فرآیند درمان جامع چیست؟

همه ما می دانیم که بدن افراد علاوه بر نیاز های جسمانی به نیاز های روانی هم احتیاج دارد. شما در طول زندگی خودتان برای تقویت قوای جسمانی هر کاری ممکن است انجام دهید. از ورزش تا پیاده روی و تمرینات استقامتی همه برای تقویت قوای جسمانی مهم هستند. اما موضوعی که خصوصا در این دو سال به علت وجود بیماری همه گیری مد نظر است، بحث تقویت نیازهای روانی و روحیه هر فرد است. فرآیند درمان جامع می تواند روشی مناسب برای کمک به این زمینه باشد.

در زمینه بررسی اختلالات روانی روان شناسان توصیه های مختلفی را انجام داده اند. هر کدام از روان شناسان ممکن است برای درمان اختلالات روانی یا شخصیتی از راه حل های مختلفی استفاده کنند. بعضی اوقات اما اختلالات شخصیتی در افراد به شدت افزایش پیدا می کنند تا جایی که آن شخص ممکن است نسبت به هر شخصی تندخویی کند. برای برخی از آن ها حتی توهین هم اگر در کار نباشد تهمت زدن یا انگ زدن به کسی را در اولویت قرار می دهند. در ادامه می خواهیم ببینیم که فرآیند درمان جامع چیست؟

درمان جامع برای آسیب های روانی

فرآیند درمان جامع چیست؟

برخی از این اختلالات ممکن است آسیب های روانی در آینده داشته باشد. درمان جامع می تواند برای این اختلالات مناسب باشد.  یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد. خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با فرآیند درمان جامع چیست، صحبت کنیم.

درمان جامع چیست؟

درمان کل نگر، که گاهی اوقات به عنوان درمان جامع کل نگر یا روان درمانی بدن محور نیز شناخته می شود. این یک نوع درمان یکپارچه است که هم درمان های سنتی و هم غیر سنتی را برای کمک به فرد به عنوان یک کل ترکیب می کند. به جای تمرکز بر یک مشکل محدود، عوامل ذهنی، جسمی و معنوی را در نظر می گیرد که بر رفاه فرد تأثیر می گذارد و به دنبال کمک به افراد برای بهبود و شکوفایی در سطح عمیق تر است. درمان جامع جنبه های گفتگو درمانی سنتی و رویکردهای غیر سنتی، از جمله هیپنوتیزم، نفس درمانی و مدیتیشن را ترکیب می کند.

انواع درمان جامع نگر

روان درمانی کل نگر یک اصطلاح کلی است که می تواند انواع مختلفی از درمان ها را در بر گیرد. متخصصانی که این نوع درمان را ارائه می دهند ممکن است خود را درمانگر کل نگر معرفی کنند. اما ممکن است به عملکرد خود به عنوان زیر اشاره کنند:

درمان التقاطی یا تلفیقی

رویکردی که از سنت ها و تکنیک های متعددی استفاده می کند تا به بهترین شکل نیازهای فرد را برطرف کند.

درمان ذهن-بدن

این به گروه‌هایی از تکنیک‌ها اشاره دارد که بر بهبود عملکرد بدن و ایجاد آرامش به عنوان راهی برای بهبود سلامت تمرکز می‌کنند.

درمان جسمانی

یک رویکرد بدن محور که از راهبردهایی مانند نفس کشیدن، رقص و مدیتیشن برای التیام تروما، استرس و سایر مسائل مربوط به سلامت روان استفاده می کند.

معنویت درمانی

رویکردی که سیستم های اعتقادی و ایمان معنوی را در بر می گیرد تا مشکلاتی را که فرد در زندگی خود با آن مواجه است بررسی کند. معنویت می تواند بسیاری از جنبه های زندگی و سلامتی شما را بهبود بخشد.

تکنیک

درمان جامع از طیف وسیعی از تکنیک ها برای کمک به افراد در درک علائم خود استفاده می کند. علاوه بر این، چنین استراتژی هایی برای تقویت حس خودآگاهی بیشتر برای درک بهتر ارتباطات بین بدن، ذهن و روابط آن ها و چگونگی نقش این عناصر در سلامت روان طراحی شده اند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چنین تکنیک هایی اغلب ریشه در تمرینات ذهن آگاهی  دارند. این تکنیک‌ها ممکن است شامل تکنیک‌هایی باشد که معمولاً در طب مکمل و جایگزین (CAM) استفاده می‌شود که برای ارتقای آرامش و کمک به افراد در درک بهتر ارتباط بین بدن، ذهن و روح طراحی شده‌اند. برخی از این شیوه ها عبارتند از:

  • طب سوزنی
  • بیوفیدبک
  • نفس کشیدن
  • تصاویر هدایت شده
  • هیپنوتیزم
  • ماساژ
  • مراقبه
  • ذهن آگاهی
  • ریکی
  • تایچی
  • یوگا

علاوه بر این عناصر، درمانگران رویکردهای روان درمانی از جمله درمان شناختی-رفتاری (CBT)، روانکاوی، و درمان شخص محور را در خود جای می دهند.

درمان جامع به چه چیزی می تواند کمک کند؟

فرآیند درمان جامع چیست؟

درمان کل نگر ممکن است در درمان تعدادی از شرایط مختلف روانی مفید باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • اعتیادها
  • اضطراب
  • افسردگی
  • مشکلات عاطفی
  • مشکلات خانوادگی
  • فشار
  • ضربه
  • مشکلات مربوط به کار

از آن جایی که این نوع درمان به دنبال شفای کل فرد است. ممکن است برای مشکلاتی که علت واحد و قابل تعریفی ندارند یا مواردی که چندین بخش از زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می دهند مفید باشد.

فواید درمان جامع نگر

شیوه های سلامتی که اغلب در درمان جامع مورد استفاده قرار می گیرند. این ها اغلب به طور کلی برای کمک به افراد برای مقابله با تنش و استرس و ارتقای بهزیستی کلی استفاده می شوند. یکی از مزایای درمان جامع این است که یک رویکرد برای کل بدن است که به سلامت ذهنی، جسمی و معنوی می پردازد. اغلب به افراد این امکان را می دهد که ارتباطات بین این جنبه های مختلف زندگی خود را بهتر ببینند و بهتر درک کنند که چگونه این امر بر سلامت و تندرستی آن ها تأثیر می گذارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بسیاری از تکنیک‌های کل‌نگر نیز استراتژی‌هایی هستند که افراد می‌توانند به تنهایی در خارج از جلسات درمانی تمرین و اجرا کنند. این می تواند به ویژه در زندگی روزمره مفید باشد. خصوصا زمانی که افراد با موقعیت هایی مواجه می شوند که می تواند باعث استرس، اضطراب یا تغییرات خلقی شود.

با اجرای تاکتیک‌هایی مانند تنفس عمیق، تمرکز حواس یا مدیتیشن، افراد می‌توانند موقعیت‌هایی را که به پریشانی کمک می‌کنند، بهتر مدیریت کنند.

رویکردهای کل نگر نیز اغلب بر پیشگیری علاوه بر درمان متمرکز هستند. به جای صبر کردن تا بروز مشکل، یادگیری استفاده از درمان های جامع ممکن است برای پیشگیری از مشکلاتی که می تواند به سلامت عاطفی، فیزیکی، اجتماعی یا معنوی فرد آسیب برساند مفید باشد.

اثربخشی

به دلیل طیف گسترده ای از تکنیک ها و رویکردهای مورد استفاده در درمان جامع، ارزیابی اثربخشی آن می تواند دشوار باشد. با این حال، اغلب از سایر درمان‌های معتبر تجربی مانند CBT و روان‌درمانی پویا کوتاه استفاده می‌کند. تکنیک هایی مانند طب سوزنی، یوگا و تنفس عمیق نیز برای بسیاری از اهداف موثر بوده اند. برخی تحقیقات نشان می دهد که مراقبت جامع و یکپارچه می تواند مزایای زیادی داشته باشد.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

رویکردهای کل نگر دارای مزایای جسمی و روانی است که مقرون به صرفه نیز هستند. تحقیقات نشان داده است که ذهن آگاهی و مدیتیشن برای کاهش اضطراب و استرس مفید هستند و می توانند برای اهداف و موقعیت های مختلف سازگار شوند.

تصویرسازی هدایت‌شده، که اغلب در شیوه‌های جامع استفاده می‌شود، ممکن است به بهبود خواب، بهبود خلق و خو، کاهش استرس و بهبود آرامش کمک کند. تحقیقات نشان داده است که تکنیک‌های تنفس عمیق می‌توانند سطح استرس را کاهش داده و آرامش را تقویت کنند، که می‌تواند برای سلامت جسمی و روانی مفید باشد.

چیزهایی که باید در نظر بگیرید

مانند سایر انواع درمان، ضروری است که مایل باشید با درمانگر خود برای مقابله با تعارضات عاطفی و ذهنی که با آن روبرو هستید کار کنید. رویکردهای کل نگر نیازمند مشارکت هستند و اغلب بسیار عملی هستند. مرکز پزشکی دانشگاهی  کلینیک کلیولند خاطرنشان می کند که درمان جامع نباید جای طب سنتی را بگیرد. بلکه می تواند همراه با سایر درمان ها برای کمک به بهبود روند بهبودی و بهزیستی کلی استفاده شود. در برخی موارد، درمانگر شما ممکن است قبل از این که به درمان های جایگزین دیگر برود، با تکنیک های سنتی تر روان درمانی شروع کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اغلب مفید است که با ذهنی باز به درمان نزدیک شوید تا از مزایای کامل این فرآیند بهره مند شوید.  اگر علاقه مند به انجام درمان جامع هستید، چند کار وجود دارد که باید قبل از شروع انجام دهید.

یک درمانگر پیدا کنید

اولین قدم این است که یک متخصص در منطقه خود پیدا کنید که درمان جامع را انجام دهد. درمان آنلاین ممکن است در برخی موارد یک گزینه باشد. اما بسیاری از روش‌های عملی نیاز به قرار ملاقات حضوری دارند. ممکن است جستجوی خود را با صحبت با پزشک مراقبت های اولیه خود شروع کنید تا ببینید آیا آن ها می توانند شما را به یک درمانگر کل نگر محلی ارجاع دهند. ایده دیگر این است که یک جستجوی آنلاین کلی انجام دهید یا از طریق فهرست درمانگر جستجو کنید.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا