نکات تربیتی برای کودکان نوپای 1 و 2 ساله

تربیت فرزندان در دنیای امروزی بسیار مهم و حیاتی است. هر چند که امروزه به دلیل وجود مشاوران پیشرفته و متخصصان این کار کمی راحت تر شده است. اما برای خانواده های که اعتقاد به مشاوره برای کودکان خود ندارند طبیعتاً کار سخت تر خواهد شد. نکته ای که باید بدانید این است که آن ها هم باید محدودیت های داشته باشند. در واقع باید حد تعادل را برای کودکان رعایت کرد. شما اگر همیشه تابع کودک خود باشید به او آسیب خواهید زد.

از آن سمت هم اگر بخواهید جلوی او جبهه بگیرید در آینده فردی محتاج به محبت خواهد بود. در ادامه می خواهیم ببینیم که نکات تربیتی برای کودکان نوپای 1 و 2 ساله چگونه است. نکات تربیتی و ویژگی های آن یکی از رفتار هایی است که موضوع امروز ما نیز هست. این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست.

نحوه مدیریت رفتار ها و نکات تربیتی

نکات تربیتی برای کودکان نوپای 1 و 2 ساله

نحوه مدیریت رفتار ها باید زیر نظر روان شناس و مشاور باشد. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نکات تربیتی برای کودکان نوپای 1 و 2 ساله صحبت کنیم.

احساسات مداوم  نکات تربیتی والدین کودک نوپا

به عنوان والدین یک کودک نوپا، می‌دانید چه احساسی دارد که در یک حالت حرکت و احساسات مداوم هستید. همانطور که کودک شما به رشد و تکامل خود ادامه می دهد، نیازها و فعالیت های روزانه او نیز همراه با او تغییر می کند. در مورد رژیم غذایی و تغذیه، خواب، ایمنی، نگرانی های سلامتی و موارد دیگر، به آن چه در دوران کودکی باید انتظار داشت، دقیق تر نگاه کنید.

زندگی روزمره

کودکان نوپا دوست دارند مهارت های فیزیکی جدید خود را به نمایش بگذارند. آن ها ساعت ها به کاوش می پردازند، بالا و پایین می روند و بازی می کنند. بیشتر آن ها از انجام فعالیت های ساده مانند برداشتن سنگ، ریختن آب در داخل و خارج ظروف بزرگ و انجام بازی های ساده لذت می برند.

روز یک کودک نوپا بین خوردن، خوابیدن، بازی کردن و تعویض پوشک می چرخد. یک کودک نوپا بزرگتر زمان بیشتری برای بازی خواهد داشت و مشتاق شرکت در هر فعالیتی است که شما انجام می دهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کودکان نوپا که به مهدکودک می روند احتمالا از تماشای بازی بچه های دیگر نیز لذت خواهند برد. اگر چه آن ها برای بازی واقعی با هم خیلی کوچک هستند. اما ممکن است کودک شما از نشستن در کنار بچه های دیگر در حالی که آن ها با اسباب بازی های خود بازی می کنند لذت ببرد.

رژیم غذایی و تغذیه به عنوان نکات تربیتی

طبق انجمن قلب آمریکا (AHA)، تعداد کالری‌هایی که یک کودک نوپا به آن نیاز دارد، بر اساس کودک، نیازهای پزشکی و البته فعالیت بدنی متفاوت است.

AHA تخمین می زند که کودک نوپا شما روزانه بین 900 تا 1200 کالری نیاز دارد. اکثر کودکان 1 ساله به حدود 1000 کالری در روز نیاز دارند. این کالری ها بین سه وعده غذایی و دو میان وعده در طول روز تقسیم می شود. به خاطر داشته باشید، پیروی از الگوهای غذایی عجیب و غریب برای کودکان نوپا طبیعی است. ممکن است هنگام صبحانه زیاد بخورند، بقیه روز را غذایی دریافت نکنند و گرسنه نباشند.

الگوی طبیعی روزانه و نکات تربیتی

نکات تربیتی برای کودکان نوپای 1 و 2 ساله

روز بعد ممکن است کودکان برعکس عمل کنند. این می تواند برای والدین خسته کننده باشد. اما این نکات تربیتی طبیعی برای کودکان نوپا در نظر گرفته می شود که تغذیه “خوشه ای” را تمرین کنند یا روزهایی را داشته باشند که به سادگی بیشتر غذا می خورند. به طور کلی، کودکان نوپا بدون هیچ گونه حساسیت غذایی باید هر روز وعده های غذایی زیر را مصرف کنند:

  • 3 گرم غلات
  • 2 گرم گوشت یا حبوبات
  • 2 وعده لبنیات
  • 1 فنجان سبزیجات
  • 1 فنجان میوه
  • 3 قاشق غذاخوری روغن یا سایر چربی ها

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حالی که ممکن است کودک نوپا شما از خوردن شام امتناع کند، اما احتمالا هنوز مقدار زیادی کالری دریافت می کند. در واقع، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) بیان می کند که نکات تربیتی خوب برای اندازه وعده های غذایی کودکان نوپا حدود یک چهارم اندازه یک وعده بزرگسالان است.

با این حال، مهمتر از کالری، کیفیت غذایی است که کودک شما می خورد. اطمینان حاصل کنید که کودک نوپا شما متعادل و طیف وسیعی از غذاهای مغذی می خورد.

نوشیدنی های مورد نیاز کودکان نوپا

AAP به مراقبین توصیه می کند که فقط آب یا شیر را به عنوان نوشیدنی برای کودکان نوپا ارائه دهند. آبمیوه اغلب کالری و قند بالایی دارد. همچنین به یاد داشته باشید که دو تا سه میان وعده سالم در روز به کودک نوپا خود بدهید. زیرا معده کوچک او نمی تواند مقدار زیادی را در خود نگه دارد. سعی کنید یک وعده غذایی را مهم نکنید. اگر کودک نوپایتان از امتحان کردن غذای جدید امتناع کرد، غذا را بردارید و سپس بار دیگر آن را پیشنهاد دهید.

نکات تربیتی و مخصوصا خوردن غذا را به جنگ قدرت تبدیل نکنید

نکته کلیدی این است که غذا را به جنگ قدرت تبدیل نکنید یا احساسات منفی را به آن متصل نکنید. فرزندتان را به خاطر امتحان نکردن غذای جدید تنبیه نکنید، اما به دادن تنقلات سالم در فواصل زمانی منظم ادامه دهید. برای کودکان نوپا طبیعی است که گاهی اوقات احساس گرسنگی نداشته باشند. در طول وعده های غذایی کمی استقلال داشته باشید و ممکن است  میزان غذا را کاهش دهید. AAP همچنین توصیه می کند که نوزادان بین 12 تا 24 ماهگی شیشه شیر را کنار بگذارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اکثر کودکان تا 18 ماهگی می توانند راه بروند و کم کم فعالیت داشته باشند. گاهی اوقات این که بتوانید به آرامی به کودک خود غذا بدهید، عصبانیت زمان صرف غذا را کاهش می دهد. زیرا کودک نوپا ممکن است دوست داشته باشد با بقیه اعضای خانواده پشت میز بنشیند.

فعالیت بدنی

طبق گفته انجمن بهداشت و مربیان بدنی، کودکان نوپا باید حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی ساختاریافته در هر روز و همچنین یک ساعت یا بیشتر فعالیت بدنی بدون ساختار داشته باشند.

انجام فعالیت بدنی کافی معمولا برای کودکان نوپا سخت نیست. برای آنها بازی کردن کار آسانی است. عمل ساده بازی به کودکان نوپا کمک می کند تا مهارت های حرکتی خود را بیشتر توسعه دهند. آن ها مفاهیم مهمی مانند رنگ ها و اعداد را می آموزند و مهارت هایی مانند حل مسئله، تفکر انتقادی، خلاقیت و غیره را تقویت می کنند.

نکات تربیتی کودکان و فعالیت های آن ها

نکات تربیتی برای کودکان نوپای 1 و 2 ساله

یک کودک نوپا همیشه در حال فعالیت است و علاقه مند و متمرکز نگه داشتن آن ها می تواند دشوار باشد. همانطور که دامنه توجه کودک نوپای شما افزایش می یابد و رفتار آن ها قابل پیش بینی تر و قابل کنترل تر می شود، فرصت های زیادی برای آزمایش فعالیت های جدید پیدا خواهید کرد. کودکان نوپا به طور طبیعی کنجکاو هستند، که این مرحله را به زمان مناسبی برای برخی از کلاس های والدین و کودکان تبدیل می کند. از فوتبال گرفته تا یوگا و موسیقی  فعالیت‌های ساختاری زیادی برای کودکان نوپا وجود دارد. کودک نوپا شما احتمالاً می خواهد بیشتر اوقاتی که بیدار است در کنار شما باشد. مهم است که به آن ها اجازه دهید در برخی از فعالیت هایی که انجام می دهید شرکت کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حالی که ممکن است انجام همه کارها توسط خودتان آسانتر و سریعتر باشد. اما اجازه دادن به کودک نوپایتان برای کمک به حتی کوچکترین راه ها می تواند او را فعال نگه دارد و مهارت های مهمی را آموزش دهد. می‌توانید به آن‌ها بگویید که یک  وسیله را برای شما در سطل زباله بیندازند یا اجازه دهید از جارو أسباب بازی شان برای جارو کردن کنار شما استفاده کنند.

بازی کردن به عنوان نکات تربیتی برای کودکان

کارهایی که برای کودکان نوپا انجام می شود بیشتر شامل برداشتن اسباب بازی ها، گذاشتن لباس های کثیف در لباسشویی یا قرار دادن کتاب ها در قفسه است. کودک  شما احتمالاً علاقه مند خواهد بود که به شما در انجام کارهای خانه کمک کند. به کودک نوپا اجازه دهید تا در پاک کردن آشفتگی ها، مراقبت از حیوانات خانگی و مرتب کردن تخت به شما کمک کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

نکات تربیتی برای کودکان نوپای 1 و 2 ساله

صحبت کردن با کودک نوپای شما برای کمک به رشد مهارت های زبانی بهتر کلیدی است. از کلمات توصیفی در مکالمه خود استفاده کنید که رنگ یا اندازه اشیاء را توصیف می کند. شما می توانید برای استفاده بهتر از نکات تربیتی در کودکان از راه های مختلف روان شناسی استفاده کنید. برای این کار از مشاوران کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا