چیزهایی که نفرت در روابط را پر می کند (که اکثر مردم نادیده می گیرند)

نفرت در روابط امروزی مانند نفرت در زندگی یا دشمنی با کسی می تواند آرامش را از شما بگیرد. همه ما در رابطه خودمان مشکلاتی خواهیم داشت. هیچ کس نمی تواند بگوید در طول زندگی مشترک خودش هیچ عیب و ایرادی ندارد. آیا می توان همزمان یک نفر را هم دوست داشت و هم از او متنفر بود؟ چه چیزی باعث می شود یک نفر دوست داشته باشیم؟

یا چه چیزی باعث می شود از شخصی تنفر داشته باشیم. در جهانی که زندگی می کنیم رفتارهایی وجود دارد که شاید از شنیدن آن بسیار تعجبت کنیم. همان طور که گفتیم خانواده مهم ترین عضو در جامعه مدرن است. جامعه مدرن نیاز به افرادی دارد که سلامت روانی خوبی دارند. پس طبیعتاً والدین نقش به سزایی در سلامت روانی کودکان دارند. این که یک خانواده از فرزند خود نفرت داشته باشد واقعا غم انگیز است. درک تنفر خانواده از فرزندان به هر علتی نباید ادامه دار باشد. در این زمان این که مشاوران به این موضوع ورود پیدا می کنند. در ادامه می خواهیم ببینیم که چیزهایی که نفرت در روابط را پر می کند (که اکثر مردم نادیده می گیرند) چگونه است.

نفرت در روابط و تاثیرات آن بر خانواده

برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چرا چیزهایی که نفرت در روابط را پر می کند (که اکثر مردم نادیده می گیرند)، صحبت کنیم.

جامعه به ما می آموزد که ما باید روابط خانوادگی خود را بیش از نفرت در روابط در اولویت قرار دهیم

جامعه به ما می آموزد که ما باید روابط خانوادگی خود را بیش از هر چیز در اولویت قرار دهیم. چرا که خانواده مهمترین چیز در زندگی است. با این اوصاف، به راحتی می توان این باور را داشت که همه خانواده ها به هم متصل شده اندو  از یکدیگر حمایت می کنند. آن ها به یکدیگر عشق می ورزند، همانطور که در سریال های رمانتیک و تلویزیون واقع بینانه می بینیم. بنابراین ممکن است احساس کنید که خانواده شما از شما تنفر دارند. یا شما به یک خانواده سمی تعلق دارید، که می تواند دردناک باشد.‌

نکته مهم این است که در برابر سوالات واکنش نداشته باشید. شما ممکن است با سوالاتی مانند “چرا خانواده ام از من متنفر هستند؟” یا “آیا خانواده من سمی است” رو به رو شوید. با دانستن این که این یک موضوع رایج است.  هر چند که به ندرت مورد بحث قرار می گیرد، راحت باشید.

ممکن است به خود بگویید من چه کار اشتباهی انجام دادم که نفرت در روابط ایجاد شده است؟

شما باید در هنگام مبارزه با این سوال که “چرا خانواده ام از من تنفر دارند؟” به مواردی توجه کنید. این مورد در واقع تأکید بر آن است که شما مقصر نیستید.  بسیاری اوقات ما ناامید و ناراحت می شویم چرا که والدین همیشه انسان های محبوبی نیستند. برخلاف آن چیزی که ما فکر می کنیم باید باشند. درست مانند هر فرد دیگری در کره زمین مشکلات زیادی وجود دارد. والدین (و خواهر و برادر) مستعد تیره شدن احساسات، قضاوت بد و رفتارهای غیرمنطقی هستند. برخورد با تعاملات سمی خانواده در یک خانواده ناکارآمد نگران کننده و کاملاً آزاردهنده است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این آسان است که اجازه دهیم ناامنی های ما از ما بهترین استفاده را ببرد. ممکن است واقعاً احساس  کنید که خانواده شما از شما تنفر دارند.  مهم است که با چشمانی باز به وضعیت خانواده خود نگاه کنید. آیا این امر موقتی است زیرا خانواده شما با شرایط غیرعادی دست و پنجه نرم می کنند؟ آیا این فقط یک یا دو نفر از اعضای خانواده است یا همه اعضای خانواده شما هستند؟

ایجاد محیط های سمی در خانواده و نفرت در روابط

ممکن است تنها یک یا دو نفر از اعضای خانواده در ایجاد محیط سمی در خانواده مشارکت داشته باشند.  احتمالاً چیزی بیشتر از برخورد شخصیتی نیست و الزاماً شاخص الگوهای سمی نیست. ارزیابی نحوه رفتار این خواهر و برادرهای سمی با دیگران نیز می تواند دیدگاه شما را در مورد این سوال فراهم کند. اگر آن ها تنفر خود را نسبت به شما آشکار می کنند، به احتمال زیاد آن ها با دیگران به همان شیوه رفتار می کنند. ما دوست داریم باور کنیم که خانواده های ما هرگز آن طور که با افراد خارج از خانواده رفتار می کنند با ما رفتار نمی کنند.  اما این به ندرت اتفاق می افتد. سعی کنید اقدامات او را از چشم شخص بی طرف ببینید. رفتار آن ها احتمالاً شخصی نیست.

برخلاف دوستانمان، ما نمی توانیم اعضای خانواده خود را انتخاب کنیم ، به این معنی که ما اغلب با افرادی گیر می کنیم که اگر انتخابی داشته باشیم آن‌ها را انتخاب نمی کنیم.

شروع به تفکر در مورد روابط خانوادگی و علت نفرت در روابط

بهتر است شروع به تفکر در مورد روابط خانوادگی کنید. حتی ممکن است به این نتیجه  برسید که خانواده شما از شما تنفر دارند. این احتمال بسیار زیاد است که پویایی خانوادگی سمی داشته باشید. اگر اعضای خانواده شما تحت کنترل باشند یا اگر شما را به خاطر مواردی که تقصیر شما نیست، سرزنش کنند یعنی خانواده سمی دارید. یا مجازات بیش از حد یا بی دلیل دریافت کنید، مسمومیت خانوادگی شما مشهود است. در یک خانواده سمی یا ناکارآمد افراد خانواده نیز ممکن است تهدیدهایی را مطرح کند. یا دائما از شما انتقاد کند و احساسات شما را کنار بگذارد. اما آن ها همیشه ادعا می کنند که قربانی هستند با وجودی که  از شما تنفر دارند.

چیزهایی که نفرت در روابط را پر می کند (که اکثر مردم نادیده می گیرند)

در یک رابطه، شما باید شریک زندگی خود را دوست داشته باشید و به آن احترام بگذارید. رنجش می تواند مانع از آن شود و نفرت ایجاد کند، که در نهایت باعث می شود شراکت از هم بپاشد. زیرا شما متعجب هستید که چگونه به آن نقطه رسیدید. نفرت در روابط بسیار سمی است و آسیبی که از آن ناشی می شود برای هر زوجی خطرناک است. متأسفانه، رنجش بسیار با شدت کم شروع می‌شود و تا زمانی که غیرقابل اجتناب باشد رشد می‌کند، و در بسیاری از مواقع ممکن است متوجه نشوید که چه زمانی شروع به رشد می‌کند.

نکته

به همین دلیل است که باید از رفتارهای خود در کنار همسرتان آگاه باشید و به رفتارهایی که ممکن است باعث نفرت در روابط شود توجه داشته باشید. همچنین باید به سطوح رنجش خود توجه داشته باشید و ببینید آیا می توانید منشأ آن‌ها را مشخص کنید. البته گفتن این کار بسیار ساده تر از انجام آن است. اما اگر می‌دانید باید مراقب چه چیزی باشید، می‌توانید قبل از اینکه به نفرت تبدیل شود و آن‌چه ساخته‌اید بسوزد، جلوی خشم را بگیرید.

چند چیزی که نفرت در روابط پر می کند و اکثر مردم نادیده می گیرند

حسادت

کمی رقابت ضرری ندارد،. اما رقابت مداوم که به حسادت ختم می شود برای هیچ رابطه ای خوب نیست. اگر شما یا شریک زندگیتان هر بار که طرف مقابل موفق می شود تبدیل به شخصی می شوید که یک عمر نفرت دارید. گاهی اوقات، روابط ممکن است از جنبه های خاصی ناهموار باشد. ممکن است سال‌ها برای پیشرفت در موقعیت شغلی خود خسته‌کننده کار کنید. اما شریک زندگی‌تان راحت‌تر بدون انجام کارهای اضافی ترفیع می‌گیرد، طبیعی است که کمی ناراحت شوید.

نکته

اما آن‌چه در این‌جا مهم است این است که بدانیم این حسادت موجه نیست. شریک زندگی شما کار شما را خراب نمی کند – شما فقط شانس های متفاوتی دارید. این فوق العاده مهم است که تشویق کننده دیگران باشید. اگر به موفقیت آن‌ها واکنش منفی نشان دهید، نارضایتی در هر دو طرف ایجاد می شود.

حسادت و نفرت در روابط

حسادت همچنین می‌تواند باعث شود که کسی شریک زندگی خود را دور نگه دارد و مانع از انجام هر کاری بهتر شود و موفقیت او را خراب کند. این کار وحشتناکی است که با کسی که قرار است دوستش داشته باشید انجام دهید. باز هم باعث ایجاد نارضایتی برای هر دو طرف می شود. یاد بگیرید که با موفقیت شریک زندگی خود مانند موفقیت مشترک رفتار کنید.

امتناع از قبول مسئولیت اشتباهات

اشتباه در تمام انسان ها قابل انجام است. غیرممکن است که یک رابطه کامل را بدون یک اشتباه پشت سر بگذارید. معمولاً برای جبران این اشتباهات، یک عذرخواهی درست، همراه با اقدامی متفکرانه برای جبران آن، لازم است. اما عدم غرور و اعتراف به اشتباهاتتان می تواند دشوار باشد و اگر شما یا شریک زندگیتان به سادگی از انجام این کار امتناع کنید، برای هر رابطه ای مضر است. عدم تسلط بر خطاها موثر نیست، به خصوص زمانی که صرفاً برای حفظ یک نفس بزرگ انجام شود.

نکته

برخی از افراد نیز ممکن است بازی سرزنش را انجام دهند، هر بار که نفرت در روابط اتفاق می‌افتد با  قربانی بازی می کنند. این نشانه دستکاری عاطفی و مسمومیت است. البته این بدان معناست که اگر عذرخواهی خوبی انجام شود، طرف مقابل باید آن را بپذیرد و ببخشد – یا حداقل برای بخشش تلاش کند – اگر می‌خواهد در رابطه باقی بماند.

عدم نفرت در روابط شامل تمایل به ترک گذشته نیز می شود.

اشتباهات جدی و شدید شریک زندگی – مانند خیانت، دزدی، و دروغگویی – می تواند دشوار باشد.

اما اگر همه چیز گفته شد و انجام شد، عذرخواهی شد، و موافقت کردید که به جلو بروید  باید مراقب مواردی باشد. فردی که مورد ظلم قرار گرفته باید یاد بگیرد که آن را رها کند و در بحث‌های بعدی آن را مطرح نکند.

مبارزه برای پیروزی و نفرت در روابط

بث لیبلینگ، نویسنده و کارشناس روابط، می‌گوید دعوای بین شرکا نباید در مورد یک نفر در مقابل شخص دیگر باشد. این در مورد زن و شوهر در مقابل مشکلی است که با آن روبرو هستند. وقتی این را در ذهن نداشته باشید، تفکر مثبت از بین می رود و رنجش بیشتر می شود.

هیچ موضوع «درست» یا «نادرستی» در مشاجرات در طول روابط وجود ندارد. اگر برای برندگی و رسیدن به هدف خود مبارزه می کنید، به شریک زندگی خود می گویید که هدف شما مهمتر از توانایی شما در رابطه است. درعوض، باید روی این تمرکز کنید که علت نفرت در روابط چیست، چگونه می توانید با آن روبرو شوید و چگونه می توانید یک راه حل برد-برد پیدا کنید.

نکته

دعوا بخشی عادی از روابط است. شما و شریک زندگی تان باید یاد بگیرید که با آن‌ها به شیوه ای مثبت روبرو شوید. با این کار مجبور نخواهید بود که با عصبانیت و پیامدهای اجتناب ناپذیر مقابله کنید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا