ویژگی ها و آثار فرزندپروری غیرمشمول

فرزندپروری یک اصل مهم در زندگی ما است. تربیت خانواده ها می تواند در دنیای ما متفاوت باشد. دیگر نمی توان به سبک سنتی با فرزندان رفتار کرد. فرزندپروری غیرمشمول یک نوع از فرزندپروری است که روان شناسان روی آن تمرکز کرده اند. تربیت فرزندان هم برای جامعه و هم برای خانواده ارزشمند است. در واقع خانواده هم می تواند شخصی را وارد جامعه کند که از هر لحاظ ایده آل باشد. هم از آن جهت می تواند فردی بی مسئولیت را وارد جامعه کند.

نکته ای که باید بدانید این است که همه چیز به خانواده بستگی ندارد. گاهی اوقات دادن امکانات بیشتر به فرزندان باعث آسیب های مختلفی می شود. آسیب های ناشی از حمایت بیش از حد والدین می تواند شامل آسیب های روانی و جسمی باشد. بنابراین لازم است والدین برای نجات فرزندان خود گاهی اوقات عقب نشینی کنند. یکی از راه های کمکی والدین به فرزندان از طریق مشاوره خانواده است. مشاوران می توانند نقش های افراد خانواده در تربیت فرزندان را به درستی اعلام کنند. در واقع آن ها به خانواده ها کمک می کنند تا دنیای بهتری برای کودکان خود رقم بزنند. مراقبت از فرزندان نیز بسیار با اهمیت است. در ادامه می خواهیم ببینیم که آیا بهترین سبک فرزندپروری برای شما و فرزندانتان چیست؟

مراقبت از فرزندان و فرزندپروری غیرمشمول

ویژگی ها و آثار فرزندپروری غیرمشمول

همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با ویژگی ها و آثار فرزندپروری غیرمشمول صحبت کنیم.

فرزندپروری غیرمشمول یا فرزندپروری سهل انگارانه

فرزندپروری غیرمشمول، که گاهی اوقات به عنوان فرزندپروری سهل انگارانه از آن یاد می شود، سبکی است که با عدم پاسخگویی به نیازهای کودک مشخص می شود. والدینی که درگیر نیستند خواسته های کمی از فرزندان خود دارند و اغلب آن ها بی تفاوت، نادیده گرفته یا حتی کاملاً غفلت می کنند.

در طول دهه 1960، دیانا بامریند، روانشناس، بر اساس تحقیقات خود با کودکان پیش دبستانی، سه سبک مختلف فرزندپروری را توصیف کرد: والدین مقتدرانه، مستبدانه و سهل گیرانه. در سال‌های بعد، پژوهشگران والدین بدون دخالت را اضافه کردند

مشخصات و فرزندپروری غیرمشمول

بامریند سبک های فرزندپروری خود را در دو بعد کلیدی توصیف کرد: پاسخگویی والدین و تقاضای والدین. والدینی که درگیر نیستند در هر دو بعد پایین هستند.

این گونه افراد به خوبی به نیازهای فرزندان خود پاسخ نمی دهند و محبت، حمایت یا عشق کمی ارائه می دهند. این افراد همچنین خواسته های بسیار کمی از فرزندان خود دارند. آن ها به ندرت قوانینی را تعیین می کنند و راهنمایی یا انتظاراتی برای رفتار ارائه نمی دهند.

  • از نظر عاطفی از فرزندان خود فاصله بگیرید
  • تعامل با فرزندان خود را محدود کنید زیرا آن ها بیش از حد تحت تأثیر مشکلات خود هستند
  • نظارت کم یا اصلا نظارتی انجام ندهید
  • توقعات و خواسته های کمی برای رفتار فرزندتان داشته باشید یا اصلاً توقعی نداشته باشید
  • نسبت به فرزندان خود گرما محبت کمی نشان می دهند
  • از رویدادهای مدرسه و کنفرانس های والدین و معلمان صرف نظر کنید

والدین آزاد در مقابل والدین غیرمشمول

توجه به این نکته حائز اهمیت است که فرزندپروری غیرمشمول با فرزندپروری آزاد یکسان نیست. در جایی که والدین بدون دخالت هیچ علاقه ای به زندگی فرزندان خود ندارند، مورد محبت و توجه هستند. اما به فرزندان خود آزادی زیادی می دهند تا پیامدهای طبیعی اعمال خود را تجربه کنند.

والدین مشغول و فرزندپروری غیرمشمول

ویژگی ها و آثار فرزندپروری غیرمشمول

همچنین توجه به این نکته مهم است که صرف این که والدین مشغول کار یا سایر تعهدات هستند به این معنی نیست که آن ها درگیر تربیت فرزندان نیستند. نیت و مراقبت مهم است. در حالی که والدین ممکن است ساعات زیادی کار کنند. اما اگر اوقات فراغت خود را با فرزندان خود بگذرانند و اطمینان حاصل کنند که در مواقعی که نمی توانند با آنها باشند از فرزندانشان مراقبت می کنند، بی تفاوت نیستند.

مثال هایی در ارتباط با این زمینه

والدین غیر درگیر درگیری عاطفی کمی با فرزندان خود دارند. در حالی که آنها نیازهای اساسی مانند غذا و سرپناه را تامین می کنند، در بیشتر موارد در زندگی فرزندان خود دخالتی ندارند. میزان دقیق درگیری ممکن است بسیار متفاوت باشد.

برخی از والدینی که درگیر تربیت فرزندان نیستند ممکن است نسبتاً با فرزندان خود دست و پا بسته باشند. اما ممکن است همچنان محدودیت های اساسی مانند منع رفت و آمد داشته باشند. دیگران ممکن است کاملاً غفلت کنند یا حتی فرزندان خود با روش فرزندپروری غیرمشمول کاملاً طرد کنند. ممکن است به کودکان حداقل مواردی که برای بقا نیاز دارند، مانند سرپناه، تغذیه، و لباس داده شود، اما محبت کافی نداده شود.

علل فرزندپروری غیرمشمول

توجه به این نکته مهم است که فرزندپروری غیرمشمول اغلب عمدی نیست. ممکن است به دلایل مختلفی از جمله مواردی مانند تجربه والدین و استرس ایجاد شود. والدینی که سبک فرزندپروری غیردرگیر از خود نشان می دهند، اغلب توسط والدینی که درگیر و نادیده گرفته می شوند، بزرگ می شوند. در بزرگسالی، ممکن است متوجه شوند که همان الگوهایی را که با آن بزرگ شده اند تکرار می کنند. سایر والدینی که این سبک را به نمایش می گذارند ممکن است آنقدر درگیر زندگی پرمشغله خود باشند که برایشان آسان تر باشد در برخورد با فرزندان خود رویکردی غیر مستقیم داشته باشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در برخی موارد، والدین ممکن است چنان درگیر مشکلات خود باشند (یعنی کار بیش از حد، مقابله با افسردگی، مبارزه با سوء مصرف مواد) که در واقع نتوانند درک کنند. درک این که چقدر با فرزندان خود درگیر نیستند یا به سادگی قادر به ارائه احساسات عاطفی نیستند.

جلوه ها و فرزندپروری غیرمشمول

ویژگی ها و آثار فرزندپروری غیرمشمول

محققان سبک‌های فرزندپروری را با طیفی از نتایج کودک در زمینه‌هایی مانند مهارت‌های اجتماعی و عملکرد تحصیلی مرتبط می‌دانند. فرزندان والدینی که درگیر تربیت درست نیستند عموماً تقریباً در هر زمینه‌ای از زندگی عملکرد ضعیفی دارند. به دلیل عدم پاسخگویی عاطفی و محبت مراقبین، کودکانی که توسط والدینی که درگیر نیستند ممکن است در ایجاد دلبستگی در مراحل بعدی زندگی مشکل داشته باشند.

فقدان کامل مرزها در خانه، یادگیری رفتارها و محدودیت‌های مناسب را در مدرسه و سایر موقعیت‌های اجتماعی دشوار می‌سازد. به همین دلیل است که کودکانی که والدینشان درگیر نیستند، بیشتر احتمال دارد که رفتارهای نادرست داشته باشند.

پیامدهای مرتبط با والدین فرزندپروری غیرمشمول

کودکانی که والدینشان درگیر تربیت درست نیستند ممکن است:

  • به دلیل عدم حمایت خانواده رفتارهای مضطرب کننده یا استرس زا دارند
  • از نظر روابط عمومی کناره گیری می کنید
  • ترس از وابستگی به افراد دیگر
  • افزایش خطر سوء مصرف مواد
  • آن ها مجبور هستند همه چیز را خودشان یاد بگیرند
  • در دوران نوجوانی بزهکاری بیشتری از خود نشان می دهند

نحوه پاسخگویی

والدین با روش فرزندپروری غیرمشمول می تواند اثری ماندگار بر روی بچه ها بگذارد، که ممکن است در بزرگسالی همچنان ادامه داشت باشد. همچنین ممکن است از تکرار این الگوها با فرزندان خود بترسید. کارهایی وجود دارد که می توانید برای بهبود مهارت های فرزندپروری خود انجام دهید، مانند:

درباره فرزندپروری بیشتر بیاموزید

کتاب‌ها، وب‌سایت‌ها و مقاله‌هایی را که به تربیت فرزند اختصاص داده شده است، بخوانید. این کار باعث می شود تا درباره رویکردهای مؤثری که برای کودکان مفید است، بیشتر بدانید.

در کلاس فرزندپروری شرکت کنید

نشان داده شده است که آموزش والدین به بهبود مشارکت والدین کمک می کند. برای یافتن دوره های آموزشی والدین در منطقه خود با بیمارستان ها، مدارس، کتابخانه ها و مراکز محلی تماس بگیرید.

درمان را در نظر بگیرید

صحبت با یک متخصص سلامت روان می‌تواند به شما کمک کند. این کار باعث می شود تا تجربیات خود را در قالب زمینه‌ای قرار دهید و مهارت‌های جدیدی را توسعه دهید. این به شما در ایجاد پیوندها و مرزهای سالم با فرزندانتان کمک می‌کند.

زمان بیشتری با فرزندان خود بگذرانید

ویژگی ها و آثار فرزندپروری غیرمشمول

تلاش فعالی کنید تا زمان بیشتری را با فرزندان خود بگذرانید. به آن ها گوش دهید و از زندگی آن ها مطلع شوید. تغییر آسان نیست و اگر پدر و مادری پرمشغله و شاغل هستید، ممکن است دشوارتر باشد. زمان خاصی را برای وقت گذاشتن و فعالیت کردن با فرزندتان در نظر بگیرید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر تشخیص دهید که یک والدین با تربیت روش فرزندپروری غیرمشمول بوده اید، ممکن است خانواده درمانی برای شما مفید باشد. یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا استراتژی هایی را شناسایی کنید.

در حالی که نمی‌توانید گذشته را تغییر دهید، کارهایی نیز وجود دارد که می‌توانید برای کمک به بهبودی از بزرگ شدن توسط والدینی که درگیر نیستند، انجام دهید. مراقبت از خود، ایجاد وابستگی های سالم با افراد دیگر در زندگی مهم است. همچنین صحبت با یک متخصص سلامت روان، همگی گام هایی هستند که می توانید انجام دهید. این روش ها و راه حل ها می تواند روند بهبودی را تقویت کند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا