بهترین سبک فرزندپروری برای شما و فرزندانتان

تربیت فرزندان هم برای جامعه و هم برای خانواده ارزشمند است. در واقع خانواده هم می تواند شخصی را وارد جامعه کند که از هر لحاظ ایده آل باشد. هم از آن جهت می تواند فردی بی مسئولیت را وارد جامعه کند. نکته ای که باید بدانید این است که همه چیز به خانواده بستگی ندارد. گاهی اوقات دادن امکانات بیشتر به فرزندان باعث آسیب های مختلفی می شود.

آسیب های ناشی از حمایت بیش از حد والدین می تواند شامل آسیب های روانی و جسمی باشد. بنابراین لازم است والدین برای نجات فرزندان خود گاهی اوقات عقب نشینی کنند. یکی از راه های کمکی والدین به فرزندان از طریق مشاوره خانواده است. مشاوران می توانند نقش های افراد خانواده در تربیت فرزندان را به درستی اعلام کنند. در واقع آن ها به خانواده ها کمک می کنند تا دنیای بهتری برای کودکان خود رقم بزنند.

مراقبت از فرزندان نیز بسیار با اهمیت است. در ادامه می خواهیم ببینیم که آیا بهترین سبک فرزندپروری برای شما و فرزندانتان چیست؟ همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با بهترین سبک فرزندپروری برای شما و فرزندانتان صحبت کنیم.

فرزندپروری کار آسانی نیست

بهترین سبک فرزندپروری برای شما و فرزندانتان

فرزندپروری کار آسانی نیست. مواقعی وجود خواهد داشت که احساس می‌کنید از تربیت فرزندتان ناامید شده‌اید. و در موارد دیگری سؤال می‌کنید که آیا کار درست را انجام می‌دهید یا نه. این طبیعی است و چیزی نیست که شما باید خودتان را به خاطر آن مورد ضرب و شتم قرار دهید. حتی بهترین والدین هم اشتباه می کنند. هیچ کس همیشه تربیت درستی به کودک خود نمی آموزد. واقعیت این است که فرزندپروری در بسیاری از موارد چیزی است که شما در حین رفتن یاد می گیرید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به عنوان یک والدین، ممکن است به طور طبیعی تعجب کنید که کدام سبک والدین برای شما و فرزندانتان بهترین است. تا به امروز، چهار سبک فرزندپروری وجود دارد: دست‌باز، سهل‌انگیز، مقتدرانه و مقتدرانه. هر سبک فرزندپروری دارای نکات خاص خود است، اگر چه دو مورد اخیر اغلب به اشتباه به عنوان یکسان در نظر گرفته می شوند. اگر چه فرزندپروری مقتدرانه تا حد زیادی به عنوان بهترین شیوه فرزندپروری برای شما و فرزندانتان در نظر گرفته می‌شود، اما درک شیوه‌های فرزندپروری دیگر و مشکلات بعدی آن ها بسیار مهم است.

مروری بر سبک های مختلف فرزندپروری

همه والدین با وجود مزایای مرتبط با سبک‌های خاص، سبک‌های فرزندپروری یکسانی را درگیر نمی‌کنند. در واقع، والدین گاهی اوقات بین سبک‌های مختلف تغییر می‌کنند یا معتقدند که فرزندانشان با سبک‌های خاصی سازگارتر از سبک‌های دیگر هستند. صرف نظر از این که کدام  در اولویت قرار می گیرید، دانستن اصول اولیه هر یک از سبک های فرزندپروری برای شما به عنوان والدین ارزشمند خواهد بود.

فرزندپروری دست آمیز

همان طور که از نام آن پیداست، فرزندپروری دست‌آمیز زمانی اتفاق می‌افتد که والدین کمترین مشارکت را در زندگی فرزندان داشته باشند. این سبک خاص فرزندپروری، کودکان را مجبور می‌کند تا از تجربه بیاموزند. در بدترین اتفاقات، فرض کنید کودک با مشکل مواجه شود. این نوع فرزندپروری می‌تواند غفلت‌آمیز یا حتی خطرناک باشد. بسیاری از همسرانی که به تدریج پدر و مادر می‌شوند، اعتماد به نفس و انتخاب‌های هوشمندانه را ترویج می‌کنند، اما این همیشه بهترین راه نیست.

والدین سهل آمیز

فرزندپروری سهل‌آمیز زمانی اتفاق می‌افتد که والدین عادت می‌کنند به خواست فرزندان خود تن دهند و قوانین را اجرا نکنند. در بسیاری از موارد، والدین سهل‌گیر می‌خواهند شادی فرزندان خود را حفظ کنند و با فرزندان خود دوست شوند. گاهی اوقات، زمانی که برنامه‌های سنگین، زندگی‌های پرمشغله و عوامل دیگر وقت و انرژی والدین را در انحصار خود در می‌آورند، ممکن است به سبک فرزندپروری سهل‌انگیز بیفتند. در نهایت، این شکل از فرزندپروری با کودکانی مرتبط است که حس حق بودن را در خود پرورش می دهند. آن ها معتقدند که دنیا به دستور آن ها همه کار خواهد کرد.

فرزندپروری مقتدرانه

بهترین سبک فرزندپروری برای شما و فرزندانتان

تعادل بین حفظ قوانین اساسی و یک رابطه سالم با فرزندانتان تجسم فرزندپروری مقتدرانه است. والدین مقتدر دستورالعمل هایی را برای کودکان تعیین می کنند. اما دلایل پشت این دستورالعمل ها و اینکه چرا آن ها به نفع کودکان هستند را نیز توضیح می دهند. دیدگاه کودک نیز شنیده می شود، اگر چه این همیشه نظر والدین مقتدر را تغییر نمی دهد. به طور کلی، فرزندپروری مقتدرانه با پیامدهای بسیار مفیدی برای کودکان، از جمله رابطه سالم و محبت آمیز با والدینشان مرتبط است.

فرزندپروری مستبدانه

«خانه من، قوانین من» طرز فکر والدین مستبد است. برخلاف والدین مقتدر، والدین مستبد صرفاً به این دلیل که پدر و مادر هستند، انتظار اطاعت و احترام دارند. سبک‌های سنتی و قدیمی والدین معمولاً با والدین مستبد همخوانی دارد. اگر چه این نوع فرزندپروری می‌تواند ارتباط سالم و عاطفی بین فرزندان و والدین را از بین ببرد. وقتی بچه ها بزرگتر می شوند، ممکن است بیشتر طغیان کنند یا راه های زیرکانه ای برای دور زدن قوانین و محدودیت های والدین خود پیدا کنند.

چرا فرزندپروری مقتدرانه برای شما و فرزندانتان بهترین است؟

فرزندپروری مقتدرانه به دلایلی به عنوان «سبک بهینه» فرزندپروری طبقه بندی می شود. این شیوه خاص از فرزندپروری به دلیل ترکیب قوانین اساسی، انضباط و مراقبت از افکار و بازخورد کودکان، عموماً به عنوان یک سبک سالم در نظر گرفته می شود. این سبک فرزندپروری به ویژه هنگامی که کودکان بزرگتر می شوند و مشتاق تر برای کشف استقلال خود می شوند، ارزشمند خواهد بود.

تعادل در تربیت فرزندان

افراط و تفریط در همه زمینه های زندگی منفی است، به ویژه زمانی که والدین در آن نقش دارند. اجازه دادن به کودکان برای انجام هر کاری که می‌خواهند بدون هیچ راهنمایی خطرناک است. این به همان اندازه خطرناک است که والدینی سخت‌گیر نمی‌توانند صدای فرزندشان را بشنوند. فرزندپروری مقتدرانه یک راه میانه سالم است. والدین قوانینی را تعیین می کنند و انتظار دارند که این قوانین رعایت شود، اما دلایل پشت این قوانین را نیز توضیح می دهند. در واقع اطمینان حاصل می کنند که کودکان می دانند والدینشان از آن ها مراقبت می کنند. هر یک از والدین در نهایت تعیین می کنند که چگونه فرزندان خود را تربیت کنند. اما بچه ها بزرگسالانی می شوند که به یاد می آورند والدینشان چگونه با آن ها رفتار می کردند.

توسعه مثبت رفتاری

بهترین سبک فرزندپروری برای شما و فرزندانتان

فرزندپروری مقتدرانه به دلایلی با رشد مثبت کودکان مرتبط است. اول از همه، این شیوه فرزندپروری شامل نشستن با کودکان و توضیح این که چرا قوانین خاصی وجود دارد است. این در دراز مدت به بچه ها کمک می کند تا بفهمند چگونه می توانند سودمندترین انتخاب ها را انجام دهند. فرض کنید در شرایطی کودکان مرتکب اشتباه می شوند یا در غیر این صورت کوتاهی می کنند. با این فرض که یک رابطه سالم وجود دارد، احتمالاً با فاش کردن این موضوع برای والدین احساس راحتی می کنند. کارشناسان، فرزندپروری مقتدرانه را «گرم، پاسخگو و حامی خودمختاری» توصیف کرده اند.

پتانسیل یادگیری

در بسیاری از مواردی که فرزندپروری دخیل است، یادگیری به عنوان چیزی متقابل برای کودکان در نظر گرفته می شود. این یک تصور غلط رایج است، اما واقعیت این است که شنیدن دیدگاه  کودک در مورد مسائل خاص می تواند چشمان والدین را روشن کند. یادگیری فرصتی برای همیشه باز ماندن است. حتی اگر منبع آن از فرزندان خود آن ها باشد. برخلاف سایر سبک های فرزندپروری، فرزندپروری مقتدرانه شامل شنیدن واقعی کودک و در نظر گرفتن نظرات اوست.

بزرگسالی بهتر

والدین مقتدرانه با کودکانی مرتبط است که به بزرگسالانی بهتر، سالم تر و موفق تر تبدیل می شوند. هدف نهایی هر والدینی باید این باشد که اطمینان حاصل کند که فرزندان خود را برای موفقیت در جهان آماده می کنند. زیرا آن ها بالغ می شوند. فرزندان بالغ مقتدر معمولاً مسئولیت پذیر، مستقل، محترم و قادر به قضاوت خوب هستند. فرزندپروری مقتدرانه علاوه بر این با کودکانی مرتبط است که می توانند در برابر فشار همسالان و سایر تأثیرات منفی مقاومت کنند.

داشتن رابطه با فرزندان

در حالی که والدین نباید به دنبال دوست فرزندان خود باشند، اما این بدان معنا نیست که فرزندپروری مستبدانه سازنده یا مؤثر است. والدین باید تفاوت بین دوستی با فرزندان خود و حفظ یک رابطه سالم و محبت آمیز با فرزندان خود را درک کنند.

چرا باید با فرزندان خود رابطه داشته باشید؟

بهترین سبک فرزندپروری برای شما و فرزندانتان

داشتن رابطه با فرزندان شما بر نحوه رشد آن ها در بزرگسالی، رفتاری که آن ها یاد می گیرند تاثیر دارد. همچنین بر این که  از دیگران بپذیرند و حتی نحوه رفتار آن ها در موقعیت های چالش برانگیز تأثیر می گذارد. این به مشکلات فرزندپروری تمایل دارد روابط مثبت بین والدین و فرزندان را از بین ببرد. کودکانی که روابط مثبتی با والدین خود برقرار می‌کنند، زمانی که دچار مشکل می‌شوند، بیشتر به والدین خود اعتماد می‌کنند.

منابع
وبسایت regain.us

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا