پذیرش عذرخواهی و پاسخ به آن

آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه عذرخواهی را بپذیریم و به آن پاسخ دهیم؟ مواقعی وجود دارد که تحت تأثیر احساسات خود قرار می گیریم. چیزهایی می گوییم که منظورمان نیست، یا کارهایی انجام می دهیم که بعداً پشیمان می شویم. گاهی اوقات ما فقط سعی می کنیم از بین همه انتخاب های بد یک انتخاب خوب داشته باشیم. در این مقاله از وب سایت همکده قصد داریم به بررسی پذیرش عذرخواهی و پاسخ به آن بپردازیم. اگر در روند های روانشناسی دچار مشکل هستید، مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگترین مرکز، خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی را ارائه می کند.

پذیرش عذرخواهی و پاسخ به آن

آشفتگی انسانیت چیزی است که در هر رابطه اصیل و سالمی که ما داریم نقش می بندد. زیرا هیچ کس همیشه انتخاب های خوبی انجام نمی دهد. این باعث می شود توانایی عذرخواهی و پذیرش عذرخواهی برای چنین مهارت های مهمی ایجاد شود. آن‌ها مهارت‌هایی خاص هستند. زیرا پذیرش عذرخواهی و رفع آسیب‌هایی که هر دو طرف ایجاد کرده‌اند، به تلاش نیاز دارد.

فردی که مرتکب اشتباه شده است می‌تواند برای رفع آسیب بیرونی انجام شده تلاش کند. اما کار درونی کاری است که ما فقط می‌توانیم برای خود انجام دهیم تا آسیب را پردازش کنیم و آن را رها کنیم.

پذیرش عذرخواهی فرآیند و ملاحظاتی دارد

هیچ کس مدیون بخشش نیست

بخشش چیز قدرتمندی است. می تواند به برداشتن وزنه سنگین از روی شانه های فردی که هم مرتکب اشتباه شده و هم مورد ظلم قرار گرفته است، کمک کند. در یک رابطه سالم، این باید یک روند آشتی و شفا برای هر دو طرف باشد. متأسفانه، همه روابط سالم نیستند و راه‌هایی وجود دارد که از طریق آنها یک فرد با روحیات دستکاری کننده با استفاده از سلاح عذرخواهی می‌کند تا خود را از گناه خود با بی‌توجهی یا توجهی به شخصی که به او ظلم کرده‌اند عذرخواهی کند. یک راه آسان برای شناسایی این رفتار این است که همیشه به یاد داشته باشید، بخشش خود را به کسی مدیون نیستید.

ویژگی هایی که بخشش دارد

پذیرش عذرخواهی و پاسخ به آن با ویژگی های بخشش خود را بیشتر نشان می دهد. این ویژگی ها عبارتند از:

  • بخشش چیزی است که شخص از کسی که به او ظلم کرده است درخواست می کند.
  • بخشش گاها مطالبه می شود.
  • آنها شما را برای دادن آن مجبور نمی کنند.
  • آنها سعی نمی کنند شما را برای دادن آن فریب دهند.
  • افراد بخشش را می خواهند.

یک درخواست صادقانه برای بخشش باید از محل ندامت واقعی باشد، که معمولاً به راحتی در زبان بدن و روش درخواست بخشش شخص قابل مشاهده است.

آیا افراد با شرایطی که شایسته آن است رفتار می کنند؟

پذیرش عذرخواهی و پاسخ به آن به رفتار افراد هم مرتبط است‌. آیا به نظر می رسد که آنها اصلاً به احساس شما اهمیت می دهند یا اینکه اقدامات آنها چگونه به شما آسیب می رساند؟

یا با بی علاقگی با موقعیت برخورد می کنند یا سعی می کنند شما را تحت فشار قرار دهند تا آنها را ببخشید بی‌علاقگی به اینکه چگونه اعمال یک فرد بر شما تأثیر می‌گذارد، علامت قرمزی است که ممکن است واقعاً به سلامتی شما احترام نگذارد یا به آن اهمیتی ندهد. و در حالی که درست است که دنیا می تواند مکانی بی عاطفه باشد، شما نمی خواهید خود را با چنین افرادی احاطه کنید و آنها را دوست و خانواده بنامید، در غیر این صورت فقط به عنوان کیسه بوکس عاطفی آنها تبدیل می شوید. لازم نیست کسی را ببخشید اگر احساس می کنید که او سزاوار آن نیست. در واقع، ممکن است متوجه شوید که حاضر نیستید حتی با کسی که از یک مکان واقعی آمده است، بخشش مطالبه کنید.

پذیرش عذرخواهی چه نقشی در درخواست بخشش دارد؟

این برای فردی است که به او ظلم شده است. برای اینکه بتواند ارتباط برقرار کند. چرا که احساسات او در جایی است که یا حل می شود یا نیازی به توجه بیشتر برای حل آنها ندارد. این حل احساسی بسته به شدت عمل مضر، ممکن است فرآیند ساده یا آسانی نباشد. خشم حل نشده، لجاجت و غرور همگی می توانند بر توانایی فرد برای عذرخواهی یا دریافت عذرخواهی تأثیر بگذارند. اگرچه برخی چیزها وجود دارد که شخصی که مرتکب اشتباه شده است می تواند سعی کند آنها را اصلاح کند، اما به این معنی نیست که تمام آسیب های ناشی از آن اعمال را پاک می کند. در پایان روز، هیچ کس دیگری در ذهن شما زندگی نمی کند و ابزاری برای مرتب کردن این چیزها در زمان مناسب ندارد.

اگر هنوز خشم خود را حفظ کرده اید و از این عمل آسیب دیده اید، پذیرش عذرخواهی ایده خوبی نیست.

تا زمانی که بخشش ارائه می شود، احساسات باید عمدتاً بین دو طرف مدیریت شده و با آنها برخورد شود. در غیر این صورت بی سر و صدا تبخیر می شوند. باعث رنجش می شوند و بعداً در طول مسیر دوباره ظاهر می شوند. وضعیت بعداً بدتر می شود که آن رنجش و عصبانیت در نهایت دوباره ظاهر شود. تنها زمانی باید عذرخواهی را پذیرفت که آسیب را تا حدی پردازش کرده باشید که بتوانید خشم را از بین ببرید. که بسته به عمل و شدت ممکن است مدتی طول بکشد.

آیا آسیب ها برای پذیرش عذرخواهی حساب شدند؟

یک راه خوب برای بررسی وضعیت این است که تعیین کنیم آیا آسیب ناشی از سوء نیت حساب شده است یا یک اشتباه. کار کردن با آسیبی که در نتیجه یک اشتباه یا ارتباط نادرست است، بسیار ساده تر است. زیرا همه ما هر از گاهی این آسیب ها را داریم. اما بدخواهی حساب شده؟ این چیزی است که ممکن است ارزش بخشش را نداشته باشد یا ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا حل شود.

اگر آمادگی پذیرش را ندارید چه می گویید؟

  • پذیرش عذرخواهی و پاسخ به آن برای حرکت رو به جلو
  • عذرخواهی و حرکت رو به جلو بسیار مهم است؟ در اینجا چند گزینه ساده وجود دارد که ممکن است با شرایط مناسب باشد:
  • من احساس نمی کنم در حال حاضر از نظر عاطفی در جای مناسبی هستم که شما را ببخشم.
  • به نظر نمی رسد واقعاً برای کاری که با من کردید متاسف باشید.
  •  اگر احساس می کنید آماده هستید و می توانید عذرخواهی را بپذیرید، سعی کنید از گفتن «اشکالی ندارد» اجتناب کنید. کاری که آنها انجام دادند خوب نیست و مهم است که آنها را وادار نکنید فکر کنند که درست است.

راه های موثر پذیرش عذرخواهی

در اینجا چند راه موثر برای اینکه به کسی بگویید عذرخواهی او را می پذیرید وجود دارد:

  • من عذر شما را می پذیرم و می بینم که واقعا متاسفید. متشکرم.
  • متشکرم. امیدوارم بتوانیم این موضوع را پشت سر بگذاریم و از جایی که آن را رها کردیم ادامه دهیم.

هموار کردن راه بخشش

شخصی که باعث آسیب شده است باعث می شود که احتمالاً باید برای تسهیل بخشش تلاش کند. این کار ممکن است رشد شخصی خود آنها باشد، تغییر رفتار برای اطمینان از اینکه آسیب دوباره اتفاق نمی‌افتد، یا رفع آسیب‌هایی که ممکن است اعمال آنها ایجاد کرده باشد.

عذرخواهی با اقدام

عذرخواهی بدون هیچ اقدامی اساساً بی معنی است. پس برای پذیرش عذرخواهی و پاسخ به آن باید اقداماتی صورت داد. کلمات ساده ترین چیز در دنیا هستند. زیرا شما می توانید با کمی تلاش به هر دلیلی هر چیزی را بگویید. اعمال بلندتر صحبت می‌کنند، زیرا به تلاش و فداکاری نیاز دارند. کسی که انگیزه طلب بخشش دارد، اگر واقعاً بخواهد آسیبی را که ایجاد کرده است جبران کند، با کمال میل درگیر آن خواهد شد. با دادن زمان برای ارزیابی وضعیت و تصمیم گیری در مورد اینکه آیا کاری برای کمک به بهبودی شما می توان انجام داد یا خیر، می توان این روند را هموار کرد.

از طرف مقابل انتظار نداشته باشید که بفهمد چه اشتباهی از او سر می زند. آنها ممکن است متوجه نباشند که اعمالشان آزاردهنده بوده است. آنها ممکن است آن اقدامات خاص را در صورت تغییر نقش ها مضر ندانند. هرکسی تحمل عاطفی متفاوتی دارد.

اگر بخشش ممکن نباشد چه؟

نه می توان هر گناهی را اصلاح کرد و نه هر آسیبی را بخشید. گاهی اوقات تلاش برای بخشش بیش از حد یک عمل است، حتی اگر شخص درخواست کننده واقعاً از کارهای خود پشیمان باشد. همدردی با برخی آسیب‌ها و پذیرش عذرخواهی و پاسخ به آن ممکن است سال‌ها به درمان و کار درونی نیاز داشته باشد. چیزهایی مانند جدایی بد، دوران کودکی خشن یا روابط بد. پیام های زیادی در مورد اینکه چگونه بخشش به روند بهبودی کمک می کند وجود دارد.

مشکل این است که بخشش واقعا کلمه مناسبی برای آن فرآیند نیست. پذیرش کلمه بهتری است. و همدردی با موقعیت یا اقدامات مضر شخص دیگری می تواند به بخشش تبدیل شود، اما ممکن است به اندازه کسی که درخواست بخشش می کند و شما آن را می دهید تمیز و مرتب به نظر نرسد.

بخشش فرد به خاطر تخلفات او

همچنین ممکن است متوجه شوید که می‌توانید آن شخص را به خاطر تخلفاتش ببخشید، اما دیگر به او اعتماد ندارید یا نمی‌خواهید در زندگی‌تان حضور داشته باشد. مخصوصاً اگر عذرخواهی کنند و بلافاصله به انجام هر اشتباهی که انجام می دادند بازگردند.

این هم اشکالی ندارد. بخشش لزوماً به این معنی نیست که آسیب های شما دیگر وجود ندارد یا دور از ذهن است. همچنین نباید باشد. آدم ها در زندگی ما می آیند و می روند. قرار نیست همه برای همیشه آنجا باشند. گاهی اوقات، این موقعیت‌ها برای کمک به ما، یادگیری بیشتر در مورد خود و جهان وجود دارند. گاهی اوقات همه چیز بی‌معنا و دردناک است. حتی راه‌حل تمیزی ندارد. این فقط راهی است که پیش می رود.

نکته

اما، خبر خوب این است که می‌توانید روابط خود را با افراد دیگر با انجام این نوع تکنیک ها و تلاش برای کسب  یک راه حل معنادار  جهت پذیرش بخشش تقویت کنید.

بسیاری از مردم لزوماً همه چیز را به درستی انجام نمی دهند. اما این موقعیتی است که در آن تلاش معنادارتر از نتایج است. تلاش برای پردازش احساسات و فعالیت با هم برای کسب یک راه حل به ایجاد پیوندهای قوی تر کمک می کند.

 

منابع
وبسایت aconsciousrethink

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا