نحوه ایجاد و داشتن دوست صمیمی برای کودکان

داشتن دوست صمیمی در دوران کودکی بسیار مهم است. دوران کودکی یکی از حساس ترین دوران زندگی است. خانواده ها باید در این دوره مراقب رفتارهای کودک خود باشند. کودکان نیاز به حمایت توسط والدین دارند. در دنیایی که زندگی می کنیم ارتباطات حرف اول را می زنند. اما این ارتباطات باید ارتباط موثر باشند. اگر کودکان با شخص نامناسب ارتباط برقرار کنند می توانند در آینده مشکل داشته باشند.

چرا که بسیاری از زمان ها عواملی مانند ازدواج‌ و سفر افراد به مناطق دیگر باعث می شود دوستی ها خود به خود پایان یابد. در مقاله های قبل گفتیم که دوستی در دوران بزرگسالی چه اهمیتی دارد. حتی ما گفتیم که اگر بزرگسالان در دوران خودشان دوستی نداشته باشند دچار اختلالات روانی بسیاری می شوند.

در ادامه می خواهیم ببینیم که آیا بچه ها به بهترین دوست نیاز دارند؟ حال این که بگوییم پیشرفت یعنی چه و این که چگونه می توان آن را از چه مواردی تعریف کرد متفاوت است. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است و نیازمند تلاش هایی در بخش های مختلف زندگی است. زندگی باید به گونه ای باشد که به افراد آرامش بدهد نه این که آرامش را از افراد  بگیرد. در مقاله های قبل در ارتباط با این که دوستی و شادی چگونه می توانند مکمل هم باشند توضیحات کوتاهی دادیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نحوه ایجاد و داشتن دوست صمیمی برای کودکان صحبت کنیم.

دوستان صمیمی برای کودکان یک چیز معمول است

نحوه ایجاد و داشتن دوست صمیمی برای کودکان

داشتن دوست صمیمی، بازی با بچه های دیگر و رفتن به جشن تولد برای اکثر بچه ها فعالیت های معمول است. آکادمی اطفال آمریکا می گوید: “دوست یابی یکی از مهمترین ماموریت های دوران کودکی است. یک مهارت اجتماعی که در طول زندگی آن ها پایدار خواهد بود.”

دوستی به کودکان کمک می کند تا از نظر احساسی و اخلاقی رشد کرده و مهارت های اجتماعی را تقویت کنند. بچه ها نحوه برقراری ارتباط با دیگران را یاد می گیرند. بلکه دوستی های سالم نیز می تواند در کمک به آن ها برای یادگیری کنترل احساسات و ابراز احساسات خود موثر باشد. با این حال، برخی از کودکان از نظر اجتماعی دچار مشکل هستند و در ایجاد و حفظ دوستان مشکل دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به نظر نمی رسد که فرزند شما دوست داشته باشد یا به ندرت (یا هرگز) برای بازی با کودکان دیگر دعوت می شود. این می تواند برای هر دوی شما ناراحت کننده باشد. به ویژه با تمام شدن  بیماری همه گیر COVID-19، بسیاری از کودکان ممکن است برای ارتباط مجدد با همسالان خود به حمایت بیشتری نیاز داشته باشند. راه‌های زیادی وجود دارد که می توانید به آن ها در جهت داشتن دوست صمیمی و ایجاد ارتباط با کیفیت کمک کنید.

چرا دوستی ها مهم هستند؟

دوست یابی بخش مهمی از رشد و بخش مهمی از رشد اجتماعی و عاطفی کودک است. دوستی به بچه ها کمک می کند عزت نفس و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند. دوستی های مثبت همچنین ممکن است مانعی محافظتی در برابر قلدری ایجاد کند. برخی تحقیقات وجود دارد که نشان می دهد داشتن دوستی های باکیفیت ممکن است به جلوگیری از عصبانیت کمک کند. در مواردی که قلدری رخ می دهد، مقابله را برای بچه ها راحت تر کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بچه هایی که دوست صمیمی دارند یاد می گیرند که چگونه درگیری ها را حل کرده و صلاحیت اجتماعی ایجاد کنند. دوستی های سالم همچنین می تواند برای بچه ها قدرت بخش باشد و حس تعلق و هویت را در آن ها ایجاد کند. در این شرایط، فشار همسالان مثبت می شود. به خصوص اگر بچه ها یکدیگر را برای ایجاد علاقه به داوطلب شدن و عدالت اجتماعی تشویق کنند.

دوستی تقریباً در هر سنی مهم است.

نحوه ایجاد و داشتن دوست صمیمی برای کودکان

علاوه بر این، دوستی تقریباً در هر سنی مهم است. به نظر می رسد حتی کودکان نوپا با هم بازی می کنند و دوستانی دارند.  اگر چه بازی گروهی تا سن 3 سالگی به طور کامل تکامل نمی یابد. بنابراین، هیچ وقت برای کمک به فرزندتان برای ایجاد مهارت های دوستی، زود نیست.

اگر مطمئن نیستید که فرزند شما دوستی دارد یا خیر، با معلمان آن ها صحبت کنید تا نحوه تعامل آن ها با بچه های دیگر در مدرسه را ببینید. همچنین می توانید از کودکتان در مورد دوستی هایش سوال کنید تا درک بهتری از دوستان خود پیدا کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علاوه بر این، اگر با تعداد دوست صمیمی که دارند راحت هستند، از تبدیل مفهوم دوست یابی به مسئله ای بزرگتر از آن چه که باید، خودداری کنید. به یاد داشته باشید در حالی که به نظر می رسد برخی از بچه ها دوستان زیادی دارند، برای برخی دیگر فقط چند دوست خوب کافی است.

چگونه به بچه ها برای دوست شدن کمک کنیم؟

اگرچه دوستی بخش مهمی از زندگی است، اما هر کودکی در دوست یابی استعداد ندارد و این مشکلی نیست. دوست یابی و حفظ مهارت مهارتی است که می توان آن را آموخت. پس از ماه ها محدودیت به دلیل همه گیری COVID-19، بسیاری از بچه ها در حال حاضر تمرین برای ارتباط با دوستی ندارند. با کمی تلاش، شجاعت و صبر، فرزند شما به زودی صاحب یک یا دو دوست می شود که می توانند با او وقت بگذرانند.

با درک احساس کودک خود در مورد معاشرت شروع کنید. واقعیت زندگی در دوران همه گیری ممکن است باعث شود که فرزند شما از دوستانی که داشتند دور شود. آن ها ممکن است احساس تنهایی و انزوا کنند و از نحوه دستیابی به آن ها مطمئن نیستند. آن ها ممکن است نسبت به شروع مجدد معاشرت و بازگشت به مدرسه حضوری محتاط باشند.

هنگامی که احساس کودک خود را تشخیص دادید – چه راضی باشد و چه احساس کند که گیر کرده است – می توانید طرحی برای کمک به او در توسعه مهارت های اجتماعی مورد نیاز برای ایجاد دوستی سالم ارائه دهید. مهارت هایی که می توانید با آن ها کار کنید

ایجاد مهارت های مکالمه

یادگیری نحوه شروع و حفظ گفتگو با دیگران مهم است. از نوبت در حین صحبت کردن تا پرسیدن سوالات در مورد دیگران، مهارتی است که ممکن است فرزند شما به آن نیاز داشته باشد. تا زمانی که فرزند شما یاد نگرفت که چگونه هنگام گفتگو از دیگران یاد بگیرد، از او سوالاتی بپرسید. این سوالات می تواند مانند “برای تفریح ​​چه کار می کنید؟” یا “آیا حیوان خانگی دارید؟

همچنین می توانید از برنامه های تلویزیونی به عنوان تصاویری از نحوه گفتگوی دوستانه مردم استفاده کنید. مواردی مانند زبان بدن، لحن صدا و مکث در مکالمه را ذکر کنید – همه این ها نشانه های مهمی در هنگام صحبت با دیگران است. مکالمات نقش آفرینی می تواند به آن ها کمک کند تا تمرین مورد نیاز خود را انجام دهند.

روی گوش دادن کار کنید

نحوه ایجاد و داشتن دوست صمیمی برای کودکان

بخشی از دوست خوب داشتن مهارت های اجتماعی قوی و دانستن نحوه ابراز علاقه به شخص دیگر است. به همین دلیل، ممکن است بخواهید روی توانایی فرزند خود برای گوش دادن و همدلی با دیگران کار کنید.

ابراز همدردی و نگرانی نسبت به افراد دیگر به شیوه ای سالم می تواند دری را برای داشتن دوست صمیمی باز کند این مهارت به ویژه پس از فشارهای ناشی از همه گیری اهمیت دارد. از فرزند خود بخواهید روش هایی را نشان دهد که بتواند نسبت به سایر بچه های هم سن و سال خود ابراز همدردی کند.

با کودک خود در مورد تشخیص زمانی که کسی در حال گذراندن دوران سختی است صحبت کنید. در مورد نحوه ارائه محبت بیشتر به آن ها آموزش دهید. به عنوان مثال، فرزند شما می تواند برای دوستی که حیوان خانگی دارد کوکی درست کند. یا برای کسی که عزیز خود را از دست داده کارت ارسال کند. وقت گذاشتن برای نشان دادن این که به او اهمیت می دهید یک راه عالی برای نشان دادن همدلی با یک دوست جدید بالقوه است.

برای داشتن دوست صمیمی به دنبال فرصت های ملاقات با همسالان باشید

اگر فرزند شما دوستی ندارد، ممکن است به سادگی شانس کافی برای پیدا کردن آن ها را نداشته باشد. مشارکت در فعالیت های فراوان با کودکان هم سن و سال خود که علایق مشابهی دارند می تواند راهی عالی برای یافتن دوستان باشد. ممکن است مفید باشد که فرزند خود را برای ملاقات با کودکانی که با آن ها ارتباط برقرار می کند، فراهم کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

نحوه ایجاد و داشتن دوست صمیمی برای کودکان

به دنبال راه هایی باشید تا کودک خود را درگیر فعالیت های مدرسه یا فوق برنامه کنید. البته، برای داشتن دوست صمیمی نسبت به سطح انرژی فرزند خود و همچنین تیپ شخصیتی او حساس باشید. شما نمی خواهید کودک خود را بیش از حد برنامه ریزی کنید. یا این که برای کسب انرژی مجدد آن ها را وادار به تنهایی کنید.

صرف نظر از نوع فعالیت هایی که فرزند شما انجام می دهد، احتمالاً در این مسیر فرصت هایی برای دوست یابی وجود خواهد داشت.

https://www.verywellfamily.com/making-and-keeping-friends-2633627

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا