چیزهایی که یک فرد بسیار حساس هرگز نباید با آن‌ها سر و کار داشته باشد

فرد بسیار حساس می تواند با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کند. برای این که به سلامتی برسیم باید  نکات مختلفی را رعایت کنیم. برای مثال افراد باید در طول روز مقداری پیاده روی انجام دهند تا به یک سلامتی ایده آل برسند. برخی از افراد هم باید ارتباط شادی شخصی و ذهنی قوی داشته باشند. ارتباط شادی شخصی و ذهنی به صورت های مختلفی ایجاد می شود.

در کل شادی باعث می شود افراد روحیه قوی ای داشته باشند. این روحیه قوی می تواند قدرت ذهنیت افراد را بهبود بخشد. نکته ای که باید بدانید این است که شخصیت افراد می تواند همواره تغییر کند. اما بهتر است که تغییر شخصیت افراد رو به پیشرفت و بهبود باشد.

نکته ای همه ما باید به آن اشاره داشته باشیم این است که شادی باید از طریق راه های مختلف در ما وجود داشته باشد. توصیه ای که گفته می شود این است که زیاد موضوعات مختلف را جدی نگیرید و پیگیر نباشید و امید به آینده داشته باشید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چیزهایی که یک فرد بسیار حساس هرگز نباید با آن‌ها سر و کار داشته باشد، صحبت کنیم.

همه می توانند قبول کنند که خوشبختی یک احساس است.

همه می توانند قبول کنند که خوشبختی یک احساس است. با این حال، اگر با افراد مختلف صحبت کنید، آیا آن ها قرار است تعریف یکسانی از خوشبختی به شما بدهند؟ آن چه که یک شخص به عنوان رضایت یا خوشبختی تصور می کند، معنای آن چیزی نیست که برای شخص دیگری ایجاد می کند. برای پیروی از این اندیشه، منطقی است که آن چه که فرد درباره خوشبختی می اندیشد، می تواند گویای بسیاری از وضعیت روانی وی باشد.

نکته

در این مقاله، ما در مورد برخی از تعاریف مختلف از معنای خوشبخت بودن و آن چه در مورد افراد بسیار حساس که به آن ها رسیده است صحبت خواهیم کرد.

پیگیری خوشبختی در فرد بسیار حساس

اعلامیه استقلال ایالات متحده از بریتانیای کبیر به گونه ای خاطره انگیز درباره “زندگی، آزادی و جستجوی خوشبختی” صحبت می کند. اما جست و جوی خوشبختی دقیقاً به چه معنا است؟ به نظر می رسد بیشتر افراد خوشبختی را این گونه تعریف می كنند كه هر فعالیتی منجر به رضایت و وضعیت عمومی آن ها شود. جالب این جا است که بعضی از افراد وقتی صحبت از تعریف شخصی شان از خوشبختی می شود، اصلاً به خود فکر نمی کنند.

خوشبختی از طریق کمک به فرد بسیار حساس

بسیاری از افراد از کمک به دیگران احساس شادی یا رضایت می کنند. این افراد با داوطلب شدن در آشپزخانه سوپ یا کلیسا خوشبختی می یابند. آن ها محله های فقیرنشین را پاکسازی می کنند، یا داوطلبانه در پناهگاه های حیوانات زندگی می کنند.

این طبیعت نوع دوستانه متضمن روشی متفکرانه و قابل توجه از نگاه به جهان است.

به نظر می رسد این طبیعت نوع دوستانه متضمن روشی متفکرانه و قابل توجه از نگاه به جهان است. این افراد هستند که با انتخاب هایی که انجام می دهند دنیا را به مکان بهتری تبدیل می کنند و این دالایی لاما بود که اظهار داشت: “خوشبختی چیزی آماده نیست. از عملکردهای خودت ناشی می شود.”

یکی از کاربردی ترین راه های کنترل خوشبختی فرد بسیار حساس چیست

یکی از کاربردی ترین راه های کنترل خوشبختی شما این است که مدتی را به دیگران کمک کنید و از خود مراقبت کنید. اگر در حال دادن پول به فقیر هستید اما هنوز نمی توانید اجاره خانه یا آپارتمان خود را پرداخت کنید، به مرحله ای رسیده اید که تعادل ندارید و باید در اولویت های خود تجدید نظر کنید. هنوز هم، اکثر روانشناسان موافق هستند که اگر در زندگی خود احساس رضایت نمی کنید، کارهای خیرخواهانه یکی از مطمئن ترین راه ها برای خوشبخت کردن خود است.

خوشبختی از طریق کمک به خانواده و فرد بسیار حساس

خوشحال بودن وقتی اوقات خود را با خانواده می گذرانید و برای آن ها کارهایی انجام می دهید کاری است که احتمالاً برای هر مادر فوتبالی یا پدری که مربی لیتل لیگ است آشنا است.

کمک به فرد بسیار حساس شما نیز می تواند لذت بزرگی برای شما به همراه آورد

همان طور که در مورد شخصی که وقتی به افراد غریبه کمک می کند خوشحال است، کمک به خانواده شما نیز می تواند لذت بزرگی برای شما به همراه آورد تا زمانی که مرزهای محکم را تعیین کرده و نیازهای خود را برآورده کنید. برای کسی که خوشبختی خود را از طریق دیگران تعریف می کند، آسان است که در صورت نیاز به مراقبت از خود، احساس کمبود یا عدم اطمینان از خود کند.

فرد بسیار حساس برای شادی واقعی به این 3 چیز نیاز دارند

شما احتمالاً فردی را دارید که از او به عنوان افراد بسیار حساس در زندگی خود یاد می کنید. در حالی که حساسیت بیش از حد اغلب به عنوان توهین به کار می رود، اینطور نیست. وقتی فردی در اطراف شما بیش از حد حساس به نظر می رسد، احتمالاً افرادی بسیار حساس هستند که سیستم های داخلی آن‌ها متفاوت عمل می کند. مطلقاً هیچ مشکلی ذاتاً وجود ندارد که فردی بسیار حساس باشید، و نباید اجازه دهید کسی به شما چیز دیگری بگوید.

نارضایتی در بین فرد بسیار حساس

آن‌ها اغلب ناراضی هستند زیرا تمام روز خود را صرف کمک به دیگران می کنند تا جایی که فراموش می کنند مراقب خود باشند. این گونه افراد هر کاری انجام می دهند، هر چیزی را برای رفاه دیگران فدا می کنند، که مانع از رشد آن‌ها می شود. آن‌ها اغلب شادی دیگران را بالاتر از شادی خودشان قرار می دهند. به همین دلایل، افراد بسیار حساس نیازهای ویژه ای برای یافتن شادی واقعی دارند.

اغلب، افراد بسیار حساس نمی توانند آن نیازها را برآورده کنند و مرزهای مناسب را بدون کمک افراد اطراف خود اعمال کنند. بنابراین، اگر فرد بسیار حساسی هستید، در این‌جا چند ​​کاری وجود دارد که می توانید برای رسیدن به خوشبختی انجام دهید.

چیزهایی که یک فرد بسیار حساس هرگز نباید با آن‌ها سر و کار داشته باشد

حواس فیزیکی و عاطفی یک فرد بسیار حساس بسیار قوی تر از یک فرد معمولی است. نورپردازی مطب که برای افراد عادی کاملاً طبیعی است ممکن است در افراد بسیار حساس باعث ایجاد میگرن شود. نور برای آن‌ها بسیار روشن تر است. صداها خیلی بلندتر هستند. رنگ‌ها زنده‌تر هستند و احساسات بهمنی هستند که نمی‌توان آن را متوقف کرد یا به تأخیر انداخت.

آن‌ها معمولاً از چیزهای موجود در محیط خود آگاه هستند، و چیزهای کوچکی که اکثر مردم آن را تنظیم می کنند یا حتی متوجه نمی شوند، یک فرد حساس را کاملاً دیوانه می کند. آن‌ها در دنیایی بسیار «سریع‌تر» از بقیه مردم زندگی می‌کنند.

اصطلاح “فرد بسیار حساس” دقیقاً به چه معناست؟

دکتر الین آرون، یک روان درمانگر، در سال 1991 اصطلاح افراد بسیار حساس (HSP) را ابداع کرد. دکتر آرون متوجه شد که حدود پانزده تا بیست درصد از مردم یک ویژگی شخصیتی منحصر به فرد از خود نشان می دهند. او این ویژگی را «حساسیت پردازش حسی» یا SPS نامید.

او مشاهده کرد که افراد مبتلا به SPS به محرک‌های داخلی و خارجی قوی‌تر از افراد دارای آستانه پایین‌تر واکنش نشان می‌دهند. موقعیت‌هایی که بر این جمعیت تأثیر می‌گذاشتند شامل صداهای بلند، نورهای روشن، یادگیری اخبار غم‌انگیز و مقابله با دردهای جسمانی بود.

نکته

HSP با چشم انداز تقویتی از هر چیزی که در دنیای اطرافش اتفاق می افتد زندگی می کند. چیزهایی که بسیاری از مردم آن را مشکل ساز نمی دانند، مانند فروشگاه های شلوغ یا به صدا در آمدن آژیر در ترافیک، برای فرد بسیار حساس غیرقابل تحمل می شوند.

HSP بودن یک هدیه ارزشمند است

در حالی که این توضیح آن را مانند یک نفرین تعریف می کند، فرد بسیار حساس خود را تنظیم می کند و یاد می گیرد که چگونه این ویژگی شخصیتی را به یک هدیه تبدیل کند. دکتر آرون متوجه شد که HSP احتمالاً توانایی های زیر را نشان می دهد:

  • افزایش خلاقیت
  • قدردانی بیشتر از مادر طبیعت
  • توانایی تشخیص ناراحتی یا درد در دیگران
  • همدلی بیشتر با دیگران
  • حس ذاتی مهربانی
  • روابط شخصی عمیق تر

آیا شما یک فرد بسیار حساس هستید؟

اگر ویژگی‌های بالا شبیه آن‌چه شما تجربه می‌کنید به نظر می‌رسد، شاید شما فردی بسیار حساس هستید. این تیپ شخصیتی ممکن است توضیح دهد که چرا در طول یک مهمانی زمانی که صدای بلند موسیقی و جمعیت زیاد همه را سرزنش می کند، احساس ضعف می کنید.  دکتر آرون این ابزار ارزیابی ویژه را ایجاد کرد تا به شما کمک کند. این کار باعث می شود تا ارزیابی کنید که آیا ویژگی هایی را نشان می دهید که فرد بسیار حساس را نشان می دهند یا خیر.

چند مورد برای بیان فرد بسیار حساس

در این‌جا چند موردی وجود دارد که افراد حساس نباید با آن‌ها دست و پنجه نرم کنند.

هر HSP باید در صورت امکان از این شرایط اجتناب کند.

عقب نگه داشتن

فرد بسیار حساس تقریباً غیرممکن است که بتواند جلوی احساسات خودش را بگیرد. انجام این کار باعث می شود آن‌ها احساس عذاب کنند.

احساسات آن‌ها یک موج عظیم اقیانوسی است. شما نمی توانید آن را متوقف کنید. تنها کاری که می توانند انجام دهند این است که سوار آن شوند و سعی کنند روی سطح بمانند. آن‌ها عمیق تر و قوی تر از افراد عادی احساس می کنند. افراد بسیار حساس قلب خود را به آستین می پوشند. آن‌ها زود یاد می گیرند که این کار بیهوده است و احساسات خود را سرکوب می کنند. بنابراین رو به آن‌ها تسلیم می شوند و همه آن‌ها را بیرون می گذارند.

تماشای فیلم های ترسناک

آن‌ها نمی توانند درک کنند که چرا کسی از درد و شکنجه شخص دیگری لذت می برد، حتی یک شکنجه ساختگی روی پرده سینما. حتی اجرای  جعلی بازیگران هالیوود از یک صحنه قتل یا شکنجه برای آن‌ها به طرز باورنکردنی پیچیده و منحرف است.

فرد بسیار حساس نمی تواند بپرسد: “چه نوع آدمی بعد از یک فیلم ترسناک احساس خوبی دارد؟”

HSP با پردازش این نوع ترس و تحریک بیش از حد مشکل دارد. آن‌ها ساعت ها پس از تماشای برنامه، تصاویر را آزاردهنده می یابند.

انتقاد

اکثر مردم ممکن است انتقاد سازنده را راهی برای بهبود مهارت یا عملکرد شغلی بدانند. اما برای یک فرد بسیار حساس، این مانند حمله به شخص خود است. از نظر آن‌ها، بازخورد نشان نمی دهد که آن‌ها نیاز به پیشرفت در آن زمینه خاص دارند، بلکه شخصاً دارای نقص هستند. از آنجایی که آن‌ها شدیدتر از یک فرد معمولی آسیب انتقاد را احساس می کنند، راه هایی برای اجتناب از انتقاد پیدا می کنند.

نکته

در حالی که HSP درک می کند که پذیرش انتقاد سازنده بخشی طبیعی از زندگی است، آن‌ها نمی توانند آن را بسیار شخصی نگرند. این مبارزه ای است که HSP باید در طول زندگی روی آن کار کند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا