فشار برای ایجاد دست آوردهای بالا بر سلامت روان دختران نوجوان تأثیر می گذارد.

دست آوردهای بالا برای همه ما لازم است. در واقع هر فردی در زندگی خودش دوست دارد به بهترین ها برسد. بحث زیاده خواهی با پیشرفت در زندگی متفاوت است. اما متاسفانه برخی از افراد خصوصا دختران نوجوان برای رسیدن به پیشرفت در زندگی انواع فشار ها رو به خود وارد می کنند. نکته مهم این است که خانواده اجازه طولانی تر شدن این اختلال را ندهند. اگر برای فرزند دخترشان در دوران کودکی این مشکل به وجود آماده است باید تلاش کنند این مشکل را هر چه سریع تر حل کنند. دست آوردهای بالا در دختران برای هر شخص متفاوت است.

یکی از مهم ترین اختلالات در دنیای ما اختلالات روانی است. البته اختلالات جسمانی نیز می توانند زمینه ساز اختلالات روانی باشند. برای مثال بیماری های که از طریق حوادث ایجاد می شوند مانند تصادفات یا سو استفاده های جنسی می توانند اختلالات وانی را به همراه داشته باشند. اختلالات روانی اگر درمان نشوند می توانند خطرناک باشند. بنابراین بهتر است افراد قبل از تشدید اختلالات آن ها را درمان کنند. درمان از طریق روان شناسان و درمانگر انجام می شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که آیا فشار برای ایجاد دست آوردهای بالا بر سلامت روان دختران نوجوان تأثیر می گذارد؟

دست آوردهای بالا در دختران و شرایط زندگی

در ادامه می خواهیم ADHD و نشانه های آن در دختران را بدانیم. متاسفانه به علت شرایط مختلف در زندگی هر فرد اختلالات روانی ممکن است به وجود بیاید. برخی افراد هستند که ثروتمند یا شاید قدرتمند تربن افراد هم باشند اما به علت اختلافات خانوادگی دچار مشکلات روحی روانی شوند. در طول سالیان گذشته افراد مشهوری زیادی وجود داشته‌اند که اختلالات مختلف روانی را تجربه کرده اند.  ADHD و حافظه: آنچه باید بدانید موضوعی است که می خواهیم در ارتباط با آن با شما صحبت کنیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با فشار برای ایجاد دست آوردهای بالا بر سلامت روان دختران نوجوان تأثیر می گذارد، صحبت کنیم.

ADHD در دختران چه تاثیری بر حافظه دارد؟

(اختلال نقص توجه و بیش فعالی) می تواند باعث تمرکز بزرگسالان و کودکان شود. افراد مبتلا به این اختلال  ممکن است گاهی بی توجه باشند و موارد مهم را بیشتر فراموش کنند.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

مروری بر مطالعات تحقیقاتی نشان داد که فشاری که دختران برای کسب دست آوردهای بالا دارند اغلب می‌تواند منجر به سلامت روانی ضعیف شود. عواملی مانند همه گیری COVID-19، تبعیض جنسی و تغییرات آب و هوایی می توانند این مشکلات را تشدید کنند. نیاز به تغییری وجود دارد که ارزش‌های خود دختران را با چیزی که تولید می‌کنند برابر بدانند.

در دبیرستان، همه چیز مانند پایان دنیا به نظر می رسد. فشار بیش از حد برای دست آوردهای بالا کمکی نمی کند اما بیشتر بزرگسالان اطراف شما همین رفتار را می کنند. چیزهای زیادی برای تعادل وجود دارد. هر کدام از نحوه عملکرد شما در SAT گرفته تا تیم ورزشی انتخابی خود بسیار مهم هستند.

عوامل استرس زا و فشار به دختران نوجوان

این عوامل استرس زا می تواند بر هر دانش آموز دبیرستانی تأثیر بگذارد. اما به‌ویژه برای دختران، تأثیر سلامت روان می‌تواند بسیار زیاد و طولانی‌مدت باشد، زیرا ممکن است در دنیایی که هنوز انتخاب می‌کنند (و حقوق کمتری به آن‌ها می‌دهند) برای محبوب شدن، ظاهری خاص، و برتری بعد از مدرسه با فشار مواجه شوند.

یک گزارش اخیر از Educational Review به مجموعه‌ای از مطالعات پیرامون فشار بر دست آوردهای بالا برای برتری در مدرسه و تأثیر آن بر سلامت روانی پرداخت. در سراسر این تحقیق، پذیرفتگی در یک کالج برتر و کسب یک شغل خوب (پرداخت خوب، موقعیت بالا) دو بزرگترین محرک اضطراب برای آینده بودند. شرکت کنندگان اولی را به عنوان یک پیوند مستقیم برای دستیابی به دومی می دیدند. موفقیت همچنین به این معناست که آیا آن ها به موفقیت مادی، اعتبار و ثروت دست یافته اند یا خیر. بسیاری از دختران اگر به این معیارها نرسند، خود را شکست خورده می‌دانستند.

نظر پزشکان در ارتباط با این زمینه

دکتر ایمی داراموس، روانشناس بالینی و نویسنده کتاب “درک اختلال دوقطبی” می گوید: “دختران ارزش خود را به عنوان یک انسان به دست آوردهای بالا گره می زنند: اگر به موفقیت نرسیدند، کاملاً به دلیل ناکافی بودن آنهاست.” “آن ها در برخی از نامطمئن ترین زمان ها زندگی می کنند که هر یک از ما می توانیم به یاد بیاوریم. علاوه بر کووید، مردم نسبت به مسائل اجتماعی مانند نابرابری درآمد، تبعیض جنسی ادامه دار و تغییرات آب و هوایی که عمیقاً بر توانایی آن ها برای موفقیت تأثیر می گذارد، آگاه تر می شوند. در عین حال، آن‌ها این پیام را دریافت می‌کنند که اگر با وجود همه این‌ها موفق به برتری نشوند، همه تقصیر آن ها است.»

گزارشات در ارتباط با عوامل مختلف استرس زا

عوامل استرس‌زای دیگری که در این گزارش مورد بحث قرار گرفت عبارتند از: احساس نیاز به انجام کارهای بهتر از همکلاسی‌هایتان، تبعیض نژادی علیرغم برتری، تلاش برای عمل به ایده‌آل‌های غیرواقعی برای داشتن همه آن‌ها، و ارزشمند کردن فداکاری‌هایی که والدینشان انجام دادند.

چرا ممکن است دختران در مدرسه فشار بیشتری را احساس کنند؟

ما اغلب به پسران فضایی را برای بی نظمی، بدرفتاری، انحراف از آنچه که ما بزرگسالان دوست داریم ببینیم، می‌دهیم. با این حال، ما روی دختران “خوب” بودن، صحبت مناسب و انجام کارهای درست و موفقیت تحصیلی تمرکز می کنیم. البته این نگرانی ها فقط مختص دختران جوان نیست و بر افراد از هر جنسیت تاثیر می گذارد. اما، دلایل خاصی وجود دارد که چرا دختران ممکن است گاهی اوقات فشار بیشتری را احساس کنند، مانند این تصور که دختران برای موفقیت باید “کامل” باشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به گفته دکتر سابرینا رومانوف، روانشناس بالینی و استاد دانشگاه Yeshiva در شهر نیویورک، دختران ممکن است با تصورات دست آوردهای بالا هنوز هم دست و پنجه نرم کنند. که سه چیز کاملاً ارزش آن ها را تعیین می کند: ظاهر فیزیکی، نحوه کمک به دیگران و دریافت تأیید. هر یک از این ها به عناصر خارجی نیاز دارند تا راه خود را طی کنند و چیزهای زیادی برای تفسیر باقی می گذارد.

عواقب دست آوردهای بالا می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد

یک دختر ممکن است بزرگ شود، به کالج عالی خود برود، یک کار بزرگ را شروع کند، و به آن نشانه هایی برسد که زمانی می ترسید دیگر داری آن ها نباشد. با این حال، این ترس ها ممکن است ناپدید نشوند و موفقیت ممکن است شکننده باشد. “ما می دانیم که برای بسیاری از دختران، پیام هایی که از بزرگسالان اطراف خود و جامعه ما به طور کلی می شنوند این است که ارزش آن ها ذاتی نیست و در ویژگی های مثبت آن ها نهفته است، بلکه مشروط و وابسته به عملکرد آن ها است.

احساس ارزشمندی آن ها با موفقیت های بیرونی که می توانند «اندازه گیری» و مرتباً بررسی شوند، گره خورده است. رومانوف می گوید: «این دختران تبدیل به زنانی خواهند شد که معتقدند برای پذیرفتگی، باید کامل باشند. «آن ها ذهنیت همه یا هیچ را نشان خواهند داد، جایی که اگر در یک منطقه از انتظارات آسمانی خود کوتاهی کنند، خود را شکست خورده مطلق می دانند. این منجر به یک احساس بسیار ناپایدار از خود می شود.» آن ها ارزش خود را به عنوان یک انسان به این گره می زنند: اگر به موفقیت نرسیدند، کاملاً به دلیل ناکافی بودن آن‌ ها است.

نظر داراموس در ارتباط با این زمینه

داراموس توضیح می‌دهد که زندگی‌ای که به دست آوردهای بالا متکی باشد سخت است.

حمایت و تغییرات مورد نیاز به عنوان یک جامعه

این فشارها هم بر دختران و هم بر زنان می تواند عواقب زیانباری برای فردی که آنها را جذب می کند داشته باشد. همه چیز باید تغییر کند تا به دختران فضایی برای آرامش بیشتر بدهیم. این کار باعث می شود  تا اشتیاق خود را پیدا کنند و بدون ترس از شکست کامل کار خود را انجام دهند. بخشی از آن از تغییر آن چه جامعه به عنوان موفقیت ارزش قائل است، ناشی می شود. در حال حاضر، اغلب به جای فرآیند طولانی مدتی که برای دستیابی به آن نیاز است، وزن بیشتری بر روی نتیجه نهایی (نمره بالا، پذیرش دانشگاه، ارتقاء) ایجاد می شود.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، نترتون توصیه می کند به کودکی نگاه کنید که در آزمون نمره پایینی کسب کرده است. به جای این که نمره خود را بالا ببرید، آن ها را به خاطر وقت گذاری برای مطالعه، کار بر روی چیزی دشوار و درخواست کمک اضافی در صورت نیاز تشویق کنید. نترتون می‌گوید: «نتیجه‌ها محدود هستند – اغلب فشار زیادی برای دست آوردهای بالا ایجاد می‌کنند. زیرا در ذهن ما زمانی که گذشته نمی‌توان دوباره آن‌ها را اصلاح کرد». «تمرکز بر فرآیند به عنوان مؤلفه مهم، به لطف، تمرین، و فرصتی برای تلاش دوباره فردا اجازه می دهد.» رومانوف می‌گوید این تغییر شامل افرادی می‌شود که در موقعیت‌های اقتدار قرار دارند، مانند معلمان و والدین، توجه به نیازها و رفاه دختران، و همچنین کمک به آنها برای درک اینکه ارزش خود به هیچ نتیجه خاصی وابسته نیست.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا