چند راه برای کمک به غلبه بر چیزهایی که باعث می شود احساس شکست کنید

احساس شکست برای هر کدام از ما می تواند به وجود بیاید. این که ما هیچ وقت غمگین نباشیم آسیب های زیادی به ما می زند. ما به همه احساسات خودمان نیاز داریم. هیچ زمانی همیشه شادی و لذت در زندگی پایدار نمی ماند. دنیای ما همیشه خطرات عجیبی در خودش دیده است. از فوران شدن آتشفشان ها تا بمب گذاری های مختلف و جنگ های جهانی. بنابراین ما نمی توانیم مشکلات را پیش بینی کنیم.

اما می توانیم خودمان در برای هر نوع فرآیندی آماده کنیم. اشتباه نکنید منظورمان داشتن وسواس برای این که هر لحظه ممکن است اتفاق خاصی بیفتد نیست. بلکه شما باید بدانید چگونه خود را به اوج تقویت در زمینه روان برسانید. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند راه برای کمک به غلبه بر چیزهایی که باعث می شود احساس شکست کنید چگونه است. برخی از این اختلالات ممکن است در برخی افراد به وجود آمده باشد.

علائم مختلف مقابله با احساس شکست‌ غمگینی

یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد. خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند راه برای کمک به غلبه بر چیزهایی که باعث می شود احساس شکست کنید، صحبت کنیم.

راه های مثبت برای مقابله با احساس شکست

احساس شکست بخشی از زندگی است. مواقعی خواهید داشت که خوشحال هستید، اما مواقع عصبانیت یا غمگینی نیز خواهید داشت. هنگامی که این احساسات به وجود می آیند، مهم است که بدانید چگونه آن‌ها را تنظیم و مدیریت کنید. بدون مقابله با احساسات غمگین، آن‌ها می توانند به مشکلات شدیدتری در آینده تبدیل شوند. با این حال، گفتن مقابله با احساسات غمگین آسان تر از انجام آن است. بسیاری از مردم در سراسر جهان با احساسات غم انگیز دست و پنجه نرم می کنند و نمی دانند چگونه به درستی با آن‌ها برخورد کنند. اگر شما هم از آن دسته افراد هستید، ادامه مطلب را بخوانید. در این‌جا آمده است که چگونه تحقیقات و درمانگران چند راه مثبت برای مقابله با احساسات غمگین را نشان می دهند.

خود را از نشخوار فکری منحرف کنید

نشخوار فکری به موقعیتی اشاره دارد که در آن شما اساساً در درون افکار خود به دام می افتید، در حالی که در ظرفی از افکار منفی، پشیمانی و نگرانی ها خورش می کنید. بر اساس مطالعات، این یکی از عوامل اصلی اختلالاتی مانند افسردگی است و می تواند احساسات منفی را به میزان قابل توجهی بدتر کند.

چگونه احساس شکست را از بین ببریم  و دوباره شاد باشیم؟

آیا احساس شکست دارید که به نظر می رسد بر شما حاکم است؟ وقتی زندگی خود را بررسی می کنید، آیا زمان تلف شده و شکست هایی را می بینید که در مورد آن‌ها نشخوار ذهنی می کنید؟ تفکر به همه فرصت‌ها، باخت‌ها و کارهایی که می‌توانستید انجام دهید و نکرده‌اید، بسیار سخت است. زندگی بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که هر کسی پیش‌بینی می‌کند، اما شما نمی‌توانید فقط در یک روال غمگینی و پشیمانی قرار بگیرید و در بدبختی زندگی کنید. آیا احساس می‌کنید تسلیم شده‌اید و تنها هدف روزتان این است که از این روزها فرار کنید؟

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آرزو دارید دوباره احساس خوشبختی کنید و شاید فراموش کرده باشید که لبخند زدن و خندیدن چه حس خوبی دارد. وقتی یاد بگیرید که چگونه این احساسات غم انگیز را از خود دور کنید و روی جنبه های مثبت زندگی تمرکز کنید، می توانید راضی باشید. جلوگیری از احساس شکست و غمگینی کمی طول می کشد، اما می توانید با این نکات و ترفندها این اخم را وارونه کنید.

کمک به شخص دیگر

یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از نشخوار فکری در مورد مشکلات خود، کمک به شخص دیگری است. یک بعدازظهر را در یک آشپزخونه بگذرانید، و این می تواند برای روحیه شما خوب باشد. همیشه شخص دیگر وجود دارد که چیزهایی بدتر از شما دارد.

نعمت های خود را بشمارید

هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید، حدود پنج دقیقه را به شکرگزاری برای تمام نعمت هایی که دارید اختصاص دهید. مطمئناً ممکن است احساس مالیخولیا و افسردگی داشته باشید، اما با ابراز قدردانی می‌توان به سرعت بر احساسات غم انگیز غلبه کرد. به خود یادآوری کنید که در آشپزخانه غذا، لباس در کمد، ماشینی برای رانندگی، شغل و خانه ای دارید. به همه افرادی فکر کنید که فقط می توانند یکی از آن چیزها را آرزو کنند، چه رسد به تمام آن‌چه به شما داده شده است. قلبی پر از قدردانی از بدبینی دوری می کند و دید خوش بینانه تری خواهد داشت.

در طبیعت بیرون بروید

آیا احساس افسردگی می کنید و می ترسید که احساسات غم انگیز از بین نرود؟ یکی از کارهایی که می توانید برای کمک به آن انجام دهید این است که در طبیعت قرار بگیرید. مطالعات نشان می دهد که بسیاری از افرادی که حالت غم و اندوه دائمی دارند از کمبود ویتامین D رنج می برند. وقتی بیرون هستید، از نور خورشید لذت می برید و نسیم آرام را استنشاق می کنید. زمانی که از اوقات فراغت خود در فضای باز لذت ببرید، افزایش چشمگیری در احساسات خود خواهید دید.

از رسانه های اجتماعی دوری کنید

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند در مواقعی طاقت فرسا باشند. اگر احساس تنهایی می کنید، فضای مجازی جای مناسبی نیست. مردم فقط چیزی را در فضای مجازی به نمایش می گذارند که نشانه موفقیت یا لذت باشد. با این حال، اکثریت این پست های مجازی معمولا یک توهم است. مطمئناً، آن‌ها ممکن است یک مهمانی خوب داشته باشند، اما قبل از گرفتن عکس شما حقیقت ماجرا را نمی دانید. رسانه‌های اجتماعی جایی هستند که می‌توانید هر چیزی که می‌خواهید باشید و مردم را به این باور برسانید که زندگی شما افسانه‌ای است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر احساس می‌کنید تحت تأثیر این همه کمال قرار گرفته‌اید و مردم درباره آنچه برای شام خورده‌اند لاف می‌زنند، آن را خاموش کنید.

غذای سالم بخورید

آیا می دانستید آنچه می خورید می تواند شما را آرام کند؟ اگر در تمام طول روز دونات، چیپس سیب زمینی و کیک مصرف کنید، قندتان بالا می رود. علاوه بر این، بدن شما سوخت مورد نیاز برای حفظ سلامت روان را دریافت نمی کند. فکر می کنید چرا بسیاری از مردم برنامه رژیم غذایی را دوست دارند؟ یکی از مزایای قطع کردن احساس شکست، شفافیت ذهنی آنهاست.

چند راه برای کمک به غلبه بر چیزهایی که باعث می شود احساس شکست کنید

چند چیز وجود دارد که همه ما مشترک هستیم. و یکی از آن‌ها این است که همه ما در مقطعی احساس شکست می کنیم. شاید از شغل، رابطه یا مسائل مالی خود احساس شکست کنید. اکثریت ما طعم این انواع شکست را نیز چشیدیم. وقتی این اتفاق می افتد فرد درگیر این موضوع همیشه صحنه ای از فیلم Batman Begins را به یاد می آورد. این صحنه زمانی پخش می شود که یک پسر جوان (بروس وین، با نام مستعار “بتمن”) به یک گودال بزرگ زیرزمینی می افتد. پدرش به سمت پایین می رود و پسر را نجات می دهد.

نکته

وقتی احساس شکست می‌کنیم، دو گزینه در دسترس ماست: (1) غمگینی و ترک دیگران، یا (2) درد را برای مدتی احساس کنیم و خودمان را به عقب برگردانیم. «گذشته من مرا تعریف نمی کند، من را نابود نمی کند، من را منصرف نمی کند، یا من را شکست نمی دهد. فقط مرا تقویت می کند.» – دکتر استیو مارابولی. در این‌جا چند راه وجود دارد که می‌توانیم یاد بگیریم احساس شکست را از بین ببریم

خود را حرکت دهید

از بیکاری در هنگام احساس شکست چه چیزی به دست می آورید؟ شانس هیچ چیز نیست – به غیر از تکرار دوباره افکار منفی. وقتی بدن خود را حرکت می دهید چه اتفاقی می افتد؟ این افکار از بین می روند زیرا شما کار دیگری انجام می دهید. با یک استثنا (که بعداً در مورد آن بحث شد) ثبات بیش از حد انتخاب ضعیفی است. خصوصا زمانی که ما با احساس شکست غلبه می کنیم. زمان هایی برای حرکت و زمان هایی برای بیکاری وجود دارد.

برای حل احساس شکست نفس بکشید

تنفس اولین کاری است که هنگام تولد انجام می دهیم و آخرین کاری است که قبل از مرگ انجام می دهیم. نوع تنفس برای زندگی ضروری است، اما بسیاری از ما آن را درست انجام نمی دهیم. زمانی که واقعاً به «تنفس با شکم» نیاز داریم، تمایل به «نفس قفسه سینه» داریم.

وقتی استرس داریم یا ناراحت هستیم، این تمایل طبیعی برای تنفس کم عمق و سریع وجود دارد. از سوی دیگر، نفس‌های آهسته و عمیق، ما را از نظر ذهنی و جسمی آرام می‌کند.

برای کاهش احساس شکست بیرون بروید

بسیاری از ما در دفاتر شلوغ و پر سر و صدا کار می کنیم. ما هشت ساعت در این محیط هستیم، حتی بیشتر. چرا رفت و آمد به بیرون فورا خلق و خوی ما را بهبود می بخشد؟ چند دلیل را در ادامه به شما خواهیم گفت. اول، نور خورشید باعث ترشح سروتونین شیمیایی مغز می شود. سروتونین “ماده شیمیایی شاد” مغز ما است. دوم، بیرون رفتن مستلزم حرکت (حدس زدید!) است.

در مطالعه ای که در Environmental Science and Technology منتشر شد، تمرینات کوتاه مدت (حداقل 5 دقیقه) در شرایط بیرونی “عزت نفس و خلق و خوی را بهبود می بخشد.”

خلاق باشید

شاید شما احساس می کنید که هدف زندگی پنهان است. شاید شما فقط “از همه چیز خسته شدید.” نارضایتی و کسالت دو حالت احساس شکست هستند که به سرعت از کمی خلاقیت کنار گذاشته می شوند.

نیک آفرمن، بازیگری که برای بازی در سریال کمدی، شناخته می شود، همچنین یک نجار با استعداد است. توصیه او این است: «تلفن خود را کنار بگذارید و کاری را با خود انجام دهید، تا در پایان … نتیجه ملموسی از زمان خود داشته باشید. (شما) هنوز حواس خود را پرت می کنید، با آشپزی یا پخش موسیقی، اما چیزی خلق کردید.»

برای کاهش احساس شکست به چیزی الهام‌بخش نگاه کنید

همه ما زمانی که همه چیز «کهنه» به نظر می‌رسد وارد این اتفاقات می‌شویم. در یک خانه زندگی کنید و همان کارهای همیشگی را انجام دهید. یکی از چیزهای زیبا در مورد اینترنت که از دید بسیاری “پنهان” است این است که جهان (به معنای واقعی کلمه) در دستان ما قرار دارد.

نکته ای در مورد احساس شکست

می توانید در سایت ناسا به تصاویر با وضوح بالا از هر چیزی که قابل تصور است نگاه کنید (و دانلود کنید). صفحات نشنال جئوگرافیک و دیسکاوری دو سایت فوق العاده دیگر هستند.

برای حل احساس شکست درس های زندگی را به خاطر بسپارید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا