مهارت های تفکر انتقادی که همه والدین باید به فرزندان خود بیاموزند

مهارت های تفکر انتقادی باعث پیشرفت افراد و کودکان در آینده خواهد شد. تربیت والیدن امر مهمی است که همه ما باید به آن توجه داشته باشیم. اگر خانواده ها نتوانند به درستی فرزندان خود را تربیت کنند دچار مشکلاتی خواهند شد. این مشکلات می تواند شامل آسیب های روانی مختلفی باشد. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این آسیب های روانی را ممکن است بشناسید. انتقاد کردن از هم یک موضوع مهم است.

افراد باید بتوانند در هر مرحله از زندگی خود تفکر انتقادی داشته باشند. یکی از مسائلی که در انتقاد کردن مهم است، سازنده بود آن است. اگر شما به عنوان یک از از خانواده یا یک دوست نتوانید انتقاد سازنده ای داشته باشید طرف مقابل شما دچار آسیب هایی می شود. خانواده ها می توانند با کمک مشاوران و متخصصان تفکر انتقادی را به فرزند خود بیاموزند. در ادامه می خواهیم ببینیم که مهارت های تفکر انتقادی که همه والدین باید به فرزندان خود بیاموزند چگونه است.

رفتارهای مختلف و مهارت های تفکر انتقادی

این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. نحوه مدیریت رفتار ها باید زیر نظر روان شناس و مشاور باشد. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با مهارت های تفکر انتقادی که همه والدین باید به فرزندان خود بیاموزند، صحبت کنیم.

به کودکان بیاموزید که مهارت های تفکر انتقادی داشته باشند

هر روز بچه ها با پیام ها، اطلاعات و تصاویر رو به رو می شوند. چه در مدرسه باشند، چه فضای مجازی و یا با دوستان خود صحبت کنند، آن ها باید بدانند که چگونه می توانند آن چه را که می شنوند و می بینند ارزیابی کنند.  این کار باعث می شود تا نظرات و عقاید خود را شکل دهند. مهارت های تفکر انتقادی پایه و اساس آموزش و همچنین یک مهارت مهم در زندگی است. بدون توانایی تفکر انتقادی، بچه ها از نظر تحصیلی با مشکل رو به رو می شوند، مخصوصاً با افزایش سن.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حقیقت، مهم نیست که روزی فرزند شما قصد دارد به صورت حرفه ای چه کاری انجام دهد. او باید بداند چگونه انتقادی فکر کند، مشکلات را حل کند و تصمیم بگیرد. به عنوان والدین، ​​این مهم است که اطمینان حاصل کنید که فرزندان شما قبل از ترک خانواده می توانند به فکر خود باشند و ذهنیت انتقادی سالمی داشته باشند انجام این کار به آن ها کمک می کند تا هم از نظر تحصیلی و هم از نظر حرفه ای موفق شوند و از روابط آینده خود نیز سود می برند. در این جا آن چه شما باید در مورد مهارت های تفکر انتقادی بدانید، از جمله نحوه آموزش فرزندان خود به متفکران انتقادی است.

تفکر انتقادی چیست؟

مهارت های تفکر انتقادی عبارت است از توانایی تخیل، تجزیه و تحلیل و ارزیابی اطلاعات به منظور تعیین صحت و اعتبار آن. همانند آن چه واقعیت دارد و چه چیزی نیست. این مهارت ها به افراد کمک می کند تا نظرات و ایده هایی را ایجاد کنند. همچنین به آن ها کمک می کند بفهمند چه کسی دوست خوب است و چه کسی نیست.

نظر ایمی مورین در ارتباط با این زمینه

ایمی مورین، LCSW، روان درمانگر و نویسنده کتاب های پرفروش “13 کاری که افراد قوی ذهنی انجام نمی دهند” و “13 کاری که والدین قوی ذهنی دارند” می گوید: “تفکر انتقادی همچنین می تواند شامل یک مشکل پیچیده و ایجاد راه حل های روشن باشد.” در واقع، مهارت های تفکر انتقادی بخش اساسی حل مسئله، تصمیم گیری و تعیین هدف است. همچنین اساس آموزش است، به ویژه هنگامی که با درک مطلب همراه باشد. این دو مهارت در کنار هم به بچه ها اجازه می دهد تا بر اطلاعات مسلط شوند.

چرا مهارت های تفکر انتقادی مهم است؟

برنامه ارزیابی بین المللی دانش آموزان (PISA)، که کودکان 15 ساله را در 44 کشور مختلف مورد ارزیابی قرار داد. بیش از یک دانش آموز در ایالات متحده قادر به حل مشکلات تفکر انتقادی نیست.  بیشتر، تحقیقات نشان می دهد که کودکانی که فاقد مهارت های تفکر انتقادی هستند با خطر بالاتری از مشکلات رفتاری رو به رو می شوند.  آماندا پیکریل، دکترا می گوید: اگر بچه ها متفکران انتقادی نیستند، پس به دقت فکر نمی کنند. پیکریل دارای مجوز از اداره آموزش و پرورش اوهایو و هیئت روانشناسی اوهایو است. در واقع عملاً در مدرسه نابینایان ایالت اوهایو در کلمبوس، اوهایو مشغول به کار است.

او می گوید: “عدم تفکر دقیق [و انتقادی] می تواند منجر به سوء تفاهم اطلاعات شود. اطلاعات نادرست می تواند منجر به مشکلات در مدرسه، کار و روابط شود.”

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مهارت های تفکر انتقادی همچنین به کودکان این امکان را می دهد تا درک عمیق تری از جهان از جمله این که چگونه خود را در آن جهان می بینند، بدست آورند. علاوه بر این، کودکانی که تفکر انتقادی را یاد می گیرند، بیشتر مراقب و باز اندیش هستند. مهارت های تفکر انتقادی می تواند به فرد در درک بهتر خود، افراد دیگر و جهان پیرامون کمک کند. آن ها می توانند در حل مشکلات روزمره، خلاقیت و بهره وری کمک کنند.

مهارت های تفکر انتقادی که همه والدین باید به فرزندان خود بیاموزند

آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی به کودکان کمک زیادی به آن‌ها در مراحل بعدی زندگی می‌کند. زیرا آن‌ها یاد می‌گیرند که در بزرگسالی پیشرفت کنند. متأسفانه، بسیاری از مدارس بر تفکر انتقادی تأکید نمی‌کنند، برنامه‌های درسی خود را به حفظ، و بیان حقایق یا داده‌ها متمرکز می‌کنند. مدارس اغلب در آموزش مهارت های حیاتی به کودکان برای رشد در بزرگسالی شکست می خورند. بنابراین، بر عهده والدین است که موانع را بردارند. به گفته بنیاد تفکر انتقادی، مهارت های تفکر انتقادی عبارت است از «فرآیند منضبط فکری مفهوم‌سازی، بکارگیری، تجزیه و تحلیل، ترکیب، یا ارزیابی اطلاعات جمع‌آوری‌شده یا تولیدی توسط مشاهده، تجربه، تأمل، استدلال یا ارتباط، به عنوان راهنمای باور و عمل.»

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به عبارت دیگر، شامل تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها و اطلاعات برای رسیدن به یک قضاوت یا نظر است. همانطور که کودکان مهارت های مختلف تفکر انتقادی را یاد می گیرند، به آن‌ها کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه تری در آینده بگیرند. در زیر، به برخی از مهارت‌های اساسی تفکر انتقادی که والدین باید به فرزندان خود بیاموزند، و همچنین راه‌های مختلف برای گنجاندن آموزه‌ها در زندگی کودکان خواهیم پرداخت. در این‌جا چند نمونه مهارت های تفکر انتقادی وجود دارد که همه والدین باید به فرزندان خود بیاموزند:

قیاس و تضاد

این مهارت شامل نگاه به شباهت ها و تفاوت ها در دو شی، سیستم، رویداد، فرآیند یا موضوع برای شناسایی عوامل مرتبط برای مقایسه است. کودکان باید این مهارت تفکر انتقادی را بیاموزند تا بتوانند درک کنند که چگونه قطعات کوچکتر یک سیستم با کل ارتباط دارد. اکثر بچه ها هر روز از این مهارت استفاده می کنند، وقتی که تنوع غذایی را در ناهار مقایسه می کنند، بازی را برای بعد از مدرسه انتخاب می کنند یا لباسی را برای پوشیدن انتخاب می کنند. والدین می توانند به راحتی این مهارت را به روش های زیر به فرزندان خود آموزش دهند:

نمودار ون

این شاید یکی از بهترین ابزارها برای آموزش مهارت های تفکر انتقادی باشد. کمک آموزشی به بچه‌ها اجازه می‌دهد تفاوت‌های بین دو شی را فهرست کنند، و شباهت‌ها در وسط همپوشانی دارند. یک ابزار بصری عالی، نمودار ون، کودکان را قادر می سازد تا یاد بگیرند که چگونه چیزها را دسته بندی کنند. بنابراین، آن‌ها متوجه خواهند شد که چه چیزی آن‌ها را شبیه یا متفاوت می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این روش مهارت های کمی را به کودکان می آموزد و در عین حال به آن‌ها اجازه می دهد تا از نمودارها نتیجه گیری کنند. والدین می‌توانند مجموعه‌ای ساده از داده‌ها را انتخاب کنند، مانند بستنی‌های مورد علاقه فرزندشان و تعداد دفعاتی که در طول ماه گذشته آن‌ها را خورده‌اند. یک نمودار میله ای به آن‌ها کمک می کند تا تفاوت ها را در داده ها ببینند و نحوه سازماندهی آن‌ها را درک کنند. سایت های مختلف بازی‌های سرگرم‌کننده‌ای را برای کودکان ارائه می‌کند تا مهارت‌های مقایسه و تضاد ضروری را بیاموزند.

مقایسه با فلش کارت

می توانید از فلش کارت ها استفاده کنید تا کودکان را وادار به مقایسه دو ایده یا شی متفاوت کنید. به عنوان مثال، می توانید دو حرفه، غذا، حیوانات یا ورزش متفاوت را یادداشت کنید و از آن‌ها بخواهید فهرستی از آن‌چه که این دو را شبیه و متفاوت می کند، بنویسند. می‌توانید این موضوع را به موضوعات خاصی مانند کتاب‌هایی که خوانده‌اند یا حقایق تاریخی بسط دهید. این کار باعث می شود تا فرزندانتان یاد بگیرند که از مهارت های تفکر انتقادی خود به طور مؤثر استفاده کنند.

توضیح دهید که چرا این اتفاقات رخ می دهد

پس از این که کودکان یاد گرفتند که چگونه داده های مختلف را با هم مقایسه کنند، باید بفهمند چرا همه چیز به همان شکلی که اتفاق می افتد رخ می دهد. شما می توانید این را تقریباً برای هر چیزی اعمال کنید، مثلاً از بچه های خود بپرسید چرا آسمان آبی است یا چرا آن‌ها بینی، چشم یا گوش دارند. ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما نکته این است که کنجکاوی آن‌ها در مورد دنیای اطرافشان برانگیخته شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از آنجایی که کودکان به طور طبیعی ذهنیتی کنجکاو دارند، ممکن است قبلاً متوجه شده باشید که آن‌ها میلیون ها سؤال در مورد کوچک‌ترین چیزها می پرسند. آن‌ها را تشویق کنید که این کار را به طور منظم انجام دهند. این کار باعث می شود تا بتوانند درباره دنیای اطراف خود نتیجه گیری کنند و دانش خود را از جهان گسترش دهند.

ایده ها را تجزیه و تحلیل کنید و نظر بدهید

پس از پرسش سؤالات و تلاش برای درک اینکه چه چیزی چیزهایی مهارت های تفکر انتقادی را ایجاد می کند، کودکان باید یاد بگیرند که چگونه این دانش را دریافت کنند و نظر خود را بیان کنند. می توانید از آن‌ها سؤالاتی بپرسید، مانند این که چرا یک غذای خاص را بهتر از غذای دیگری دوست دارند یا چه چیزی انجام یک ورزش را سخت تر از دیگری می کند.

دیدگاه دیگران را درک کنید

یکی دیگر از بخش‌های اساسی مهارت های تفکر انتقادی این است کودکان باید یاد بگیرند که چگونه به نظرات دیگران گوش دهند و از آن‌ها بیاموزند. در فرزندپروری، باید مطمئن شوید که فرزندانتان دیدی جامع از جهان دارند و می توانند به راحتی با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا