فریاد بر سر کودک چه اثرات روانی کوتاه مدت و بلند مدتی دارد؟

آیا به کودک خود احترام می گذارید؟ در دوران کودکی حساس ترین اتفاقات می تواند بر کودک تاثیر بگذارد. خانواده می تواند آینده کودک را تا حدی رقم بزند. این که بگوییم شکست یا موفقیت کودک فقط به خانواده بستگی دارد درست نیست. کودکان از یک سنی باید درک کنند که مسئولیت پذیر باشند. این مسئولیت پذیر بودن را خانواده باید به آن ها آموزش دهد. در دنیایی که زندگی می کنیم کمتر کسی به این موارد توجه می کند. غافل از این که یکی از موضوعات مهم در زندگی همین روان شناسی کودک است. فرض کنید مدام بر سر کودک خود فریاد بزنید طبیعتاً در آینده او دچار اختلالات روانی خواهد شد.

در ادامه می خواهیم ببینیم که فریاد بر سر کودک چه اثرات روانی کوتاه مدت و بلند مدتی دارد؟ اختلالات می تواند از سنین کودکی تا نوجوانی ادامه داشته باشد. این اختلالات حتی به گونه ای است که تا بزرگسالی هم ممکن است ایجاد شود. اختلالات روانی بخش بسیاری از زندگی ما را تشکیل داده است. در جوامع امروزی اختلالاتی وجود دارند که شاید از شنیدن آن تعجب کنید. در ادامه اما می خواهیم ببینیم فریاد زدن دوران کودکی چگونه است و آیا می تواند آن قدر ادامه داشته باشد که به بزرگسالی هم آسیب برساند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با فریاد بر سر کودک چه اثرات روانی کوتاه مدت و بلند مدتی دارد؟ صحبت کنیم.

فریاد بر سر کودک

فریاد بر سر کودک

اگر ناگهان خونسردی خود را از دست دادید و بر سر کودکی فریاد کشیدید، احتمالاً شما را ناراحت می کند. و احتمالاً بعد از آن احساس پشیمانی کردید. حتی ممکن است مدتی را در تأمل سپری کرده باشید. تا بدانید چه چیزی در جهان شما را وادار کرده است که چنین پاسخی دهید. به احتمال زیاد، شما چیزهای زیادی در ذهن خود داشتید. ممکن است احساس سرخوردگی یا ناراحتی داشته باشید.
در حالی که ممکن است بتوانید بفهمید چه چیزی شما را تحریک کرده است. اما تأثیر روانشناختی را که بر سر کودک فریاد زده اید تغییر نمی دهد. وقتی فریاد بر سر کودک فقط به یک عادت بد تبدیل شده است، چگونه می توانید از فریاد زدن روی فرزند خود دست بردارید؟

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بسیاری از کودکان وقتی بر سر آن ها فریاد می زنید به سرعت ساکت می شوند. اما احساسات رنجیده و غم انگیز آن ها همچنان ادامه دارد. احساسات دردناک پس از فریاد کشیدن ممکن است برای مدتی کوتاه باقی بماند. حتی ممکن است کمی بیشتر طول بکشد. برای برخی از کودکان، عوارض ناشی از فریاد بر سر کودک می تواند یک عمر باقی بماند. کودکان همیشه در مورد احساس ناراحتی خود صحبت نمی کنند.  بنابراین ممکن است شما حتی صدمه ای را که وارد کرده اید تشخیص ندهید.

درک بهتر تأثیرات روانی کوتاه مدت و بلند مدت فریاد بر سر کودک

با درک بهتر تأثیرات روانی کوتاه مدت و بلند مدت فریاد زدن بر روی کودک، به خود فرصت می دهید. فرصت این که ارتباطات و تعاملات خود را با کودکان به گونه ای تغییر دهید. این کار باعث می شود که به هر دوی شما پاداش هایی داده شود. معمول است که والدین از تکنیک های فرزند پروری مشابه والدین خود استفاده می کنند. امروزه تحقیقات به درک ما از چگونگی ایجاد و حفظ روابط بهتر کمک کرده است. بهتزع است تصمیم بگیرید که سر فرزندان خود فریاد نزنید. اگر در شکستن الگو مشکل دارید، می توانید از یک متخصص مجاز کمک بخواهید.

اهمیت مدل سازی ارتباطات سالم و فریاد بر سر کودک

به گفته انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، کودکان می توانند رفتارهای خشونت آمیز را در اوایل زندگی یاد بگیرند. یادگیری نحوه مهربانی و دوستی برای آن ها به همین راحتی است. تجربیات زندگی آن ها، به همراه تعاملاتی که با والدین و دیگران دارند مهم است. به آن ها کمک می کند تا نحوه حل مشکلات، برخورد با اختلافات و کنترل خشم را بیاموزند. کودکان خردسال مهارت های مهم زندگی را توسعه می دهند.

با موفقیت یاد می گیرند چگونه از خشونت جلوگیری کنند، که تا پایان عمر برای آن ها مفید خواهد بود. APA خاطرنشان می کند که مهارت های خوب زندگی کردن کلید جلوگیری از فریاد بر سر کودک است. بنابراین احتمال این که خشونت را تجربه کنند کمتر است.

فریاد بر سر کودک در کوتاه مدت چه اثرات روانی دارد؟

فریاد بر سر کودک

به احتمال زیاد بلافاصله پس از انجام این کار متوجه برخی از آثار کوتاه مدت روانی فریاد زدن روی کودک می شوید. اثرات کوتاه مدت فریاد شامل پرخاشگری، اضطراب و کناره گیری است. مطالعه ای که روی کودکان 8 تا 12 ساله از کشورهای مختلف جهان انجام شد. نتایج نشان داد که کودکان وقتی مادرانی را که از تنبیه بدنی استفاده می کردند ابراز ناامیدی می کردند. حتی وقتی بر سر فرزندان خود فریاد می زدند، پرخاشگرتر می شدند. این مطالعه همچنین نشان داد که کودکان هنگامی که ضربه می خورند علائم اضطراب بیشتری را تجربه می کنند.  و مادران از آن ها ابراز ناامیدی می کنند و آن ها را شرمنده می کنند.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

یک مطالعه جداگانه بر روی کودکان آمریکایی آفریقایی تبار ایجاد شد. نتایج نشان داد که سوء استفاده لفظی بیشتر در مشکلات رفتاری ظاهر می شود تا تنبیه بدنی. این مطالعه همچنین تفاوت های مهمی را در نحوه رفتار پسران و دختران با آزار لفظی نشان داد. علائمی که در پسران دارای والدین بدرفتار بود منجر به کنترل سخت فرد می شد. در مورد دخترانی که تجاوز کلامی را تجربه کرده اند، بیشتر با عصبانیت یا سرخوردگی واکنش نشان داده اند.

کودکان اغلب رفتار والدین خود را منعکس می کنند

کودکان اغلب رفتار والدین خود را منعکس می کنند. اگر بر سر کودک فریاد بکشید، احتمالاً آن ها بر سر شما فریاد خواهند کشید. از دیدگاه آن ها، آن ها معتقدند که شما به خودشان یاد می دهید چگونه می خواهید ارتباط برقرار کنند. بسته به شخصیت کودک، ممکن است شاهد افزایش پرخاشگری یا صحبت کردن نباشید.  اما ممکن است نشانه هایی از عقب نشینی فرزندتان از خود مشاهده کنید. در عوض، آن ها ممکن است به همسالان، معلمان یا سایر بزرگسالان خود اعتماد کنند اما به شما نه.

تحقیقات و سایر مطالعات نتایج واضحی را به همراه داشت. بزرگسالانی که دیگر بر سر بچه ها فریاد نمی کشند، منجر به داشتن بچه هایی بهتر می شوند. این کودکان رفتار بهتری نسبت به بچه هایی دارند که به طور مرتب بر سر آن ها فریاد می کشند.

فریاد بر سر کودک در بلند مدت چه اثرات روانی دارد؟

فریاد بر سر کودک

تأثیرات روانی کوتاه مدت ممکن است شما را وادار به کاری کند.  به این فکر کنید که چگونه می توانید هنگام عصبانیت یا ناامیدی فرزندان خود یا به دلایل دیگر، به آن ها واکنش بهتری نشان دهید. سوءاستفاده لفظی نسبت به کودکان می تواند تا مدت ها پس از وقوع حادثه آثار ماندگاری داشته باشد. بر اساس این مطالعه، اثرات روانی بلندمدت فریاد بر سر کودک می تواند باعث ایجاد یک یا چند مورد از علائم زیر شود:

  • اضطراب
  • اعتماد به نفس
  • دیدگاه منفی نسبت به خود
  • مشکلات اجتماعی
  • مشکلات رفتاری
  • پرخاشگری
  • افسردگی
  • رفتار قلدری

نتایج این مطالعه نشان می دهد که کودکان تمایل دارند با افراد دیگر همین رفتار را کنند.

الگو برداری هنگام فریاد بر سر کودک

همان طور که مردم با آن ها رفتار می کنند آن ها همان رفتار را می کنند.  بهتر است مداخله ای صورت گرفته شود. چرا که عادات و گرایش هایی که کودکان در نتیجه روابط کودکی خود ایجاد می کنند خطرناک می شود. آن ها رفتار های خشن را تا بزرگسالی دنبال می کنند. بزرگسالانی که  اصلا  فریاد بر سر کودک نمی زنند، می توانند آن ها را مورد آزار و اذیت سایر کودکان قرار دهند. زیرا آن ها تمایل دارند دیدگاه تحریف شده ای در مورد ظاهر مرزهای سالم داشته باشند. این مطالعات تأیید می کنند که فریاد زدن هنگامی که با تهدید و توهین همراه باشد، مخصوصاً برای کودکان مضر است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر به روابط شخصی خود که در بزرگسالی ایجاد کرده اید فکر کنید. یا اگر مانند اکثر مردم باشید، از افرادی که فریاد می زنند دوری می کنید. یا از دیدن  آن هایی که دیگران را تحقیر می کنند یا طبیعتاً بدرفتار هستند اجتناب می کنید. شاید خیلی تعجب آور نباشد که کودکان ممکن است دقیقاً یکسان واکنش نشان دهند. این توضیح می دهد که چرا یکی از اثرات روانی بلند مدت فریاد بر سر کودک باعث می شود که آن ها خود را ضعیف ببینند.  ان ها در موقعیت های اجتماعی دچار مشکل شوند.

راهکارهایی که به شما کمک می کند فریاد بر سر کودک خود را متوقف کنید

فریاد بر سر کودک

به طور کلی، تأثیرات روانی فریاد زدن تأثیرات منفی و پایداری بر کودکان دارد. سعی کنید اگر گاهی اوقات داد می زنید به خود سخت نگیرید. مدتی بعد از فریاد زدن سمت کودک خود بروید و توضیح دهید که چه چیزی شما را ناراحت کرده و عذرخواهی کنید.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا