هفت عامل بیداری

هفت عامل بیداری هفت ظرفیت ذهنی است که سنت بودایی برای آنها ارزش قابل توجهی قائل است. این عوامل که در دین به عنوان “ثروت درونی” شناخته می شوند عبارتند از: ذهن آگاهی، تحقیق، انرژی، شادی، آرامش، تمرکز و راحتی. اکنون، می دانم که به چه چیزی فکر می کنید – اصطلاح “عوامل بیداری” کمی والا و دور از زندگی روزمره به نظر می رسد. با این حال، این فرض در واقع اشتباه است. ویژگی های ذهنی که به عنوان بخشی از هفت عامل بیداری ایجاد می شوند، کیفیت هایی هستند که ما همیشه از آنها استفاده می کنیم.

در این مقاله از وب سایت همکده، منشا این فلسفه را توضیح خواهیم داد و به این خواهیم پرداخت که چرا این روش درک ماهیت واقعیت و بیداری می تواند بسیار سودمند باشد. ما این هفت عامل روشنگری را یکی یکی مرور خواهیم کرد و معنی هر مرحله را بررسی خواهیم کرد. در نهایت، چگونگی ارتباط این مفهوم با زندگی روزمره و تمرین مدیتیشن شما را برجسته خواهیم کرد. در نهایت اگر به دنبال آرامش هستید می توانید با کارشناسان ما به صورت حضوری و یا مشاوره تلفنی روان شناسی در ارتباط باشید.

هفت عامل بیداری از کجا می آیند؟

هفت عامل بیداری به ظرفیت های درونی انسان اشاره دارد که اغلب پنهان هستند یا به طور کامل مورد استفاده قرار نمی گیرند. بنابراین، این عمل باید نه به عنوان پرورش توانایی های جدید، بلکه به عنوان یادگیری شناسایی، قدردانی و تقویت توانایی هایی که در حال حاضر داریم تلقی شود. هفت عامل از ذهن آگاهی به عنوان یک پایه استفاده می کنند و هر یک از عوامل ذهنی عامل بعدی را پشتیبانی یا تسهیل می کنند.

اما این مفهوم از کجا می آید؟ خوب، مانند بسیاری از چیزهای موجود در دنیای مراقبه و ذهن آگاهی، ریشه های آن را می توان در مسیر معنوی بودیسم جستجو کرد. هفت عامل بیداری در اصل از طریق Satipatthāna Sutta، متنی مورد احترام و به طور گسترده مورد مطالعه در قانون Pali بودیسم Theravada به اشتراک گذاشته شد. این عوامل روشنگری، که در بودیسم به عنوان بخشی حیاتی از مسیر بیداری تلقی می شوند، بخشی از بنیاد چهارم ذهن آگاهی، “ذهن آگاهی از Dhammas” هستند.

در بودیسم، هفت عامل بیداری به عنوان مهمترین آموزه هایی در نظر گرفته می شود که یک فرد می تواند بیاموزد تا زندگی پرمعنا و رضایت بخشی داشته باشد. هر یک از اینها نقش مهمی در کمک به ما برای تبدیل شدن به موجوداتی آگاه تر و بیدارتر ایفا می کند. حتی اگر بودایی نباشید، این عوامل همچنان می توانند در زندگی شما مفید باشند. بیایید نگاهی دقیق تر به هر یک از آنها بیندازیم.

ذهن آگاهی

ذهن آگاهی به شما کمک می کند تا احساسات فیزیکی و عاطفی را شناسایی کرده و از هم جدا کنید. تکنیک هایی مانند یادداشت برداری می تواند عادات مختلف، الگوهای فکری و ویژگی های ذهنی شما را روشن کند. این نشان دهنده پایه و اساس شیوه های بینش مانند نوروپلاستیسیته خودگردان است که درک ما از ذهن و بدن ما و نحوه پاسخ آنها به محرک های مختلف را افزایش می دهد. این حس بینش تقویت شده ارائه شده توسط پایه های ذهن آگاهی برای تجربه بیداری بسیار مهم است.

تحقیق و بررسی

تحقیق به توانایی تشخیص واضح جنبه های مختلف لحظه حال اشاره دارد. به عنوان مثال، هنگام رانندگی، ما دائماً در مورد شرایط جاده و نحوه هدایت، ترمز و شتاب گیری تمایز قائل می شویم. برای رانندگان ماهر، این ممکن است تقریباً بدون دردسر انجام شود، اما برای ایمن و مطمئن بودن در جاده‌ها نیاز به تشخیص مداوم و دقیق دارد. تمرین مدیتیشن بودایی از تحقیق برای جستجوی دماما استفاده می کند، که اصطلاح پالی برای “حقیقت” است. آگاهی بیشتر از جنبه‌های مختلف تجربه لحظه حال، پیوندهای قوی با اعمال معنوی مانند این دارد، که می‌خواهند از طریق مدیتیشن به ما اطلاع دهند که هیچ چیز دائمی نیست و همه افکار و احساسات باید به عنوان پدیده‌ای گذرا در نظر گرفته شوند.

تلاش یا انرژی و هفت عامل بیداری

انرژی تماماً به این است که خودتان را برای کار در دست آماده کنید. این به انرژی فیزیکی و توجه مورد نیاز برای انجام هر کار یا فعالیتی اشاره دارد و معمولاً افراد این تلاش را بدون آگاهی کامل از آن به کار می گیرند. انرژی پس از صرف زمان برای مشاهده و سازماندهی ذهن خود به طور طبیعی به وجود می آید، که توضیح می دهد که چرا این عامل بیداری در این مرحله می آید.

با این حال، اگر احساس می کنید که بی انگیزه شده اید یا در تلاش برای یافتن انرژی برای مدیتیشن هستید، فکر کردن به اینکه چرا مدیتیشن ذهن آگاهی را انجام می دهید می تواند مفید باشد. ممکن است این باشد که بخواهید رنج روانی را کاهش دهید، درک خود را از نحوه عملکرد ذهن افزایش دهید، یا یکنواختی ذهن خود و دیگران را افزایش دهید. این انگیزه ها تجربیات ما از تلاش یا انرژی را هدایت می کنند.

شادی یا رغبت در هفت عامل بیداری

عوامل قبلی که در مورد آنها بحث کردیم، اغلب به عنوان پیش‌آهنگی برای تجربه‌های شادی یا وجد می‌آیند. با بهره گیری از احساس رفاهی که فراتر از شرایط فوری شماست، می توانید احساسات واقعی شادی یا لذت را تجربه کنید. و شیفته شدن از این تجربیات لذت بخش برای شما عالی است! ایجاد دیدگاه های جدید در مورد زندگی و پرورش ذهن مبتدی که در آن متوجه شگفتی های طبیعی جهان می شوید، می تواند به ذهنی شادتر، سالم تر و بیدارتر منجر شود.

آرامش

رضایت حاصل از احساس شادی، لذت یا خوشی می تواند به ذهنی واقعاً آرام منجر شود. اعمال مذهبی و معنوی فقط با انگیزه ایمان کورکورانه نیستند . شادی و لذتی که دعا قصد ترویج آن را دارد اغلب احساس آرامش را تشویق می کند. اما به همان اندازه، این جنبه از بیداری می تواند یک تجربه کاملاً سکولار باشد. مراقبه ذهن آگاهی در مورد تماس با احساسات، عواطف، افکار و حال خوب است تا آرامش و تعادل را ایجاد کند. وقتی آن تجارب آرامش بیشتر منظم تر و طبیعی تر شد، خواهید فهمید که عنصر آرامش بیداری را فعال کرده اید.

تمرکز در هفت عامل بیداری

بیشتر مراقبه‌گران با یادگیری تمرین‌های تمرکز شروع می‌کنند، که نیاز به توجه متمرکز روی یک موضوع مراقبه مانند نفس یا مانترا دارد. به عنوان یکی از عوامل روشنگری که امروز در حال بررسی آن هستیم، تمرکز به توجه دقیق به هر کاری که در لحظه انجام می دهید اشاره دارد. این می تواند تأثیر مثبتی در دور کردن ذهن شما از افکار و نگرانی های نامرتبط داشته باشد. اکنون، زمانی که به تجربه‌های مراقبه عمیق و آرامش می‌رسیم، حفظ تمرکز می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. این عامل بیداری به جای تمرکز بر یک موضوع خاص فیزیکی یا ذهنی مدیتیشن، در مورد دستیابی به “تمرکز لحظه ای” بر روی هر احساسی است که به وجود می آید.

اعتدال

اعتدال اصطلاحی است که اغلب اشتباه گرفته می شود. اساساً آرامش، توانایی حفظ آرامش، خونسردی و حال خوب در شرایط مختلف، می تواند چالش برانگیز یا دشوار باشد. توسعه توانایی ما برای تمرکز و آرامش اغلب به طور طبیعی منجر به آرامش بیشتر می شود، که می تواند با فقدان مبارزه یا احساس بی تلاشی برابری شود. وقتی آرامش را در خود ایجاد می کنیم، کمتر از ترسیدن می ترسیم، کمتر نگران شرایط سخت هستیم و در مواجهه با ناامیدی کمتر واکنش نشان می دهیم. این کاهش واکنش عاطفی هم برای هفت عامل بیداری و هم برای تمرین تمرکز حواس به طور کلی کلیدی است.

چگونه مدیتیشن به ما کمک می کند تا زندگی بهتری داشته باشیم؟

استفاده از تمرینات مدیتیشن و تمرکز حواس برای توسعه این ویژگی های ذهنی اصلی می تواند تاثیر مثبت زیادی بر زندگی شما داشته باشد. تمرین مراقبه می تواند منجر به افزایش پذیرش، همدلی و شفقت شود. همچنین به ما این امکان را می‌دهد که خود را از افکار و احساسات منفی جدا کنیم، کمتر واکنش‌پذیر و سازنده‌تر باشیم. ما در این مقاله به این موضوع عمیق تر می پردازیم. ناگفته نماند که افزایش مهارت های ارتباطی، افزایش همدلی، و تعادل و آرامش بیشتر می تواند انواع و اقسام اثرات مثبت را در طول زندگی روزمره ما داشته باشد. اما این تغییرات دقیقاً چگونه آشکار می شوند؟ بیایید به آن نگاه کنیم.

چگونه بیداری بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد؟

هفت عامل بیداری یا روشنگری می تواند بر زندگی روزمره و تمرین رسمی مدیتیشن شما تأثیر بگذارد. در مدیتیشن، آنها می توانند به افزایش تعامل با تمرین و شرایط آن منجر شوند و مراقبه را رضایت بخش تر و مفیدتر کنند. با این حال نکته بسیار مهم این است که مزایای آن ها بسیار بیشتر می باشد. بیایید چند مثال واقعی از چگونگی و زمان ظاهر شدن این عوامل بیداری را در نظر بگیریم.

مثالی در زندگی روزمره

این را تصور کنید: از خواب بیدار می شوید و شروع به عادت کردن دوباره به محیط اطراف خود می کنید. حواس شما درگیر هستند، در حالی که از وقفه ای از نگرانی ها و استرس های روزانه که ذهن شما را به خود مشغول کرده اند، بهره برده اید. همانطور که هوشیاری کامل را به دست می آورید، نه تنها از نظر فیزیکی از خواب بیدار می شوید، بلکه هفت عامل بیداری را که امروز در مورد آن صحبت کردیم را نیز تجربه می کنید.

شما شروع به بررسی مناظر، صداها و بوهای اطراف خود به شیوه ای متعادل و متوازن می کنید. بر جنبه های خاصی از تجربه تمرکز می کنید. اما احساس آرامش، راحتی و شاید حتی شادی پس از استراحت می کنید. شما بیشتر مراقب بدن و حواس خود خواهید بود و شروع به تلاش فیزیکی و ذهنی برای حرکت خود و ادامه روز خود خواهید کرد.

این مثال نشان می دهد که چگونه هفت عامل بیداری بخشی طبیعی از زندگی انسان است. با این حال، زمانی که عادت دارید در طول زندگی خود آگاهانه عمل کنید، این فرآیند نیز بسیار آسان تر می شود. آگاهی از جنبه های مختلف بیداری هم در تمرین مدیتیشن رسمی و هم در طول زندگی به این معنی است که شما هر دو پایه را پوشش می دهید. به احتمال زیاد تمرکز، آگاهی، آرامش، حال خوب و شادی بیشتری را در شرایط مختلف تجربه خواهید کرد.

نگاه نهایی به هفت عامل بیداری

همانطور که در این مقاله بررسی کردیم، هفت عامل بیداری از یکدیگر حمایت می کنند. به این معنی که می توانند و باید در کنار یکدیگر توسعه یابند. آنها با هم کار می کنند تا به ما کمک کنند لحظه حال را با وضوح، تعادل، آرامش و لذت بیشتر تجربه کنیم و از آن لذت ببریم. بیداری می تواند ما را از چسبیدن به افکار، احساسات و تجربیات منفی باز دارد. با افزایش ظرفیت خود برای مقاومت در برابر فرآیند دلبستگی به این چیزها، می توانیم خود را در مسیری به سوی خوشبختی واقعی هدایت کنیم.

چرا توجه کردن اینقدر سخت است؟

انسان ها برای بقا تکامل یافته اند نه برای رفاه ذهنی. به همین دلیل است که ذهن ما دائماً در حال نشخوار کردن در گذشته است، به آینده فکر می کند و حواسش پرت می شود، بدون توجه کمی به لحظه حال. این می تواند مدیتیشن را دشوار کند. با این حال، تمرین‌های تمرکز حواس و تمرکز همه در مورد آموزش مهارت‌های توجه ما هستند. هفت عامل بیداری می تواند تاثیر تمرین مدیتیشن شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. در حالی که مدیتیشن عمیق یک اصطلاح گسترده است که می تواند تعاریف متعددی داشته باشد، درست است که فکر کنید این عوامل روشنگری می توانند به اشکال عمیق تری از مراقبه منجر شوند.

 

 

منابع
mindowl

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا