چگونه روز خود را با قدردانی شروع کنیم تا زندگی خود را بهتر کنیم

قدردانی برای هما ما در زندگی یک ویژگی کمک کننده است. هر زمان که ما بتوانیم به شیوه درست قدردانی کنیم آرامش بیشتری خواهیم داشت. در مقاله های قبل در ارتباط با تاثیر قدردانی صحبت کردیم. قدردانی در زندگی باعث می شود شما رو به رفتار مثبت گرایانه بروید. نوع تربیت باید به گونه ای باشد که نیاز های فرزندان مدیریت شود. خیلی از اوقات ما خانواده هایی را می بینیم که به فرزندان خود تندخویی می کنند. در واقع آن ها این عقیده را دارند که با تنبیه بدنی باید فرزندان خود را تربیت کنند. اما متاسفانه این فرآیند باعث آسیب به سلامت روان کودکان می شود.

گاهی اوقات ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند. این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در کودکی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که دوران کودکی بسیار مهم و حیاتی است. متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این دوره اهمیتی نمی دهند. کوچ ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در آینده کودک بسیار تاثیر گذار است نظم و انضباط سخت توسط والدین است. نظم و انضباط بسیار عالی است اما تا حد تعادل خودش. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه روز خود را با قدردانی شروع کنیم تا زندگی خود را بهتر کنیم، چگونه است.

رفتار در خانواده و ایجاد قدردانی و ارتباط با دیگران برای سلامت روان

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه روز خود را با قدردانی شروع کنیم تا زندگی خود را بهتر کنیم، صحبت کنیم.

راه هایی برای قدردانی و ارتباط با دیگران

چگونه روز خود را با قدردانی شروع کنیم تا زندگی خود را بهتر کنیم

بیشتر انسان ها خواهان قدردانی و ارتباط با دیگران هستند. اما این امر برای بسیاری به طور طبیعی پیش نمی آید. نزدیکی به مردم هر روز دشوارتر می شود، به خصوص اگر زندگی پرمشغله و پر از کار دارید یا در موقعیت‌های اجتماعی مبارزه می‌کنید. اما وقتی قدردانی را تمرین می کنید، می تواند دیدگاه شما را تغییر دهد و به ایجاد ارتباط کمک کند. یکی از بهترین راه‌ها برای ارتباط با افراد اطرافتان این است که بیشتر قدردان و سپاسگزار باشید. این طرز فکرهای مثبت برای جذب افراد مثبت و ایجاد شبکه ای از افرادی که می خواهند در اطراف شما باشند معجزه می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اما البته گفتن این کار آسان تر از انجام آن است. چگونه می توانید اطمینان حاصل کنید که می توانید با افراد اطراف خود پیوند برقرار کنید، و شکرگزاری چه ربطی به چیزی دارد؟ در این‌جا چند راه برای قدردانی و ارتباط با دیگران وجود دارد.

روش هایی برای ابراز سپاسگزاری را تمرین کنید

قدردانی را تمرین کنید. قدردانی می تواند برای قدردانی و ارتباط با دیگران مهم باشد. از این گذشته، آخرین بار کی از کسی تشکر کردید و برای نشان دادن آن واقعاً وقت گذاشتید؟ به طور شگفت انگیزی، ایجاد قدردانی مهارتی است که باید آن را تمرین کنید. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که آن را در تعاملات روزمره تمرین کنید، مانند زمانی که به خرید می روید و فروشنده شما را راهنمایی می کند. می توانید با این موارد شروع کنید:

  • به دنبال فرصتی برای تشکر از کسی، چه یک دوست یا غریبه باشید
  • لحظه ای مکث و نادیده گیری عوامل حواس پرتی
  • برقراری تماس چشمی هنگام ابراز قدردانی
  • همچنین می توانید با حرکات کوچکی مانند:
  • خنده
  • تکان دادن سر

اگر می توانید در مورد آن‌چه که از آن‌ها تشکر می کنید، با جزئیات توضیح دهید

هنگامی که این کار را به طور منظم شروع کنید، به سرعت خواهید دید که قدردانی و ارتباط با دیگران  چقدر آسان است و تأثیر مثبتی بر زندگی آن‌ها می گذارد.

خودتان را جای دیگران بگذارید

برای برقراری ارتباط واقعی با اطرافیانتان، باید لحظه ای از ذهن خود خارج شوید و وارد سر و زندگی دیگران شوید. به این ترتیب، می توانید یاد بگیرید که به طور مثبت بر اطرافیان خود تأثیر بگذارید و برای چیزهایی که دارید سپاسگزار باشید. اما چگونه می توانید این کار را انجام دهید؟

داوطلب شوید

چگونه روز خود را با قدردانی شروع کنیم تا زندگی خود را بهتر کنیم

کار داوطلبانه نه تنها به اطرافیان شما کمک می کند، بلکه می تواند به قدردانی و ارتباط با دیگران نیز کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که کسانی که به طور فعال کار داوطلبانه انجام می دهند، احساس شادی و رضایت بیشتری از زندگی و احساس خود دارند. آن‌ها همچنین در نهایت سالم تر هستند – هم از لحاظ بدنی و هم از نظر ذهنی. و این قبل از این است که در نظر بگیرید که کار داوطلبانه به خودی خود راهی عالی برای شناخت جامعه شما و افراد حاضر در آن است.

به افراد و گروه ها هدایایی بدهید

هدیه یک راه عالی برای قدردانی و ارتباط با دیگران است. سعی کنید به کسی که از او قدردانی می کنید یک هدیه شخصی بدهید. شما به سرعت خواهید دید که چقدر سریع آن فرد می تواند از این عمل مهربانی خوشحال شود.

انجام اعمال تصادفی مهربانی

فقط به این دلیل که این یک عمل عمدی نیست به این معنی نیست که ارزش آن کمتر است. یک مطالعه نشان می دهد که صرف نظر از آشنایی، اعمال محبت آمیز تصادفی می تواند شادی را تا حد قابل توجهی افزایش دهد. اگر تا به حال درگیر یک عمل محبت آمیز تصادفی شدید، می دانید که چقدر می تواند تأثیر زیادی در قدردانی و ارتباط با دیگران داشته باشد. مطمئناً حفظ تفکر مثبت در دنیای مهربان آسان تر است.

به چیزهای خوب توجه کنید

با وجود این که چقدر فضای منفی در دنیا وجود دارد، به آسانی می توان تحت فشار سنگینی دنیا گرفتار شد. در این شرایط مثبت اندیشی ممکن است مانند یک عمل ساده لوحانه به نظر برسد. با این حال، حقیقت این است که به خاطر سپردن خوبی ها و نکات مثبت، ابزاری ضروری در مبارزه شما با بی علاقگی جهان است. آن عذاب و غم و اندوه را با شکرگزاری جبران کنید. برخی از ایده ها عبارتند از:

سپاسگزاری را انجام دهید

ما تمایل داریم بدی ها را بزرگ کنیم و خوبی ها را به حداقل برسانیم. اما همیشه در هر موقعیتی، هر چقدر هم که کوچک باشد، یک پوشش برای قدردانی و ارتباط با دیگران وجود دارد. بنابراین زمانی که گرفتار یک فرآیند منفی گرایی هستید یا در شرایط سختی قرار دارید، سعی کنید به دنبال چیزهای خوب باشید. چه فایده ای دارد؟ چه درس هایی برای یادگیری وجود دارد؟

چگونه روز خود را با قدردانی شروع کنیم تا زندگی خود را بهتر کنیم

قدردانی یکی از قدرتمندترین احساسات انسانی است، اما اکثر ما به اندازه کافی برای مهار آن تلاش نمی کنیم. در واقع، ترک عادت احساس قدردانی برای بسیاری از هر چیزی آسان است. ممکن است اخیراً به همه چیزهای خوب زندگی‌تان فکر نکردید. پس زمان آن است که با آموزش انتخاب یک طرز فکر قدردانی به جای ذهنیت منفی، آن را تغییر دهید.

اتخاذ یک تمرین سپاسگزاری صبحگاهی می تواند تفاوت زیادی در خلق و خوی کلی و دیدگاه شما نسبت به زندگی ایجاد کند.

نکته

وقتی هر روز برای تمرین شکرگزاری وقت بگذارید، طرز فکر سپاسگزار به یک عادت تبدیل می‌شود. ممکن است متوجه شوید که زندگی شما به طرز چشمگیری بهبود می‌یابد. سپاسگزاری برای چیزهایی که دارید به شما کمک می کند. این کار باعث می شود تا هر گونه ذهنیت منفی که در اطراف خود حمل می کنید دور بریزید و خود را در معرض جنبه های مثبت زندگی قرار دهید. در این‌جا بیان خواهد شد که چگونه می توانید قدردانی را در برنامه صبحگاهی خود بگنجانید. چگونه روز خود را با قدردانی شروع کنیم تا زندگی خود را بهتر کنیم

یک دفترچه یادداشت نویسی درست کنید

ایجاد و حفظ ذهنیت سپاسگزار زمانی که به صورت فیزیکی چیزهایی را که برای آن‌ها سپاسگزار هستید را یادداشت می کنید، ساده تر است. داشتن یک دفترچه خاطرات همچنین به شما امکان می دهد به مطالب گذشته خود نگاه کنید، که می تواند برای پیشرفت شخصی شما مفید باشد. بیرون بروید و یک دفترچه یادداشت یا دفتری تهیه کنید که به اندازه کافی دوست دارید. این کار باعث می شود تا هر روز از آن استفاده کنید.

فقط شروع به نوشتن کنید

ممکن است در ابتدا مطمئن نباشید که چه چیزی بنویسید، و این خوب است. اولین چیزی که به ذهنتان می رسد را بنویسید. هیچ قانونی برای تمرین قدردانی وجود ندارد – شما می توانید آن را هر طور که می خواهید انجام دهید. یکی از روش‌هایی که بسیاری از مردم دنبال می‌کنند این است که هر روز فهرستی از چند چیزی را که بابت آن‌ها سپاسگزار هستید، بنویسید.

به چیزهای کوچک توجه کنید

چگونه روز خود را با قدردانی شروع کنیم تا زندگی خود را بهتر کنیم

همه چیزهایی که در دفترچه خود می نویسید نباید  زندگی را تغییر دهند. در واقع، بیشتر مطالبی که درباره آن می نویسید احتمالاً شامل جزئیات کوچکتر زندگی مانند یک غذای خوب، یک دوش آب گرم یا یک آسمان زیبای صبح می شود. هیچ چیز آنقدر کوچک یا پیش پاافتاده نیست که بتوان آن را در نوشته های خود گنجاند.

به خود یادآوری کنید که در حین انجام کارهای روزمره شکرگزار باشید

علاوه بر نوشتن در یک مجله، سعی کنید هنگام انجام فعالیت های روزانه خود قدردانی آگاهانه را تمرین کنید. به عنوان مثال، یک لحظه بیشتر برای چشیدن چای صبحگاهی خود صرف کنید یا وقتی از درب ورودی بیرون می روید از هوای تازه لذت ببرید. هر چه بیشتر این کار را انجام دهید، عادت قدردانی از چیزهای کوچک در زندگی خود را بیشتر خواهید کرد.

تمرین قدردانی خود را با شخص دیگری به اشتراک بگذارید.

اگر می‌خواهید از تمرین خود بهره بیشتری ببرید باید کاری انجام و مطمئن شوید که در درازمدت به آن پایبند خواهید بود) باید کاری انجام دهید. بهتر است با یکی از اعضای خانواده یا دوستی که او نیز می‌خواهد عادت شکرگزاری را در خود ایجاد کند، همکاری کنید. مطالب خود را به صورت روزانه یا هفتگی با یکدیگر به اشتراک بگذارید.

قدردانی را به عنوان یک پروژه بلند مدت در نظر بگیرید

مدتی طول می کشد تا ذهنیت شکرگزاری را پرورش دهید. اگر برای مدتی در یک ذهنیت منفی گیر کردید، هفته ها – اگر نه ماه ها – طول می کشد تا آن ذهنیت را بیاموزید. متعهد شوید که مکرراً در دفترچه یادداشت خود بنویسید و سعی کنید هیچ روزی را از دست ندهید اگر می توانید به آن کمک کنید. با گذشت زمان، خود را طوری تربیت می‌کنید که متفاوت فکر کنید و شکرگزاری جزئی از شخصیت شما خواهد شد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا