گسستگی به عنوان یک علامت اضطراب

اضطراب در دنیای امروزی بسیار شایع شده است. گسستگی یکی از عواملی است که می تواند باعث ایجاد اضطراب شود. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارند. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. استرس و اضطراب می تواند آسیب های زیادی را به ما وارد کند. خصوصا اگر در دوران کودکی این اتفاقات برای ما افتاده باشد. یکی از مواردی که همیشه در هنگام اضطراب و استرس ها خطرناک است ماندگاری آنان است. در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارد.

این اختلالات می تواند به علت های مختلفی در افراد به وجود بیاید. برخی از این اختلالات را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات روانی أنواع مختلفی دارند و ممکن است در دوران کودکی ایجاد شود. اگر در دوران کودکی این اختلالات درمان نشوند می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از اختلالات معروف در دنیای روان شناسی اختلال اضطراب اجتماعی است. اختلال اضطراب اجتماعی دارای علائم مختلفی است. این علائم در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با اختلالات اضطراب اجتماعی صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که گسستگی به عنوان یک علامت اضطراب چیست؟

انواع مختلف درمان ها

درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند. همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اظزذای طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با گسستگی به عنوان یک علامت اضطراب صحبت کنیم.

گسستگی و اضطراب

گسستگی به عنوان یک علامت اضطراب

اضطراب تجزیه یک تشخیص خاص یا مجموعه ای از علائم نیست. بلکه گسستگی یک علامت است و ممکن است با اضطراب مرتبط باشد. زمانی که فردی گسستگی را تجربه می کند، از محیط اطراف یا خود جدا می شود. این واکنش برای کاهش موقت تجربیات عاطفی بالقوه طاقت‌فرسا مانند خاطرات آسیب‌زا عمل می‌کند و ممکن است به طور موقت احساس شرم، اضطراب یا ترس را کاهش دهد. اما به عنوان یک راه حل سالم در درازمدت عمل نمی‌کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

گسستگی مرتبط با اضطراب ممکن است در طول یک رویداد استرس زا و اضطراب زا یا در طول یا بعد از یک دوره نگرانی شدید رخ دهد. از آن جا که تفکیک مبتنی بر مقابله اجتنابی است و در کوتاه مدت “کار می کند” اما پیامدهای منفی طولانی مدت دارد.

تفکیک یا گسستگی چیست؟

گسستگی به قطع ارتباط از لحظه حال اشاره دارد. این یک راه ناخودآگاه برای مقابله و اجتناب از یک موقعیت آسیب زا یا افکار منفی است. در حالی که حدود نیمی از افراد ممکن است در طول زندگی خود یک رویداد تجزیه را تجربه کرده باشند. تنها حدود 2٪ در واقع با چیزی که به عنوان اختلال تجزیه ای شناخته می شود تشخیص داده می شوند.

جدایی معمولاً در پاسخ به یک رویداد آسیب زای زندگی مانند رویدادی که در زمان حضور در ارتش یا تجربه آزار و اذیت با آن مواجه می شود، اتفاق می افتد. به این ترتیب، تفکیک معمولاً با تروما و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) همراه است. با این حال، تجزیه می تواند در زمینه علائم اضطراب و اختلالات اضطرابی نیز اتفاق بیفتد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اغلب، گسستگی که به دلیل استرس شدید یا هراس اتفاق می‌افتد، تشخیص داده می‌شود. اما به دلایل دیگری مانند مشکلات سلامتی نسبت داده می‌شود. یک فرد مبتلا به اختلال هراس ممکن است برای این علائم به دنبال مراقبت های پزشکی باشد و احساس ناتوانی در متوقف کردن آن ها کند.

به طور کلی، تفکیک با درمان انواع اختلالات تداخل دارد و توجه به لحظه حال را سخت می کند. همچنین می تواند پردازش و مقابله سالم با تروما را ایجاد کند یا از آن جلوگیری کند. به همین دلیل، پرداختن به جدایی از طریق درمان و یادگیری راه‌های مقابله با آن مهم است.

علائم گسستگی در اضطراب

فرآیند تفکیک معمولاً خارج از آگاهی شما اتفاق می افتد، اگر چه ممکن است متوجه شوید که در حال وقوع است، به خصوص اگر در زمینه اضطراب باشد. این تجربه شامل قطع ارتباط بین حافظه، آگاهی، هویت و افکار شماست.

به عبارت دیگر، در حالی که به طور معمول مغز شما رویدادها (مانند خاطرات، هویت، ادراکات، عملکرد حرکتی و غیره) را با هم پردازش می کند. در حین تفکیک، این قسمت ها از هم جدا می شوند و احساس قطع ارتباط را در شما به وجود می آورند. تفکیک یک اصطلاح کلی است که به جدا شدن از خیلی چیزها اشاره دارد.

مسخ شخصیت

با مسخ شخصیت، ارتباط ذهن شما با افکار، احساسات، اعمال یا بدن شما قطع شده است. نمونه هایی از این موارد عبارتند از احساس این که در حال تماشای فیلمی درباره خود هستید یا اینکه هویت ندارید. برخی از علائم تجربه شده در نتیجه مسخ شخصیت عبارتند از:

  • تغییرات در برداشت شما
  • حس تحریف شده زمان
  • بی حسی عاطفی یا فیزیکی
  • احساس غیر واقعی بودن یا غیبت خود
  • غیرواقعی سازی

غیرواقعی سازی باعث ایجاد حسی می شود که در آن جهان واقعی احساس نمی شود. نمونه هایی از این موارد شامل دیدن جهان در سایه های خاکستری یا داشتن دید تونلی هنگام نگاه کردن به جهان است.

علائم درگیر با عدم تحقق عبارتند از:

  • احساس این که دنیای اطراف شما واقعی نیست
  • دنیا را کسل کننده می دانند
  • وقتی به دنیا نگاه می کنید، دید تونلی دارید

تشخیص گسستگی

سه نوع اختلال تجزیه ای در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) وجود دارد. با این حال، این ها از گسستگی مربوط به اضطراب جدا هستند:

اختلال مسخ شخصیت

با احساس مداوم که از دنیای اطراف خود جدا هستید مشخص می شود.

فراموشی تجزیه ای

با مشکل در به خاطر سپردن رویدادها یا فراموشی رویدادها به دلیل تفکیک مشخص می شود.

اختلال هویت تجزیه ای

با وجود دو یا چند شخصیت متمایز و شکاف در حافظه مشخص می شود (که قبلاً به عنوان اختلال شخصیت چندگانه شناخته می شد).

باز هم، هیچ تشخیصی برای “اضطراب جدایی” وجود ندارد. اگر چه تجزیه می تواند یک علامت مرتبط با اختلالات اضطرابی باشد. عمده ترین اختلالات اضطرابی که ممکن است به عنوان یک علامت مربوط به جدایی باشد عبارتند از:

  • مشکلات اضطراب فراگیر (GAD)
  • اختلال هراس
  • اختلال اضطراب اجتماعی (SAD)
  • فوبیای خاص

علل گسستگی

در حالی که علت دقیق گسستگی نامشخص است، متخصصان خاطرنشان می کنند که این فرایند با اختلالات خلقی و اضطراب مرتبط است و همچنین راهی برای مقابله با تروما است. در نتیجه، گسستگی اغلب افرادی را تحت تأثیر قرار می دهد که انواع زیر را تجربه کرده اند

  • تصادفات
  • حمله
  • بلایای طبیعی
  • نبرد نظامی
  • آزار جنسی یا جسمی

زمانی که گسستگی مربوط به اضطراب یا هراس باشد، معمولاً برای مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به زمانی که به دلیل ضربه یا سوء استفاده یا به عنوان علامتی از یک اختلال تجزیه‌ای قابل تشخیص باشد، رخ می‌دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شما باید بدانید که اضطراب، استرس مداوم و سطح پایین است. این بر سیستم عصبی شما فشار وارد می کند و در نهایت ممکن است باعث شود که برای محافظت از خود از خود جدا شوید. اما به یاد داشته باشید، این همه بیشتر در سطحی اتفاق می‌افتد که احتمالاً از آن آگاه نیستید.

درمان گسستگی

اگر چه درمان خاصی برای گسستگی وجود ندارد، اما نشان داده شده است که داروها و روان درمانی کمک می کند.

داروها

در حالی که هیچ دارویی برای درمان این مشکل وجود ندارد. پزشک شما ممکن است داروهای ضد روان پریشی، ضد افسردگی یا داروهای ضد اضطراب را برای کاهش برخی از علائم یک وضعیت تجزیه ای تجویز کند.

روان درمانی

درمان گسستگی مربوط به اضطراب معمولاً شامل روان درمانی (مانند درمان شناختی رفتاری یا رفتار درمانی دیالکتیکی) خواهد بود.  حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم (EMDR) درمانی دیگری است که گاهی استفاده می شود. از آن جایی که گسستگی می تواند در اثربخشی درمان اختلال ایجاد کند. درمانگر شما ممکن است از شما بخواهد که کارهای زیر را انجام دهید تا از دوره انفصال خارج شوید:

  • ارتباط چشمی برقرار کنید
  • هر چیزی که دوست دارید بخورید
  •  کمی قدم بزنید

مقابله با گسستگی در اضطراب

شما می توانید این کار را با داشتن یک “برنامه پایه” انجام دهید که وقتی می بینید که از هم فاصله می گیرید یا احساس می کنید در حال جدا شدن هستید، در جای خود قرار می دهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

می توانید احتمال وقوع آن را کاهش دهید و همچنین سعی کنید به جای این که اجازه دهید اضطراب شما آن را از کنترل خارج کند، یاد بگیرید که در صورت وقوع آن را نادیده بگیرید.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا