چگونه شکرگزاری باعث می‌شود بیشتر زندگی کنید و شادتر باشید؟

شکرگزاری باعث ایجاد شادی بیشتر در زندگی می شود. نوع تربیت باید به گونه ای باشد که نیاز های فرزندان مدیریت شود. خیلی از اوقات ما خانواده هایی را می بینیم که به فرزندان خود تندخویی می کنند. در واقع آن ها این عقیده را دارند که با تنبیه بدنی باید فرزندان خود را تربیت کنند. اما متاسفانه این فرآیند باعث آسیب به سلامت روان کودکان می شود.

گاهی اوقات ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند. این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در کودکی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که دوران کودکی بسیار مهم و حیاتی است. متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این دوره اهمیتی نمی دهند. کوچ ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در آینده کودک بسیار تاثیر گذار است نظم و انضباط سخت توسط والدین است. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه شکرگزاری باعث می‌شود بیشتر زندگی کنید و شادتر باشید، چگونه است.

رفتار در خانواده و ایجاد شکرگزاری برای سلامت روان

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه شکرگزاری باعث می‌شود بیشتر زندگی کنید و شادتر باشید، صحبت کنیم.

فواید ایجاد شکرگزاری برای سلامت روان

آیا تا به حال احساس کردید که سلامت روان شما در چندین حوزه مختلف به طور همزمان در حال سقوط است؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که راهی برای رسیدگی به این مشکلات به طور منسجم وجود دارد؟ پاسخ ممکن است در نحوه قدردانی باشد. مطمئناً تحقیرآمیز به نظر می رسد، اما قدردانی همیشه یک تقویت کننده فوق العاده برای مسائل روانی بوده است. در این‌جا چند مزیت ایجاد قدردانی برای سلامت روان بیان خواهد شد.

شما را خوش بین تر می کند

هر چه بیشتر سپاسگزار باشید، احتمال اینکه افکارتان را به سمت مثبت گرایی سوق دهید بیشتر می شود. افکار شما به آرامی و پیوسته به طور خودکار شروع به جستجوی ایجاد قدردانی برای سلامت روان در زندگی می کنند. شما می توانید از آن‌ها سپاسگزار باشید و به طور موثر مغز شما را بازآموزی می کند. این بدان معنی است که ایجاد  قدردانی دیدگاه شما را تغییر می دهد و به شما امکان می دهد قبل از این که خود را در اتفاقات زندگی گم کنید، هدف های جدید را ببینید.

استرس را از بین می برد

ایجاد قدردانی برای سلامت روان می تواند با کمک به تنظیم سطح استرس شما، به تفکر مثبت کمک کند. یک مطالعه نشان داد که افراد هنگام تجربه شکرگزاری، نتایج شگفت‌انگیز مختلفی را احساس می‌کنند که نشان می‌دهد شکرگزاری:

  • ضربان قلب را کاهش می دهد
  • چارچوب ذهنی آرام تری ایجاد می کند
  • اضطراب را کاهش می دهد
  • حالت آرام بخش ایجاد می کند

ارتباطات مضطرب مغز را آرام می کند

از طرف دیگر، تجربه احساس رنجش اثرات معکوس خواهد داشت و سطح استرس را در اطراف بدتر می کند. این تحقیق حتی بیشتر از این نشان داد که توجه و تمرکز شما به چیزهایی که باید برای آن‌ها شکرگزار باشید می تواند برای رهایی از بدترین استرس در شرایط سخت کافی باشد.

خطر افسردگی شما را کاهش می دهد

وقتی سپاسگزار هستید، لزوماً غیرواقع بین نیستید. در عوض، شما بر قابلیت های خود تمرکز می کنید. شما به خود می گویید که دنیا وحشتناک نیست و همه چیز بد نیست. در نتیجه، به طور کلی احساس بهتری دارید و طرز فکر شما می تواند تغییر کند.

ایجاد شکرگزاری به شما دیدگاه مثبتی می دهد

مغز انسان معمولاً دارای چیزی است که متخصصان آن را “سوگیری منفی” می نامند، که یک تمایل طبیعی برای تمرکز بر موارد منفی در زندگی است. همچنین به این معنی است که شما بیشتر روی چیزهایی که کمبود دارید و آزمایش‌های بالقوه‌ای که پیش رو دارید تمرکز می‌کنید. متأسفانه این یک طرز تفکر کاملاً عادی است. زیرا با رشد شما، مغز به سرعت با این دیدگاه هماهنگ می شود.

نکته ای در ارتباط با شکرگزاری

اما سپاسگزاری می تواند این رفتارها را به سمت مثبت اندیشی سوق دهد و تنها کاری که باید انجام دهید این است که کمی تمرین کنید. نوشتن گزارش روزانه یا حتی هفتگی از چیزهایی که بابت آن‌ها سپاسگزار هستید می تواند منجر به خلق بهتر و کاهش علائم سلامت روانی و جسمی شود. مهمتر از آن، دیدگاه شما را تغییر می دهد و ذهن شما را به سمت مثبت سوق می دهد.

شما را به آدمی با قابلیت نوع دوستی تبدیل می کند

آیا می‌دانستید که سپاسگزاری از زندگی‌تان می‌تواند باعث شود که بخواهید بیشتر به دیگران، به‌ویژه آنهایی که نیاز دارند، کمک کنید؟ برای درک بهتر این موضوع، می‌توانیم به یک مطالعه نسبتاً جالب که با استفاده از تجزیه و تحلیل فعالیت مغز از طریق یک اسکنر MRI انجام شده است، نگاهی دقیق‌تر بیندازیم. در این‌جا چند نکته از نتایج ایجاد شکرگزاری برای سلامت روان را می بینیم:

قشر پیش فرونتال شکمی، که بخشی از مغز است که مسئول پردازش ریسک در مقابل پاداش است، زمانی که شرکت کنندگان احساس نوع دوستی و قدردانی را تجربه کردند، روشن شد.

در ابتدای مطالعه، اکثر شرکت‌کنندگان ارزش‌های پاداش بالاتری را از قدردانی نسبت به نوع‌دوستی تجربه کردند.

چگونه شکرگزاری باعث می‌شود بیشتر زندگی کنید و شادتر باشید؟

در دوران کودکی، احتمالاً به شما آموختند که باید برای چیزهایی که دارید و کارهایی که مردم برای شما انجام می دهند سپاسگزار باشید. این ایده ناآشنا نیست، اما گاهی اوقات دشوار است که همیشه شکرگزاری کنید. حتی وقتی ناسپاسانه رفتار نمی کنید، فقط این احساس می تواند مشکل ساز باشد. چیزی که ممکن است متوجه نباشید این است که احساس ناسپاسی در واقع می تواند برای رفاه شما مضر باشد. یکی از جنبه های ایجاد قدردانی که ممکن است به شما آموزش ندهند این است که زندگی شما را از طرق مختلف بهبود می بخشد. با این حال، قبل از بحث در مورد اینکه چگونه شکرگزاری زندگی شما را بهبود می بخشد، مهم است که درک کنید واقعاً به چه معناست.

قدردانی به چه معناست

توضیح قطعی اینکه قدردانی چیست دشوار است. قدردانی به عنوان چیزهای زیادی توصیف می شود، از جمله “یک احساس، یک نگرش، یک فضیلت اخلاقی، یک عادت، یک ویژگی شخصیتی، یا یک واکنش مقابله ای.” محققان نتوانستند بر روی یک تعریف واحد برای آن توافق کنند، بنابراین گاهی اوقات درک آن دشوار است.

وقتی صحبت از قدردانی به میان می‌آید، این فقط چیزی نیست که هنگام دریافت هدیه یا وقتی کسی کار خوبی برای شما انجام می‌دهد نشان دهید. این احساسی است که می‌توانید حتی در بخش‌های کوچک روزتان داشته باشید. مثلاً شکرگزاری از این که یک پلیور گرم برای پوشیدن در هنگام زمستان دارید.

نکته

به جای تمرکز بر بخش های منفی زندگی خود، زمانی که سپاسگزار هستید، بیشتر بر روی تمام بخش های مثبت تمرکز خواهید کرد. وقتی اتفاقات بدی بیفتد، شما همچنان خوبی های زندگی خود را خواهید یافت.

چگونه شکرگزاری می تواند زندگی شما را بهبود بخشد؟

شکرگزاری و سپاسگزاری می تواند زندگی شما را بیشتر از آنچه فکر می کنید بهبود بخشد. قدردانی می تواند رفاه کلی شما را افزایش دهد، طرز فکر شما را بهبود بخشد و حتی شما را سالم تر کند. مطالعات در واقع نشان می دهد که افرادی که بیشتر از دیگران قدردانی می کنند، نسبت به کسانی که این کار را نمی کنند بیشتر عمر می کنند. کسانی که شادتر هستند و قدردانی خود را بیشتر نشان می دهند، اغلب تا 10 سال بیشتر عمر می کنند. آن‌ها همچنین شانس بسیار کمتری برای ابتلا به بیماری قلبی دارند.  برخی از روش های خاص تری که نشان می دهد قدردانی می تواند زندگی شما را بهبود بخشد عبارتند از:

  • احساسات مثبت بیشتری را احساس می کنید
  • احساس پرانرژی و نشاط بیشتر
  • راحت تر و آرام تر می خوابید
  • تقویت یا ترمیم روابط
  • ممکن است کمتر بیمار شوید
  • شما ممکن است مهربان تر باشید
  • قدردانی و دوست داشتن بیشتر خود
  • احساس شادی بیشتر
  • صبوری

نشان دادن اینکه از کسی سپاسگزار هستید می تواند رابطه شما را ترمیم یا تقویت کند.

نکته

حتی اگر صرفاً با گذراندن وقت با شخص دیگری باشد، قدردانی از او می تواند برای رابطه شما بسیار مفید باشد. این به آن شخص اجازه می دهد تا ببیند که بخش مهمی از زندگی شما هستند. ایجاد روابط قوی و سالم به طور کلی منجر به شادی بیشتر می شود. بنابراین این یک راه عالی برای بهبود زندگی شما و در عین حال شکرگزاری شما است. همچنین ممکن است به شما کمک کند با استرس به روشی بهتر کنار بیایید.

شکرگزاری و قدردانی از همسر و فرزندان

با قدردانی از همسر یا فرزندان خود، پیوند خود را با آن‌ها تقویت می کنید. مطالعات نشان می دهد که قدردانی از همسرتان نسبت به کسانی که قدردانی نمی کنند می تواند منجر به ازدواج طولانی تر شود. علاوه بر این، هنگامی که از فرزندان خود قدردانی می کنید، آن‌ها می آموزند که شما واقعاً چقدر آن‌ها را دوست دارید.

یاد می گیرید که قدر خود را بیشتر بدانید

وقتی متوجه می شوید که چقدر برای چیزها و افراد اطرافتان سپاسگزار هستید، ویژگی های عالی خود را نیز بیشتر متوجه خواهید شد. ممکن است شروع به دوست داشتن چیزهایی در مورد خودتان کنید که قبلاً از آن‌ها متنفر بودید. یا شروع به احساس اعتماد به نفس و راحتی بیشتری با خودتان خواهید کرد.

با شکرگزاری احساس شادی بیشتری خواهید داشت

مطالعات نشان می دهد که احساس قدردانی منجر به کاهش افسردگی و استرس می شود. وقتی به جای تمرکز بر بدی ها، به چیزهای مثبت زندگی تان فکر می کنید، کنترل قسمت های بد دیگر چندان سخت نیست. وقتی همه چیز به نظر می رسد طاقت فرسا است، به چیزی فکر کنید که امروز برای شما مفید واقع شد.

شما صبورتر خواهید بود

وقتی زمان خود را صرف شکرگزاری برای چیزهای کوچک در زندگی می کنید، معمولا آرام تر خواهید بود و می توانید تصمیمات درست تری بگیرید.

چگونه می توانید به خود بیاموزید که شکرگزاری بیشتری داشته باشید؟

افراد سپاسگزار کامل نیستند. آن‌ها هنوز هم روزها و لحظات بدی دارند که می توانستند قدردانی بیشتری نسبت به نحوه انجام یک موقعیت نشان دهند. تفاوت در این است که آن‌ها تمرکز روی چیزهای منفی را عادت نمی کنند. برای اینکه طرز فکر خود را تغییر دهید و به افرادی تبدیل شوید که عادت به تفکر منفی ندارند، باید به طور مداوم روی آن کار کنید. به جای تمرکز بر اشتباهات روزتان، سعی کنید عاداتی ایجاد کنید که به شما کمک کند از چیزهای کوچک زندگیتان شکرگزاری کنید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا