چرا زنان بیشتر از مردان درخواست طلاق می دهند؟

زنان حدود دو سوم طلاق ها را آغاز می کنند. در حالی که اجداد زن ما به طرق خاصی از روابط طولانی مدت سود می بردند، امروزه زنان فرصت های بیشتری دارند. یک دیدگاه تکاملی-عدم تطابق می تواند توضیح دهد که چرا زنان بیشتر از مردان به طلاق تمایل دارند. در واقع ممکن است تصور شود که زنان، که عموماً به عنوان قلب خانواده به تصویر کشیده می شوند، نسبت به مردان تمایلی به قطع رسمی ازدواج ندارند. بدیهی است که اینطور نیست. در این مقاله از وب سایت همکده ما به این سوال پاسخ می دهیم که چرا زنان بیشتر از مردان درخواست طلاق می دهند؟ اگر در زندگی خود دچار مشکل هستید می توانید با مشاوران ما به صورت حضوری و یا با مشاوره تلفنی روان شناسی در مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید. این

طلاق باید به زنان آسیب برساند، اما اینطور نیست

طلاق یک فرآیند قانونی با عوارض مالی، اجتماعی و شخصی قابل توجه است. برای زنان، آسیب مالی طلاق بیشتر از مردان است، و اگر فرزندان درگیر باشند، مسئولیت های مراقبتی به طور نامتناسبی بر دوش این مادران تازه مجرد می افتد. اینها چالش های مهمی هستند. از منظر عملی، تعجبی نخواهد داشت که زنان پس از طلاق وضعیت بدتری نسبت به مردان داشته باشند. اما چنین نیست. زنان تمایل دارند در عواقب بلافاصله پس از آن وضعیت بهتری داشته باشند و از نظر رضایت از زندگی در طول زمان تفاوتی با مردان ندارند. علی‌رغم هزینه‌های مالی قابل‌توجه مرتبط با طلاق و بار سنگین فرزندپروری انفرادی، زنان (به طور متوسط) پس از طلاق عملکرد خوبی دارند.

زنان در حال حاضر کمتر از مردان به ازدواج نیاز دارند

دیدگاه جدیدی در این باره که چرا زنان بیشتر از مردان درخواست طلاق می دهند وجود دارد. این مطلب رویکردی تکاملی دارد. بر عدم تطابق تکاملی شگفت‌انگیز بین آنچه که اجداد زن ما از داشتن آن بهره برده‌اند و فرصت‌هایی که جامعه مدرن امروزی فراهم می‌کند، تأکید می‌کند. به دلایل بیولوژیکی، اجداد زن ما نسبت به اجداد مذکر ما حداقل سرمایه گذاری کمتری برای هر فرزندی داشتند (به این فکر کنید: باردار بودن، زایمان پرخطر، شیردهی). با سرمایه‌گذاری‌های اولیه بالا، زنان به فرزندان دلبستگی پیدا کردند و تمایل داشتند نقش مراقبت را حفظ کنند. این امر باعث شد که نزدیک خانه بمانند و برای غذا و محافظت به شرکای خود تکیه کنند.

بنابراین، پدران اجدادی ما کسانی بودند که منابع (غذا، حفاظت) را تأمین می کردند، در حالی که مادران اجدادی ما تمایل داشتند برای این منابع به آنها اعتماد کنند. تغییرات سریع اجتماعی (مانند کنترل تولد و تنظیم خانواده، دسترسی به آموزش) سناریوی جدیدی را ایجاد کرده است که در آن اتکا به همسر برای منابع (مثلاً پول) دیگر آنقدر که ممکن است در اجدادش ضروری بوده باشد، نیست. زنان نیازی به شریکی ندارند که منابع را فراهم کند، چیزی که از نظر تاریخی چنین بوده است. مزایایی که آنها از ازدواج به دست می آورند ممکن است کمتر از آنچه مردان از ازدواج به دست می آورند، باشد، و بنابراین، اگر رضایت بخش نباشد، زنان ممکن است بیشتر طلاق را آغاز کنند.

عدم تطابق بین آنچه که دنیای امروز به زنان ارائه می دهد و آنچه زنان در طول تاریخ از یک رابطه خواسته اند ممکن است باعث بی ثباتی روابط شود. زنان ممکن است کسانی باشند که به دلیل عدم تطابق تکاملی که در بالا توضیح داده شد، بسیار بیشتر از مردان به دنبال طلاق باشند.

چرا زنان بیشتر از مردان درخواست طلاق می دهند؟

آگاهی از یک مسئله اولین گام برای حل آن است. از این رو ما این مقاله را با هدف آگاهی شما ارائه کرده ایم. در عین حال می توانید با تجارب بسیاری در این مسیر هم آشنا شوید. در ادامه این مقاله از همکده دلایلی را بیان می کنیم که چرا زنان بیشتر از مردان درخواست طلاق می دهند؟

بیشتر زنان دیگر آرزوی خانه دار شدن را ندارند. آنها خواهان شغل و ازدواج رضایت بخش هستند

از زمان جنگ جهانی دوم، زنان به طور فزاینده ای کمتر از نهاد ازدواج و کلیشه های مرتبط با آن رضایت دارند. در سال های گذشته و دهه های قبل انتظار می‌رفت که زنان خانه‌دار باشند. مراقب اصلی کودکان باشند. زمانی که مردان از سر کار به خانه می‌رسند، همچنان فوق‌العاده به نظر برسند. در حالی که شام را هم آماده سرو دارند. هنگامی که همسران مجبور بودند در طول جنگ جهانی دوم در حالی که شوهرانشان در خارج از کشور بودند، تبدیل به زنان شاغل شوند، دریافتند که دوست دارند پول دربیاورند و بیرون از خانه زندگی کنند، و تمایلی به بازگشت به “فقط یک زن خانه دار” نداشتند.

چندین دهه پس از جنبش آزادی زنان، زنان هنوز احساس ستم، به حاشیه رانده شدن و کم ارزش شدن می کنند. با این توصیفات می توان گفت که نگاه زنان به ازدواج بسیار متفاوت از قبل شد. در واقع آنها در ازدواج خود به دنبال چیزی فراتر از مسائل مالی هستند.

زنان به دنبال برابری واقعی جنسیت هستند، مردان به “عصر طلایی” ازدواج به عقب نگاه می کنند

هدف ما در این مقاله این است که بدانیم چرا زنان بیشتر از مردان درخواست طلاق می دهند؟ مردان معمولاً سعی می کنند زن رویاهای خود را بیابند و با آنها ازدواج کنند – و سپس انتظار دارند که از روزی که ازدواج کردند هرگز تغییر نکند. مردان در نقش خود به عنوان «رئیس خانه» راحت هستند. در حالی که زنان به‌ویژه از تبدیل به شخصی شدن به‌عنوان همسری که از شغل شوهرش حمایت می‌کند، مراقب اصلی فرزندانشان و کمک‌های خانگی بدون دستمزد راضی نیستند.

از سوی دیگر، زنان به پتانسیل شریک زندگی خود نگاه می کنند. زنان بیشتر مایلند با کسی ازدواج کنند که تمام منفی ها را علامت نمی‌زند. به این امید که بتوانند مردان خود را به سمت کمال هدایت کنند. زنان از مردانی که در مقابل تغییر مقاومت می کنند ناامید می شوند. جامعه، مذهب، و دیگر «هنجارهای» فرهنگی زنان را در سراسر جهان برای هزاران سال تحت ستم قرار داده است. زنان هر روز کمتر تمایل به همراهی با این رژیم‌ها دارند.

زنان نسبت به مردان تمایل کمتری به پذیرش روابط ناخوشایند دارند

اگر می خواهید بدانید چرا زنان بیشتر از مردان درخواست طلاق می دهند باید این مورد را به دقت بررسی کنید. نسل‌هایی از مردان آموزش دیده‌اند که «مرد شوند» و در روابط ناخوشایند باقی بمانند – و شاید به دنبال خوشبختی خارج از ازدواج خود باشند تا زندگی‌شان قابل تحمل باشد. با این حال، زنان مدرن، مستقل‌تر از آن چیزی هستند که اکثر مردان فکر می‌کنند، و تمایلی به پذیرش روابط ناخوشایند ماه به ماه، سال به سال، بدون هیچ امیدی به تغییر ندارند. اغلب اوقات مردان حتی متوجه نمی شوند که در یک رابطه ناموفق هستند تا زمانی که همسرانشان نگویند “من طلاق می خواهم!” بارها شنیده شده که مراجعه کنندگان مرد به مشاوران می گویند من فکر می کردم در زندگی ما همه چیز خوب است. اصلا طلاق را تصور نمی کردم.

در تجارت، مردان “موفق” آموزش می بینند تا بر روی فعالیت های فکری تمرکز کنند، از منطق برای حل همه مشکلات خود استفاده کنند و احساسات خود را نادیده بگیرند. از قضا، این قطع ارتباط است که اغلب باعث شکست ازدواج می شود – و برای مردان فکر می کنند ازدواج آنها “خوب” است در حالی که همسرانشان در حال صحبت با وکلای طلاق هستند. تا زمان ثبت طلاق، تلاش زنان برای کار روی رابطه تمام شده است.

چرا زنان بیشتر از مردان درخواست طلاق می دهند؟ مردان اغلب بر این باورند که در طلاق بیشتر از زنان ضرر می کنند

بسیاری از مردان این تصور غلط را دارند که در دادگاه عملکرد ضعیفی خواهند داشت – کارت ها از نظر مالی و حضانت فرزند بر علیه آنها انباشته شده است. بسیاری از گروه‌های طلاق مردان این ایده را تداوم می‌بخشند. تجربه وحشتناک یک مرد را بپذیرند. اینطور به نظر برسد که با همه مردان در دادگاه بد رفتار می‌شود. تصورات کلیشه ای مردان به عنوان نان آور خانه و زنان به عنوان مراقب تغییر کرده است. اما مردان همچنان معتقدند که در طلاق چیزی  بیشتر از زنان برای از دست دادن دارند. تنها به همین دلیل، مردان تمایلی به شروع پروسه طلاق ندارند.

زنان سریعتر از مردان به وکیل مراجعه می کنند

هدف ما این است که بدانیم چرا زنان بیشتر از مردان درخواست طلاق می دهند؟ صراحتاً، شاکی بودن در دادگاه مزیتی دارد، به این معنا که اول می‌روید و آخرش بحث می‌کنید. در حالی که اغلب «مسابقه‌ای برای دادگاه» وجود دارد، بیشتر زنان سریع‌تر از مردان با وکیل مشورت می‌کنند. البته این در صورتی است که حمایت های جانبی عاقلانه ای را دریافت کرده باشند.

چرا زنان بیشتر از مردان درخواست طلاق می دهند؟ زنان بسیار بیشتر از مردان از سلامت عاطفی ازدواج خود آگاه هستند

اگر ازدواج “سنتی” باشد – با یک مادر خانه نشین و یک پدر نان آور – زنان قبل از یک مرد مشکلات مربوط به ازدواج و فرزندان را حل می کنند. خانم‌ها متوجه می‌شوند که شوهرانشان به طور منظم بعد از اتمام کار با همکارانشان برای تفریح بیرون می روند. یا این که آخر هفته ها را برای گذراندن زمان لذت بخشی می گذارنند. در همین حال، آنها ممکن است در چند ماه یا حتی سال‌ها هیچ وقت با کیفیتی را با هم به عنوان یک زوج – بدون بچه‌ها – سپری نکرده باشند. اگر آنها نگران سلامتی فرزندان خود باشند، غرایز مادری آنها اغلب سریعتر از همتایان مردشان عمل می کند.

به نظر من همان دلایلی که باعث شکست ازدواج می شود بیشتر از مردان انگیزه طلاق را در زنان ایجاد می کند. فقدان ارتباط، عدم همدلی، عدم حمایت از طرف همسر و عدم رشد عاطفی عموماً زنان را بیشتر از مردان آزار می دهد و باعث می شود زنان بیشتر از مردان درخواست طلاق بدهند. مردان معمولاً نسبت به زنان با وضعیت موجود راحت‌تر هستند و زنان بیشتر از مردان به پرچم‌های قرمز توجه می‌کنند – بنابراین مردان معمولاً وقتی همسرشان درخواست طلاق می‌دهند شوکه و متعجب می‌شوند.

چگونه از طلاق جلوگیری کنیم؟

تا این جا ما به این سوال پاسخ دادیم که چرا زنان بیشتر از مردان درخواست طلاق می دهند؟ اما در این بخش می خواهیم تکنیکی که مشاوران یعنی پارکر و همکاران خود در زمینه جلوگیری از طلاق ارائه دادند بررسی کنیم. آن ها روش جدیدی از تفکر در مورد طلاق در ازدواج های امروزی ارائه می دهند. آنها پیشنهاد می‌کنند که برخی از نارضایتی‌ها و تنش‌هایی که تجربه می‌کنیم، پاسخ‌هایی به یک سیستم رابطه‌ای است که برای دوره‌ای متفاوت طراحی شده است. در حالی که تغییر هنجارهای جنسیتی ممکن است یک فرآیند طولانی و کند باشد، در نهایت، یک روش جدید تفکر در مورد جنسیت در روابط می تواند راه طولانی برای حمایت از ازدواج های سالم داشته باشد.

 

 

منابع
divorcemag

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا