پیوند شگفت انگیز بین خودشیفتگی و اعتقاد به طالع بینی

اعتقاد به طالع بینی با خودشیفتگی بالا و هوش پایین مرتبط است.  طالع بینی یک عمل باستانی است اما بسیار محبوب است. از هر چند بزرگسال در کل دنیا یک نفر به طالع بینی اعتقاد دارد. بسیاری از مردم در مواقع عدم اطمینان به طالع بینی جذب می شوند. اما برخی از افراد به احتمال زیاد به طالع بینی به طور کلی اعتقاد دارند. تحقیقات جدید نشان می دهد که اعتقاد به طالع بینی با شخصیت خودشیفته و هوش پایین مرتبط است. در همین راستا در این مقاله از وب سایت همکده، ما به بررسی پیوند شگفت انگیز بین خودشیفتگی و اعتقاد به طالع بینی پرداخته ایم.

اگر در این مسیر و مشکلات خودشیفتگی دچار مشکل شدید، مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران ارائه دهنده خدمات است. علاوه بر مشاوره حضوری، با مشاوره تلفنی روان شناسی هم می توانید در جلسات با متخصصین حضور پیدا کنید.

پیوند شگفت انگیز بین خودشیفتگی و اعتقاد به طالع بینی

پیوند شگفت انگیز بین خودشیفتگی و اعتقاد به طالع بینی

طالع بینی یک عمل باستانی است که در بسیاری از نقاط جهان، از جمله در کشور ما، رایج است. کلمه طالع بینی از کلمه یونانی astron به معنای ستاره گرفته شده است. طالع بینی به مطالعه حرکت، موقعیت و سایر جنبه های ستارگان و سیارات با هدف کسب آگاهی در مورد زندگی انسان و رویدادهای آینده اطلاق می شود.  در مورد اینکه چرا افراد خودشیفته بیشتر به طالع بینی اعتقاد دارند، مطالعات بیشتری مورد نیاز است. علاوه بر این، ممکن است نحوه طراحی طالع بینی افراد خودشیفته را مخاطب ایده آل خود قرار دهد. از آنجایی که پیش‌بینی های طالع‌بینی و اصل  طالع‌بینی ها تمایل دارند به شکلی مثبت باشند، این احساسات بزرگ را تقویت می کند و بنابراین ممکن است برای خودشیفته ها جذابیت بیشتری داشته باشد.

چرا مردم به طالع بینی اعتقاد دارند؟

پاسخ ساده ای وجود ندارد. به طور کلی، افراد در زمان استرس، سردرگمی و عدم اطمینان به سمت توضیحات یا پیش بینی های نجومی کشیده می شوند. به عنوان مثال، در زمان تحولات اجتماعی و سیاسی (مانند انقلاب ها، بیماری های همه گیر) یا بحران های شخصی (مثلاً بیماری های جدی)، بسیاری به طالع بینی به عنوان راهی برای کنار آمدن و احساس اینکه زندگی قابل کنترل یا حداقل قابل پیش بینی است، روی می آورند. در مورد سایر محرک های تفاوت باورهای فردی در طالع بینی، عواملی مانند سن، جنسیت، تحصیلات، معنویت، سبک تفکر، نگرش، شخصیت و توانایی شناختی می توانند نقش داشته باشند. این ما را به مطالعه اخیر اندرسون و همکارانش از سوئد می رساند که در شماره مارس 2022 شخصیت و تفاوت های فردی منتشر شده است، که نشان می دهد اعتقاد به طالع بینی با خودشیفتگی بالاتر و هوش پایین‌تر مرتبط است.

پیوند شگفت انگیز بین خودشیفتگی و اعتقاد به طالع بینی همانطور که اشاره شد، به دو مولفه خودشیفتگی و هوش نیز ارتباط دارد. اما باید ببینیم که چگونه؟

چرا خودشیفتگی بالاتر؟

پیوند شگفت انگیز بین خودشیفتگی و اعتقاد به طالع بینی

شاید به این دلیل که تمرکز بر خود و جایگاه ویژه فرد در جهان برای خودشیفته ها جذاب است. علاوه بر این، برخی از باورهای ماوراء الطبیعه و خرافی – مانند باورهای خودشیفته ها در مورد توانایی های برتر فرضی خودشان (مثلاً “من از همه بهتر هستم”) – ممکن است به خودشیفته ها احساس خاص بودن و برتری بدهد.

چرا هوش پایین تر؟

به طور بالقوه زیرا اعتقاد به ماوراء الطبیعه اغلب با فقدان تفکر انتقادی همراه است. به عنوان مثال، مؤمنان ممکن است علیت ماوراء طبیعی را برای رویدادها فرض کنند و به دلیل هوش و توانایی شناختی پایین تر، وقتی با شواهد تجربی خلاف آن ارائه می شود، در تنظیم تفکر خود شکست می خورند. با بررسی دقیق این پیش درآمد، وقت بررسی اطلاعات تحقیق اندرسون و همکارانش است که ارتباط بین طالع بینی، هوش و شخصیت (به ویژه خودشیفتگی) را ارزیابی کردند.

بررسی طالع بینی، شخصیت و هوش

نمونه شامل 264 نفر بود که 87 درصد آنها زن بودند و در محدوده سنی 25 تا 34 سال بودند. پیوند شگفت انگیز بین خودشیفتگی و اعتقاد به طالع بینی طبق موارد زیر بررسی شدند.

  • فهرست باور به طالع بینی (BAI): هشت مورد از فهرست 24 موردی انتخاب شده است. موارد به باورهای مربوط به اهمیت طالع بینی و تأثیر اجسام بهشتی بر خلق و خو، رفتار و آینده (مثلاً موفقیت در رابطه) می پردازند.
  • مقیاس شخصیتی IPIP-30: 30 مورد برای سنجش پنج ویژگی شخصیتی بزرگ استفاده می شود. موافق بودن، وظیفه شناسی، برون گرایی، روان رنجوری، و گشودگی به تجربه.
  • سه گانه تاریک کوتاه شخصیت (SD3-Narcissism): سه گانه تاریک کوتاه (SD3) دارای 27 مورد است که با تعداد مساوی، خودشیفتگی بزرگ، روان پریشی و ماکیاولیسم را ارزیابی می کند. در این تحقیق فقط از 9 مورد اندازه گیری خودشیفتگی استفاده شد. به عنوان مثال، “من می دانم که من خاص هستم زیرا همه به من این را می گویند.”

در نهایت این که هوش با استفاده از چهار آیتم چرخش سه بعدی (اندازه گیری استدلال بصری- فضایی) از منابع بین المللی توانایی شناختی ارزیابی شد.

ارتباط بین طالع بینی، خودشیفتگی و هوش

قبل از بحث در مورد نتایج، باید روشن کنم که برای بسیاری از مردم، یادگیری در مورد طالع بینی و نمودارهای طالع بینی (به عنوان مثال، خواندن طالع بینی) یک سرگرمی بی ضرر است. با این حال، برای برخی، طالع بینی یک باور عمیق است. این افراد وقت زیادی را صرف مطالعه طالع بینی می کنند و ممکن است پول زیادی را صرف مشاوره با ستاره شناسان و دیگر پیشگویان یا فالگیران کنند. آیا کسانی که چنین اعتقادات قوی در طالع بینی دارند ممکن است از جنبه های مهمی با افراد عادی متفاوت باشند؟ بله، طبق این تحقیق، که نشان داد اعتقاد بالاتر به طالع بینی با خودشیفتگی بالاتر مرتبط است. اما چرا این گونه است؟

پیوند شگفت انگیز بین خودشیفتگی و اعتقاد به طالع بینی چطور اتفاق می افتد؟ در این زمینه چه پاسخ هایی را می توان برای نتیجه بهتر ارائه داد؟

نویسندگان حدس می زنند که ارتباط مثبت بین شخصیت خودشیفته و اعتقاد به طالع بینی به دلیل “جهان بینی خود محوری است که آنها را متحد می کند.” به‌علاوه، «جنبه های فرهنگی هزاره ها ممکن است بر منحصربه‌فرد بودن افراد تأکید کند که ممکن است منجر به دیدگاهی خودمحورانه‌تر از جهان شود.  در نتیجه با ویژگی های خودشیفتگی مرتبط باشد». در نهایت، «پیش‌بینی های طالع‌بینی و این گونه فعالیت ها تمایل دارند که به‌ صورت مثبت شکل بگیرند. این روند احساسات بزرگ را تقویت می کند.  بنابراین ممکن است برای خودشیفته ها جذابیت بیشتری داشته باشد. تجزیه و تحلیل دیتا ها همچنین نشان داد که خودشیفته ها به اشتباه تصور می کنند که اعتقاد به طالع بینی با شواهد علمی پشتیبانی می شود.

یافته های نهایی دیگر در ارتباط با پیوند بین خودشیفتگی و طالع بینی

همان طور که اشاره کردیم، باید ارتباط خاصی را بین خودشیفتگی و طالع بینی دید. در تحقیقات بروز مطالب مهمی بررسی می شود. در بخش های قبل ما نتایج مهمی را ارائه کردیم. اما یک برداشت دیگر این بود که افراد باهوش کمتر به طالع بینی اعتقاد داشتند. در حالی که افراد موافق بیشتر به طالع بینی اعتقاد داشتند. مطالعه مروری دارای تعدادی محدودیت بود. مانند عدم نمونه گیری تصادفی، شرکت کنندگان عمدتاً زنان جوان و استفاده از نسخه های عمدتاً کوتاه شده مقیاس ها. بنابراین، تحقیقات آتی  نیاز به تکرار نتایج فعلی دارد. تا آن زمان، باید از نتیجه گیری قوی در مورد اعتقاد به طالع بینی و ارتباط آن با خودشیفتگی بالاتر و هوش پایین تر خودداری کنیم.

با این وجود، همانطور که نویسندگان استدلال می کنند، این یک حوزه مهم تحقیقاتی است، زیرا اعتقاد به طالع بینی ممکن است با اعتقاد به سایر شبه علوم و حتی تئوری های توطئه مرتبط باشد. برخی نتایج نشان نهایی داد که هر چه خودشیفتگی بالاتر باشد، شاید به طرز شگفت انگیزی، اعتقاد به طالع بینی بالاتر باشد. ارتباط مثبت احتمالاً به دلیل جهان بینی خود محوری است که آنها را متحد می کند، اگرچه این موضوع باید در تحقیقات بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. اگرچه خودشیفتگی قوی‌ترین همبستگی را با اعتقاد به طالع بینی نشان داد، تحقیقات همبستگی های مثبت کمتری را بین توافق‌پذیری و برون‌گرایی و اعتقاد به طالع بینی پیدا کرد. جالب اینجاست که «هر چه سطح هوش بالاتر باشد، پس از کنترل همه متغیرها، اعتقاد به طالع بینی کمتر می شود».

پایان مسیر پیوند بین خودشیفتگی و طالع بینی

در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده ما به بررسی پیوند شگفت انگیز بین خودشیفتگی و اعتقاد به طالع بینی پرداختیم. این روند بر اساس تحقیقات به نتایج جالبی رسیده است. محققان در این زمینه خاطرنشان می کنند که در زمان استرس، مردم تمایل دارند به باورهای بی اساس روی بیاورند. بنابراین ممکن است تعجب آور نباشد که این باور در سال های اخیر در حال افزایش است. به طور مثال می توان به مشکلات ایجاد شده در زمینه کووید ۱۹ اشاره کرد. دو مورد اساسی که در این مطلب بررسی شده است، خودشیفتگی و هوش می باشد. با این حال در این زمینه اگر با مشکلات زیادی روبرو شدید، می توانید با متخصصان ما در ارتباط باشید.

مشاوران در مرکز مشاوره همکده، پاسخگوی سوالات مختلف شما در زمینه خودشیفتگی و مشکلات ناشی از آن هستند. هم امکان مشاوره حضوری و هم مشاوره تلفنی روان شناسی فراهم می باشد.

 

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا