چند نمونه از رفتارهایی که یک فرد خودشیفته منفعل-تهاجمی را نشان می‌ دهد

فرد خودشیفته منفعل-تهاجمی دارای رفتارهای خاصی است که می تواند تاثیراتی بر دیگران بگذارد. به طور کلی خودشیفتگی باعث دوری از دیگران و عدم برقراری ارتباط می شود. گاهی اوقات همین عدم برقراری ارتباط می تواند شخص را تبدیل به حالتی منزوی کند. خیلی از ماها خودشیفتگی را با غرور اشتباه می گیریم. گاهی اوقات رفتار خودشیفتگی می تواند به نفع شخصی باشد. اما مسئله مهم این است که سوء استفاده از خودشیفتگی در بین رفتار هیچ کس وجود نداشته باشد. البته روان شناسان برای هر نوع رفتاری یا اختلالی راه حل مختلفی را ارائه می دهند.

یکی از این اختلالات که قبلاً هم در مورد آن با شما صحبت کردیم خود شیفتگی است. خود شیفتگی در روان شناسی برای افرادی گفته می شود که علائم آن را داشته باشند. بنابراین با یک یا دو نمونه از علائم نمی توان گفت که یک فرد خودشیفته است یا خیر. خودشیفتگی می تواند به علت های گوناگون از کودکی تا بزرگسالی وجود داشته باشد. خودشیفتگی یکی از ویژگی های رفتاری در افراد مختلف است.

ویژگی های مختلف در افراد و فرد خودشیفته منفعل-تهاجمی

این ویژگی ها می تواند از ابتدا در فرد وجود داشته باشد یا این که به علت دلایل دیگری اتفاق بیفتد. هر فردی باید بداند که رفتار ها به گونه ای است که در زندگی همه اتفاق می افتاد اما قابل کنترل است. کنترل این افکار از طریق خود فرد و روان شناسان انجام می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند نمونه از رفتارهایی که یک فرد خودشیفته منفعل-تهاجمی را نشان می‌ دهد، صحبت کنیم.

رفتار فرد خودشیفته منفعل-تهاجمی به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار تعریف می شود

شخصیت به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار تعریف می شود که فرد را از دیگران متفاوت می کند. تحت تأثیر تجارب و موقعیت های زندگی، محیط و خصوصیات ارثی است. اختلالات شخصیتی گروهی از شرایط بهداشت روان است که با الگوهای ناسالم احساس، تفکر و رفتار مشخص می شود. این رفتارها و تجربیات غالباً با انتظارات فرهنگی که فرد مبتلا در آن زندگی می کند متفاوت است.

درک خودشیفتگی و فرد خودشیفته منفعل-تهاجمی

کلمه خودشیفتگی از داستان یک جوان اسطوره ای یونانی به نام نارسیسوس گرفته شده است. این شخص توسط خدایان نفرین شده و عاشق انعکاس خود شده است. او انعکاس خود را در آب تحسین می کرد تا این که دیگر نتوانست از پس عاطفه دیگران برآید که زیبایی او را نمی دانند و سرانجام خود را کشت. بر خلاف افراد دیگر، که می دانند زیبا هستند، شخصی که خودشیفته است لزوماً نباید زیبا باشد تا باور کند که او زیبا است.

سوء استفاده از خودشیفتگی و فرد خودشیفته منفعل-تهاجمی

سوء استفاده از خودشیفتگی این گونه است که در آن فرد آزارگر فقط به خودش اهمیت می دهد. و ممکن است از کلمات و اعمال برای دستکاری رفتار و حالت عاطفی شریک زندگی خود استفاده کند. اثرات سوء استفاده از خودشیفتگی بسته به مدت زمانی که فرد می تواند این نوع روابط را تحمل کند می تواند متفاوت باشد. این اثرات از خفیف تا شدید متغیر است. برخی از بازماندگان بهبود می یابند در حالی که برخی دیگر ممکن است آسیب مادام العمر داشته باشند.

چند نمونه از رفتارهایی که یک فرد خودشیفته منفعل-تهاجمی را نشان می‌ دهد

خودشیفته ها به ندرت دارای رفتار گرم با دیگران هستند. بسیاری از تاکتیک های آن ها شامل استفاده از اشکال پنهان انواع مختلف خصومت است. این ظلم به کسی، به ویژه یک فرد خودشیفته منفعل-تهاجمی، اجازه می‌دهد تا انکار قابل قبولی برای اعمال خود به دست آورد و از مسئولیت پذیری اجتناب کند. تشخیص این که آیا فردی با این همه غیرمستقیم رفتار نگران کننده یا مضری دارد می تواند دشوار باشد. به همین دلیل عاقلانه است که یاد بگیرید قبل از این که دچار این حالت شوید علائم هشدار دهنده را تشخیص دهید. در این جا چند حالت وجود دارد که یک خودشیفته منفعل-تهاجمی را نشان می دهد.

یک فرد خودشیفته منفعل-تهاجمی خصومت اجتماعی را نشان می دهد

خصومت اجتماعی یا رابطه ای شامل رفتار با دیگران به گونه ای است که آن ها را طرد می کند یا “مجازات اجتماعی” را به دنبال دارد. ترفند یک فرد خودشیفته منفعل-تهاجمی این است که این کار را به روش های مبدل انجام می دهد تا از پرخاشگری مستقیم جلوگیری کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این نوع رفتار موضوع پیچیده ای است. بیشتر انسان ها آگاهی اجتماعی طبیعی را تا حدی توسعه می دهند تا تفاوت های ظریف تعاملات مختلف را تشریح کنند. این عمل به این معنی است که حتی اعمال خصمانه ظریف در یک زمینه رابطه ای می تواند بسیار قدرتمند باشد. وقتی یک فرد خودشیفته می تواند پیام خود را با اشکال مختلف ارتباط اجتماعی منتقل کند، نیازی به حملات مستقیم نیست. به عنوان مثال، یک فرد خودشیفته منفعل-تهاجمی ممکن است:

از نظر اجتماعی دیگران را طرد کند

آیا تا به حال سعی کرده اید که به خوبی در یک گروه قرار بگیرید؟ یا فقط به نظر می رسد که آن گروه شما را بیرون می گذارد؟ خودشیفته‌های منفعل – پرخاشگر دوست دارند راه‌هایی برای انجام این کار با کسانی که از آن‌ها رنجیده‌اند بیابند. آن‌ها به طرز ماهرانه ای موقعیت های اجتماعی را تنظیم می کنند تا شما را به طور هدفمند کنار بگذارند.

فرآیند درمان “بی صدا” را انجام می دهید

یک خودشیفته قرار نیست به شما بگوید که مستقیماً ناراحت است. در عوض، آن‌ها شما را نادیده می گیرند یا طوری رفتار می کنند که انگار آن جا نیستید تا ارتباط را غیرممکن کنند. مطالعات می گویند سکوت تاکتیک رایج افراد خودشیفته است. این به این دلیل است که از درگیری مستقیم جلوگیری می کند و در عوض به عنوان راهی برای ترغیب شما به شروع خصومت عمل می کند. درمان و اجتناب بی‌صدا پیامی صریح می‌فرستد که اعصاب هر کسی را به هم می‌زند.

یک فرد خودشیفته منفعل-تهاجمی «به طور تصادفی» تحقیر می کند

یک خودشیفته منفعل-پرخاشگر می داند چگونه شما را در جایی که نقطه ضعف دارید ضربه بزند. اما آن‌ها نمی خواهند “آدم بد” یک موقعیت باشند. بنابراین آن‌ها راه‌هایی پیدا می‌کنند تا به‌طور غیرمستقیم درباره چیزهایی که به شما صدمه می‌زند، معمولاً به روش‌هایی آرام و بی‌گناه، در مقابل دیگران صحبت کنند. این نوعی تنبیه پنهان است که برای ناراحتی شما از تعامل اجتماعی طراحی شده است.

عدم ارتباط با رنجش و تمایلات یک خودشیفته منفعل – پرخاشگر

اگر فرد خودشیفته منفعل-تهاجمی با شما مشکلی داشته باشد، آنطور که یک فرد معمولی به شما می گوید، نمی گوید. اگر چیزی بخواهند، آن را برای خود نگه می دارند و امیدوارند شما آن را بفهمید. این به این دلیل است که رفتار منفعل آن ها شامل عدم ارتباط است. آن‌ها می خواهند شما پیام را دریافت کنید، اما نمی خواهند آن پیام را به شما بگویند. این یک انتظار غیرمنطقی است و اگر کنترل نشود، بسیار خسته کننده و سمی می شود. این عدم ارتباط می تواند توسط:

بدخلقی افراد

وقتی یک خودشیفته ناراحت است، آن را با بدخلقی، عبوس شدگی و تحریک پذیری آشکار می کند. آن ها سطوح چالش برانگیز تنش ایجاد می کنند و در عین حال اصرار دارند که همه چیز خوب است.

رها کردن همه چیز

فرد خودشیفته منفعل-تهاجمی که چیزی می خواهد، نمی تواند آن را مستقیماً بخواهد. آن‌ها بیش از حد نگران هستند که شما آن را چیزی تلقی کنید که باید بابت آن مدیون شما باشند. به این ترتیب، آن‌ها سعی می‌کنند نکاتی را رها کنند. بنابراین شما خواسته‌های آن‌ها را برمی‌گزینید و بدون نیاز به داشتن آن حقیقت، آن‌ها را برآورده می‌کنید.

حس ایجاد آرزو در یک فرد خودشیفته منفعل-تهاجمی

این نزدیک‌ترین چیزی است که خودشیفته‌های منفعل-تهاجمی به ارتباط مستقیم می‌رسند، و فوق‌العاده آزاردهنده است. آن‌ها آنچه را که می‌خواهند با صدای بلند آرزو می‌کنند. اما به سرعت آن آرزو را کنار می‌گذارند. این مکانیسم‌های احساس گناه را به کار می‌گیرد و به آن‌ها اجازه می‌دهد وانمود کنند که ایده‌ای که بیان می‌کنند مال آن‌ها نیست. به عنوان مثال: “خیلی خوب است اگر کسی برای من هم قهوه بیاورد، اما حدس می‌زنم که هرگز این اتفاق نمی‌افتد.

خرابکاری مستقیم یا پنهانی همراه با یک خودشیفته منفعل – پرخاشگر

اگر یک خودشیفته نمی خواهد شما موفق شوید، سعی می کند شما را خراب کند. آن‌ها سر راه شما قرار خواهند گرفت، وظایف مختلف را به صورت نادرست مدیریت می کنند، توافقات را زیر پا می گذارند و دیگران را علیه شما یا علیه یکدیگر قرار می دهند. با این حال، خرابکاری مستقیم را می توان به راحتی تشخیص داد. به این ترتیب، یک خودشیفته منفعل-تهاجمی اغلب رویکردهای ظریف تری را برای تضعیف شما و اضافه کردن بر مشکلات شما انتخاب می کند. آن‌ها ممکن است این کار را به روش های زیر انجام دهند:

به تعویق انداختن کار

یک فرد خودشیفته منفعل-تهاجمی ممکن است برای تخریب تلاش‌های شما انجام کار را به تاخیر بیندازد. این امر به ویژه در صورتی صادق است که آن ها نیاز به تکمیل داشته باشند. تحقیقات نشان می دهد که این یک تاکتیک خودشیفتگی به طور شگفت انگیز است.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا