چگونه قلدری خطر آسیب به خود را در نوجوانان افزایش می دهد؟

نوجوانان نیاز به حمایت از سوی ما و افراد خانواده دارند. قلدری یکی از مسائلی است که می تواند آسیب های زیادی به افراد برساند. قلدری می تواند آسیب های روانی بسیاری به افراد برساند. در مقاله های قبل گفتیم که قلدری چگونه می تواند به فرزندان و حتی بزرگسالان آسیب برساند. اگر افراد در معرض قلدری قرار بگیرند ممکن است نتوانند مشکلات خود را بیا کنند. همیشه ما فکر می کنیم که قلدری در بین کودکان و نوجوانان اتفاق می افتد. اما این فرآیند ممکن است در بزرگسالان نیز اتفاق بیفتد. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند.

اختلالات روانی انواع مختلفی دارند. یکی از این اختلالات قلدری است. قلدری در سراسر جامعه موضوع امروز ما است. عصبانیت اگر ادامه داشته باشد می تواند آسیب های زیادی به افراد برسانند. یکی از این آسیب ها می تواند مشکلات روانی باشد. عصبانیت می توان از طریق راه های مختلفی حل شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه قلدری خطر آسیب به خود را در نوجوانان افزایش می دهد؟

تمرینات روانشناسی برای انواع قلدری

چگونه قلدری خطر آسیب به خود را در نوجوانان افزایش می دهد؟

برای مثال ممکن است یک روان شناس برای یک فرد راه های مختلفی مثل تمرین با خود یا استفاده از وسایل مخصوص برای کاهش عصبانیت استفاده کند. تمامی اختلالات روانی قابل حل است. برای مثال در یک فرد عصبانیت فقط در زمان های اتفاقات ناگوار ایجاد می شود. در افراد دیگر ممکن است این عصبانیت به شیوه های دیگری ایجاد شود. برای مثال ممکن است فرد در تمام مدت عصبانیت را داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه قلدری خطر آسیب به خود را در نوجوانان افزایش می دهد؟ صحبت کنیم.

محل کار گاهی اوقات می تواند یک محیط سمی باشد.

محل کار گاهی اوقات می تواند یک محیط سمی باشد. اغلب مجبورید با افرادی که نمی‌شناسید کار کنید، که می‌تواند به نتایج متفاوتی منجر شود. گاهی اوقات، در محل کار با دوستان یا آشنایان جدید پیوندهای پایدار برقرار می کنید. در مواقع دیگر، شما با همکارانتان شباهت زیادی ندارید. اما می توانید به اندازه کافی خوب کنار بیایید و یاد بگیرید که چگونه کار را انجام دهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اما مواقعی پیش می آید که یک همکار رفتار وحشتناکی با شما دارد. این همان انواع قلدری از جنس قلدری در محل کار است. آن ها ممکن است با شما بدرفتاری کنند، سعی کنند شما را به دردسر بیاندازند، یا حتی شما را مورد آزار و اذیت قرار دهند. اگر این اتفاق برای شما افتاده باشد، ممکن است ناگهان محل کارتان دوباره شبیه مدرسه شود. یعنی مملو از رفتارها و دسته های نوجوانانه. ممکن است کار کردن در این شرایط خصمانه دشوار یا حتی غیرممکن به نظر برسد. این جا است که قوانین قلدری اهمیت پیدا می کند.

تعریف و انواع قلدری هم آسان و هم دشوار است

چگونه قلدری خطر آسیب به خود را در نوجوانان افزایش می دهد؟

تعریف قلدری هم آسان و هم دشوار است. در حالی که ما فکر می کنیم قلدری چیزی است که از طریق تماس فیزیکی یا اخیراً از طریق اینترنت اتفاق می افتد.

تجربه قلدری بدون عواقب نیست. در واقع، قلدری اغلب تأثیری ماندگار بر افراد مورد نظر دارد و عواقب آن می تواند مادام العمر باشد. نوجوانان و کودکانی که مورد هدف قلدرها قرار گرفته‌اند، سال‌ها پس از پایان قلدری، اغلب با مواردی مانند اضطراب، افسردگی، افکار خودکشی و اعتماد به نفس پایین دست و پنجه نرم می‌کنند.

برای مقابله با این پیامدهای منفی، برخی از کودکان حتی به رفتارهای خودآزاری مانند بریدن یا سوزاندن خود متوسل می شوند. در این جا همه چیزهایی است که باید در مورد خودآزاری و ارتباط با قلدری بدانید.

خودآزاری چیست؟

هنگامی که بیشتر مردم به آسیب رساندن به خود یا آسیب رساندن به خود فکر می کنند، به فکر راحتی آنی هستند. اما با توجه به نظر روانشناسان برای بیماری های روانی، هر زمان که شخصی عمداً به خود صدمه بزند، این خودآزاری محسوب می شود. برخی از بچه ها به سوزاندن خود، کندن موهای خود یا ایجاد زخم هایی متوسل می شوند. حتی گرایشی به سوی خودآزاری دیجیتالی وجود دارد که در آن بچه‌ها به‌طور ناشناس مطالب آزاردهنده‌ای را در مورد خودشان به صورت آنلاین منتشر می‌کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

درگیر شدن در خودآزاری تقریباً همیشه نشانه پریشانی عاطفی است. بسیاری از اوقات، نوجوانانی که به خود آسیب می زنند ممکن است از این رفتارهای آزاردهنده به عنوان مکانیزم مقابله با احساسات ناخوشایند و خاطرات دردناک استفاده کنند. خودآزاری می‌تواند باعث ایجاد احساس شرم شدید شود. قلدری در برخی موارد ممکن است نوجوانان را در چرخه آسیب‌رسانی مکرر به خود نگه دارد.

توجه به این نکته مهم است که خودآزاری یک بیماری روانی نیست. درعوض، این رفتاری است که نشان می‌دهد فرد نیاز به توسعه مهارت‌های مقابله بهتر دارد. با این حال، چندین بیماری روانی مرتبط با خودآزاری از جمله اضطراب، افسردگی، اختلالات خوردن، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلال شخصیت مرزی وجود دارد.

چرا نوجوانان درگیر خودآزاری و قلدری می شوند؟

چگونه قلدری خطر آسیب به خود را در نوجوانان افزایش می دهد؟

به طور کلی، آسیب رساندن به خود یک مشکل گسترده است که بیش از 15 درصد از نوجوانان و جوانان در کشور های مختلف درگیر این رفتار هستند. بارها برای از بین بردن استرس و تنش استفاده می شود. دلایل دیگری که نوجوانان و جوانان ممکن است درگیر خودآزاری باشند عبارتند از:

  • وقتی احساس بی‌حسی یا خالی بودن می‌کنند خود را وادار به کاری می کنند.
  • مسدود کردن خاطرات دردناک یا ناراحت کننده
  • رهایی از احساسات، عواطف و ناامیدی های طاقت فرسا
  • خود را به خاطر اشتباه کردن یا عدم رعایت استانداردهای خاص تنبیه می کنند
  • کنترل زندگی خود را دوباره به دست بگیرند
  • همیشه جوری رفتار می کنند که نشان می دهد آن ها به کمک نیاز دارند

ارتباط بین قلدری و خودآزاری

تحقیقات نشان می دهد که تجربه قلدری با افزایش خطر رفتارهای خودآزاری در جوانان مرتبط است. در واقع، یک مطالعه انجام شده توسط محققان کالج کینگز لندن نشان داد که کودکان بین 5 تا 12 ساله  اغلب مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. آن ها سه برابر بیشتر از کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گیرند، به خود آسیب می‌رسانند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در همین حال، مطالعه دیگری نشان داد که نوجوانانی که مورد آزار و اذیت سایبری قرار می‌گیرند بیش از دو برابر بیشتر در معرض آسیب رساندن به خود، رفتارهای خودکشی، افکار خودکشی و اقدام به خودکشی هستند.

با این حال، محققان کالج کینگز همچنین خاطرنشان می کنند که فرد قربانی قلدری، عوامل خطر آسیب رساندن به خود را افزایش می دهد. اکثر نوجوانانی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند، به خودآزاری متوسل نمی شوند.

رفتار های خود آزاری در برابر قلدری

چگونه قلدری خطر آسیب به خود را در نوجوانان افزایش می دهد؟

به همین دلیل، آن‌ها توصیه می‌کنند که کسانی که با جوانان قلدری کار می‌کنند، تعیین کنند که کدام نوجوانان بیشتر در معرض خطر رفتارهای خودآزاری هستند. سایر عوامل خطر برای خودآزاری عبارتند از: بزرگ شدن در فقر، داشتن یک مشکل سلامت روانی قبلی، سابقه خانوادگی خودآزاری، IQ پایین و بدرفتاری.

آن چه والدین می توانند انجام دهند

اگر مشکوک هستید که نوجوان شما در حال خودآزاری است یا مستعد رفتارهای خودآزاری است، مهم است که راه های ارتباطی را با نوجوان خود باز کنید. همچنین خود را با نشانه های رفتار آسیب زننده آشنا کنید. به طور کلی، کودکانی که به خود آسیب می رسانند بیشتر احتمال دارد:

  • بریدگی، کبودی، سوختگی، خراش یا جای زخم مکرر داشته باشند
  • نشانه هایی از رفتار اختلال خوردن را نشان دهند
  • حتی در هوای گرم هم آستین بلند و شلوار بپوشند
  • برای صدمات خود بهانه بیاورند
  • بدون هیچ دلیلی اشیای تیز در اتاق یا کیف خود داشته باشند
  • عزت نفس پایینی داشته باشند
  • با افسردگی، اختلال خوردن یا PTSD مبارزه کنند

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شما همچنین باید مطمئن شوید که هنگام تعامل با نوجوان خود در مورد رفتارهای خودآزارانه او قضاوت نمی کنید. در عوض، سعی کنید بفهمید که چه چیزی آن ها را تشویق می کند تا به خودشان صدمه بزنند. به آن چه آن ها می گویند گوش دهید بدون این که سعی کنید وضعیت را اصلاح کنید، با آن ها صحبت کنید یا از آن ها بخواهید که جلوی رفتار. خود را بگیرند. خودآزاری چیزی نیست که نوجوانان بتوانند مانند هر چیزی از آن کنند. بهتر است برای حل این موضوع از یک مشاور کمک بگیرید.

پیدا کردن مشاور برای کمک به نوجوانان

به یاد داشته باشید، احساساتی که نوجوان شما تجربه می کند می تواند گاهی اوقات واقعا دردناک و طاقت فرسا باشد.  در حالی که نیاز  برای رهاسازی احساسات در هنگام قلدری کاملاً طبیعی است. صدمه زدن به خودمان باعث نمی شود تا مشکلات گذشته را فراموش کنیم. احساسات ناخوشایند نیست. به همین دلیل، شما باید یک متخصص بهداشت روان واجد شرایط را پیدا کنید تا به نوجوان شما کمک کند نه تنها به این رفتارها پایان دهد، بلکه در شفای قلدری یا سایر رویدادهای زندگی که او را آزار می دهد، کمک کند.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا