کارشناسان چند علامت هشداردهنده فروپاشی عصبی را نشان می دهند

فروپاشی عصبی یکی از مواردی است که آسیب های زیادی به همراه دارد. این در واقع یک اختلال روانی است که در هر فرد علائن متفاوتی نشان می دهد. مشکلات عصبی و روانی به گونه ای مکمل یکدیگرند. یعنی آسیب های روانی می تواند در زمینه مشکلات عصبی به افراد آسیب بزند. اختلالات عصبی رفتاری یکی از اختلالات شخصیتی است. این نوع اختلال آسیب های مختلفی را می رساند.

آسیب های آن می تواند در طولانی مدت خطرناک باشد. اختلالات عصبی رفتاری بدن یکی از اختلالاتی است که ممکن است در برخی از افراد از کودکی وجود داشته باشد. همان طور که گفتیم اختلالات روانی در واقع در مواقعی که شما ممکن است انتظار آن را نداشته باشید یا به علت وجود موارد مختلف در محل کار یا زندگی به وجود میاد. ما هم در ارتباط با اختلالات عصبی صحبت کردیم. نکته ای که امروز می خواهیم بدانیم که کارشناسان چند علامت هشداردهنده فروپاشی عصبی را نشان می دهند، چگونه است.

اختلالات روانی و شخصیتی – فروپاشی عصبی در خانواده

برخی از این اختلالات ممکن است در برخی افراد به وجود آمده باشد. یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد. خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با کارشناسان چند علامت هشداردهنده فروپاشی عصبی را نشان می دهند، با شما صحبت کنیم.

علائم اولیه فروپاشی عصبی در خانواده

فروپاشی عصبی در خانواده به یک وضعیت شدید ناراحتی روانی اشاره دارد که در آن شما قادر به انجام وظایف روزمره زندگی خود نیستید. ممکن است نتوانید به طور کامل کار کنید و این فروپاشی ممکن است به طور همزمان با شرایط سلامت روان مانند اختلالات استرس، اختلالات افسردگی یا اختلالات اضطرابی رخ دهد.

چندین عامل مختلف در تعریف یک فروپاشی ذهنی نقش دارند، و هیچ معنای روشنی برای آن وجود ندارد. اساساً، اگر یک حالت شدید جسمی یا احساسی منفی باعث عدم کارکرد شود، می توان آن را یک فروپاشی عصبی در خانواده در نظر گرفت. تحمل چنین سختی می تواند ترسناک باشد، و شما را دچار سردرگمی و گناه کند، که فقط اوضاع را بدتر می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اما چگونه می‌توان نشانه‌هایی را که نشان می‌دهد یک فروپاشی عصبی در زندگی وجود دارد، تشخیص داد؟ با توجه به این علائم برای پیشگیری یا اجتناب از آن چه کاری می توانید انجام دهید؟ در این‌جا روانپزشکان چند نشانه اولیه حمله عصبی و نحوه اجتناب از آن را برای کمک به درک بهتر آشکار می کنند.

تغییرات در الگوهای خواب

الگوی خواب شما معمولاً برای سلامتی شما بسیار مهم است. هنگامی که از حالت عادی خارج می شود، می تواند سطح اضطراب را افزایش دهد، که مشکلات خواب را افزایش می دهد. این باعث افزایش اضطراب می شود. این یک چرخه معیوب است که در نهایت می تواند شما را به سمت یک فروپاشی عصبی در خانواده سوق دهد.

نکته

دکتر ارین انگل دکتر روانشناسی و روانپزشکی خاطرنشان می کند که این تغییرات می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. شما ممکن است:

  • خواب زیاد را به عنوان روشی برای اجتناب از مسائل زندگی روزمره شروع کنید.
  • به دلیل انباشته شدن اضطراب و استرس ناشی از کار بیش از حد مداوم مغز، اصلا نمی توانید بخوابید.
  • با عادات خواب و بیداری بسیار غیرمعمول یا ناهموار که در درازمدت به شما آسیب می رساند، کنار بیایید

تغییرات خواب

لحظه ای که متوجه تغییرات خواب می شوید، هر کاری که می توانید انجام دهید تا زمان سپری کردن در رختخواب را تنظیم کنید. ساعات بیداری و خواب را یکسان نگه دارید، مطمئن شوید که محیط اتاق خواب شما برای آرامش فراهم است. یا حتی از مکمل های ملاتونین استفاده کنید تا به شما در حفظ برنامه مناسب کمک کند.

با فروپاشی عصبی در خانواده زندگی روزمره غیر قابل کنترل است

کمی استرس معمولا کل روز شما را خراب نمی کند. اما اگر در نقطه‌ای هستید که انجام زندگی روزمره غیرممکن است، و با عملکرد اصلی خود دست و پنجه نرم می‌کنید، ممکن است نیاز مبرمی به استراحت داشته باشید.

مددکار اجتماعی بالینی دارای مجوز و مدیر توسعه برنامه آکادمی، هدر سنیور مونرو، بیان می‌کند که وقتی افراد حتی با کارهای کوچک روزانه شروع به احساس عصبی شدن بیش از حد می‌کنند اتفاقات ناگوار می افتد. یا زمانی که حتی موقعیت‌های اجتماعی ساده غیرممکن می‌شوند، نشانه‌ای از یک فروپاشی عصبی است. شما باید یک قدم به عقب برگردید و استراحت کنید تا زمانی که دوباره احساس کنید که می توانید از عهده آن برآیید. در صورت امکان، کمک از عزیزان نیز ممکن است ضروری باشد.

ناتوانی در تمرکز

وقتی استرس کوتاه مدتی دارید، می‌تواند با ارسال هورمون‌هایی که با سرعت بالا برای انجام وظایف خاص کار می‌کنند، قدرت مغز شما را به روش‌های شگفت‌آوری افزایش دهد. این هورمون ها به تمرکز و حافظه کمک می کنند.

روانپزشک، پزشک، و متخصص مغز و اعصاب، دکتر دیوید ا. مریل، می گوید، وقتی استرس به یک مشکل طولانی مدت تبدیل می شود، می تواند تمرکز بر روی هر چیزی را غیرممکن کند. زیرا شما بیشتر با حواس پرتی های بیرونی هماهنگ هستید. می‌توانید توانایی تمرکز در محل کار را از دست بدهید یا حتی با عدم تمرکز هنگام انجام کاری مانند رانندگی، خود را به خطر بیندازید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در واقع، سطوح استرس شدید در نهایت می تواند منجر به تولید مقدار زیادی کورتیزول شود که یک هورمون استرس مسئول مبارزه یا گریز است. تحقیقات بیان می کند که این حتی می تواند باعث از دست دادن حافظه شود. ممکن است به عنوان چیزی آسیب زا برای شما ثبت شود و سرکوب شود.

کارشناسان چند علامت هشداردهنده فروپاشی عصبی را نشان می دهند که هرگز نادیده گرفته نمی شود

“شکست عصبی” چیست؟

اصطلاح “شکست عصبی” از نظر پزشکی یک وضعیت مشروع در نظر گرفته شد. زمانی برای توصیف مجموعه ای از بیماری های روانی از جمله اختلال استرس حاد، اضطراب و افسردگی استفاده می شد. امروزه، اصطلاح “شکست عصبی” علائم شدید استرس و ناتوانی در مقابله با چالش های زندگی را توصیف می کند. اغلب، این علائم از یک اختلال روانی زمینه ای (مانند PTSD، اضطراب مزمن) ناشی می شود.

نکته

فروپاشی عصبی یا روانی اصطلاحی است که برای توصیف دوره پریشانی روانی شدید استفاده می شود. در این دوره، شما نمی توانید در زندگی روزمره خود فعالیت کنید.” اگر فردی فاقد ابزارهای درونی یا بیرونی برای مقابله با عوامل استرس زا باشد، بیشتر مستعد ابتلا به یک اختلال شدید مرتبط با اضطراب است. اختلالات اضطرابی شدید (مثلاً اختلالات هراس و برخی فوبیاها) و علائم آن‌ها ممکن است به نظر برسد که فرد در حال تجربه “شکست عصبی” است.

چندنشانه اولیه فروپاشی عصبی

دوره های طولانی استرس در نهایت توانایی فرد را برای عملکرد طبیعی مهار می کند. سطوح بالای استرس، در طول یک دوره طولانی، تقریباً به طور قطع اثرات روانی خواهد داشت. البته هرچه زودتر علائم را تشخیص دهد و اقدامات لازم را انجام دهد، بهتر است. بدون درمان، خطر ابتلا به بیماری روانی مادام العمر به شدت افزایش می یابد. بدیهی است که ما نمی خواهیم این اتفاق بیفتد. بنابراین، درک برخی از علائم اولیه “شکست عصبی” برای ما مفید است. در این‌جا چند مورد وجود دارد:

سوء مصرف الکل یا مواد مخدر

فروپاشی عصبی و سوء مصرف مواد اغلب دست به دست هم می دهند. هر دو به عنوان روشی برای مقابله مورد استفاده قرار می گیرند و هر دو تنها به تشدید مشکل کمک می کنند. سوء مصرف مزمن مواد مخدر یا الکل باعث سیم کشی مجدد مغز، آسیب به بدن و تشدید سایر علائم می شود.

خواب زیاد یا کم خوابی

خواب، مانند الکل و مواد مخدر، اغلب به عنوان یک مکانیسم مقابله‌ای استفاده می شود. در حالی که خواب بیش از حد ممکن است به اندازه مواد غیرقانونی خطرناک نباشد، رفتار اجتنابی را تقویت می کند. علائم شبیه بی خوابی ممکن است به دلایل زیادی ظاهر شوند: فکر بیش از حد، سوء مصرف مواد و تغییرات هورمونی سه مورد رایج هستند.

خستگی مداوم

بدن و مغز به سادگی برای مقاومت در برابر استرس بی پایان طراحی نشدند. پریشانی مداوم انرژی شناختی ما را از بین می برد که به نوبه خود انرژی بدن ما را تخلیه می کند. خستگی ممکن است به عنوان ضعف جسمانی قابل توجه نیز نشان داده شود. این ممکن است انجام کارهایی را که باید انجام دهیم سخت کند.

علائم اضطراب یا افسردگی و فروپاشی عصبی

اضطراب و افسردگی دو کاتالیزور شکست عصبی هستند. همانطور که گفته شد، پزشکان هر دو را به عنوان یک حمله عصبی یاد می کردند. و در واقع شبیه هم هستند. فروپاشی های ذهنی، مانند اضطراب و افسردگی، دیر شکل می گیرند. برای مثال، ممکن است ابتدا متوجه ناتوانی جزئی در تمرکز یا کمی مشکل در بیداری از رختخواب شوید.

مه مغزی

مه مغزی که به آن «ابر هشیاری» نیز گفته می‌شود، یک اصطلاح پزشکی غیررسمی است که به ناهنجاری در سطح کلی هوشیاری اشاره می‌کند. کارکردهای اجرایی مغز – توجه، برنامه ریزی، خودکنترلی، تصمیم گیری و حافظه – به طور منظم اولین کسانی هستند که عمده مه مغزی را تجربه می کنند.

حملات پانیک

حمله پانیک یک تجربه وحشتناک است که شامل یک اصرار ناگهانی از اضطراب و ترس شدید است. بیمار ممکن است احساس کند در حال فروپاشی عصبی است، حتی ممکن است در حال مرگ باشد. علائم شامل مشکل در تنفس، ضربان قلب تند، درد قفسه سینه و سرگیجه شدید است.

احساس بیش از حد

دکتر هدر مونرو، مدیر درمان سلامت روان در آکادمی نیوپورت در کانکتیکات، می‌گوید: «حتی کارهای کوچک روزمره نیز بیش از حد به نظر می‌رسند که نمی‌توان با آن‌ها کنار آمد. همچنین موقعیت‌های اجتماعی طاقت‌فرسا به نظر می‌رسند». مونرو این احساس غرق شدگی را به “انباشته شدن مداوم نگرانی و استرس” نسبت می دهد.

برای کسی که در مقطعی از زندگی احساس ناتوانی در مقابله با عوامل استرس زای زندگی می کند، معمول است. اگر به طور ناگهانی احساس غرق شدگی، وحشت یا هر یک از علائم در بالا را تجربه کردید، لطفاً با یک پزشک مشورت کنید.

نکته

پزشک علائم فیزیکی را درمان می کند و ممکن است شما را به یک روانشناس یا روانپزشک ارجاع دهد. سپس بهترین اقدام را برای رسیدگی به علائم رفتاری، عاطفی و ذهنی شما تعیین خواهد کرد. مراقبان همچنین در صورت نگرانی در مورد رفتار یا وضعیت روانی یکی از عزیزان باید در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرند.

تغییر سبک زندگی ممکن است به جلوگیری از فروپاشی عصبی کمک کند. عادات خوب سبک زندگی شدت و فراوانی علائم را کاهش می دهد و همچنین احتمال بهبودی را افزایش می دهد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا