نشانه های غفلت عاطفی در خانواده

خانواده ای که از نظر عاطفی غفلت می کنند ممکن است خوب به نظر برسند، اما اینطور نیست. این مسئله می تواند اثرات منفی بسیار زیادی بر تمامی اعضای خانواده داشته باشد. در این میان کودکان تاثیرات بیشتری خواهند گرفت. غفلت عاطفی می تواند منجر به بروز مشکلات روانی بسیاری برای افراد شود. در ادامه این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده ما به بررسی نشانه های غفلت عاطفی در خانواده ها می پردازیم. مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در کشور ایران شناخته می شود. در این مرکز علاوه بر خدمات حضوری می توانید برای مشاوره تلفنی روان شناسی هم اقدام کنید.

بررسی نشانه های غفلت عاطفی در خانواده

نشانه های غفلت عاطفی در خانواده

برای اینکه از نظر عاطفی شاد و سالم باشید نیازی نیست در یک خانواده کامل بزرگ شوید، اما خانواده شما باید «به اندازه کافی خوب» باشند. افرادی که در خانواده‌هایی بزرگ شده‌اند که از نظر عاطفی بی‌توجه هستند ممکن است احساس کنند که چیزی در خانواده‌شان اشتباه است، اما نمی‌دانند که چیست. اگر خانواده شما به طور کلی به احساسات بی توجه هستند، کارهایی وجود دارد که می توانید برای مراقبت از خود و احساسات خود انجام دهید. با این تکنیک ها شما می توانید به راحتی از غفلت های احساسی و خانوادگی پیشگیری کنید. یا حتی آن ها را به سمت بهبود پیش ببرید. اما این امر چگونه ممکن می شود؟

نگاهی بر غفلت عاطفی در دیدگاه های علمی

به عنوان بزرگسالان، بیشتر ما تمایل داریم تأثیر خانواده های مادرزادی خود یا آنچه را که درمانگران «خانواده مبدا» می نامند، بر انتخاب ها و زندگی روزمره خود به حداقل برسانیم. اما، واقعیت این است که خانواده ای که در آن به دنیا آمده اید و شما را بزرگ کرده است، هنوز در مغز بزرگسالی شما باقی می ماند و بر احساسات، واکنش ها و انتخاب ها تأثیر می گذارد.

در سال 1953، D.W. وینیکات اولین بار مفهوم “مادر به اندازه کافی خوب” را در کتابی پیشگامانه به نام بازی و واقعیت معرفی کرد. سخنان او زمینه روانشناسی و سلامت روان را برای همیشه تغییر داد و نحوه تجربه ارتباط شما با والدین خود را در دوران کودکی به نحوه بزرگسالی خود پیوند داد. مفهوم اساسی او این بود که برای خوب شدن نیازی به یک والدین کامل ندارید. شما فقط باید والدینی داشته باشید که «به اندازه کافی خوب» باشند. شاید این مطلب ساده به نظر برسد اما در روند خود نیاز به بررسی های عمیق تر دارد. نشانه های غفلت عاطفی در خانواده را می توان حتی از همین تغییر کلمات نیز پیدا کرد.

یک مطالعه تحقیقاتی در سال 2019 توسط سوزان وودهاوس نشان داد که والدین فقط باید در 50 درصد مواقع به درستی عمل کنند تا والدین “به اندازه کافی خوب” باشند. در حقیقت اگر شما به عنوان یک والد شناخته می شوید، نیازی نیست که در تمامی موارد به طور کاملی عمل کنید. شما کافی است که در برخی موارد دقت کنید. البته در این مسیر نمی توان کمک متخصصان را نادیده گرفت. از این رو می توانید با مشاوران مرکز مشاوره همکده نیز در ارتباط باشید.

غفلت عاطفی دوران کودکی

غفلت عاطفی دوران کودکی زمانی اتفاق می افتد که والدین شما به اندازه کافی احساسات و نیازهای عاطفی شما را نادیده می گیرند. به این معنا که آنها متوجه احساسات شما نمی شوند، در مورد احساسات شما سؤال نمی کنند، در سطح عاطفی با شما ارتباط برقرار نمی کنند، یا به اندازه کافی احساسات شما را تأیید نمی کنند. والدینی که از نظر عاطفی بی توجه هستند معمولاً نمی دانند که از احساسات فرزندان خود غفلت می کنند. آنها معمولاً افرادی هستند که تمایل دارند به طور کلی از احساسات درونی، از جمله احساسات خود، دوست ها، خانواده، همکار ها و فرزند ها چشم پوشی کنند. آنها ممکن است خوب فکر کنند و از آنها مراقبت کنند و بخواهند بهترین کار خود را برای فرزندان خود انجام دهند. آنها احتمالاً نمی دانند چه چیزی را از دست داده اند.

این می‌تواند بسیاری از خانواده‌های بی‌توجهی عاطفی را به چالش بکشد. آنها در واقع “به اندازه کافی خوب” در قابل مشاهده ترین راه ها هستند. آنها ممکن است خانه، غذا، پوشاک و وسایلی برای تمرین فوتبال در اختیار شما قرار دهند. اما آنها درباره مشکلاتی که با آن روبه رو هستید با شما صحبت صریح نمی کنند. وقتی دوستانتان احساسات شما را جریحه دار می کنند به اندازه کافی شما را آرام نمی کنند. یا به شما یاد نمی دهند که چگونه احساسات خود را متوجه شوید، نام ببرید یا مدیریت کنید. تمامی این موارد می تواند روز به روز نشانه های غفلت عاطفی در خانواده را بیش از قبل نمایان کند. مطلبی که حتی می تواند منجر به بروز مشکلات روانی مانند افسردگی هم شود.

شکست عاطفی

یکی از شکست‌های خانواده‌ای که از نظر عطوفت غفلت می‌کنند، عاطفی است.  افراد در خانواده به اندازه کافی در آغوش گرفته می شوند. ممکن است پول کافی وجود داشته باشد. ممکن است غذا و لباس کافی وجود داشته باشد. اما این خانواده موفق به ارائه آگاهی عاطفی، اعتبار، شفقت یا مراقبت عاطفی کافی به کودکان نمی شود. این همان چیزی است که خانواده هایی را که از نظر عاطفی غفلت می کنند، به سختی دیده یا شناسایی می کند. بر خلاف آزار عاطفی یا غفلت فیزیکی، شکست عاطفی به سختی قابل مشاهده است.

چگونه بی توجهی عاطفی دوران کودکی در خانواده ظاهر می شود؟

به‌عنوان یک روان‌ شناس که با بزرگسالانی کار می‌کند که با غفلت عاطفی دوران کودکی بزرگ شده‌اند، دیده‌ام که چگونه بر روابط افراد با خانواده اصلی‌شان تأثیر می‌گذارد. اغلب منجر به این می‌شود که بچه های بزرگسال احساس ‌کنند چیزی در اینجا اشتباه است. اما نمی‌دانند آن چیست و همچنین از احساسات خود نسبت به خانواده‌ خود گیج می ‌شوند.

هشت نشانه غفلت عاطفی در خانواده

با توضیحات ارائه شده دراین بخش ما قصد داریم به بررسی نشانه های غفلت عاطفی در خانواده بپردازیم. ما به بررسی ۸ مورد اساسی در این مسیر پرداخته ایم. هشت نشانه اساسی برای بررسی غلت های عاطفی عبارتند  از:

  • گفتگوهای خانوادگی شما معمولاً روی موضوعات سطحی است، به این معنی که به ندرت در مورد چیزهای احساسی، معنادار، دردناک یا منفی است. این روند حتی احتمال دارد ارتباط خانوادگی را کسل وار کند.
  • گاهی اوقات نسبت به والدین خود احساس نارضایتی یا خشم غیر قابل توضیحی می کنید (که ممکن است در مورد آن احساس گناه کنید.)
  • شما با امید به لذت بردن از خود به رویدادهای خانوادگی می روید، اما اغلب با احساس پوچی یا ناامیدی از آنجا بیرون می روید.
  • مشکلات دشوار یا بین فردی در خانواده معمولاً به جای پرداختن مستقیم نادیده گرفته می شوند.
  • به نظر می رسد خواهر و برادر شما در حال رقابت با یکدیگر هستند، اما شما مطمئن نیستید که بر سر چه چیزی.
  • محبت در خانواده شما از طریق عمل (انجام کارها برای مردم) بیان می شود و نه با کلمات یا بیان احساسی.
  • احساسات – شاید فقط احساسات منفی، اما شاید همه آنها – در خانواده شما تابو به نظر می رسد.
  • وقتی با خانواده خود هستید به طرز شگفت انگیزی احساس تنهایی می کنید. حتی فکر می کنید کنار گذاشته شده اید.

اعضای خانواده‌ای که از نظر عاطفی بی‌توجه هستند، رنج می‌برند. آن‌ها از ناگفته‌ها، به اشتراک‌گذاشتن‌نشده‌ها، بحث‌نشده‌ها، نادیده‌گرفته‌ها و بی‌اعتبارها رنج می‌برند. شاید خانواده شما از نظر عاطفی غفلت می کنند. پس اگر توجه داشته باشید، ممکن است هر وفت با آنها وقت می گذرانید، برخی از علائم بالا را بدرستی ببینید.

احساس درباره خانواده خود

ما در بخش قبلی نشانه های غفلت عاطفی در خانواده را برای شما بیان کردیم. اما احساس در این موارد چگونه پر و بال می گیرد؟ درباره خانواده خود چه حسی دارد؟ مانند یک کیک زیبا که بدون شکر کافی پخته شده است، چیزی که ممکن است خوب به نظر برسد خوب نیست. خانواده‌ای که از نظر عاطفی بی‌توجه هستند، از نبود یک عنصر کلیدی کافی رنج می‌برند که ممکن است قابل مشاهده نباشد، اما برای لذت و کیفیت اهمیت زیادی دارد. احساساتی که باید روابط و صمیمیت را در خانواده شیرین کند، به زیر زمین کشیده می شود.

به همین دلیل است که ممکن است در مورد خانواده خود احساس بی حوصلگی، رنجش، ناامیدی، خفقان یا تنهایی کرده باشید. به همین دلیل است که نام بردن از مشکل غفلت عاطفی دوران کودکی و تصمیم آگاهانه برای مبارزه با آن در زندگی خود بسیار مهم است.

آنچه شما می توانید انجام دهید

نشانه های غفلت عاطفی در خانواده

برای این که بتوانید پس از بررسی نشانه های غفلت عاطفی در خانواده به مسیر درستی بروید، راههای بسیاری موجود است. آنچه شما می توانید انجام دهید کمک بسیار زیادی به موفقیت شما خواهد کرد. شما نمی توانید خانواده خود را اصلاح کنید و نیازی به تلاش ندارید. اما شما می توانید شروع به تغییر خود کنید. یک مورد از لیست هشت موردی بالا را که در مورد خانواده شما صدق می کند، انتخاب کنید و در زندگی خود برعکس رفتار کنید.

در مورد چیزهای معنی دار صحبت کنید. با احساس گناه به خاطر احساسات خود مبارزه کنید. در کنار خانواده خود بر مراقبت از خود تمرکز کنید. در مورد مشکلات دشوار صحبت کنید. محبت و صمیمیت خود را نسبت به دیگران با کلمات ابراز کنید و با احساسات منفی خود روبرو شوید.

منابع
وبسایت psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا