چگونه در موقعیت های اجتماعی و خانوادگی ناخوشایند اعتماد به نفس داشته باشیم؟

داشتن اعتماد به نفس در زندگی یک اصل بسیار مهم است. شما نمی توانید بدون داشتن اعتماد به نفس زندگی کنید. در کنار اعتماد به نفس موارد و نکاتی مختلفی وجود دارد که در صورت رعایت آن ها افراد به موقعیت های بزرگی می رسند. همه ما در زندگی دچار ناملایمات شده ایم. هیچ فردی در دنیا وجود ندارد که سختی های را نکشیده باشد.

یکی از این موارد موقعیت های اجتماعی و خانوادگی ناخوشایند است برقراری ارتباط در دنیایی که زندگی می کنیم ممکن است سخت باشد. اما اگر این روابط به خوبی ایجاد شود می تواند باعث خوشبختی در زندگی شود. در مقاله های قبل گفتیم که اعتماد به نفس چه تاثیری بر رفتار و موفقیت افراد دارد. ما گفتیم که ویژگی افراد با اعتماد به نفس بالا چگونه است. این که بخواهیم در زندگی هر کاری را انجام دهیم درست نیست. در واقع باید ریز و درشتی کارها را در نظر بگیریم. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه در موقعیت های اجتماعی و خانوادگی ناخوشایند اعتماد به نفس داشته باشیم صحبت کنیم.

زبان بدن اشاره به هر نوع سیگنالی غیرشفاهی دارد که ما برای برقراری ارتباط با افراد دیگر از آن ها استفاده می کنیم. بر اساس یافته های محققان، این سیگنال های غیرشفاهی می توانند بخش بزرگی از ارتباطات روزانه ی ما را بسازند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه در موقعیت های اجتماعی و خانوادگی ناخوشایند اعتماد به نفس داشته باشیم صحبت کنیم.

هر کس حداقل یک بار در زندگی خود در یک موقعیت اجتماعی احساس ناخوشایندی داشته است.

چگونه در موقعیت های اجتماعی و خانوادگی ناخوشایند اعتماد به نفس داشته باشیم؟

هر کس حداقل یک بار در زندگی خود در یک موقعیت اجتماعی احساس ناخوشایندی داشته است. چه برخورد با کسی باشد که اخیراً با او صحبت نکرده‌اید، چه ملاقات با والدین مهم تان، لحظات ناخوشایند رایج هستند. هر موقعیتی که باشد، ممکن است برخوردی را ترک کرده باشید که گفتار یا کردار خود را زیر سوال می برد. زیرا می توانید احساس کنید که چقدر ناخوشایند است و متعجب هستید که چگونه در چنین مواقعی از نظر اجتماعی اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

گاهی اوقات، افراد زمانی که احساس نمی کنند انتظارات اجتماعی را برآورده می کنند، ممکن است بیش از حد فکر کنند یا خود را سرزنش کنند. این نیز برای تجربه های زندگی طبیعی است. با این حال، اگر این اتفاق به طور مکرر رخ دهد، می‌تواند نشانه‌های اضطراب اجتماعی باشد. در زیر، در مورد اضطراب اجتماعی بیشتر خواهید آموخت تا ببینید آیا با آن دست و پنجه نرم می کنید یا خیر، همچنین نکاتی برای احساس اعتماد به نفس بیشتر در هنگام مواجهه با یک موقعیت ناخوشایند.

چگونه از نظر اجتماعی اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم؟

آیا تا به حال یک مهمانی یا هر اجتماع اجتماعی دیگری را ترک کرده اید که هر کلمه ای را که به زبان می آورید زیر سوال ببرید؟ شاید وقتی چیزی می گویید به لحن صدایتان بیش از حد فکر می کنید. این احساسات هر بار که با موقعیت‌های اجتماعی مواجه می‌شوید می‌تواند به یک اختلال اضطراب اجتماعی یا فوبیای اجتماعی اشاره کند. اضطراب اجتماعی توسط انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا به عنوان “اضطراب یا ترس شدید از قضاوت شدن، ارزیابی منفی یا طرد شدن در یک موقعیت اجتماعی یا عملکرد” ​​تعریف شده است. توجه به این نکته مهم است که موقعیت‌های اجتماعی نباید به شما فشار بیاورد. رفتارهای رایجی مانند رفتن به فروشگاه مواد غذایی یا خوردن شام با اعضای خانواده ممکن است این احساسات را تحریک نکنند. اغلب اوقات، اضطراب اجتماعی در موقعیت های اجتماعی نادر یا نادر اتفاق می افتد.

علائم فیزیکی اضطراب اجتماعی و اعتماد به نفس

علائم فیزیکی اضطراب اجتماعی نیز وجود دارد. طبق گفته کلینیک مایو، علائم فیزیکی اضطراب اجتماعی عبارتند از سرخ شدن، ضربان قلب سریع، لرزش، عرق کردن، ناراحتی معده، مشکل در حین نفس کشیدن، سرگیجه، احساس خالی شدن ذهن و تنش عضلانی. این احساسات و واکنش‌های شدید معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که فردی که دارای اضطراب اجتماعی است. این در موقعیتی قرار می‌گیرد که برای فرد ناراحت کننده است. هنگامی که این احساسات رخ می دهند، ممکن است متوجه شوید که عصبانی می شود، سر و صدا می کنید یا از کلمات غافل می شوید. واضح است که این تجربیات بسیار ناراحت کننده هستند و می توانند شما را از معاشرت با افراد دیگر منصرف کنند.

اضطراب اجتماعی در مقابل اختلال اضطراب اجتماعی (فوبی اجتماعی)

چگونه در موقعیت های اجتماعی و خانوادگی ناخوشایند اعتماد به نفس داشته باشیم؟

ممکن است اصطلاحات اختلال اضطراب اجتماعی و فوبیای اجتماعی را شنیده باشید. این دو اصطلاح مترادف هستند، زیرا فوبیای اجتماعی با اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) جایگزین شده است. با این حال، داشتن اضطراب اجتماعی به این معنی نیست که شما لزوماً یک اختلال اضطراب اجتماعی دارید. داشتن اضطراب اجتماعی می‌تواند باعث شود که سعی کنید از برخی موقعیت‌های اجتماعی دوری کنید.  یا خود را در مواقع استرس منزوی کنید. با این حال، اختلال اضطراب اجتماعی زمانی است که کسب قدرت از طریق احساسات امکان پذیر نیست. این اختلال تاثیر بسیاری در عدم اعتماد به نفس دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

برای این که بدانید آیا شما یک اختلال اضطراب اجتماعی دارید یا خیر، بهتر است از یک مشاور حرفه ای، مانند یکی از، برای تشخیص آن استفاده کنید. مشاوران موجود در دنیا برای اعتماد به نفس و تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی به شما کمک می کند. همچنین کمک به بیماران خود در یافتن مکانیسم‌های مقابله‌ای با تجربه و واجد شرایط هستند. درمان روشی موثر برای مبارزه با احساسات اضطراب اجتماعی است، خواه این اختلال در شما تشخیص داده شود یا خیر. بنابراین، اگر قبل یا بعد از یک گردهمایی اجتماعی با احساس اضطراب دست و پنجه نرم می کنید، برای کمک به مشاور مراجعه کنید.

چگونه در موقعیت ها و اجتماعات اجتماعی احساس اعتماد به نفس کنیم؟

زمانی که در موقعیتی قرار می گیرید که با صحبت کردن با غریبه ها یا رفتن به مهمانی با افرادی که معمولاً با آن ها ارتباط ندارید، ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشید. به گفته سایت های مختلف روان شناسی موارد زیادی وجود دارد که می تواند اعتماد به نفس افراد را کاهش دهد. همچنین ممکن است زمانی که قراری دارید یا پس از ترک رویدادهای اجتماعی، چنین احساسی داشته باشید. تجربیات روزمره و رویدادهای یکباره هر دو می توانند باعث شوند که فرد لحظاتی از اعتماد به نفس پایین یا احساس ناخوشایندی داشته باشد.

این مهم است که بفهمید چگونه می توانید اعتماد به نفس خود را در موقعیت های اجتماعی افزایش دهید. به خصوص در موقعیت های اجتماعی که می تواند باعث ایجاد احساس ناخوشایند شود. حتی اگر اضطراب اجتماعی ندارید و فقط خجالتی هستید، نکات زیر می تواند به شما کمک کند اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

در صورت امکان برای جلوگیری از عدم اعتماد به نفس آماده شوید

چگونه در موقعیت های اجتماعی و خانوادگی ناخوشایند اعتماد به نفس داشته باشیم؟

برای افرادی که هم با اضطراب اجتماعی و هم با کمرویی سر و کار دارند، بهتر است برای این رویداد برنامه ریزی کنند. حتی جزئیات بیشتری در مورد موقعیت پیش رو بیاموزند. این می تواند به شما کمک کند در محیط اطراف خود احساس امنیت بیشتری داشته باشید. زیرا می دانید چه انتظاری دارید. در حالی که این کار را نمی توان برای هر رویدادی انجام داد، می توان آن را برای بسیاری انجام داد. این می تواند آرامش خاطری را برای شما فراهم کند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، اگر در  جشن تولد دوست خود شرکت کنید در واقع نشانه اعتماد متقابل است. حال شما می توانید در این زمینه به او کمک کنید. این می تواند به شما در هضم آن چه در حال انجام است کمک کند دانستن جزئیات می تواند ذهن شما را راحت کند، به خصوص اگر فردی جزئیات گرا باشید. این جزئی نگر بودن اگر با مدیریت درست همراه باشد باعث ایجاد اعتماد متقابل در طرفین می شود. داشتن اعتماد به نفس بین هر دو طرف باعث پیشرفت در زندگی می شود.

انتظار غیر منتظره و کسب اعتماد به نفس در جامعه

چگونه در موقعیت های اجتماعی و خانوادگی ناخوشایند اعتماد به نفس داشته باشیم؟

اگر چه با نکته فوق در تضاد است، اما انتظار اتفاقات غیرمنتظره هنگام حضور در یک اجتماع اجتماعی نیز می تواند مفید باشد. تمام تلاش خود را بکنید تا این ذهنیت را به خود بگیرید که چیزی که برای آن برنامه ریزی نکرده بودید احتمالاً در موقعیت های اجتماعی رخ می دهد. افراد بسیار غیرقابل پیش بینی هستند، که می تواند به سرعت شما را از منطقه راحتی خود خارج کند. با این حال، ممکن است متوجه شوید که نمی‌توانید پیش‌بینی هایی درباره این که دیگران چگونه رفتار خواهند کرد، داشته باشید. نحوه برخورد با افراد و خانواده یا سؤالاتی که باید پاسخگوی آن باشید در کسب اعتماد متقابل موثر هستند.

سعی کنید یک نفس عمیق بکشید و این واقعیت را بپذیرید که نمی توانید هر موقعیت اجتماعی را کنترل کنید. همچنین، به تمام موقعیت های اجتماعی مثبتی که در زمانی که غیرمنتظره بوده اند، فکر کنید. انجام این کار می تواند اعتماد به نفس شما را تقویت کند.  یاد بگیرید که بدون زحمت با موقعیت های اجتماعی کنار بیایید. در مورد این که چه چیزی برایتان ارزش قائل هستید، استوار بمانید

https://www.betterhelp.com/advice/relations/how-to-feel-confident-in-awkward-social-situations/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا