فهرستی از آنتی کولینرژیک ها

آنتی کولینرژیک ها داروهایی هستند که برای درمان فشار های روانی استفاده می شود. یک سری از داروها عوارض بسیاری دارند. این عوارض می تواند حتی باعث اعتیاد بیش از حد هم بشود. استرس و اضطراب می تواند آسیب های زیادی را به ما وارد کند. خصوصا اگر در دوران کودکی این اتفاقات برای ما افتاده باشد. یکی از مواردی که همیشه در هنگام اضطراب و استرس ها خطرناک است ماندگاری آنان است. در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارد.

این اختلالات می تواند به علت های مختلفی در افراد به وجود بیاید. برخی از این اختلالات را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات روانی أنواع مختلفی دارند و ممکن است در دوران کودکی ایجاد شود. اگر در دوران کودکی این اختلالات درمان نشوند می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از اختلالات معروف در دنیای روان شناسی اختلال اضطراب اجتماعی است. اختلال اضطراب اجتماعی دارای علائم مختلفی است. این علائم در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با اختلالات اضطراب اجتماعی صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که فهرستی از آنتی کولینرژیک ها چگونه است؟

انواع مختلف کلونوپین و عوارض آنتی کولینرژیک ها

درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند. همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اظزذای طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با فهرستی از آنتی کولینرژیک ها، صحبت کنیم.

فهرستی از آنتی کولینرژیک ها

آنتی کولینرژیک ها گروهی از داروهای تجویزی هستند که استیل کولین، هورمون مغزی (انتقال دهنده عصبی) را که نقش حیاتی در انقباضات ماهیچه های صاف، قلبی و اسکلتی و همچنین عملکردهای ذهنی مانند حافظه، خواب REM، توجه، یادگیری و شناخت دارد، مسدود می کنند. این داروها استیل کولین را در گیرنده‌ها مسدود می‌کنند، اما از آن جایی که آن ها طیف گسترده‌ای از گیرنده‌ها را در مغز مسدود می‌کنند. این دسته از داروها همچنین می‌توانند عوارض جانبی مختلفی را ایجاد کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آنتی کولینرژیک ها به کاهش سرعت روده کمک می کنند و در نتیجه باعث تسکین اسهال می شوند. آنها همچنین به مثانه اجازه استراحت می دهند و در نتیجه به بی اختیاری ادرار کمک می کنند.

آنتی کولینرژیک ها برای چه مواردی استفاده می شوند؟

آنتی کولینرژیک ها برای درمان بیماری های مختلف از جمله:

  • اختلال انسداد مزمن ریه (COPD)
  • مثانه بیشفعال
  • بی اختیاری ادرار
  • اختلالات گوارشی، از جمله اسهال و سندرم روده تحریک پذیر
  • مسمومیت ناشی از قارچ های سمی و حشره کش ها
  • علائم بیماری پارکینسون، مانند حرکت غیر ارادی عضلات
  • آسم
  • التهاب چشم معاینات چشمی که مردمک را گشاد می کند
  • سرگیجه
  • دریازدگی

آتروپین

برای درمان مسمومیت با ارگانوفسفره یا گاز عصبی استفاده می شود

آلکالوئید بلادونا

ترکیبی از استیکولین و فنوباربیتال برای تسکین گرفتگی معده مرتبط با سندرم روده تحریک پذیر و کولون اسپاستیک استفاده می شود.

بنزتروپین مزیلات

برای درمان علائم بیماری پارکینسون و همچنین عوارض جانبی خارج هرمی از داروهای ضد روان پریشی استفاده می شود.

کلیدینیم

همراه با بنزودیازپین کلردیازپوکساید برای کمک به درمان زخم معده و سندرم روده تحریک پذیر

سیکلوپنتولات

در معاینه چشم برای گشاد کردن مردمک استفاده می شود

داریفناسین

عضلات مثانه را برای درمان مثانه های بیش فعال آرام می کند

دی سیلومین

با کند کردن حرکات طبیعی در روده به بهبود سندرم روده تحریک پذیر کمک می کند.

فزوترودین

برای درمان علائم مثانه بیش فعال استفاده می شود

فلاوکسات

برای درمان علائم مثانه مانند تکرر ادرار، تکرر ادرار، افزایش ادرار شبانه، درد مثانه و نشت استفاده می شود.

گلیکوپیرولات

به کنترل شرایطی که شامل تولید بیش از حد اسید معده مانند بیماری زخم معده است کمک می کند. شکل تزریقی گلیکوپیرولات نیز برای کاهش ترشح بزاق، بینی، ریه و معده و کمک به کنترل ضربان قلب در حین جراحی استفاده می شود.

هماتروپین هیدروبرومید

با گشاد کردن مردمک چشم برای درمان بیماری های التهابی مانند یووئیت عمل می کند.

هیوسیامین

با کاهش تولید اسید معده، کند کردن حرکات طبیعی روده و شل کردن عضلات در معده، کیسه صفرا، کلیه ها و روده ها عمل می کند. همچنین تولید برخی مایعات بدن مانند بزاق و عرق را کاهش می دهد.

ایپراتروپیوم

با آرامش و باز کردن مجاری هوا (برونکودیلات) عمل می کند و برای جلوگیری از خس خس سینه، تنگی نفس، سرفه و گرفتگی قفسه سینه در افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) استفاده می شود.

  • اورفنادرین: عضلات اسکلتی را آرام می کند تا به تسکین اسپاسم و درد عضلانی کمک کند
  • اکسی بوتینین: مثانه را آرام می کند و برای درمان علائم مثانه بیش فعال استفاده می شود
  • پروپانتلین: برای درمان تعریق بیش از حد (هیپرهیدروزیس)، گرفتگی یا اسپاسم معده، روده یا مثانه و ادرار غیر ارادی استفاده می شود.
  • اسکوپولامین: برای درمان بیماری حرکت و تهوع و استفراغ بعد از عمل استفاده می شود.
  • سولیفناسین: برای درمان بیش فعالی دترسور نوروژنیک (یک بیماری کنترل مثانه ناشی از مغز، نخاع یا مشکل عصبی) استفاده می شود.
  • تیوتروپیوم: با آرامش و باز کردن مجاری هوا (برونکودیلات) عمل می کند و برای جلوگیری از خس خس سینه، تنگی نفس، سرفه و گرفتگی قفسه سینه در افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) استفاده می شود.
  • تولترودین: برای درمان تکرر ادرار، بی اختیاری ادرار یا فوریت های ادراری استفاده می شود.
  • تری هگزی فنیدیل: برای درمان علائم بیماری پارکینسون و کنترل علائم خارج هرمی استفاده می شود.
  • تروسپیوم: به شل شدن ماهیچه های مثانه و کاهش دوره های روزانه بی اختیاری کمک می کند و برای درمان علائم مثانه بیش فعال مانند نیاز مکرر به ادرار یا بی اختیاری (از دست دادن کنترل مثانه) استفاده می شود.

عوارض جانبی آنتی کولینرژیک ها

مانند بسیاری از داروهای تجویزی، آنتی کولینرژیک ها به خصوص در افراد مسن دارای عوارض جانبی هستند. هنگامی که با داروهای ضد افسردگی یا آنتی هیستامین مصرف شود، عوارض جانبی شایع تر و واضح تر است. حتی اگر طبق دستور مصرف شود، عوارض جانبی ممکن است رخ دهد و شامل موارد زیر باشد:

  • دهان خشک
  • گلو درد
  • ناتوانی در عرق
  • تاری دید
  • گیجی
  • توهمات
  • عجز
  • تمرکز
  • سرگیجه
  • افزایش دمای بدن
  • یبوست
  • خشکی چشم
  • احتباس ادرار (عدم امکان ادرار )

سمیت آنتی کولینرژیک

درک آنتی کولینرژیک ها بدون درک سمیت آنتی کولینرژیک دشوار است، که زمانی رخ می دهد که فرد بیش از مقدار تجویز شده داروهای آنتی کولینرژیک را مصرف کند.

سندرم آنتی کولینرژیک

سندرم آنتی کولینرژیک (ACS)، که معمولاً به عنوان سمیت آنتی کولینرژیک شناخته می شود. بیشتر به دلیل مصرف بیش از حد عمدی، بلع تصادفی، مصرف دوز اشتباه در زمان نامناسب (عدم انطباق پزشکی)، یا در افراد مسن زمانی که نسخه های زیادی برای رعایت نکردن تجویز می کنند، رخ می دهد. پلی داروسازی).

توکسیدروم آنتی کولینرژیک

یک سم رایج آنتی کولینرژیک وجود دارد که نشان دهنده شایع ترین علائم مرتبط با سمیت آنتی کولینرژیک (سندرم آنتی کولینرژیک) است.

افراد مبتلا به مسمومیت شدید علاوه بر از دست دادن هوشیاری، روان پریشی شدید، عوارض قلبی و اختلال در تنفس می توانند با علائم هشداردهنده فوق نیز مراجعه کنند. فرد باید سریعاً به بیمارستان منتقل شود و اقدامات نجات زندگی باید بلافاصله آغاز شود.دفیزوستیگمین پادزهر انتخابی برای سمیت آنتی آنتی کولینرژیک ها است و باید در اسرع وقت تجویز شود، اما با احتیاط بسیار زیاد، زیرا دادن بیش از حد فیزوستیگمین می تواند منجر به سمیت استیل کولین (مسمومیت کولینرژیک) شود.

در صورت بروز عوارض جانبی چه باید کرد؟

مانند هر دارویی با نسخه یا بدون نسخه، پیروی از دستورالعمل‌های خاص روی جعبه یا ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی‌تان و مصرف آن‌ها طبق دستور بسیار مهم است. اگر آنتی کولینرژیک خود را طبق دستور مصرف می کنید اما عوارض جانبی را تجربه می کنید که بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد، مهم است که این موضوع را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با سنجیدن جوانب مثبت و منفی عوارض جانبی آنتی کولینرژیک، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند دارو و دوز مناسبی را برای ارائه درمان بدون بار عوارض جانبی پیدا کند. گاهی اوقات می توان حداقل عوارض جانبی را تحمل کرد تا بهترین درمان را دریافت کنید.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است دوز آنتی کولینرژیک فعلی خود را کاهش دهد. به آنتی کولینرژیک متفاوت تغییر دهد (برخی آنتی کولینرژیک های خاص احتمال عوارض جانبی بالاتری نسبت به سایرین دارند) یا دارو را متوقف کند و شما را به کلاس متفاوتی از داروها برای درمان خود سوق دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا