نشانه های نابرابری در رابطه

برابری در یک رابطه چگونه به نظر می رسد و چگونه می دانید که آیا آن را دارید یا نه؟ آیا می توانید بدون آن در یک رابطه خوشحال باشید؟ اگر احساس می کنید آن را ندارید اما می خواهید چه کار می کنید؟ برابری در یک رابطه به این معناست که شریک زندگی خود را به اندازه شما از نفوذ و اهمیت برخوردار باشید. در قلب آن، میزان احترامی است که شما به عنوان افراد به یکدیگر و همچنین نیمه دیگر نسبت به رابطه خود نشان می دهید. نشانه های نابرابری در رابطه در این مقاله همکده بررسی شده است. برای بهبود روابط خود می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی و مشاوره حضوری استفاده کنید.

نشانه های نابرابری در رابطه

نابرابری در یک رابطه به این معنی است که قدرت و نفوذ شما هر کدام از تعادل خارج می شود. یکی از شما نسبت به دیگری مسلط‌تر، غلبه‌کننده‌تر یا نادیده‌انگیزتر می‌شود و باعث می‌شود که او احساس بی‌احترامی، کم‌ارزشی و حتی رنجش کند. اگر مطمئن نیستید که چقدر رابطه شما بر اساس برابری بنا شده است، به برخی از نشانه های زیر توجه کنید تا بررسی کنید. با این موارد می توانید تکنیک های ایجاد برابری در رابطه را بهتر بدانید.  با این حال، اگر می دانید که برابری یک مشکل بین شما و شریک زندگی تان است، هنوز دیر نیست که سعی کنید به خاطر آینده رابطه خود تغییر مثبتی ایجاد کنید. تا زمانی که هر دو پذیرا و مایل به همکاری با یکدیگر و ایجاد تغییراتی در نحوه تعامل خود هستید، همچنان می توانید برای ایجاد برابری بیشتر بین خود تلاش کنید.

وقتی در مورد نابرابری صحبت می کنیم، تمایل داریم در مورد آن از نظر مشکلاتی مانند نابرابری جنسیتی یا نابرابری نژادی صحبت کنیم. همچنین ممکن و خطرناک است که در رابطه ای قرار بگیرید که بر اساس نابرابری ساخته شده باشد. وقتی یکی از طرفین تمام قدرت را در یک رابطه دارد، معمولاً منجر به سوء استفاده از آن قدرت، از طریق کنترل رفتارها، ارعاب و خشونت می شود. بیشتر از آنچه که باید، خشونت منجر به مرگ می شود.

به خواندن نکاتی در مورد اینکه چه کارهایی می توانید برای تشویق احترام و برابری بیشتر بین خود و شریک زندگی انجام دهید و اینکه چرا این بخش مهمی از هر رابطه ای است، بپردازید. نشانه هایی که نشان می دهد رابطه شما بر اساس برابری ساخته نشده است بسیارند. نشانه های نابرابری در رابطه را در ادامه بیان می کنیم.

شما نمی توانید تصمیم بگیرید

اگر نمی توانید تصمیم بگیرید، ممکن است شریک زندگی شما کنترل داشته باشد. معمولاً از کوچک شروع می شود، مانند تصمیم گیری در مورد اینکه چه چیزی بخوریم یا چه فیلمی را تماشا کنیم. به زودی این است که چگونه پول خود را خرج می کنید و چگونه وقت خود را با چه کسی می گذرانید. در یک رابطه برابر، هر دو شریک باید تصمیمات مساوی بگیرند، حتی اگر یک یا هر دو طرف گهگاه مجبور به فداکاری و سازش برای نفع کلی شوند. این خود یکی از مهم ترین نشانه های نابرابری در رابطه است.

اگر در یک رابطه مساوی هستید، شریک زندگی شما از شما می خواهد که موفق شوید و به داشتن و رسیدن به اهداف ادامه دهید. در یک رابطه نابرابر، یک شریک اغلب از موفقیت شریک دیگر می ترسد. این نوع نابرابری اغلب به موقعیتی منجر می شود که نمی توانید آن را ترک کنید زیرا درآمد یا تحصیلات لازم برای ایجاد آن را ندارید. این ترفند هوشمندانه ای است که سوء استفاده کنندگان برای حفظ کنترل از آن استفاده می کنند. آنها ممکن است نگران ملاقات شما با افراد جدید و بی وفایی باشند. آنها همچنین اغلب نسبت به داشتن چیزی در زندگی تان که آنها بخشی از آن نیستند، مطمئن نیستند.

ارزش در زندگی از نشانه های نابرابری در رابطه

چگونه اندازه می گیرید که ارزشی که شما و شریک زندگی تان برای یک رابطه قائل هستید برابر است یا نه؟ یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که مردم فکر می‌کنند می‌توانند حس برابری را در یک رابطه ایجاد کنند، اندازه‌گیری ارزش مالی است. به عبارت دیگر، آیا شما تمام قبوض را تقسیم می کنید یا یک شریک تمام قدرت مالی را در اختیار دارد؟ اما حتی اگر صورت حساب ها را 50/50 تقسیم کنید، این چیزی نیست که شما را در یک رابطه برابر می کند.

داشتن برابری در یک رابطه به این است که چقدر احساس ارزشمندی می کنید، نه ارزش شما. در مورد این است که آیا شما آنقدر برای شریک زندگی خود ارزش قائل هستید که به او نشان می دهید برای شما ارزشمند است. آیا احساس می کنید شنیده می شوید؟  احساس می کنید مورد توجه قرار گرفته اید؟ آیا در فکر شریک زندگی خود هستید؟

ارزش شما به این نیست که چه چیزی می توانید از نظر فیزیکی به رابطه بیاورید یا چیزی را که شریک زندگی تان نمی تواند ارائه دهید. اگر همیشه احساس می کنید که باید ارزش خود را زیر سوال ببرید یا خود را به شریک زندگی خود ثابت کنید، پس می دانید که اثرات منفی نابرابری را در رابطه خود احساس می کنید. اینکه همیشه در اطراف شریک زندگی خود احساس ناراحتی کنید، باعث می شود که اعتماد به نفس خود را از دست بدهید. این چیزی نیست که یک رابطه برای کسی ایجاد کند، و به همین دلیل است که ایجاد یک رابطه بر اساس برابری بسیار مهم است. به همین دلیل باید تکنیک های ایجاد برابری در رابطه را بدانید.

 در اولویت نبودن نیاز ها از نشانه های نابرابری در رابطه

در یک رابطه برابر، هرگز نباید احساس کنید که نیازهای شما در درجه دوم نیازهای همسرتان قرار می گیرد. ممکن است مواقعی پیش بیاید که مجبور شوید فداکاری کنید و تصمیم بگیرید که نیازهای شریک زندگی خود را بالاتر از نیازهای خود قرار دهید. تفاوت در انجام این کار و نابرابر بودن در رابطه این است که شما ترجیح می دهید نیازهای شریک زندگی خود را بالاتر از نیازهای خود قرار دهید تا اینکه از شما انتظار می رود.

در رابطه‌ای که بر اساس برابری ساخته شده است، می‌دانید که وقتی شریک زندگی خود را در اولویت قرار می‌دهید، اقدامات شما مورد قدردانی و محبت قرار می‌گیرند و اگر شرایط برعکس شود، آنها نیز همین کار را برای شما انجام می‌دهند. اگر این توقع وجود داشته باشد که همیشه باید آنچه را که همسرتان می‌خواهد به جای آنچه می‌خواهید به تعویق بیندازید، در این صورت فرهنگ برابری ایجاد نمی‌کنید. به همان اندازه که شما یک زوج هستید که زندگی مشترک خود را می سازید، شما نیز افرادی هستید که نیازهای خود را دارید. شریک زندگی شما به همان اندازه که شما از او حمایت می کنید از شما حمایت می کند. همیشه باید احساس کنید که برای افرادی که هستید احترام یکسانی وجود دارد.

استانداردهای دوگانه در رابطه از نشانه های نابرابری در رابطه

اگر احساس می کنید که این یک قانون برای شریک زندگی شما و قانون دیگری برای شما است، در این صورت یک نابرابری در رابطه شما وجود دارد که باید برطرف شود. نباید شرایطی وجود داشته باشد که همان قانون برای شما در مورد شریک زندگی شما اعمال نشود. این عادلانه نیست که احساس کنید چیزی از شما خواسته شده است. خواه تا دیروقت بیرون نماندن با دوستان یا کارهای بیشتری در خانه انجام دهید، چیزی نیست که حمایت کنند.

در رابطه‌ای که بر پایه برابری استوار است، هرگز نباید از هیچ یک از شما انتظاری وجود داشته باشد که از خودتان ندارید. در رابطه‌ای که به انصاف و برابری ارزش می‌دهد، استانداردهای دوگانه جایی وجود ندارد، و اگر استانداردهای دوگانه رخ دهد، بعداً باعث رنجش و مشاجره می‌شود. پس باید تکنیک های ایجاد برابری در رابطه را بدانید.

هیچ سازشی در رابطه شما وجود ندارد

عدم سازش را می توان از نشانه های نابرابری در رابطه دانست. زمانی در هر رابطه‌ای پیش می‌آید که آنچه شما و شریک زندگی‌تان می‌خواهید همسو نمی‌شود. سازش بخشی از هر رابطه سالم است. شما ممکن است چیزهای مختلفی بخواهید. اما از طریق مصالحه می توانید راه حلی پیدا کنید که به این معنی است که هر دوی شما می توانید به توافقی دوستانه برسید. گاهی اوقات این فقط یک شریک است که باید در یک موقعیت معین سازش را انجام دهد. اما زمانی که تنها یک شریک تمام سازش را انجام می دهد، رابطه احساس تعادل و برابری را از دست می دهد.

هرگز نباید اینطور باشد که فقط یکی از شما احساس کند که نیازهایش هرگز در اولویت قرار نمی گیرند و تنها شما هستید که باید به خاطر دیگری فداکاری کنید. شریک زندگی شما باید به شما نشان دهد که برای خوشبختی تان به همان اندازه که شما برای خوشبختی او حاضرید مصالحه کند. سازش به این معناست که هر دوی شما انتظارات خود را تنظیم کنید تا به هر یک اجازه دهید از یک موقعیت چیزی به دست آورید. اگر یکی از شما هرگز سودی نمی برد، این سازش یا برابری نیست. بلکه دستکاری همسرتان برای به دست آوردن آنچه می خواهد است.

عدم استقلال در زندگی از نشانه های نابرابری در رابطه

وقتی در یک رابطه هستیم، بسیاری از تصمیمات ما به شریک زندگیمان بستگی دارد. ممکن است به خاطر شغل شریک زندگی‌تان جایی زندگی کنید که هرگز تصورش را هم نمی‌کردید. یا شاید برای تعطیلات به مکان هایی می روید که هرگز به آن فکر نمی کردید زیرا شریک زندگی شما می خواهد. یا شاید از وقت خود با دوستان یا خانواده خود صرف نظر کنید و در عوض وقت خود را با آنها بگذرانید. اگر واقعاً می خواهید انجام دهید، همه این تصمیمات خوب هستند.

فقط به این دلیل که شریک زندگی شما ممکن است در مورد انتخاب هایش پر سر و صداتر یا سازماندهی شده باشد، به این معنی نیست که آنچه شما می خواهید و از آن لذت می برید نیز نباید توسط او در نظر گرفته شود. به عنوان یک زوج، زندگی شما به طور طبیعی در هم تنیده می شود و باید برای همه چیزهایی که یکدیگر نیاز دارند و از آنها لذت می برند، جا باز کنید. اگر احساس می‌کنید به جای ابراز فعالانه انتخاب‌های خود، تحت تأثیر انتخاب‌های همسرتان قرار گرفته‌اید، باید برابری بیشتری را در نحوه تعامل و تصمیم‌هایی که با هم می‌گیرید تمرین کنید.

که این جزو  تکنیک های ایجاد برابری در رابطه است. وقتی به عنوان یک تیم کار می کنید، باید بر روی ادغام زندگی های قبلی خود با یکدیگر تمرکز کنید، به جای اینکه آنچه را که بودید برای کسی که با آن هستید کنار بگذارید. اطمینان حاصل کنید که کنترل رابطه خود را به دست می گیرید و در نحوه زندگی خود نظری برابر دارید تا مسافر دیگران نباشید.

دیدگاه نهایی در ارتباط با نشانه های نابرابری در رابطه

عدم تعادل قدرت قطعا یک علامت قرمز جدی است که نشان می دهد مشکلی در رابطه شما وجود دارد. حداقل به این معنی است که شما در یک رابطه ناسالم هستید. روابط ناسالم ممکن است توهین آمیز یا خشونت آمیز نباشد، اما همچنان ناسالم هستند. و آنها هنوز هم پتانسیل سوء استفاده یا خشونت را دارند. در این مقاله از همکده نیز ما به بررسی نشانه های نابرابری در رابطه پرداختیم.

 

 

 

منابع
aconsciousrethink

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا