چرا هر والدینی باید از فرآیندهای سلامت روان استفاده کند؟

فرآیندهای سلامت روان می تواند کمک زیادی به ما و همچنین خانواده‌ها کند. بسیاری از مردم متاسفانه مشکلات روانی خود را پنهان می کنند. برای مثال اگر روزی ما دچار یک مشکل جسمی شویم سریعا به پزشک مراجعه می کنیم. اما هر فردی اگر مشکل روانی داشته باشد احتمال کمی دارد به سراغ پزشک برود. همه ما می دانیم که فرزندان باید دوران کودکی را به درستی بگذرانند. روان شناسان می گویند بیشتر مشکلات در دوران کودکی ایجاد شده است. فرزندخواندگی موضوعی است که می تواند باعث ایجاد اختلالات روانی در کودکان شود.

گاهی اوقات ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند. این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در کودکی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که دوران کودکی بسیار مهم و حیاتی است. متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این دوره اهمیتی نمی دهند. کوچک ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در آینده کودک بسیار تاثیر گذار است نظم و انضباط سخت توسط والدین است. نظم و انضباط بسیار عالی است اما تا حد تعادل خودش. در ادامه می خواهیم ببینیم چرا هر والدینی باید از فرآیندهای سلامت روان استفاده کند؟

رفتار کودکان و فرآیندهای سلامت روان

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چرا هر والدینی باید از فرآیندهای سلامت روان استفاده کند، صحبت کنیم.

آمار سالانه در کشور ها برای فرزندخواندگی و تاثیرات آن بر فرآیندهای سلامت روان

سالانه بیش از 18000 کودک در داخل کشورهای جهان به فرزندخواندگی پذیرفته می شوند. اغلب افراد را از بحث آشکار درباره سلامت روان خود در حین و پس از به فرزندخواندگی باز می دارد. حمایت آشکار از جانب عزیزان می تواند به افراد کمک کند تا در طول این فرآیند کنار بیایند.

وقتی جنیس رایت 16 ساله بود، باردار شد و نامزدش او را رها کرد. سال 1980 بود، و دکتر رایت از او پرسید که آیا او به فرزندخواندگی فکر کرده است یا خیر؟ او برای ماه‌ها به طور متناوب بین احساس خوب و پریشان از آینده فرزندخواندگی فکر می‌کرد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این روند به طرز باورنکردنی برای فرآیندهای سلامت روان فرزندان مناسب بود. رایت دوستانی را از دست داد که “به اندازه کافی بالغ” برای کمک نبودند و هیچ حمایتی از جانب خانواده او نداشتند. رایت می‌گوید: « من کاملاً می‌دانم که در آن زمان چقدر افسرده بودم. «به خاطر نمی‌آورم که کسی به من مشاوره داده باشد یا از من بپرسد که آیا حالم خوب است یا نه. یادم می‌آید بعد از به دنیا آمدن نوزاد، دکتر یک قرص سه هفته‌ای ضد درد به من داد تا به من کمک کند تا پس از آن، راه بازگشت به زندگی را پیدا کنم.»

رایت می‌گوید مهم‌ترین مبارزه‌ای که او با آن روبه‌رو شد، ناشی از فقدان مراقبت‌های بهداشتی روانی بود که برای کشف احساسات او و آماده کردن او برای این فرآیند دشوار فراهم شد.

بسیاری از مردم تصمیم می‌گیرند فرزند خود را به فرزندخواندگی بسپارند

با وجود بیش از 18000 کودک که سالانه تنها در داخل کشور به فرزندخواندگی پذیرفته می شوند، بسیاری از مردم تصمیم می‌گیرند فرزند خود را به فرزندخواندگی بسپارند و با اثرات بالقوه عدم بهبود فرآیندهای سلامت روان مقابله کنند. آگاهی از فرزندخواندگی مهم است. مکالمه ها اغلب حول افرادی است که خودشان به فرزندی پذیرفته شده اند، برخلاف کسانی که فرزند خود را رها کرده اند.

دکتر بتانی کوک، روانشناس و نویسنده کتاب می گوید: “تفکر دادن به فرزندخواندگی تجربه بسیار آسیب زایی است، صرف نظر از این که انتخابی که انجام می دهید درست است یا نه.”

چند ویژگی فرآیندهای سلامت روان که درمانگران آن را مشخص کرده اند

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چه نوع انسانی شادتر است؟ به نظر می رسد یک نوع سوال بسیار ذهنی است. اکثر متخصصان احتمالاً موافق هستند که هر کسی بدون توجه به شخصیت، ارزش‌ها و ویژگی‌هایش می‌تواند سلامت روانی یا اختلالات، بیماری‌ها و کمبود سلامت عمومی را تجربه کند. اما اگر شواهد علمی وجود داشت که نشان دهد برخی از ویژگی‌ها به سلامت روانی کلی کمک می‌کنند، چه؟ چه می‌شود اگر یادگیری این ویژگی‌ها می‌تواند به شما در اهداف به سمت ذهن سالم‌تر کمک کند؟ همانطور که معلوم است، ممکن است حقیقتی در این مفهوم وجود داشته باشد.

درمانگران برای فرآیندهای سلامت روان شما چند چیز را پیشنهاد می کنند

در دنیای پر استرسی که به اختلالات جسمی نسبت به اختلالات روانی اعتقاد دارد، نادیده گیری بهبود سلامت روان نسبتاً رایج است. متأسفانه، نادیده گیری مشکلاتی که از نظر روانی یا عاطفی آشکار می‌شوند برای سلامتی شما خوب نیست و می‌تواند منجر به اختلالات جدی یا حتی در بهترین حالت، گرفتاری در ذهن خود شود. وقت آن است که سلامت روان خود را بهبود بخشید.

چرا هر والدینی باید از فرآیندهای سلامت روان استفاده کند؟

زندگی پر از چیزهایی است که شما را تحت فشار قرار می دهد. کار، زندگی اجتماعی، تربیت فرزندان، همه این‌ها می‌تواند بسیار سخت باشد. مثل قطاری که با سرعت تمام جلو می رود مشکلات به سمت شما می آید. یک سلامت روان خوب تقریباً همیشه راه حل مناسبی برای حل مشکلات است. این خصوصا برای زمانی که بچه دارید و حتی اگر بیش از یک بچه داشته باشید بدتر است. شما آن‌ها را دوست دارید و آن‌ها شما را دوست دارند. متأسفانه، برای بسیاری از والدین، این استراحت هرگز رخ نمی دهد. بسیاری از والدین برای رهایی از تمام عوامل استرس زا که با آن‌ها دست و پنجه نرم می کنند، فرآیندهای سلامت روان را در اولویت قرار نمی دهند. آن‌ها از فرزندان خود به عنوان بهانه ای استفاده می کنند که چرا نمی توانند برای خود وقت بگذارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر شما دارای چنین وضعیتی هستید، بهتر است راه حل های در نظر بگیرید. شما باید بدانید که چرا ضروری است که گاه به گاه به خود استراحت دهید. در این‌جا به شما می گوییم که مشاوران در مورد فرآیندهای سلامت روان چه می گویند.

چرا باید فرآیندهای سلامت روان را انتخاب کنید؟

به عنوان والدین، اغلب فرزندان خود را در اولویت قرار می دهید. نیازهای شما تا زمانی که وقت آزاد به دست آورید (که خیلی وقت ها به دست نمی آید) مورد توجه قرار می گیرد. ممکن است متوجه شوید که فهرست نیازهای شما طولانی تر می شود. اگر چه ممکن است در مدیریت موقعیت های استرس زا بهترین باشید. اما این بدان معنا نیست که باید به طور مداوم این کار را انجام دهید. تأثیرات استرس می تواند بر شما تأثیر بگذارد و حتی بر روابط شما با فرزندانتان تأثیر بگذارد. ممکن است تا زمانی که در آستانه فروپاشی قرار نگیرید متوجه استرس خود نشوید.

مطالعات درباره این زمینه

جفری بورنشتاین، مدیر عامل بنیاد تحقیقات مغز و رفتار، می‌گوید معمولاً مردم متوجه نمی‌شوند که چقدر استرس دارند. او می‌گوید: «اغلب افراد استرسی را که دارند، تأثیر آن را به حداقل می‌رسانند و اقدامی نمی‌کنند». این فشار برای فرآیندهای سلامت روان شما خطرناک است. مشکل استرس مداوم این است که بدن شما هرگز فرصتی برای آرام شدن ندارد. به گفته دکتر بورنشتاین، بدن انسان برای مقابله با استرس کوتاه مدت طراحی شده است نه استرس طولانی مدت. مهم نیست چقدر استرس را مدیریت می کنید، باز هم استرس است.

مزایای فرآیندهای سلامت روان

داشتن فرآیندهای سلامت روان تضمین می کند که از استرس دور شوید. به این ترتیب، حتی اگر متوجه نباشید که استرس دارید، باز هم استراحت می کنید. این شما را به پدر و مادر بدی تبدیل نمی کند که خودتان را در اولویت قرار دهید. در واقع، انجام این کار به آموزش مدیریت خوب استرس به فرزندانتان کمک می کند.

زمان استراحت ممکن است مشخص نباشد. زیرا همانطور که قبلاً گفته شد، ممکن است متوجه نشوید که چقدر استرس دارید. به همین دلیل، باید این روزها را به طور منظم برنامه ریزی کنید. با این حال، چند نشانه وجود دارد که می تواند به شما اطلاع دهد که استرس دارید. برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • درد فک یا دندان
  • بزرگی دور کمر
  • داشتن زمان سختی در تمرکز
  • مدام سردرد دارید
  • مشکل خواب

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر متوجه شدید که هر یک از این‌ها برای شما اتفاق می افتد، وقت آن است که فرآیندهای سلامت روان را به خودتان اختصاص دهید. این چند نشانه قابل کنترل هستند. اما مراقبت نکردن از آن‌ها می تواند علائم بدتری ایجاد کند که بر سلامت شما و همچنین روابط شما با خانواده تأثیر می گذارد. زمانی که متوجه شدید چقدر مهم است که یک روز را برای خود اختصاص دهید، احتمالاً تعجب خواهید کرد که بهترین زمان برای استراحت شما چه زمانی است. عدم برنامه ریزی می تواند به اندازه هر چیز دیگری در زندگی شما استرس زا باشد.

برنامه ریزی و فرآیندهای سلامت روان

فقط به خاطر داشته باشید که برنامه ریزی امری کلیدی است. اگر به اندازه کافی زودتر از موعد برنامه ریزی کنید، می توانید مطمئن شوید که در حین گذراندن روزتان، به همه چیز رسیدگی می شود. آخرین چیزی که باید نگران آن باشید این است که چه کسی از فرزندان و خانواده شما مراقبت می کند در حالی که شما این کار را انجام می دهید. شکست در برنامه ریزی باعث می شود که هنگام اولویت قرار دادن خود احساس گناه کنید. احساس گناه منجر به استرس می شود و این می تواند باعث شود وقت گذارنی خود را لغو کنید. ضروری است که برنامه ریزی کنید تا بتوانید فرآیندهای سلامت روان را داشته باشید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

یکی از راه‌های عالی برای شروع برنامه تفریحی‌ این است که روزی را انتخاب کنید که همسرتان اوقات تعطیلی خود را می گذارند. این تضمین می کند که وقتی شما در خانه نیستید، کسی را دارید که مراقب فرزندانتان باشد.  اگر هیچ یک از این گزینه ها را ندارید، ممکن است مجبور شوید یک پرستار بچه استخدام کنید. می‌توانید با انتخاب روزی که بچه‌هایتان به مدرسه می‌روند، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

چگونه باید فرآیندهای سلامت روان را در نظر بگیرید؟

در حالی که برای تاریخ های مختلف برنامه ریزی می کنید، باید فعالیت های خود را نیز برنامه ریزی کنید. با این حال، یک برنامه دقیق می تواند برای شما مناسب باشد. اگر نتوانید به آن پایبند باشید، یک برنامه سخت می تواند فرآیندهای سلامت روان را تحت فشار قرار دهد. باید انتظار داشته باشید که روزتان بیش از هر چیز آرام باشد. برای انجام این کار، باید بفهمید که بیشتر از همه به چه چیزی برای استراحت نیاز دارید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا