چرا احساس ناراحتی نشانه بهبود خود است؟ | پذیرش احساسات منفی

احساس ناراحتی ممکن است یک تجربه خوشایند نباشد، اما می تواند فرصتی برای بروز تغییرات مثبت و توسعه شخصی باشد. هر آنچه که باعث احساس ناخوشایند می شود، ممکن است نشانه این باشد که چیزی اشتباه است. هنگامی که بدون هیچ دلیل قابل تشخیص احساس ناراحتی می کنید، ناخودآگاه است – حتی ممکن است از نظر جسمی، به عنوان مثال، در قلب یا روده ظاهر شود. از این رو در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی این مطلب می پردازیم که چرا احساس ناراحتی نشانه بهبود خود است؟ برای کسب اطلاعات دقیق تر در ارتباط با تکنیک های مثبت اندیشی و بهبود شرایط روانی می توانید با متخصصان ما در ارتباط باشید.

مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

چرا احساس ناراحتی نشانه بهبود خود است؟

احساس ناراحتی نشانه بهبود خود است

احساسات منفی می تواند مواردی را که ممکن است شما آنها را انکار کنید، آشکار کند، و با این افشاگری، می توانید خود را با به حداکثر رساندن پتانسیل خود قدرت دهید. عدم درگیر شدن با احساسات منفی یک چیز است، اما نادیده گرفتن آنها کاملاً چیز دیگری است. بنابراین، اجازه دهید کلمه کلیدی شما “کنجکاوی” باشد تا “ترس”. “همه چیزهایی که من از آن ترسیده ام بر اساس هیچ چیز بوده است.” – دوره ای در معجزه!

پذیرش احساسات منفی

احساسات منفی به طور طبیعی بر احساس خوب ما در حال حاضر تأثیر می گذارد، و این طبیعی است. اما آنها همچنین یک هدف دارند: آنها به ما هشدار می دهند که چیزی درست نیست. پس چرا احساس ناراحتی نشانه بهبود خود است؟ می خواهیم این مطلب را بدانیم و در ارتباط با آن نکاتی را بیان کنیم. اغلب، چیزی که نیاز به تصحیح دارد خود تفکر است. با این حال، بررسی تفکر خود آسان نیست. این روند کمی شبیه به قلقلک دادن خود است – فقط کار خاصی نمی کند. افکار با تجربیات، ادراکات، باورها و تعصبات ما تا آنجا که غالباً غیرمنطقی هستند، گره خورده است.

“احساس ناشی از تفکر است.” – مایکل نیل

بنابراین، به جای اینکه فقط بخواهید این احساس از بین برود، از آن به عنوان ابزاری استفاده کنید. شما می توانید پاسخ های خودکار را در ذهن متفکر خود مختل کنید و متفاوت فکر کنید-“خارج از جعبه” به تصورات مشروط و باورهای محدود کننده خود فکر کنید. از خود بپرسید چرا احساس ناراحتی می کنید و دلیل منطقی این احساس را بررسی کنید. شما راه هایی را برای درک های مختلف از جمله پذیرش عدم قطعیت باز خواهید کرد. راه هایی که نشان می دهند چرا احساس ناراحتی نشانه بهبود خود است؟

احساس عدم قطعیت و تکامل

احساس ناراحتی نشانه بهبود خود است

ناراحتی احساسی ناشی از عدم قطعیت است که به نوبه خود ناشی از عدم آگاهی است. بشر در طول تاریخ برای وضعیت “دانستن” از جهان باستان تا رنسانس، انقلاب صنعتی، سکولاریزاسیون و انقلاب فنی تلاش کرده است. معنویت و خرد با علم و دانش جایگزین شده است. “دانستن” مترادف ایمنی است و به عنوان حیوانات – هرچند حیوانات بسیار باهوش – آنچه ما را در امنیت ایمن می کند همیشه گزینه خوبی به نظر می رسد. بنابراین، چرا با همه حقایق و ارقام در دستان شما – فقط با شرایط مناسب یک کلیک فاصله دارید – هنوز هم گاهی اوقات ناراحتی غیرقابل وصفی را تجربه می کنید؟ آیا می توان به این نتیجه رسید که احساس ناراحتی نشانه بهبود خود است؟

پاسخ تکامل است. علیرغم پیشرفت چشمگیر شیوه زندگی انسان در مفهوم شکل – به ویژه در چند قرن گذشته – شما هنوز یک حیوان هستید. اگرچه اختراعات تکنولوژیکی بسیاری از مهارتهای جسمانی نیاکان شما را زاید کرده اند، اما احساسات احشایی شما درست در زیر سطح کمین کرده و آماده حباب در هر زمان است.

جهل و نادانی و ریشه آن در کودکی

در کودکی به ما آموخته بودند که ندانستن چیز بدی است. کلمه “جهل” تقریباً به یک واژه تحقیرآمیز تبدیل شده است، در حالی که در حقیقت، به سادگی به معنای “فقدان دانش یا اطلاعات” است. یقین ما را از ایده ها و دیدگاه های جدید کور می کند. این پتانسیل را برای خود و دیگران محدود می کند. بیشتر از همه، خلاقیت ما را مختل می کند.

برای یک کودک خردسال، هر روز – هر لحظه حتی – یک ماجراجویی است، فرصتی برای تجربیات و اکتشافات جدید. تجربیات کودک را با تجربیات یک بزرگسال مقایسه کنید که در مورد همه چیز تصمیم گرفته است و مطمئن است که آنها درست می گویند. خسته کننده است، درست است؟ با این توصیفات است که می توان گفت احساس ناراحتی نشانه بهبود خود است.

چرا قضاوت اشکالی ندارد و احساس ناراحتی نشانه بهبود خود است؟

ممکن است در شرایطی احساس ناخوشایندی داشته باشید که در مورد شخصی بر اساس لباس، لهجه، رفتار او، کلمات او، خودرویی که سوار می شوند یا شاید خانه ای که در آن زندگی می کنند قضاوت کنید. اما این اشکالی ندارد. شما طوری طراحی شده اید که دائماً قضاوت کنید زیرا این یک راه طبیعی دیگر برای ایمن نگه داشتن خود است – این نشانه و نمادی از عقل سلیم است و شما نمی توانید به آن کمک کنید. با این حال، ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که احساس می کنید قضاوتی به وجود آمده و آن را زیر سوال می برید:

  • چرا در مورد آن شخص احساس ناراحتی می کنم؟
  •  آنها مرا به یاد چه کسانی می اندازند؟
  • واقعیت در مورد آنها چیست؟
  • چه چیزی را فرض می کنم؟

بنابراین خطر این است که خودتان را برای قضاوت قضاوت کنید، اما نیازی به آن نیست. شما قبلاً به لطف آگاهی خود عمل بازتاب اولیه را مختل کرده اید و بنابراین می توانید بر اساس این انتخاب هوشمندانه انجام دهید. این چنین است که احساس ناراحتی نشانه بهبود است – فرصتی برای رشد. این جاست که می توان گفت احساس ناراحتی نشانه بهبود خود است. برخی از افراد در اطراف دیگران که احساس ناراحتی می کنند، مشکلات یادگیری یا چالش های فیزیکی را در خود احساس می کنند. اما این احساس از کجا ناشی می شود؟ آیا شاید ترس از ناشناخته ها باشد؟ یا ترس از احتمال معلول شدن خود؟ یا شاید فقط غیرقابل پیش بینی بودن فردی که “متفاوت” است؟

مثالی در ارتباط با این زمینه

تصور کنید در سوپر مارکت هستید و مادری یکی از سه فرزندش را سرزنش می کند. ابتدا فریاد می زند، سپس قسم می خورد. سرانجام، در پایان این روند، او به کودک سیلی می زند. کودک چه احساسی دارد؟ مادر چه احساسی دارد؟ چه احساسی می تواند داشته باشد که چنین رفتاری داشته باشد؟ مهم تر از همه، شما چه احساسی دارید و چرا؟ این حس چگونه بر شما تاثیر داشته است؟

چگونه تشخیص باعث “توانایی پاسخگویی” می شود، نه واکنش پذیری

احساس ناراحتی نشانه بهبود خود است

توانایی پاسخ دادن به جای واکنش مترادف با آگاهی است. پذیرش همه جانبه و واکنش به پاسخ های اولیه، انسان رنسانس را به دوران تاریکی می رساند. ترفند این است که آگاهی داشته باشید تا انتخاب کنید کدام احساسات به شما خدمت می کند و کدام احساس نمی کند. این مسئله باعث می شود تا بدانید چرا احساس ناراحتی نشانه بهبود خود است؟ مسئله ای که اهمیت آن روز به روز بیش از قبل می شود و می توان برای آن تلاش بسیار زیادی کرد.

به عنوان مثال، در انسان تمایل به اعتماد به کسانی که به آنها نزدیکتر از سایر مناطق یا کشورها هستند، وجود دارد – نه فقط همسایگان که از طریق تماس یا بینایی آنها را می شناسند، بلکه افرادی که شبیه آنها هستند، مسیر زندگی آنها مانند یکدیگر هستند و مانند آنها رفتار می کنند. این واکنش تکان دهنده به این دلیل است که قبل از امنیت “حاکمیت قانون”-که ما این روزها آن را مسلم می دانیم-جنایات اغلب بیشتر توسط افراد غریبه انجام می شد تا افراد محلی. بدون تشخیص، تمایل به بی اعتمادی به راحتی می تواند به بیگانه هراسی یا نژادپرستی آشکار تبدیل شود.

با تجزیه و تحلیل احساسات خود، می توانید به طور منطقی نحوه واکنش به موقعیتها را انتخاب کنید نه اینکه فقط به آنها واکنش نشان دهید.

عوامل و احساس ناراحتی نشانه بهبود خود است؟

احساس ناراحتی اغلب می تواند پیشگام پیشرفت باشد. برای اکثر انسانها، موقعیت پیش فرض ترجیحی کنترل است. کنترل – یا بهتر بگویم توهم آن – گچی است که ما بر ترس می چسبانیم زیرا این احساس را دوست نداریم. عوامل متعددی برای احساس ناراحتی وجود دارد.

  • عدم اصالت
  •  تضاد ارزش ها
  • نداشتن ارزش خود
  • عدم تحقق
  • عدم هدف
  • عدم کنترل در زندگی فرد
  • ایثار – ایفای نقش
  • گناه

عدم تناسب بین ارزشها و اعمال ما همیشه در جایی ظاهر می شود، چه آگاهانه و چه ناخودآگاه، و یکی از راهها احساس ناراحتی است. از این رو می توان گفت که احساس ناراحتی نشانه بهبود خود است.

خودسازی-کجا هستم در مقابل جایی که می خواهم باشم

Feeling unwell is a sign of self-improvement

بسیاری از مردم سفر خود را برای بهبود خود با بیان آرزوی بهتر شدن کار-شغل بهتر، زندگی اجتماعی بهتر و روابط بهتر آغاز می کنند. با این حال، در جایی از راه، آنها متوجه می شوند که در اصل آنها تمایل به “بهتر” شدن است. وقتی به آینه نگاه می کنید – به معنای واقعی کلمه یا استعاره – چه می بینید؟

اگر می خواهید بهترین نسخه از خودتان باشید، باید خود واقعی خود باشید – خود اصیل خود. خود واقعی شما لزوماً نسخه ای نیست که ایجاد کرده اید، که ممکن است جنبه های منفی زیادی را شامل شود. خود واقعی شما وجود درونی شماست، ذهن برتر شما، نسخه ای است که بی گناه به این جهان آمده است – و هنوز هم هست.

سخن آخر

بنابراین، دفعه بعد که احساس ناراحتی می کنید، سعی کنید به جای آن احساس منفی حرکت کنید تا از آن فرار کنید. آن را بررسی کنید، در مورد آن کنجکاو باشید و با این کار، آن را از بین خواهید برد و در نتیجه خود را توانمند خواهید کرد. این گونه است که می توانید بدانید احساس ناراحتی نشانه بهبود خود است.

در مرحله بعد، فکری را که احساس ایجاد کرده است، شناسایی کنید. شما به تنهایی می توانید انتخاب کنید که با کدام افکار درگیر شوید و کدام را بازیافت کنید. با تشخیص ناراحتی به عنوان نشانه ای برای بهبود خود، از این فرصت استفاده می کنید که بهترین نسخه خود باشید – برای “بهتر” شدن گام بردارید.

 

 

منابع
.lifehack.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا