چند رفتاری که ناامنی در رابطه شما را آشکار می کند

ناامنی در رابطه می تواند آسیب های زیادی به زوجین برساند. رابطه برای همه ما یک امر واجب است. در واقع شما نمی توانید در زندگی بدون هیچ رابطه یا ارتباطی باقی بماند. اما تا به حال فکر کرده اید که ناامنی در یک رابطه چگونه ایجاد خواهد شد. در رابطه قواعدی وجود دارد که باید رعایت شود. این قواعد می تواند برای افراد مختلف معنای متفاوتی داشته باشد. خیلی از افراد دوست دارند نیاز هایی را که  تا به امروز نتوانستند رفع کنند با رابطه این کار را انجام دهند. اما این درست نیست. چرا که شما باید به عنوان یک شخص بالغ و فهمیده پای به رابطه بگذارید.

برای برخی افراد فقط این که بتوانند عشق بورزند یا مسائل مالی را بهبود بخشند همه چیز درست است. اما در روان شناسی گفته شده است که حد تعادل در روابط بیشتر باعث پایداری آن رابطه شده است. یکی از مواردی که ممکن است آسیب های عاطفی را به همراه داشته باشد همدلی است. شاید برایتان عجیب باشد که همدلی به عنوان  یک ویژگی خوب چگونه ناامنی در یک رابطه ایجاد می کند؟ در ادامه می خواهیم ببینیم که چند رفتاری که ناامنی در رابطه شما را آشکار می کند چگونه است؟

اختلالات مختلف و ناامنی در یک رابطه

برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های بسیار خطرناکی ممکن است داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند رفتاری که ناامنی در رابطه شما را آشکار می کند، صحبت کنیم.

مقابله با ناامنی در یک رابطه

چند رفتاری که ناامنی در رابطه شما را آشکار می کند

ناامنی احساس بی کفایتی است که از کمبود اعتماد به نفس زاییده می شود. این می تواند باعث شود که به توانایی ها، غرایز و روابط خود شک کنید و باور به خود و اعتماد به دیگران را برای شما دشوار کند.

احساس ناامنی می تواند یک احساس دردناک و دشوار باشد. این می تواند بر سلامت روان شما و همچنین روابط شما تأثیر بگذارد. این مقاله به بررسی علائم، علل و پیامدهای ناامنی در یک رابطه می پردازد و راهبردهایی را برای کمک به شما پیشنهاد می کند.

نشانه های ناامنی در روابط

در روابط عاشقانه، ناامنی می تواند شما را به سمت افکار و رفتارهای غیر مفید سوق دهد که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اگر با شریک زندگی خود همراه نیستید، دائماً شریک زندگی خود را چک کنید تا مکان او را مشخص کنید
  • عدم اعتماد به همسرتان برای وفاداری به شما و مدام نگران این هستید که او به شما خیانت می کند
  • نسبت به همه افراد دیگر در زندگی خود حسادت می کنند و از سایر افرادی که به آن ها نزدیک هستند دلخور هستند
  • به حرف های شریکتان توجه نکنید و بخواهید همه چیزهایی را که به شما می گویند تأیید کنید
  • احساس می کنید که شریک زندگی شما ممکن است در هر زمانی از شما جدا شود

نظر رومانوف در ارتباط با این زمینه

به گفته سابرینا رومانوف، این رفتارها در واقع می تواند شریک زندگی شما را از خود دور کند.

علل ناامنی در یک رابطه

به گفته رومانوف، این ها برخی از علل بالقوه این فرایند هستند.

یک رابطه ناخوشایند قبلی

افرادی که در روابط ناسالمی بوده‌اند که در آن شریک زندگی‌شان غیرقابل اعتماد بوده یا با آن ها بد رفتار می‌کند. ممکن است این احساسات را حفظ کرده و آن ها را وارد روابط جدید خود کنند. این معمولا زمانی اتفاق می افتد که افراد به تنهایی واکنش های خود را نسبت به این روابط پردازش نمی کنند و از طریق آن کار نمی کنند. در عوض، آن ها وارد رابطه دیگری می شوند. این افراد اغلب آسیب‌های حل‌نشده یا توشه‌های عاطفی خود را بدون توجیه کافی بر روی شریک جدید خود قرار می‌دهند.

اعتماد به نفس پایین

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند ممکن است در روابط خود دچار ناامنی در یک رابطه شوند. زیرا ممکن است باور نداشته باشند که شایسته عشق یا حمایت شریک زندگی خود هستند. تجربیاتی مانند آزار و اذیت و آزار وسط مراقبین می تواند این پیام را به شما بدهد که شما متفاوت هستید یا به اندازه کافی خوب نیستید. این تجربیات می تواند بر اعتماد به نفس شما تأثیر بگذارد و بر روابط شما با شریک فعلی تان تأثیر بگذارد. ناامنی مانند یک پیشگویی خودساز عمل می کند زیرا ترس از دست دادن شریک زندگی تان می تواند باعث شود رفتار تدافعی داشته باشید و او را از خود دور کنید.

بی توجهی یا بدرفتاری

افرادی که تجارب مزمن بی‌توجهی یا بدرفتاری دارند، در روابط خود دچار ناامنی در یک رابطه می‌شوند. زیرا موارد کمی داشته‌اند که نیازهایشان به اندازه کافی برآورده شده باشد. هنگامی که آن ها روابط رضایت بخش و سالمی پیدا می کنند، ممکن است ترس از دست دادن را در آن ها ایجاد کند. زیرا هرگز در گذشته تضمین نشده بود یا به طور رایگان ارائه نمی شد.

اضطراب اجتماعی

در حالی که بسیاری از افراد درجاتی از اضطراب اجتماعی را در موقعیت هایی مانند جلسات، مهمانی ها، قرار ملاقات ها و گردهمایی های بزرگ تجربه می کنند. برخی افراد اشکال شدیدتری دارند که می تواند اعتماد به نفس آن ها را در روابط تحت تاثیر قرار دهد. اضطراب اجتماعی می تواند باعث شود بیش از حد از خودتان انتقاد کنید و اعتماد به اعمال و نیات شریک زندگی تان را برای شما دشوار کند.

ترس از طرد شدگی

ترس از طرد شدگی می تواند باعث شود افراد در یک رابطه احساس ناامنی کنند. داشتن اعتماد به نفس پایین می تواند برخی افراد را نسبت به طرد شدن حساس تر کند. حتی ناکامی‌های جزئی یا موارد جزئی می‌تواند باعث بدترین ترس‌ها و ناامنی‌های آن ها شود. از سوی دیگر، پشتکار در تجربه شکست می تواند به ایجاد اعتماد به نفس و کاهش ناامنی کمک کند.

چند رفتاری که ناامنی در رابطه شما را آشکار می کند

70 درصد از زوج‌های یک رابطه در همان سال اول از هم می‌پاشند و اکثریت آن به این برمی‌گردد که زوج‌ها بر ناامنی در رابطه غلبه نمی‌کنند. هیچ فردی در این دنیا وجود ندارد که 100% در 100% مواقع احساس اعتماد به نفس داشته باشد. ما دوست داریم فکر کنیم که ناامنی در رابطه را به خوبی پنهان می کنیم. اما در اعماق وجود، همه ما نسبت به چیزی یا چیز دیگری ناامن هستیم. با این حال، این کمبود اعتماد به نفس را می توان به لطف محبت و سخنان محبت آمیز دوستان و خانواده ما برطرف کرد.

نکته

با این حال، ارتباط طولانی مدت با ناامنی در رابطه می تواند مسائل مهمی در یک رابطه عاشقانه ایجاد کند. شریک زندگی مطمئن‌تر تقریباً همیشه به‌طور اجتناب‌ناپذیر رانده می‌شود. مگر اینکه هر دو شریک در ترس از دست دادن یکدیگر بمانند. موضوع اول دردناک و غم انگیز است. دومی کاملاً غم انگیز است. ناامنی ها نحوه ایجاد روابط توهین آمیز هستند. رفتارهایی که ناامنی در رابطه شما را آشکار می کند

رفتار 1: خیانت

بیایید این یکی را از ابتدا از سر راه برداریم. دو دلیل وجود دارد که یک زوج بعد از خیانت از هم جدا می شوند:

فرد کلاهبردار در شخصیت خود دچار ناامنی در رابطه است و برای احساس رضایت احساس نیاز می کند که مکرراً به خود خیانت کند.

قربانی جز یک ناامنی در رابطه است و تمایلی به بخشش خیانتکار ندارد و به عنوان یک زن و شوهر از پس این درد برآید.

این استدلال ممکن است خشن به نظر برسد، اما واقعیت این است

همه خیانت‌ها از محل ناامنی ناشی می‌شود، و هر رابطه‌ای که در نتیجه از هم می‌پاشد، از بین می‌رود. زیرا یکی یا هر دو شریک آنقدر ناامن بودند که نمی‌توانستند آن را حل کنند.

نکته

خیانت در حد مرگ فرزند دردناک است. با این حال هر خیانت ریشه ای دارد. این ریشه ممکن است این باشد که شریک زندگی شما از نظر جنسی احساس رضایت نمی کند. ممکن است آن‌ها در کودکی عمیقاً آسیب دیده باشند. دلیل خیانت هرچه که باشد، اشتباه است.

وقتی مورد خیانت قرار گرفتید، عصبانیت شما کاملا موجه است. شما در احساس مالکیت کاملا موجه هستید. با این حال، صرفاً به این دلیل که شما احساس می‌کنید به روش خاصی عمل می‌کنید، عمل به آن را کار درستی نمی‌کند. بخشش فقط به معنای احساسات درونی و فراموشی نیست. بخشش به این معناست که «بیایید با هم از این طریق کار کنیم. بیایید با هم رابطه خود را بهبود بخشیم.»

بهبودی از خیانت و ناامنی در رابطه

برای غلبه بر ناامنی های پیرامون خیانت، با شریک زندگی خود باید 100% شفاف باشید. شما باید مایل به پذیرش انتقاد سازنده باشید. شما باید مایل باشید که به طرف، احساسات و افکار شریک زندگی خود گوش دهید. در این موارد درد غیرقابل تصوری در هر دو طرف وجود دارد.

نکته

با این حال، هر دو طرف باید مایل به ترمیم رابطه باشند تا بهبودی متقابل رخ دهد. اگر با شریک زندگی خود – خواه خیانتکار و یا قربانی – صحبت کردید و آن‌ها دائماً شما را متهم می کنند. همچنین سرزنش می کنند یا از نظر عاطفی شما را مورد آزار قرار می دهند، ممکن است زمان آن باشد که کنار بروید و خودتان درمان شوید. با این حال، این تنها زمانی باید یک گزینه باشد که تمام منابع را برای نجات رابطه را فراهم کنید.

رفتار 2: تعقیب یک طرفه

یکی دیگر از علائم ناامنی در رابطه، پیگیری یک طرفه است. وقتی یکی از شریک‌ها مدام هدایا، قرارهای عاشقانه و تعارف‌های دیگری را پر می‌کند، در ابتدا خیلی رمانتیک به نظر می‌رسد. با این حال، همانطور که رابطه در مراحل طبیعی پیش می رود، شیفتگی از بین می رود و بیشتر زوج ها در یک ریتم راحت قرار می گیرند. این ریتم هنوز هم رمانتیک است و جا برای ژست های عاشقانه عالی را باز می گذارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر یکی از طرفین همیشه این حرکات را ارائه دهد، نشان می دهد که ممکن است ترس از رفتن شریک خود را پنهان کند. آن‌ها گ سعی می کنند ثابت کنند که ارزش دوست داشتن را دارند زیرا به شریک زندگی خود ادامه می دهند. با این حال، این فقط نقابی است بر ناامنی های درونی آن‌ها.

مشکل این نوع رفتار این است که رابطه هرگز به بلوغ نمی رسد. شریکی که دائماً طرف مقابل را با هدایا پر می کند، در واقع مانعی ایجاد می کند که زوج را از رسیدن به عمق صمیمیت عاطفی باز می دارد. بنابراین هنگامی که یک اتفاق واقعاً آشفته در رابطه رخ می دهد، در نهایت آسیب می زند. یا شریک زندگی آن‌ها می رود یا به ناامنی در رابطه عمیق خود اعتراف می کنند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا