چگونه زندگی کردن در زمان حال را تجربه کنیم؟

زندگی در زمان حال برای بسیاری از انسان ها تبدیل به یک رویای عجیب شده است. در واقع بسیاری از انسان ها سعی دارند که فقط یک ریتم همیشگی برای زندگی خود داشته باشند. این که همیشه بخواهیم در گذشته خود باقی بمانیم و ترس از آینده داشته باشیم فقط وقتشان را تلف می کنیم. زندگی جذابیت ها و چالش های دارد که هر روز می توانید با آن رو به رو شوید و از آن لذت ببرید. همیشه انسان ها به دنبال راهی برای رسیدن به کمال و بهترین اتفاقات در زندگی خود بوده اند.

هیچ کس نمی تواند اتفاقات را پیش بینی کند. هیچ کس نمی گوید که شما اگر همیشه بخندید یا شاد باشید دیوانه هستید. در واقع باید این نکته را بدانید که خوشبختی در لحظه زندگی کردن است. افرادی زیادی وجود دارند که امروزه تنها عامل خوشبختی را ثروت و قدرت می دانند. ما نمی گوییم که ثروت یا قدرت چیز بدی است اما باید در نظر داشت که آیا ثروت باعث آرامش شما شده یا این که آرامش شما را گرفته است. نکته ای که باید بدانید این است که شما باید برای رسیدن به خوشبختی و آرامش تلاش کنید. این تلاش می تواند از طریق راه های مختلفی ایجاد شود.

در ادامه می خواهیم برای شما چگونه زندگی کردن در زمان حال را تجربه کنیم؟ را بگوییم.  در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه زندگی کردن در زمان حال را تجربه کنیم؟ صحبت کنیم.

اکثریت ما تمایل داریم در گذشته یا آینده زندگی کنیم

چگونه زندگی کردن در زمان حال را تجربه کنیم؟

اکثریت ما تمایل داریم در گذشته یا آینده زندگی کنیم. هر چند وقت یکبار به اتفاقی که دیروز افتاد یا فردا ممکن است بیفتد فکر می کنید؟ این چه تاثیری بر زندگی و رفاه شما دارد؟ در این مقاله، نحوه زندگی بیشتر در زمان حال و راه‌هایی که می‌تواند به شما کمک کند به زندگی آگاهانه بازگردید را مورد بحث قرار خواهیم داد.

برای زندگی در زمان حال به اطراف خود توجه کنید

یکی از راه های زندگی در زمان حال، توجه به محیط اطراف است. هر چند وقت یک بار در روز وقت می گذارید تا واقعاً به اطراف نگاه کنید و ببینید چه خبر است؟ آخرین باری که نشستی، چشمانت را بستی، نفس عمیقی کشیدی و فقط به همه چیز اطرافت نگاه کردی، کی بود؟ همین حالا از این فرصت استفاده کنید: هر دو چشم خود را ببندید و نفس عمیقی بکشید. سپس آن ها را باز کنید و واقعاً به جایی که هستید فکر کنید.

  • دیوارها چگونه به نظر می رسند؟
  • چه الگوهایی را می توانید در دنیا ببینید؟
  • چند پنجره در سمت چپ و راست شما وجود دارد؟
  • از اینجا چند نور می توانید بشمارید؟

وقتی توقف می کنید و به اطراف خود نگاه می کنید و همه چیز را در اطراف خود می بینید، زندگی در لحظه حال آسان تر می شود.

روی یک چیز در یک زمان تمرکز کنید ( وظایف خود را چند مرحله ای نکنید)

در حالی که ممکن است چندوظیفه ای و کار روی بیش از یک چیز در یک زمان مفیدتر به نظر برسد. اما انجام مداوم چندین کار، زندگی در زمان حال را سخت می کند. در حالی که انجام کاری که به توجه کامل شما نیاز دارد در ابتدا ممکن است طاقت فرسا به نظر برسد. اما آگاه باشید که وقتی به طور کامل درگیر یک کار هستید چقدر بهره وری بیشتری خواهید داشت. این را با تلاش برای فشرده کردن چندین چیز در یک دوره زمانی یا صرف نیمی از انرژی خود در سه پروژه مختلف مقایسه کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چگونه زندگی کردن در زمان حال را تجربه کنیم؟

اگر روی چیزی کار می کنید، تمام توجه خود را به آن معطوف کنید. گاهی أوقات ممکن است که به چیزهای دیگری فکر می کنید یا تلفن خود را چک می کنید. زیرا تمایلی به انجام کار ندارید، متوقف شوید و تمرکز را به چیزی که در مقابل شما است برگردانید. تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی کاملاً روی آن چه در لحظه اتفاق می‌افتد تمرکز کنید، به هر حال می‌توانید جزئیات را در درازمدت بهتر به خاطر بسپارید.

برای آن چه اکنون دارید سپاسگزار باشید

بخشی از زندگی در زمان حال این است که وقت بگذارید و برای چیزهایی که اکنون دارید (نه در گذشته یا در آینده) سپاسگزار باشید. اگر دائماً بر چیزهایی که ندارید تمرکز می کنید، از چیزهایی که دارید استفاده نمی کنید. زمان قدردانی از آن چه در حال حاضر در این لحظه دارید مهم است.

یکی از راه های تمرین قدردانی این است که فهرستی از چیزهایی که به خاطر آن ها سپاسگزار هستید بنویسید و آن لیست را به صورت روزانه مرور کنید. سعی کنید در حال حاضر حداقل سه چیز را بنویسید که برای آن ها سپاسگزار هستید. از طرف دیگر، می‌توانید یک لیست بزرگ برای شکرگزاری تهیه کنید. جایی که در یک بازه زمانی معین، هرچقدر که فکر می‌کنید کارهای مثبتی انجام داده‌ اید.

هر چیزی را همان طور که هست بپذیرید (نه آنطور که می خواهید باشند)

اگر می‌خواهید زندگی را در زمان حال شروع کنید، باید از طرز فکرتان کنار بگذارید و آن‌ها را همان‌طور که هستند بپذیرید. شما نمی توانید همه چیزهایی که در اطراف شما اتفاق می افتد را کنترل کنید. گاهی اوقات زندگی با آن چه شما می خواهید متفاوت است. تمرین پذیرش به شما کمک می کند تا چیزهایی را در زندگی خود که خارج از کنترل شما هستند رها کنید.

مراقبه و ذهن آگاهی را تمرین کنید

یکی از راه‌های زندگی بیشتر در لحظه حال، تمرین مراقبه ذهن‌آگاهی است. این نوع مراقبه به افراد کمک می‌کند تا آگاه شوند و تمرکز خود را بر روی کاری که در هر زمان انجام می‌دهند افزایش دهند. شروع یک تمرین مدیتیشن روزانه می تواند به شما کمک کند تا از افکار و احساسات خود آگاه تر شوید. این به نوبه خود می تواند میزان زمانی را که در لحظه حال می گذرانید افزایش دهد.

وقت خود را با افرادی بگذرانید که به شما احساس شادی و رضایت می دهند

گذراندن وقت با افرادی که به شما احساس شادی و رضایت می دهند می تواند راهی عالی برای کمک به زندگی در زمان حال باشد. احاطه کردن خود با افراد مثبت و حامی، سطح مثبت و شادی شما را افزایش می دهد. به نوبه خود، این به شما این امکان را می دهد که به جای تمرکز بر روی رویدادهای گذشته یا آینده، بر روی آن چه در حال حاضر خوب پیش می رود تمرکز کنید.

مراقب هر کاری که انجام می دهید باشید

هر کاری که انجام می دهید، از خوردن تا اسکرول کردن گوشی خود، باید حواستان به آن باشد. هر چند وقت یکبار ناهار خود را همزمان با تماشای تلویزیون می خورید؟ این یکی از راه‌هایی است که می‌توانید از کاری که انجام می‌دهید فاصله بگیرید. این باعث می شود تا در لحظه حال زندگی نکنید، زیرا تمام توجه شما روی آن کار یا فعالیت نیست. در عوض، سعی کنید در حین غذا خوردن روی هر وعده غذایی تمرکز کنید.

  • بوی غذا چگونه است؟
  • مزه اش چطور است؟
  • واکنش بدن شما به آنچه تاکنون خورده اید چگونه است؟

هنگام غذا خوردن چه صداهایی در اطراف شما پخش می شود – تماس های تلفنی، صداهای ترافیک از بیرون، پخش موسیقی در پس زمینه. تمرکز بر این جزئیات و توجه به همه چیزهایی که در اطراف شما در طول یک کار یا فعالیت خاص می گذرد، مهم است. این به شما کمک می کند تا آگاهی لحظه حال بیشتری را وارد زندگی خود کنید.

وقت گذاشتن برای نشستن و تمرین تنفسی

چگونه زندگی کردن در زمان حال را تجربه کنیم؟

یک تمرین تنفس عمیق به شما کمک می کند تا ذهن خود را بر روی کار مورد نظر متمرکز کنید. نفس‌های آهسته و منظم به جلوگیری از تسخیر احساس وحشت یا هر افکار منفی دیگری کمک می‌کند. در عین حال اجازه می‌دهد کنترل بیشتری در طول فعالیتی که در حال حاضر در آن مشغول هستید، داشته باشید. یکی از روش‌های سریع و آسان، تکنیک تنفس 4-7-8 است.

از رسانه های اجتماعی و فناوری فاصله بگیرید

استراحت از رسانه‌های اجتماعی و سایر فناوری‌ها نیز می‌تواند به شما کمک کند تا بر زمان حال متمرکز بمانید. در حالی که ممکن است فکر کنید که بررسی مداوم حساب‌های رسانه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند با دنیا در ارتباط باشید. در واقع تأثیر منفی بر توانایی شما برای حضور دارد.

چند بار تا به حال کار دیگری انجام داده اید و متوجه شده اید که شبکه های اجتماعی را بررسی می کنید؟ مهم این است که یاد بگیرید چگونه اجازه ندهید فناوری زندگی شما را تسخیر کند. زیرا این واقعاً می تواند شما را از توجه به آنچه در اطرافتان می گذرد جلوگیری کند.

به طور منظم ورزش کنید یا یوگا انجام دهید

چگونه زندگی کردن در زمان حال را تجربه کنیم؟

ورزش منظم یا حتی قدم زدن در پارک می تواند به شما کمک کند تا تمرکز بیشتری روی فعالیت های فعلی خود داشته باشید. گنجاندن یوگا به عنوان بخشی از برنامه روزانه شما، راه عالی دیگری برای زندگی در زمان حال است. به خصوص اگر همراه با مدیتیشن و تمرینات ذهن آگاهی باشد.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا