چند رفتاری که باعث ایجاد اختلال در رابطه می شود

اختلال در رابطه می تواند در هر نوع ازدواجی و بین شریک های زندگی مختلف اتفاق بیفتد. همیشه اختلال در رابطه باعث جدایی نمی شود. اما آسیب های ناشی از آن می تواند در طول زندگی مشکلاتی به وجود بیاورد. تشخیص اختلالات روانی همیشه برای روانشناسان یا چالش های زیادی همراه خواهد بود. اگر یک روانشناس حرفه ای هم باشید در بررسی وجود اختلالات روانی نیاز به آزمایش های زیادی دارید. همیشه ازدواج در واقع صحبت های قشنگ و عاشقانه نیست و بالاخره یک زمان هوایی هم هست که دو زوج با یک دیگر درگیری دارند. این طبیعی است که در هر رابطه های ناراحتی یا بحث به وجود بیاید اما افراد باید بلد باشند که این عوامل را مدیریت کنند.

برای همین امر روان شناسان می گویند که افراد باید بتوانند خصوصا بعد از ازدواج قدرت کنترل خشم خود را داشته باشند. اگر این کار ها را هر کدام از زوج ها چه زن و چه مرد نتواند انجام دهد باعث جدایی و طلاق می شود. جدایی و طلاق ممکن است باعث ایجاد مشکلات روانی در هر دو فرد و اگر بچه ای وجود داشته باشد در بچه آن ها هم مشکلاتی به وجود بیاید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند رفتاری که باعث ایجاد اختلال در رابطه می شود، صحبت کنیم.

روانشناسان درباره چند روند مضر در تشخیص اختلال در رابطه هشدار می دهند

سلامت روان یکی از مهمترین چیزهایی است که افراد باید از آن مراقبت کنند. از قضا، اغلب اوقات، مردم از صحبت در مورد تشخیص اختلالات روانی خودداری می کنند. در واقع، در مقایسه با سلامت فیزیکی نسبتا ناشناخته باقی می ماند. حتی روانشناسان معتبر نیز می توانند افراد را به اشتباه تشخیص دهند. در طول تاریخ بحث های زیادی در مورد تشخیص اختلال در رابطه وجود داشته است.

چندی پیش بود که شرایطی مانند اختلال هویت تجزیه ای نام های کاملاً متفاوتی داشت که نشان دهنده ویژگی های دیگری بود. رشته روانشناسی با چالش های زیادی روبرو است، زیرا انگ اجتماعی زیادی پیرامون سلامت روان وجود دارد. جامعه هنوز از این ایده که فقط افراد «ضعیف» یا «تنبل» مشکلات سلامت روان دارند، نگذشته است. یا این که افرادی که با نگرانی های مربوط به سلامت روان سروکار دارند باید «به تنهایی با آن‌ها مقابله کنند».

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این باور به ویژه در میان افراد مسن صادق است. حتی چند دهه پیش حتی رفتن به درمان هم بی سابقه بود. علاوه بر این، مردم یاد می گیرند که در مورد سلامت روان خود صحبت نکنند. آن‌ها هرگز نباید به دیگران بگویند که در حال مبارزه با موانع زندگی هستند یا با چالش هایی روبرو هستند. این به این دلیل است که نسل های قدیمی کمک خواستن را نشانه ضعف می دانند. به نظر می رسد که همیشه مسائل مربوط به تشخیص اختلالات روانی وجود دارد. آخرین چیزی که مردم باید با آن کنار بیایند روندهای منفی پیرامون تشخیص است.

اما تشخیص اشتباه یک واقعیت تلخ است که حتی می تواند زندگی یک نفر را خراب کند. بنابراین، چند روند مضر در تشخیص اختلالات روانی چیست و چگونه باید از آن‌ها اجتناب کرد؟

تشخیص اختلال در رابطه چگونه باید باشد؟

چند راه وجود دارد که متخصص می تواند اختلالات سلامت روان را تشخیص دهد. یکی از اولین مواردی که می‌توان در نظر گرفت، معاینه فیزیکی است که از طریق آن پزشک هرگونه مشکل فیزیکی را که ممکن است علائم خاصی ایجاد کند رد می‌کند. از طرف دیگر، آزمایش‌های آزمایشگاهی می‌توانند اطمینان حاصل کنند که همه چیز در سطح فیزیکی مرتب است. این به این دلیل است که اغلب مواردی مانند سوء مصرف مواد یا مسائل مربوط به غدد درون ریز می تواند باعث علائم افسردگی، اضطراب یا سایر اختلالات شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

پس از آزمایش بیماری جسمی، بیمار تحت یک ارزیابی روانی قرار می گیرد. این معمولاً یک بحث در مورد علائم، احساسات، افکار و رفتارهای شماست. اغلب، بیماران یک پرسشنامه را پر می کنند تا به ارائه دهنده کمک کند تا علل اصلی را ارزیابی کند. البته، تعیین اینکه کدام اختلال باعث علائمی می شود که بیمار از آن رنج می برد، آنقدرها هم که به نظر می رسد آسان نیست. صدها و صدها شرط وجود دارد که پزشکان باید در نظر بگیرند.

انواع بیماری ها و تشخیص اختلال در رابطه

انواع مختلفی از بیماری ها وجود دارد که همه آن‌ها ده ها اختلال مختلف را در بر می گیرند. برخی از انواع آن شامل اختلالات رشد عصبی، اختلالات افسردگی و حتی اختلالات شخصیتی است. در روانشناسی، همیشه مشکلات زیادی وجود دارد که روانشناسان باید در نظر بگیرند. سلامت روان آنقدر موضوع حساسی است که بسیاری از بیماری ها حتی با هم همپوشانی دارند. اگر با یک مشکل تا حدی رایج سر و کار دارید، یک متخصص خوب آموزش دیده می‌تواند تشخیص دقیقی به شما بدهد. اما حتی متخصصان با تحصیلات عالی نیز این خطر را دارند که اشتباه کنند یا ارزیابی های زیادی را برای تصمیم گیری در مورد تشخیص انجام دهند.

بیماری های رایج روانی و صحبت ها درباره اختلال در رابطه

ما می بینیم که این موضوع در همه جای جامعه ما هنگام بحث در مورد اختلالات سلامت روان منعکس می شود. مطمئناً یک نفر وجود دارد که چالش های خود را در مورد تشخیص اختلالات روانی به اشتراک بگذارد. حتی بیماری‌های رایج‌تر، مانند ADHD و اوتیسم، برای تشخیص درست چالش برانگیز هستند. همه مواردی که در پاراگراف های قبلی مطرح شد از این فرض شروع می شود که پزشکان بهترین نیت را دارند و بیماران از همه دستورالعمل ها پیروی می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مردم اغلب از مراجعه به متخصص می ترسند و به جای آن تصمیم به تشخیص خود می گیرند. یا ممکن است پزشکان نخواهند تمام تلاش خود را برای ارائه بهترین تشخیص انجام دهند. حتی اگر بهترین نیت را داشته باشند، باز هم انسان هستند و باز هم می توانند اشتباه کنند. گاهی اوقات پزشکان می‌خواهند تشخیص اختلالات روانی را تعیین کنند تا بتوانند درمان را شروع کنند و این فشار باعث می‌شود مراحل را رد کنند. همه این‌ها نشان می دهد که رشته روانشناسی به ویژه در برابر خطاهای انسانی آسیب پذیر است. هر اشتباهی، هر جایی که باشد، می تواند منجر به تشخیص اشتباه شود که برای بیمار مضر است. بنابراین، چه روندهایی منجر به تشخیص اشتباه می شود و چگونه از آن‌ها اجتناب کنیم؟

یک فرآیند مضر در تشخیص اختلال در رابطه

این چند گرایش به کسانی که نیاز به درمان دارند آسیب می رساند.

خود تشخیصی اختلالات سلامت روان

خود تشخیصی ممکن است ایده خوبی به نظر برسد. عمدتاً به این دلیل که پرسشنامه های آنلاین بسیار زیادی وجود دارد این اتفاق رخ می دهد.

چند رفتاری که باعث ایجاد اختلال در رابطه می شود

مانند یک بدن ناسالم، یک رابطه ناسالم علائم و نشانه های یک اختلال در رابطه را نشان می دهد و اغلب اوقات به رفتار یک یا هر دو طرف مربوط می شود. علل اختلالات رابطه می تواند از مشکلات دوران کودکی تا الگوهای رفتاری آموختنی از بزرگسالی متفاوت باشد. فراموشی الگوهای مشکلات رابطه در دوران کودکی دشوار است. اما آگاهی، پذیرش و درمان می تواند کمک کند.

نکته

در این‌جا برخی از رفتارهای رایجی که باعث ایجاد اختلال در رابطه می شود بیان خواهد شد:

ترس از برخورد با مشکلات

اجتناب از گفتگوهای دشوار الگویی است که می تواند منجر به رنجش در یک رابطه شود. وقتی یک شریک نمی تواند آشکارا احساسات خود را به دیگری بیان کند، مشکلاتی که رابطه دارد نمی تواند آشکار شود و حل شود. الگوی اجتناب به نشانه ای از اختلال در رابطه تبدیل می شود.

تفکر تحریف پذیری

فرض کنید همه چیزهایی که شریک زندگی شما می گوید آسیب زا به نظر می رسد. این تمایل به آسیب رسانی به خود از طریق تفسیر شما از کلمات دیگران ممکن است یک علامت مخرب از یک اختلال در رابطه باشد. یک مشاور داستانی از شوهری سرخورده را تعریف می کند که در فکر ترک همسرش بود زیرا فکر می کرد او بی توجه است. درمانگر ماهر از مرد خواست دیدگاه خود را تغییر دهد تا همان اقدامات بی توجهانه همسرش را توصیف کند و آن‌ها را به گونه ای تنظیم کند که قصد او نشان دادن توجه به او باشد.

اختلال در رابطه یعنی عاشق رفتارهای اعتیادآور باشید

یکی دیگر از الگوهای مضر رفتار در اختلالات رابطه، اعتیاد به عشق است. رابطه شما حول اعمال، رفتار، افکار و سخنان شریک زندگی شما می چرخد. شما منتظر می‌مانید تا شریک زندگی‌تان به شما بگوید که می‌خواهد چه کار کند و به چهره‌ی همسرتان نگاه می‌کنید تا نشانه‌هایی از احساسات را پیدا کنید که نشان‌دهنده احساس او نسبت به شما است. چنین تمرکز شدید روی دیگری در یک رابطه، نگرش محبت آمیز و بخشنده است، اما از آنجا که خواسته های یک نفر به نفع دیگری را نادیده می گیرد، این نشانه یک اختلال زمینه ای در رابطه است.

مشارکت مستلزم چیست؟

یک مشارکت مستلزم آن است که هر دو نفر زمان و انرژی خود را برای ایجاد یک پیوند قوی اختصاص دهند که شما را در ارتباط نگه می دارد. هر فردی باید زندگی متمایز خود را داشته باشد که به طور جداگانه از آن لذت می برد. اما در کنار شریک زندگی خود نیز از آن لذت بیشتری می برد. به عبارت دیگر، بدون شریک زندگی خود چه می‌کردید؟ به هر حال این کار را انجام دهید و شریک زندگی خود را به همکاری دعوت کنید.

کمال طلبی و اختلال در رابطه

شخص بی نقص تقریباً وجود ندارد و با این حال، ممکن است ما هنوز به دنبال شریک کامل باشیم. هیچ کس نمی تواند با برآورده کردن تمام انتظارات شما کامل شود. بنابراین نمی توانید تصور کنید که کسی این کار را انجام خواهد داد. تداوم تمرکز بر تکامل چیزها یا یافتن شریک مناسب، یک الگوی ناسالم خواهد بود که منجر به ناامیدی مداوم از دیگران می شود. پذیرش عیوب انسان در خود و دیگران برای ایجاد روابط نزدیک مهم است.

چند رفتاری که باعث می شود افراد از عشق دست بکشند (و نحوه درمان اختلال در رابطه ) را در ادامه خواهیم گفت:

علائم و نشانه های فیزیکی اختلالات رابطه

مشکلات ارتباطی و اختلالات رابطه می تواند علائم فیزیکی در بدن ما ایجاد کند که مربوط به استرسی است که ما احساس می کنیم. علائم اختلال در رابطه مرتبط با استرس عبارتند از:

  • – حالت تهوع
  • – لرزش
  • – تعریق
  • – خجالت زدگی
  • – احساس گرما یا برافروختگی
  • – نگران بودن
  • – ناراحتی معده
  • – افکار مسابقه ای
  • – ناراحتی روده
  • – تغییر در اشتها

نکته

محققان فرآیند انتقال دهنده عصبی اکسی توسین و نقشی که در ایجاد پیوندهای اجتماعی ایفا می کند مطالعه می کنند. دریافتند که نابودی پیوندهای محبت آمیز بین شرکای عاشقانه “ممکن است به عدم تعادل عاطفی کمک کند و خطر ابتلا به اختلالات مرتبط با استرس را افزایش دهد.”

 

 

منابع
powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا