگیری از اختلالات استرس از جمله PTSD و غلبه بر وقایع آسیب زا می تواند سخت باشد. ممکن است اکثر مردم سخت باشد که فکر کردن در مورد این وقایع را متوقف کنند. به همین دلیل، ترس، عصبانیت، افسردگی و اضطراب ممکن است ایجاد شود. بیشتر این احساسات نشانه ضربه است. خوشبختانه، بیشتر افراد به PTSD طولانی مدت مبتلا نمی شوند. اگر هر یک از این موارد را تجربه کردید، ممکن است فکر کنید که با اعضای خانواده یا دوستان معتمد صحبت کنید. کمک مشاوره یا صحبت  با یک درمانگر نیز گام مفیدی در پیشگیری از PTSD خواهد بود.

غلبه بر علائم PTSD

اختلالات پس از سانحه با علائم مختلفی روبرو می شود که برای درمان آن ها چالش برانگیز است. بیشتر افراد مبتلا به این اختلال تمایل به سمت مصرف مواد مخدر یا الکل دارند. این مکانیزم های مقابله ای کاملاً ناسالم هستند و ممکن است به عوارض دیگر سلامتی منجر شوند. قابل درک است که PTSD می تواند شدید باشد، عمدتا به این دلیل که احساس ترس، اضطراب و افسردگی را در شما به وجود می آورد. اگر برای غلبه بر علائم PTSD چالش هایی دارید، لطفاً با یک متخصص بهداشت روان مشورت کنید.

با مردم  و افراد مختلف صحبت کنید

توضیح تجربیات یا شاهدان خود برای دیگران می تواند یک فعالیت بسیار چالش برانگیز باشد. همچنین ممکن است صحبت در مورد رویدادهای آسیب زای خود برای مردم پیچیده باشد. به طور کلی، ممکن است دشوار باشد که در مورد علائم خود مانند خشم، ترس، اضطراب و افسردگی صحبت کنید. با این حال، بحث و گفتگو با افراد مورد اعتماد بسیار مفید است. اگر از رابطه بین علائم و اختلال اطمینان ندارید، با مشورت یک درمانگر از او کمک بگیرید. حمایت از مردم را نمی توان دست کم گرفت.

  • با خانواده و دوستان خود بازی کنید
  • تجربیات خنده دار را به اشتراک بگذارید
  • به پیاده روی طولانی بروید
  • بحث های طولانی و جذاب داشته باشید.

ذهن آگاهی

آن چه باید درباره هر نوع PTSD بدانید | مرکز مشاوره همکده

یکی از راهکارهای مفید برای خلاص شدن از استرس، انطباق با فنون مراقبه است. جالب است که ذهن آگاهی فواید دیگری نیز دارد، مانند:

  • درمان بیماری های قلبی
  • کاهش فشار خون
  • کاهش درد مزمن
  • کمک به خواب
  • سلامت روان را بهبود می بخشد
  • فعالیت بدنی یا ورزش

این تکنیک ها در کنار آن چه باید درباره هر نوع PTSD بدانید بسیار مفید هستند.

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا