چرا لمس فیزیکی در درمان مشکلات روانی از نظر متخصصان مهم است؟

لمس فیزیکی برای کودکان و حتی بزرگسالان یک نیاز مهم است. این نوع ارتباط باعث ایجاد حس خوب در افراد می شود. طبق گفته روانشناسان زمانی که مادران در زمانی که فرزندشان به آن ها نزدیک می شود آن ها را پس بزنند باعث مشکلات عاطفی در آینده او می شوند. لمس فیزیکی می تواند به کودکان کمک کند. اگر خانواده‌ ها بیشتر از مشاوران در زمینه تربیت کودکان استفاده کنند موفق تر خواهند بود. حوزه های اصلی در رشد کودک یک مسئله مهمی است. در دنیایی که زندگی می کنیم روز به روز در حال پیشرفته شدن هستیم.

حال اگر ما نتوانیم رشد خودمان را بهبود ببخشیم و سطح ذهن خودمان را بالا ببریم طبیعتاً دچار مشکل خواهیم شد. یکی از مهم ترین مراحل رشد در انسان رشد دوران کودکی است. دوران کودکی بسیار حساس است و نیاز به بررسی دقیق توسط والدین دارد. یهتر است والدین در این دوره حساس بیشتر مراقبت کنند. در ادامه می خواهیم ببینیم که ارتباط چرا لمس فیزیکی در درمان مشکلات روانی از نظر متخصصان مهم است، چگونه است. درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند.

لمس فیزیکی و موفقیت در جلوگیری از استرس

همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان مشکلات روانی موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چرا لمس فیزیکی در درمان مشکلات روانی از نظر متخصصان مهم است، صحبت کنیم.

ارتباط لمس فیزیکی با رشد مغز در کودکان

رشد مغز در کودکان به لمس فیزیکی مثبت یک بزرگسال دوست داشتنی بستگی دارد. این مثبت بودن اغلب از طرف والدین می آید، اما اگر کودک از این فرآیند دور باشد، یکی دیگر از اعضای خانواده باید این کار را انجام دهند. با تماس فیزیکی مثبت، کودکان می توانند رشد کنند و سالم رشد کنند و در نهایت به بزرگسالان موفقی تبدیل شوند. با بسیاری از فعالیت‌های خارج از خانه، وسایل الکترونیکی و برنامه‌های شلوغ، بسیاری از کودکان این تحریک را دریافت نمی‌کنند. آن‌ها هنوز هم برای پیشرفت به این ارتباط نیاز دارند، حتی اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشند و تحصیلات خوبی داشته باشند. اگرچه زندگی ممکن است دچار فراز و نشیب باشد، اما تماس فیزیکی مثبت برای رشد کامل توانایی های کودکان ضروری است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کودکان از همان ابتدای زندگی خود از تماس فیزیکی مراقبان خود یاد می گیرند و به آن‌ها وابسته هستند. لمس فیزیکی به کودکان کمک می کند تا با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و دنیای خود را کشف کنند. آن‌ها به یک بزرگسال نیاز دارند تا به آن‌ها در انجام این کار کمک کند، زیرا آن‌ها به شما اعتماد دارند که آن‌ها را ایمن نگه دارید و به آن‌ها کمک کنید تا در زندگی کاوش کنند.

چرا لمس فیزیکی برای رشد بهتر مغز در کودکان ضروری است؟

تحقیقات نشان می دهد که لمس مثبت برای رشد ضروری است زیرا به طور مستقیم بر عملکرد شناختی مغز و رشد اجتماعی-عاطفی تأثیر می گذارد. راه های زیادی وجود دارد که می تواند بر رشد عصبی کودکان تأثیر بگذارد و درک آن می تواند راهنمایی کند.

لمس فیزیکی بر رشد کوتاه مدت تأثیر می گذارد

به گفته مؤسسه ملی بهداشت، لمس نقش مهمی در رشد اولیه دوران کودکی دارد. تماس فیزیکی مثبت به طور قابل توجهی بر رشد عصبی کوتاه مدت از همان ابتدای زندگی کودک تأثیر می گذارد. به عنوان نوزادان، کودکان به این تماس نیاز دارند زیرا به آن‌ها کمک می کند تا در مورد دنیای اطراف خود بیاموزند. همچنین به آن‌ها کمک می کند تا با مراقبان خود پیوند برقرار کنند و به آن‌ها امکان می دهد مهارت های پیوند مثبت را توسعه دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علاوه بر این، لمس فیزیکی به آن‌ها کمک می کند تا خواسته ها و نیازهای خود را بیان کنند. همه این‌ها به رشد مهارت های اجتماعی، عاطفی و فکری کودک کمک می کند. اگر تماس مثبتی دریافت نکنند، در آن زمینه ها به درستی رشد نخواهند کرد و مانع از توانایی هایشان می شود. بدون ارتباط مثبت کافی در زندگی اولیه خود، کودکان محروم خواهند شد و از نظر رشدی دچار مشکل خواهند شد. آن‌ها ممکن است از همسالان خود عقب بمانند و این مبارزه در نهایت می تواند تأثیری طولانی مدت بر زندگی آن‌ها بگذارد. آن‌ها برای برقراری ارتباط، ابراز احساسات و رشد فکری تلاش خواهند کرد.

روی رشد بلندمدت تاثیرات لمس فیزیکی توجه کنید

تماس مثبت می تواند تا هشت سال کودک را تحت تأثیر قرار دهد و آن را به یک ضرورت رشد طولانی مدت تبدیل کند. آن‌ها احساسات خود را بهتر مدیریت می کنند و در بزرگسالی کمتر خصمانه، مضطرب و از نظر عاطفی پریشان می شوند. کودکانی که فاقد این ضرورت هستند، معمولاً در آینده خود دچار تأخیرهای شناختی می شوند. به همین دلیل، با افزایش سن، عصبانی تر و پرخاشگرتر می شوند. این می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد و در طول زندگی برای آن‌ها مشکلات جدی ایجاد کند.

نکته

در طول سال‌های تحصیل در مدرسه، بدون تماس مثبت به راه خود ادامه خواهند داد. هر چه بیشتر در موارد تحصیلی عقب بمانند، رسیدن به هدف سخت‌تر خواهد بود. با ادامه این عدم لمس فیزیکی، اثرات دراز مدت فقط شدیدتر و طولانی تر می شوند.

لمس فیزیکی عملکرد مغز کودک افزایش می یابد

تماس فیزیکی مثبت می تواند عملکرد مغز را افزایش داده و به رشد مهارت های جدید کودکان کمک کند. از آنجایی که سیستم حسی یکی از اولین سیستم هایی است که توسعه یافته است، پایه ای را برای رشد بعدی تشکیل می دهد. به همین دلیل است که تحریک عملکرد مغز در کودکان از طریق تماس مثبت بسیار مهم است. همچنین بر عملکرد مغز و رشد حواس دیگر، رشد شناختی و رشد اجتماعی تأثیر می گذارد. بدون اولین گام های اساسی رشد، کودکان نمی توانند بر اساس آن رشد کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

یکی از تحقیقاتی که تأیید می کند عملکرد مغز از طریق تماس مثبت افزایش می یابد توسط مؤسسه ملی سلامت منتشر شد. محققان نوزادان نارس و پاسخ مغز آن‌ها به تماس فیزیکی را همراه با سایر مطالعات مشابه مورد مطالعه قرار دادند.

چرا لمس فیزیکی در درمان مشکلات روانی از نظر متخصصان مهم است؟

در این دنیای کنونی که افراد از لحاظ فیزیکی بیشتر از یکدیگر جدا شدند. در عین حال می‌توانند به صورت دیجیتالی یا استفاده از تکنولوژی به یکدیگر متصل شوند. همچنین ممکن است مزایای دریافت لمس فیزیکی فراموش شود. علم نشان می دهد که لمس چقدر برای رشد کودک ضروری است. این به آن‌ها کمک می کند تا با مراقبان یا اعضای خانواده پیوند برقرار کنند و همچنین اطمینان حاصل کنند که رویدادهای اطراف آن‌ها ایمن هستند. یکی از اولین اشکال ارتباط ما از طریق لمس است که یک زبان بین المللی است.

نکته

لمس فیزیکی فقط برای نوزادان یا کودکان مهم نیست. بزرگسالان نیز به آن نیاز دارند. مطالعات نشان می دهد که لمس فیزیکی به کاهش درد، ایجاد ذهنیت آرام تر، ایجاد آرامش، تسکین استرس و موارد دیگر کمک می کند. اگر کسی را دیدیم که  ناراحت است، ممکن است فوراً به سمت او برویم و او را در آغوش بگیریم یا فقط بازویش را لمس کنیم.

مزایای لمس محدود به انسان نیست. حیوانات نیاز به لمس را نشان دادند. وقتی حیوانی را نوازش می کنیم، یک واکنش فیزیولوژیکی مثبت نیز وجود دارد.

فرآیند های پزشکان در مورد لمس فیزیکی

پزشکان همچنین می توانند زمانی که اخبار سختی را به بیماران خود می دهند، به طور مناسب لمس کنند. این نه تنها به بیمار آرامش می دهد، بلکه به پزشک نیز آرامش می دهد. یک متخصص مغز و اعصاب بیان کرد که آغوش گرفتن در درمان نیز بسیار مهم است.

لمس فیزیکی و توسعه انسانی

بسیاری از ما با اهمیت لمس به نوزاد آشنا هستیم. برای بیشتر والدین، گرفتن و در آغوش گیری نوزاد و لمس دستان کودک امری غریزی است. برای این موضوع، بسیاری از زنان احساس می کنند مجبورند نوزادان دیگران را نیز در آغوش بگیرند. حس لامسه یکی از اولین حس هایی است که ایجاد می شود. ای حس در رحم شروع می شود. در سال 2013، مطالعه‌ای منتشر شد که ادعا می‌کرد جنین‌ها شروع به آمادگی برای احساس لامسه از طریق لمس فیزیکی خود در قسمت پایین صورت و دهان می‌کنند. اعتقاد بر این بود که این لمس خود یک راه غریزی برای رشد مغز برای آمادگی جهت تعامل اجتماعی، تسکین خود و تغذیه است.

ویژگی‌های متفاوت جنین در دوران مختلف سنی

یک جنین در سه ماهه سوم به نوازش مادر شکمش با تلاش برای کشف از درون پاسخ می دهد. به طور همزمان، لمس خود جنین در این زمان کاهش می یابد. شصت و پنج درصد از ارتباط رو در رو بین مادر و نوزاد، از طریق تماس است. این لمس فیزیکی باعث کاهش فوری استرس برای هر دوی آن‌ها می شود. مشخص شد که نوازش ملایم باعث لبخند نوزادان بیشتر از گذاشتن دست ثابت روی نوزاد می شود. نوزادان از 9 ماهگی کاهش ضربان قلب و درگیری بیشتر را هنگام لمس فیزیکی نشان دادند. تصادفاً، والدین به طور غریزی نوزاد خود را با سرعتی لمس می کنند که برای نوزاد لذت بخش ترین است.

لمس فیزیکی از کودکی تا بزرگسالی

از دوران کودکی تا بزرگسالی، لمس چندین نقطه عطف رشد را برای شکوفایی فراهم می کند:

  • توانایی ارتباط نوزادان با والدین یا مراقب خود
  • توانایی پیوند نوزادان
  • به کودکان نوپا یاد می دهد که چگونه بدن خود را هنگام یادگیری تثبیت کنند
  • احساسات مثبت را آموزش می دهد
  • به احتمال زیاد رضایت فوری را به تاخیر می اندازد
  • رفتار حین انجام وظیفه را حتی توسط معلمان یا مربیان افزایش می دهد
  • رفتار پرخاشگرانه را کاهش می دهد و استرس را کاهش می دهد
  • توانایی یادگیری زبان را افزایش می دهد
  • از مشارکت اجتماعی پشتیبانی می کند
  • آگاهی و مالکیت بدن را افزایش می دهد
  • به احساسات مختلف کمک می کند
  • به افزایش وزن و رشد سالم در نوزادان کمک می کند
  • روابط تعاونی ایجاد می کند

عدم لمس فیزیکی و تاثیرات آن

  • تحقیقات نشان می دهد که کاهش یا عدم لمس باعث ایجاد موارد زیر می شود:
  • رفتار پرخاشگرانه تر
  • ناتوانی در تسکین خود
  • درد غیر قابل توضیح
  • کاهش وزن و رشد در نوزادان
  • حساسیت بالا به لمس که آن را ناخوشایند می کند (مانند اوتیسم)
  • تمایل بیشتر به بی اشتهایی یا پرخوری عصبی بی اشتهایی
  • فقدان مهارت های اجتماعی
  • کاهش توانایی های ارتباطی یا زبانی
منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا