مقابله با عدم قطعیت چگونه است؟

در دنیایی که زندگی می کنیم تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. یکی از این تعاریف ها قطعیت است. قطعیت می تواند برای شما مناسب باشد و باعث پیشرفت شما سود. برخی افراد عدم قطعیت دارند. همان طور که در برخی موارد عدم داشتن آن ویژگی آزار دهنده هست قطعیت هم اینگونه است. خیلی از افراد دوست دارند نیاز هایی را که  تا به امروز نتوانستند رفع کنند با رابطه این کار را انجام دهند. اما این درست نیست.

چرا که شما باید به عنوان یک شخص بالغ و فهمیده پای به رابطه بگذارید. برای برخی افراد فقط این که بتوانند عشق بورزند یا مسائل مالی را بهبود بخشند همه چیز درست است. اما در روان شناسی گفته شده است که حد تعادل در روابط بیشتر باعث پایداری آن رابطه شده است. یکی از مواردی که ممکن است آسیب های عاطفی را به همراه داشته باشد همدلی است.

شاید برایتان عجیب باشد که همدلی به نوان یک ویژگی خوب چگونه آسیب عاطفی ایجاد می کند؟ در ادامه می خواهیم ببینیم که مقابله با عدم قطعیت چگونه است؟ برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های بسیار خطرناکی ممکن است داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با مقابله با عدم قطعیت چگونه است؟  صحبت کنیم.

زندگی پر از عدم اطمینان و نگرانی در مورد آینده است.

مقابله با عدم قطعیت چگونه است؟

زندگی پر از عدم اطمینان و نگرانی در مورد آینده است. در حالی که بسیاری از چیزها خارج از کنترل شما باقی می مانند، طرز فکر شما برای کنار آمدن با شرایط دشوار و رویارویی با اطمینان با ناشناخته ها کلیدی است.

نقش عدم اطمینان و عدم قطعیت  در زندگی

عدم اطمینان و عدم قطعیت در اطراف ما وجود دارد. چه به یک بیماری همه گیر جهانی مربوط باشد، چه اقتصاد، یا به امور مالی، سلامتی و روابط شما. بسیاری از آن چه در زندگی پیش رو دارید نامشخص باقی می ماند. با این حال به عنوان انسان، ما خواهان امنیت هستیم. ما می خواهیم احساس امنیت کنیم و بر زندگی و رفاه خود کنترل داشته باشیم. ترس و بلاتکلیفی می تواند باعث شود که در مسیر زندگی خود احساس استرس، اضطراب و ناتوانی کنید. این می تواند شما را از نظر احساسی تخلیه کند. حتی شما را در یک مارپیچ رو به پایین ببرد. گاهی اوقات شما بدترین سناریوها در مورد آن چه فردا ممکن است به همراه داشته باشید به دام می اندازید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

همه ما از نظر میزان عدم قطعیت که می توانیم در زندگی تحمل کنیم متفاوت هستیم. به نظر می رسد برخی از افراد از ریسک کردن و زندگی غیرقابل پیش بینی لذت می برند. در حالی که برخی دیگر تصادفی بودن زندگی را عمیقاً ناراحت کننده می دانند. اما همه ما حدی داریم. اگر احساس عدم اطمینان و نگرانی می کنید، مهم است که بدانید تنها نیستید. بسیاری از ما در یک مسیرهستیم. همچنین مهم است بدانید که مهم نیست که چقدر احساس ناتوانی و ناامیدی می کنید. گام هایی وجود دارد که می توانید برای مقابله بهتر با شرایط عدم قطعیت، کاهش اضطراب خود و رویارویی با ناشناخته ها با اعتماد به نفس بیشتری بردارید.

یادگیری کنار آمدن با عدم قطعیت در افراد مختلف چگونه است؟

اگر چه ممکن است مایل نباشیم آن را بپذیریم، اما عدم قطعیت بخشی طبیعی و اجتناب ناپذیر از زندگی است. چیزهای بسیار کمی در مورد زندگی ما ثابت یا کاملاً قطعی است. در حالی که ما بر بسیاری از چیزها کنترل داریم، نمی توانیم همه چیزهایی را که برایمان اتفاق می افتد کنترل کنیم. همان طور که همه‌گیری ویروس کرونا نشان داد، زندگی می‌تواند خیلی سریع و بسیار غیرقابل پیش‌بینی تغییر کند. ممکن است یک روز همه چیز خوب باشد، روز بعد ناگهان مریض شده اید. یا شغل خود را از دست داده اید، یا خودتان را در تقلا برای گذاشتن غذا روی میز یا تامین مخارج خانواده خود می بینید.

برای کنار آمدن با این همه عدم قطعیت، نگرانی ها را دور بریزید

برای کنار آمدن با این همه عدم قطعیت، بسیاری از ما از نگرانی به عنوان ابزاری برای پیش بینی آینده و اجتناب از غافلگیری های بد استفاده می کنیم. نگرانی می تواند باعث شود به نظر برسد که کنترلی بر شرایط نامشخص دارید. ممکن است باور داشته باشید که به شما کمک می کند راه حلی برای مشکلات خود بیابید.  یا شما را برای بدترین شرایط آماده کند. شاید اگر به اندازه کافی برای مشکلی عذاب بکشید، فقط به همه احتمالات عدم قطعیت فکر کنید. یا هر نظری را به صورت آنلاین بخوانید، راه حلی پیدا کنید و بتوانید نتیجه را کنترل کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مقابله با عدم قطعیت چگونه است؟

متاسفانه هیچ کدام از این ها کار نمی کند. نگرانی مزمن نمی تواند به شما کنترل بیشتری بر رویدادهای غیرقابل کنترل بدهد. این فقط لذت زمان حال را از شما می گیرد، انرژی شما را کاهش می دهد و شما را در شب بیدار نگه می دارد. اما راه های سالم تری برای کنار آمدن با عدم قطعیت وجود دارد. این با تنظیم طرز فکر شما شروع می شود.

نکات زیر می تواند به شما کمک کند:

  • روی کنترل چیزهایی که تحت کنترل شما هستند تمرکز کنید.
  • نیاز خود به اطمینان را به چالش بکشید.
  • بیاموزید که بلاتکلیفی اجتناب ناپذیر زندگی را بهتر تحمل کنید، حتی آن را در آغوش بگیرید.
  • سطح اضطراب و استرس خود را کاهش دهید.

نکته 1: در مورد چیزهایی که می توانید کنترل کنید، اقدام کنید

خیلی چیزها در مورد زندگی در حال حاضر نامشخص است و بسیاری از چیزها خارج از کنترل شما باقی می مانند. اما در حالی که نمی‌توانید شیوع یک ویروس، بهبود اقتصاد یا این که شرایط امروزی را در هفته آینده خواهید داشت را کنترل کنید، ناتوان نیستید. هر ترس یا شرایط شخصی برای شما هر چه که باشد، به جای نگرانی در مورد عدم قطعیت، سعی کنید دوباره ذهن خود را بر روی اقداماتی که در کنترل شما هستند متمرکز کنید.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، فرض کنید در این دوران سخت شغل یا درآمد خود را از دست داده اید. همچنان بر میزان انرژی ای که برای جستجوی آنلاین برای کار، ارسال رزومه، یا ایجاد شبکه با مخاطبین خود صرف می کنید، کنترل دارید. به طور مشابه، اگر به عنوان مثال ممکن است نگران سلامتی خود باشید. همچنان می توانید با کاهش سطح استرس خود، تماس با عزیزان برای حمایت و مدیریت علائم خود اقدام کنید.

با تمرکز بر جنبه‌هایی از یک مشکل که می‌توانید از این طریق آن‌ها را کنترل کنید، از نگرانی بی‌اثر به حل مسئله تغییر می‌کنید. البته، همیشه شرایط متفاوت است و ممکن است متوجه شوید که در برخی موقعیت ها با تنها چیزی که می توانید کنترل کنید، نگرش و واکنش عاطفی شماست.

فعالانه با عدم قطعیت خود مقابله کنید

مقابله با عدم قطعیت چگونه است؟

وقتی احساسات شما و شرایط خارج از کنترل باشد، به راحتی می توانید تحت تأثیر ترس و احساسات منفی قرار بگیرید. ممکن است فکر کنید که نگه داشتن احساس خود، تلاش برای نشان دادن چهره شجاع یا مجبور کردن خود به مثبت بودن بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت. اما انکار یا سرکوب احساسات فقط استرس و اضطراب را افزایش می دهد. این شما را در برابر افسردگی یا فرسودگی آسیب پذیرتر می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وقتی نمی‌توانید هیچ کار دیگری در مورد یک موقعیت انجام دهید، همچنان می‌توانید فعالانه با احساسات خود روبرو شوید. حتی منفی‌ترین و ترسناک‌ترین احساسات نیز نیاز به رو به رو شدن دارند. به خودتان اجازه تجربه کردن احساسات را بدهید.  عدم قطعیت در این راه می تواند به شما کمک کند استرس را کاهش دهید. بهتر با شرایط خود کنار بیایید و در هنگام برخورد با چالش ها احساس آرامش کنید.

نکته 2: نیاز خود به اطمینان را به چالش بکشید

در حالی که عدم قطعیت و تغییر بخش‌های اجتناب‌ناپذیر زندگی هستند. ما اغلب رفتارهایی را اتخاذ می‌کنیم تا سعی کنیم با ناراحتی‌هایی که می‌توانند به همراه داشته باشند کنار بیاییم. علاوه بر نگرانی از طریق راه های مختلفی مواردی وجود دارد که ممکن است:

بیش از حد به دنبال اطمینان از دیگران باشید

شما مکرراً از دوستان یا عزیزانتان می‌پرسید که آیا تصمیم درستی می‌گیرید، بی‌پایان درباره اطلاعات آنلاین تحقیق می‌کنید، یا در تلاش برای حذف عدم اطمینان از زندگی‌تان، به دنبال توصیه‌های متخصص هستید. شما از محول کردن وظایف به دیگران، چه در محل کار و چه در خانه خودداری می کنید. حتی ممکن است سعی کنید اطرافیان خود را مجبور به تغییر کنید تا رفتار آن ها برای شما قابل پیش بینی تر شود.

به تعویق انداختن

مقابله با عدم قطعیت چگونه است؟

با تصمیم نگرفتن، امیدوارید از عدم قطعیتی که به طور اجتناب ناپذیری به وجود می آید جلوگیری کنید. یا حتی از موقعیت‌های خاص دوری کنید تا از اتفاقات بد جلوگیری کنید.

منابع
وبسایت helpguide

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا