آیا حفظ دوستان دوران کودکی مهم است؟

دوران کودکی یکی از شیرین ترین لحظه های زندگی است. همه ما دوران کودکی خود را دوست داشته ام. ممکن است بعضی از ما در این درمان خاطرات بد و خوبی تجربه کرده باشیم. متاسفانه در کشور ما دوران کودکی کمتر مورد بررسی خانواده ها قرار می گیرد. از این رو تربیت فرزندان ممکن است دچار مشکلاتی شود. سن رشد در افراد حساسیت های خاص خود را دارد. شما نمی توانید کودک خود را از ابتدا رو یک مسیر رشد دهید. طبیعتاً او راه خودش را انتخاب خواهد کرد و شما باید راهنمای او باشید. تحمیل کردن چیزی به کودک بسیار مضر است. اهمیت حفظ دوستان دوران کودکی در این است که این پیوند خاص مزایای زیادی را به همراه دارد. شما با هم بازی و فعالیت های ورزشی را تجربه کردید.

قوانین در روابط دوستی بسیار مهم و تاثیر گذار در زندگی است. دوستی های سمی می تواند به شما آسیب بزند. شادی بسیار در زندگی افراد مهم است. افرادی که در زندگی شادی بیشتری دارند موفقیت و پیشرفت آن ها بیشتر است. حال این که بگوییم پیشرفت یعنی چه و این که چگونه می توان آن را از چه مواردی تعریف کرد متفاوت است. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آیا حفظ دوستان دوران کودکی مهم است؟ صحبت کنیم.

اهمیت حفظ دوستان دوران کودکی در این است که آنها نگهبان ما هستند

برخی از افراد از کودکی دوستان خود را حفظ می کنند و این پیوند خاص مزایای زیادی را به همراه دارد. به هر حال، شما یکدیگر را از طریق تمام دردهای رو به رشد و در آن سال های شکل گیری می شناختید. شما هر دو با هم کلاس، بازی و فعالیت های ورزشی را تجربه کردید. بنابراین این دوست ویژه شخصیت یکپارچه شما را می شناسد. اگر در طول بزرگسالی روابط خود را حفظ کرده اید و خود را به بلوغ رسانده اید، یک امتیاز محسوب می شود. اما داشتن دوستان مادام العمر از دوران کودکی نیز می تواند اشکالاتی داشته باشد. ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که در آن دوستی ها زندگی یا سلامت روانی ما افزایش نیابد. مهم است که آن دوستان دوران کودکی را نگه دارید، اما همچنین بدانید چه زمانی آن ها را رها کنید.

جنبه های مثبت و اهمیت حفظ دوستان دوران کودکی

آیا حفظ دوستان دوران کودکی مهم است؟

داشتن دوستانی که شما را قبل از بزرگسالی موفق می شناختند فوایدی برای سلامت روان دارند. همسالان شما به شکل گیری شما کمک کردند. ممکن است خاطرات استخر شهر، کلاس ریاضی و فارغ التحصیلی از دبیرستان را با هم به اشتراک بگذارید. این دوستان می دانند چه موقع خوشحال هستید و چه زمانی خسته شده اید و حالت های شما را می شناسند.

اهمیت حفظ دوستان دوران کودکی در این است که آنها کمک کننده هستند.

شاید رفیقتان شما را تشویق کرده است که از او کمک یا یاری در زمینه شغلی بخواهید. شاید به دوست خود کمک کردید که رانندگی یاد بگیرد. این خاطرات احتمالاً بخش بزرگی از شخصیت شما را تشکیل می دهند همان طور که لحظات خوش و غم انگیز را تجربه کرده اید. شما رویدادهای مهم زندگی را با هم به اشتراک گذاشتید. حتی ممکن است نذر کرده باشید که برای همیشه دوست خواهید بود، مهم نیست چه اتفاقی افتاده است. دوستی دوران کودکی بسیار خوب است زیرا دوست شما بیشتر از دیگران در مورد شما می داند.

مزایای سلامتی حفظ این دوستی ها

در مطالعه ای که در سال 2021 روی 323200 نفر از 99 کشور مختلف در سراسر جهان انجام شد، ارزش دوستی با سلامتی بهتر، شادی بیشتر و سطح بالاتری از رفاه ذهنی در فرهنگ ها همراه بود. همچنین، بر اساس یافته های منتشر شده در Psychological Science، پسرانی که در کودکی زمان بیشتری را با دوستان خود گذرانده اند، در سن سی سالگی به فشار خون پایین و BMI پایین تری مبتلا شده اند. سلامتی حتی در بزرگسالی نیز از مزایای آن است. 

وقتی پیوندهای دوستی دوران کودکی مورد آزمایش قرار می گیرد چه اتفاقی می افتد؟

آیا حفظ دوستان دوران کودکی مهم است؟

سال های نوجوانی و نوجوانی اغلب دوران دگرگونی در زندگی ما هستند. با تغییرات اساسی، همانطور که در حال بازسازی خود هستید، ممکن است به سمت دیگران جذب شوید. شما در حال آزمایش آب کسانی هستید که می خواهید تبدیل شوید. آن دوستی های طولانی مدت ممکن است از پیامد آن رنج ببرند. دوستان به دنبال فرصت های شغلی و دانشگاه می روند. بعد ازدواج و خانواده. گاهی اوقات از دوست دوران کودکی جدا می شوید یا دوستی شما کم رنگ می شود. ممکن است ارتباط، پیام کوتاه و صحبت کردن را کمتر از دست بدهید. شما دیگر مانند گذشته از آزمایش ها و گرفتاری های روزمره استفاده نمی کنید.

دوستی در دوران بزرگسالی

نوع جدیدی از دوستی، دوستی بزرگسالان، اغلب جای دوستی دوران کودکی را می گیرد. این محرمانه جدید دنیای شما را در حال حاضر تجربه می کنند – زندگی کاری، همسایگی، زندگی اجتماعی و شیوه زندگی جدید. آن ها طرف بزرگسال شما را می شناسند. این می تواند چیز خوبی باشد. اکنون شما مسیر خود را طی کرده اید، شاید در شهری جدید. با استفاده از آن، شما یک حلقه جدید برای معاشرت پیدا کرده اید، شاید با علایقی که بیشتر با خود بزرگسالان هماهنگ است. شما در حال انتخاب های مختلف هستید. دوستانی که در بزرگسالی پیدا می کنید این جنبه بزرگسال شما را بهتر از دوستان دوران کودکی که احتمالاً از آن ها دور شده اید می شناسند.

متأسفانه در زندگی اتفاق  همیشه ناگهانی می افتد و گاهی دوستان قدیمی از هم جدا می شوند. آن چه که با آن ها مشترک بودید ممکن است با مشکل روبرو شده باشد و شاید احساس کنید بهتر است از آن ها فاصله بگیرید. یا ممکن است هنوز به آن کودکی که از پنج سالگی می شناسید احترام بگذارید، اما هر دو در مسیرهای مختلف حرکت کرده اید.

آن ها می توانند رشد ما را محدود کنند

گاهی این دوستان، دانسته یا ندانسته، رشد ما را محدود می کنند. فرض کنید شما در دانشگاه ها عالی نبودید و وقتی از ورزش در مدرسه ابتدایی صحبت کردید آن را کنار گذاشتید. در حالی که برادر شما “باهوش” نامیده می شد، شما به عنوان “ورزشکار” برچسب تنبل بودن را توسط خانواده به دوش می کشیدید.  جاه طلبی های ورزشی شما منجر به تبدیل شدن به یک چهره ورزشی ورزشی نشد. بنابراین، شما به عنوان مربی شخصی در یک مرکز تناسب اندام محلی فعالیت کردید. اما شما واقعاً می خواهید اکنون کار دیگری انجام دهید.

دوستان دوران کودکی به گونه ای به ما نگاه می کنند که ممکن است در زمان منجمد شود. این برداشت ممکن است شما را از مستقل بودن و حرکت در جهت دیگری باز دارد. این برچسب ها ممکن است شما را محدود کرده و شما را وارد جعبه کنند. شاید شما حتی به این گونه رفتار ها واکنش نشان داده باشید. بنابراین شما با اعتماد به نفس و عزت نفس بالا که برای حرکت به عرصه جدید لازم است، مبارزه می کنید.

وفاداری بیش از حد به آن ها ممکن است رفاه شما را تهدید کند

آیا حفظ دوستان دوران کودکی مهم است؟

رها کردن یک دوست از دوران کودکی دشوار است، زیرا به نظر می رسد وفادار نیست. بر اساس مدت زمانی که با هم دوست بوده اید و سابقه ای که با هم دارید، ممکن است به نظر برسد که حتی یک گزینه نیست. گاهی اوقات محکم نگه داشتن دوستی های دوران کودکی به معنی بهانه گیری یا نادیده گرفتن رفتارهای بی پروا یا جدی منفی یک دوست است. مطمئن باشید که در مورد وفاداری احتمالاً نابجا فکر می کنید اگر به سلامتی و رفاه شما آسیب برساند.

رفتارهایی که ممکن است شما را مجبور به تجدید نظر در دوستی خود کند عبارتند از:

اگر دوست دوران کودکی شما از نظر لفظی توهین می کند یا شما را مورد آزار و اذیت قرار می دهد، این دوستی دیگر سالم نیست. سرزنش، نورپردازی با گاز یا تهدید رفتارهای قابل قبول از طرف دوست نیست.

اگر از ملاقات با دوست قدیمی اجتناب می کنید یا آن ها احساس ناراحتی می کنند، شاید واقعاً می خواهید ادامه دهید.

قلدری

آیا دوست شما خواسته های نامعقول از شما می کند و به شما احترام نمی گذارد؟ اگر این دوست مادام العمر سعی می کند شما را کنترل کند و واقعاً منافع شما را در اولویت قرار نمی دهد، این ارادت به دوستی شما باید زیر سوال برود.

دخالت هایی از طرف دوستان

اگر دوست شما بدون وقفه عصبانی می شود و از احساس گناه شما استفاده می کند، به عواقبی که این دوستی برای شما دارد فکر کنید. این دوست ممکن است در زندگی شما دخالت کند و از نظر روحی و روانی شما را خسته کند. اگر احساس خستگی می کنید و سعی می کنید از این دوست دوری کنید، دوست شما فقط یک دوره سخت موقت را پشت سر نمی گذارد. شما می توانید همدل باشید، اما محدودیت های خود را بدانید.

از دست دادن دوستان دوران کودکی می تواند دردناک باشد

تصمیم گیری برای دور شدن از یک دوست طولانی مدت که با او بزرگ شده اید می تواند یک چالش بزرگ باشد.

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا