چگونه از تغذیه آگاهانه در کودکان حمایت کنیم؟

تربیت کودکان موضوع با اهمیتی است و همه خانواده ها این را می دانند. تربیت خانواده فقط از لحاظ رفتاری نیست گاهی اوقات مسائلی مانند تغذیه نیز می تواند بسیار تأثیرگذار باشد. تغذیه  در دوران کودکی بسیار اهمیت دارد. همان طور که ما در دوران مدرسه و دانشگاه برای فرزند خود تلاش می کنیم در این دوره نیاز به حساسیت بیشتری داریم. چرا که در این دوره بیشتر احساسات کودک شکل می گیرد.

حتی اگر مراقب نباشیم ممکن است اتفاقای مثل اضطراب یا افسردگی در کودک ما اتفاق بیفتد. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. شما اگر می خواهید کودکتان در ایده موفق تر شود باید از امروز عزت نفس او را تقویت کنید. اگر کودک بتواند هر دو گزینه عزت نفس و اعتماد به نفس را در خود ایجاد کند پیروز خواهد شد. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه از تغذیه آگاهانه در کودکان حمایت کنیم؟

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه از تغذیه آگاهانه در کودکان حمایت کنیم؟ صحبت کنیم.

قدرت تغذیه آگاهانه در کودکان

چگونه از تغذیه آگاهانه در کودکان حمایت کنیم؟

اگر تا به حال متوجه شده اید که در تعطیلات، غذا طعم های لذیذتر و بافت های دلپذیرتری دارد، قدرت غذا خوردن آگاهانه را تجربه کرده اید. تغذیه آگاهانه در کودکان بر توجه بیشتر به آن چه می خورید و تجربه کلی لذت بردن از غذای خود تمرکز می کند.

تغذیه آگاهانه  در کودکان فواید زیادی دارد. از هماهنگی با نشانه‌های طبیعی گرسنگی بدن تا ارتباط با رضایت و لذت، جای تعجب نیست که این رویکرد اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده است. خوردن آگاهانه می‌تواند به تقویت رابطه سالم با غذا در کودکان و همچنین به حداقل رساندن خطر اختلال در غذا خوردن کمک کند.

تغذیه آگاهانه در کودکان چیست؟

بسیاری از ما اصطلاح “غذا خوردن ذهنی” را شنیده‌ایم، اما ممکن است ندانیم که واقعاً به چه معناست. طبق گفته انجمن دیابت در آمریکا، غذا خوردن آگاهانه مبتنی بر تمرین ذهن آگاهی است. این افراد را تشویق می کند تا آگاهانه از تجربیات خود، هر چه که هستند، آگاه شوند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به طور مشابه، غذا خوردن آگاهانه افراد را تشویق می کند تا آگاهانه از تجربیات خود در مورد غذا آگاه شوند. با تمرکز عمدی بر روی غذایی که مصرف می کنید، و استفاده از هر یک از حواس خود در لحظه، می توانید واقعاً در مورد طعم و بوی آن غذا آگاهی کسب کنید.  تغذیه آگاهانه ریشه در چندین اصل دارد. این ها شامل قضاوت نکردن در مورد تجربه غذا خوردن، کاهش سرعت و صرف زمان در حین غذا خوردن، آگاهی از نشانه های بدن و آگاهی از افکار، احساسات و احساسات فیزیکی است.

تحقیقات درباره این زمینه

چگونه از تغذیه آگاهانه در کودکان حمایت کنیم؟

به گفته Yaffi Lvova، RDN، صاحب ویدیوها و پادکست‌های Baby Bloom Nutrition، Toddler Test Kitchen و Nap Time Nutrition، تغذیه آگاهانه در کودکان کمی متفاوت از بزرگسالان است. خوردن آگاهانه به معنای جدا کردن یک حس در یک زمان است و در عین حال مسدود کردن همه ورودی های دیگر. لووا می‌گوید: «در مورد بچه‌ها، این می‌تواند یک بازی برای تعیین این که کدام غذا برای خورد بهتر است، باشد. در حالی که لمس کردن ممکن است با مقایسه بافت غذاهای مختلف مرتبط باشد.»

چرا تغذیه آگاهانه در کودکان مفید است؟

خوردن آگاهانه فواید بی‌شماری دارد، از جمله تشویق به ارتباط ذهن و بدن و رابطه مثبت با غذا. این فواید نه تنها برای بزرگسالان، بلکه برای کودکان نیز ارزشمند است.

به گفته چلسی عامر، ام اس، RDN، صاحب Chelsey Amer Nutrition، بسیاری از مردم (از جمله بچه‌ها) در نحوه غذا خوردن خود خودمختار هستند. آن ها اما درگیر برنامه‌های شلوغ، تکالیف، و فعالیت‌های فوق‌درسی هستند. گاهی اوقات حواس پرتی در کودکی باعث ایجاد مشکلات زیادی می شود. مانند مصرف بیش از حد و افزایش وزن. عادات غذایی آگاهانه به کودکان شما کمک می کند تا نشانه های درونی بدن خود را درک کنند. یا این که به آنها توجه کنند و از تجربیات غذایی خود رضایت بیشتری کسب کنند.

نکته

اگر به این فکر می‌کنید که چگونه به کودکان خود یاد دهید که آگاهانه غذا بخورند، ادامه مطلب را بخوانید. در اینجا توضیح می دهیم که چرا تغذیه مفید برای کودکان اهمیت دارد؟ چگونه می توان این تمرین را در کودکان خود تقویت کرد؟

نظر راشل گلدمن در ارتباط با این زمینه

راشل گلدمن، دکترای FTOS، روانشناس و متخصص سلامت و تندرستی که ترجیح می‌دهد دکتر راشل برود، می‌گوید: همه ما افرادی شهودی به دنیا می‌آییم. او می‌گوید: «کودکان به طور طبیعی زمانی که احساس گرسنگی می‌کنند غذا می‌خورند.  وقتی احساس سیری می‌کنند، غذا نمی‌خورند. آن ها همچنین از حواس خود برای کشف و یادگیری چیزهای جدید استفاده می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چگونه از تغذیه آگاهانه در کودکان حمایت کنیم؟

اگر یک کودک یاد بگیرد که درست غذا بخورد به تقویت مهارت‌های ذاتی خود کمک می‌کند. به‌ویژه زمانی که نفوذ بزرگسالان شروع به تداخل با این نشانه‌های طبیعی کند. والدین با توجه به این که کودکان دوره سنی حساسی را پشت سر می گذارند باید بسیاری از نکات را به آن ها آموزش دهند. بنابراین، آینده یک کودک به عنوان یک غذاخور آگاه، به توانایی بزرگسالان آن ها در جدا کردن رابطه خود با غذا از کودک بستگی دارد.

چگونه تغذیه آگاهانه در کودکان را به کودکان نوپا پیش دبستانی آموزش دهیم

کیم ون دوسن، روانشناس و مدیر عامل The Parentologist، کودکان نوپا و پیش دبستانی را تشویق می کند تا از سیستم های حسی خود برای یادگیری در مورد غذا استفاده کنند. دکتر ون دوسن توضیح می دهد که این به آن ها اجازه می دهد تا با بینایی، بو، طعم و بافت غذاهای مختلف آشنا شوند.

نظر دیگر روان شناسان در ارتباط با این زمینه

به گفته لووا، والدین باید خواص مواد غذایی را برای کودک خود توضیح دهند. این کار باعث می شود تا آن ها درک کنند که چه ماده غذایی برایشان مفید است.  او پیشنهاد می کند سوالاتی مانند “آیا غذایی که روی میز می بینید را می خواهید امتحان کنید؟” “آیا می دانی که این غذا چقدر برای سلامتی تو مفید است؟ چنین سؤالاتی به بچه ها کمک می کند تا حواس خود را به إذا جلب کنند. هر بار روی یک تجربه حسی تمرکز کنند، به تقویت تغذیه آگاهانه در کودکان کمک می کند.

نحوه تغذیه در یک کودک نوپا چگونه باید باشد؟

دکتر ون دوسن بر اهمیت حفظ شوخ طبعی غذاهای سالم تاکید می کند. به این ترتیب، انتخاب های سالم برای کودک شما از سنین پایین آشناست. دکتر ون دوسن می افزاید: “همچنین مهم است که زمان غذا را برای کودکان سرگرم کننده کنید.” او پیشنهاد می کند که در طول شام یک بازی انجام دهید. یک کودک باید سعی کند با آرامش غذا بخورد. خانواده ها نیز باید این روش تربیتی را به فرزند خود بیاموزند. لووا می‌گوید بازی‌های مبتنی بر غذا، تعامل مثبتی بین کودک و غذای او ایجاد می‌کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دانشمندان همچنین پیشنهاد می‌کند که مطمئن شوید صندلی کودکتان راحت است. تمرکز کردن یک امر بسیار مهم است. یک کودک باید علاوه بر تغذیه آگاهانه تمرکز هم داشته باشد. او می‌گوید: «برای بچه‌های خردسال روی صندلی‌های بلند، پاهایشان باید به گونه‌ای باشد که مچ پا، زانو و باسن‌شان زاویه 90 درجه داشته باشد». همچنین مهم است که در این سن در مورد دامنه توجه واقع بین باشیم. در محدوده سنی کودک نوپا تغذیه آگاهانه بسیار اهمیت دارد.

 کودکان در سن مدرسه

دکتر راشل می‌گوید: با بزرگ‌تر شدن بچه‌ها، غریزه طبیعی آن ها برای خوردن آگاهانه اغلب تحت تأثیر منابع خارجی مانند بزرگسالان و رسانه‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد. کودک ممکن است شروع به عادات بد غذایی در این سن کند.

آن ها همچنین با بدن در حال تغییر خود سر و کار دارند. کودکان شروع به ایجاد افکاری در مورد تصویر بدنی می کنند که اغلب به شدت تحت تأثیر رسانه های اجتماعی است. تغذیه آگاهانه در کودکان می تواند به کودکان و نوجوانان کمک کند تا تصویر بدنی سالمی را شکل دهند.

چگونه از تغذیه آگاهانه در کودکان و نوجوانان سن مدرسه حمایت کنیم

چگونه از تغذیه آگاهانه در کودکان حمایت کنیم؟

دکتر ون دوسن می‌گوید: «این سن کودک برای یادگیری بسیار مناسب است. برای همین امر تغذیه آگاهانه در کودکان در این سن مخصوص می تواند اثرات بیشتری داشته باشد. در دنیای روان شناسی همان طور که قبلا گفتیم تربیت کودک اهمیت بسیایر دارد. اما متاسفانه کمتر خانواده هایی وجود دارند که به تغذیه کودکان خصوصا در سن های پایین اهمیت دهند.

روان شناسان در ادامه نیز می گویند که اگر کودک از همان ابتدا زیر نظر پزشک تغذیه باشد نه تنها از لحاظ جسمانی بلکه از لحاظ روحی نیز تقویت خواهد شد.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا