چند نمونه از عادت های افراد باهوش عاطفی که هرگز نباید نادیده گرفت

افراد باهوش عاطفی می توانند ویژگی های مختلفی داشته باشند. حس های عاطفی باعث ایجاد روابط بهتر در بین دو نفر می شود. شوک های روانی مختلفی در دنیای روان شناسی وجود دارد. برخی از این شوک ها مثل شوک عاطفی می تواند آسیب زا باشد. همان طور که می دانید آزار عاطفی در دوران کودکی باعث ایجاد اختلالات روانی می شود. طوری که حتی این شخص خصوصا اگر زن باید در آینده و در ازدواج خودش دچار مشکلاتی خواهند شد. نحوه درمان  آزار عاطفی در دوران کودکی نیز متفاوت است. گاهی اوقات ژنتیک خانوادگی می تواند این مشکل به به وجود بیاورد. اما موضوع مهم این است که این گونه افراد چه فشار های روانی را در جوامع متحمل می شوند. روان شناسان نظریه های مختلفی برای برخورد با این گونه افراد ارائه داده اند. یکی از مواردی که در دنیای امروز مورد بحث است آزار عاطفی است.

اختلالات مختلف در دنیا و افراد باهوش عاطفی

هر فردی می تواند در طول زندگی خود اختلالات مختلفی را تجربه کند. یکی از اختلالاتی که درباره آن صحبت کردیم مشکلات عاطفی است. مشکلات عاطفی در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد هستند که ممکن است به خاطر اتفاقات در دوران کودکی دچار اختلالات عاطفی شوند. ورزش یکی از راه هایی است که به ما در هر مشکلی می تواند کمک کند. شما می توانید از طریق مشورت با درمانگران هم نارسایی خود را بهبود ببخشید. یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید مدیریت داشته باشید. تشخیص و مدیریت بیماری می تواند به شما کمک کند تا روند درمانی بهتری داشته باشید.

بی قراری عاطفی در دوران کودکی – اختلالات روانی

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند نمونه از عادت های افراد باهوش عاطفی که هرگز نباید نادیده گرفت، صحبت کنیم.

شناخت بی قراری عاطفی و افراد باهوش عاطفی

با همه فراز و نشیب هایش، تجربه احساسات بخشی عادی از زندگی است. هرکسی تجربه متفاوتی از احساسات دارد.

علائم بی قراری عاطفی در برابر افراد باهوش عاطفی

کمرنگ شدگی عاطفی می تواند با عاطفه کم رنگ همراه باشد. همچنین ممکن است با ناتوانی در بیان احساسات در چهره، رفتارها و سایر اشکال ارتباطی تعریف شود. بی قراری عاطفی که همراه با بی‌حرکتی عاطفی است، به‌ویژه در میان افراد مبتلا به افسردگی متوسط ​​تا شدید رایج است. همچنین می تواند در کنار اسکیزوفرنی یا اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) ظاهر شود.

هوش هیجانی و افراد باهوش عاطفی

هوش هیجانی ویژگی است که به افراد اجازه می دهد احساسات خود را درک، پردازش و مدیریت کنند. این رفتار شهودی به درک احساسات دیگران نیز گسترش می یابد. به افراد باهوش عاطفی این امکان را می دهد که با کسانی که در موقعیت های مختلف قرار دارند همدلی کنند. بسیاری از مردم برای این مهارت ارزش زیادی قائل هستند. زیرا باعث ایجاد روابط بهتر، عزت نفس و سلامتی می شود. اگر شما هم عاشق این ویژگی هستید، ممکن است بخواهید هوش هیجانی خود را افزایش دهید. برای شروع، چرا برخی از عادات کسانی را که تحسین می کنید، تقلید نمی کنید؟ در اینجا چند عادت افراد باهوش عاطفی وجود دارد که هرگز نباید نادیده گرفته شوند.

افراد باهوش عاطفی از احساسات دشوار فرار نمی کنند

بسیاری از مردم توسط احساسات پیچیده و چالش برانگیز می ترسند. احساس تمایل به فرار از آن ها غیرعادی نیست. اما افراد باهوش عاطفی در برابر این خواسته مقاومت می کنند زیرا:

  • مغز از نحوه برخورد شما با موقعیت های مختلف یاد می گیرد. اگر از احساسات خود فرار کنید، مغز شما یاد می گیرد که چرخه اجتناب را ادامه دهد.
  • فرار از احساسات به مغز شما می گوید که احساسات خطرناک هستند. شما شروع به ایجاد احساسات پیچیده در مورد احساسات پیچیده خواهید کرد، و مقابله با آن حتی سخت تر است!
  • اجتناب از احساسات نوعی سرکوب است. بر اساس مطالعات، سرکوب احساسات سلامت جسمی و روانی را بدتر می کند و در عین حال احساسات را قوی تر می کند.
  • هرچه بیشتر از احساسات دشوار اجتناب کنید، بیشتر در ناخودآگاه شما دفن می شوند. و رفتار شما را به گونه ای دیکته می کنند که تشخیص آن دشوار است.
  • احساسات بد بیانگر واقعیت های وحشتناک نیستند. پردازش احساسات امکان رویکرد واقع بینانه تری را به این احساسات دشوار می دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افراد باهوش عاطفی یاد می گیرند که احساسات خود را بپذیرند. آن ها از احساسات پیچیده اجتناب نمی کنند. زیرا می خواهند مغزشان از ابراز و تجربه آن ها احساس امنیت کند. احساسات منفی کوتاه مدت باعث ارتقای سلامت، یادگیری و پذیرش در دراز مدت می شود.

آن ها فرضیات نمی کنند یا به نتیجه گیری نمی پردازند

انسان ها اغلب بسیار بی حوصله هستند. ما می خواهیم اطلاعات را به سرعت و به طور مداوم به سرعت پر کنیم. به این ترتیب، ما عجله داریم تا فرضیاتی را کامل کنیم. بدتر از آن، روشی که ما شکاف‌ها را با فرضیات پر می‌کنیم، اغلب توسط مسائل شخصی متعدد تقویت می‌شود. آیا تا به حال متوجه شده اید که نتیجه گیری هایی که به آن‌ها جهش کرده اید، هر زمان که سریع نتیجه گیری کنید، هرگز مثبت نیستند؟ این به این دلیل است که این “پرش” ناشی از ناامنی ها، ترس ها، تعصبات و سایر فرضیات غیر منطقی است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به همین دلیل است که افراد باهوش عاطفی فرضیات نمی‌کنند یا زود نتیجه نمی‌گیرند. افراد باهوش عاطفی سعی می کنند برازنده باشند، چیزها را با حسن نیت درک کنند و در جمع آوری اطلاعات صبور باشند. آن ها نمی خواهند با حقایق تحریف شده برخورد کنند. آن ها حقیقت را می خواهند. این در درجه اول به این دلیل است که:

مفروضات تحریف شده می توانند به یک پیشگویی خود تحقق بخش تبدیل شوند. هر چه بیشتر از چیزی بترسی، بیشتر تشویق به وقوع آن می‌شوی. واکنش عاطفی به طور مداوم وضعیت را بدتر می کند، حتی اگر وضعیت بدی باشد، برای شروع. اگر چیزها به همان اندازه بد هستند که در ابتدا در ظاهر ظاهر می شوند، برای مدیریت آنها به سطح سر خود نیاز دارید.

نکته

اعمال بسیاری از افراد دیگر مستقیماً با شما ارتباطی ندارد و در عوض نشانه ای از فرافکنی آنهاست. به این ترتیب، استفاده از ناامنی های خود برای تقویت مفروضات، نتیجه را از دست می دهد.

افراد باهوش عاطفی می دانند چگونه احساسات را تنظیم کنند

تنظیم هیجانی بخش ضروری هوش هیجانی است. مطالعات نشان می دهد که توانایی درک، پردازش و مدیریت احساسات از نشانه های افراد باهوش عاطفی است. همچنین چیزی است که می توانید به عنوان یک مهارت در طول زمان یاد بگیرید.

مثالی در ارتباط با این زمینه

فردی با هوش هیجانی بالا احساسات خود را احساس می کند، سپس آن ها را تجزیه و تحلیل می کند. آن ها هر گونه احساسی را که به خودشان کمک نمی کند رها می کنند و یاد می گیرند که احساسات خود را کنترل کنند. این به آن ها اجازه می دهد از رفتارهای عاطفی مخرب اجتناب کنند و مهربانی آن ها را با خود افزایش می دهد.

آن‌ها می دانند چگونه تجزیه و تحلیل کنند و افکار غیر مفید را رها کنند

اکنون می دانید که افراد باهوش عاطفی احساسات را تنظیم می کنند و احساسات ناسالم را رها می کنند. اما آیا می دانستید که آنها این کار را با افکار غیر مفید نیز انجام می دهند؟ بسیاری از احساسات را می توان به الگوهای افکار منفی ردیابی کرد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به جای تایید فوری این افکار، فردی که EQ بالایی دارد با چشمانی عینی به موقعیت نگاه می کند. آنها ایده ها را شناسایی کرده و آنها را تجزیه و تحلیل می کنند تا ببینند آیا آن ها بر اساس واقعیت هستند یا خیر. واقعیت این است که همه افکار سازنده نیستند و افراد با هوش هیجانی این را می دانند.

افکار به طور غیرمولد خود را به طور مکرر تکرار می کنند و تبدیل به نشخوارهای پر از نگرانی می شوند. برای انجام این کار، یک فرد باهوش عاطفی باید:

 

  • ذهن آگاهی و مشاهده بدون قضاوت افکار آن ها را تمرین کنید.
  • کنترل افکار خود را حفظ کنید و اجازه ندهید که آن افکار آن ها را کنترل کنند.
  • بیاموزید که نسبت به ایده های آن‌ها آگاهی ایجاد کنید تا از سرکوب یا نادانی جلوگیری کنید.

آن ها احساس دیگران را درک می کنند

طبق مطالعات، افراد باهوش عاطفی اغلب بسیار همدل هستند. چه این همدلی طبیعی باشد یا شناختی، آن ها یاد می گیرند که احساسات دیگران را بهتر درک کنند. حتی اگر نتوانند مستقیماً با یک موقعیت ارتباط برقرار کنند، می توانند یک مایل در کفش دیگران راه بروند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا