علائم PTSD هرگز نادیده گرفته نمی شود (و نحوه رفع آن)

علائم PTSD در هر شخصی و با نوع شخصیتی مختلفی که دارد متفاوت است. اختلالات شخصیتی در این دو سال اخیر و به علت وجود بیماری همه گیری در افراد شایع تر شده است. روان شناسان به این نتیجه رسیده اند که بسیاری از افراد با انواعی از اختلالات شخصیتی در دوران زندگی خود همراه هستند. در واقع آن ها یا ممکن است خود از اختلالی که دارند مطلع نباشند یا این که به این شیوه زندگی عادت کرده اند. همه ما می دانیم که استرس یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برای همه افراد به وجود آمده است.

استرس در زندگی تا حدودی باعث پیشرفت است. حال اگر این استرس بیشتر از حد معمول باشد آسیب زا خواهد بود. در واقع شما در هر کاری اگر بیش از حد بخواهید آن را تکرار کنید روزی شما را آزار می دهد. استرس انواع مختلفی دارد. یکی از انواع استرس PTSD است. قبلاً در ارتباط با  PTSD  و ویژگی های آن با شما صحبت کردیم. هر فردی به علت شرایط مختلف همان طور که در مقاله های قبل گفتیم می تواند دچار خشم یا استرس شود.

رفتار خشمگین و علائم PTSD

حال این خشم می تواند یک خشم درونی چندین ساله باشد یا یک خشم آنی که به علت وجود شرایط مختلف ایجاد شده باشد. در دورانی که زندگی می کنیم ممکن است فرد به علت های مختلف دچار این فرآیند استرسی شوند. برخی با داشتن استرس ممکن است خشم را هم در خود به وجود بیاورند. در این موقعیت است که مشاوره وارد کار می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با علائم PTSD هرگز نادیده گرفته نمی شود (و نحوه رفع آن)، صحبت کنیم.

واکنش مردم نسبت به علائم PTSD در کودکان متفاوت است.

واکنش مردم نسبت به اختلال PTSD در کودکان متفاوت است. زندگی با این شرایط می تواند کاملاً مشکل باشد. برخی از افراد برای سرکوب این اختلال به الکل یا مواد مخدر روی می آورند. متأسفانه، این فقط علائم شایع را افزایش می دهد. PTSD که در غیر این صورت اختلال پس از سانحه شناخته می شود، بیماری است که به دلیل یک واقعه ترسناک رخ می دهد. در بیشتر موارد، ممکن است به دلیل تجارب فردی یا شاهدان باشد. علائم شایع ممکن است شامل احساس اضطراب و افکار غیرقابل کنترل در مورد این رویداد باشد. با این حال، انواع مختلفی از PTSD در کودکان وجود دارد. این نوع براساس برخی تحقیقات طبقه بندی می شوند.

اساساً، اختلال استرس پس از سانحه با تجربه یک واقعه آسیب زا سروکار دارد. در برخی موارد، این اختلال ممکن است به دلیل ویژگی های شخصیتی ارثی رخ دهد. انواع این اختلال اساساً براساس انواع واکنش ها به حوادث آسیب زا است.

علائم PTSD در کودکان بدون عارضه

کودک مبتلا به این اختلال بدون عارضه ممکن است به یک واقعه آسیب زای قابل توجه متصل شود.

علائم PTSD هرگز نادیده گرفته نمی شود (و نحوه رفع آن)

علائم PTSD را می توان به راحتی با سایر اختلالات سلامت روان اشتباه گرفت. اما همیشه از یک رویداد آسیب زا سرچشمه می گیرد. ماهیت غیرقابل پیش بینی زندگی به این معنی است که در طول مسیر دچار آسیب و اندوه خواهید شد. PTSD، که در دوره های گذشته نوعی فعالیت بیش از حد  نامیده می شد، چیزی بود که جامعه پزشکی بر این باور بود که افراد در جنگ تجربه می کردند. با توجه به اطلاعات راهنمای سلامتی، در دهه 1600 توسط پزشکان نظامی سوئیس کشف شد. با این حال، تا سال 1980 بود که انجمن روانشناسی آن را به عنوان یک اختلال سلامت روان رسمی اعلام کرد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

رویدادهای ناراحت کننده زندگی هر روز برای مردم اتفاق می افتد و برخی بهتر از دیگران می توانند این وقایع را پردازش کرده و از آن ها عبور کنند. طبق گفته کتابخانه ملی پزشکی، PTSD به سادگی وضعیتی است که در آن استرس آسیب زا از گذشته به طور چشمگیری بر زمان حال تأثیر می گذارد. این مقاله می‌گوید که علائم PTSD می‌تواند ناشی از تصادف رانندگی، جنگ، حمله، موقعیت سوءاستفاده‌کننده باشد.

مثالی از علائم PTSD

چرا یک نفر ممکن است تصادف وحشتناکی داشته باشد و آنقدر دچار حادثه نشود؟ آن‌ها دوباره سوار ماشین می شوند و دوباره بدون مشکل رانندگی می کنند. با این حال، فرد دیگری برای سال ها از سوار شدن در ماشین می ترسد و فوبیا از بودن در وسیله نقلیه ایجاد می کند؟ هیچ قافیه یا دلیلی وجود ندارد که چرا مغز به چنین چیزهایی واکنش نشان می دهد. اما راهی وجود دارد که با کمک از آن ها عبور کنید.

علائم PTSD که هرگز نباید نادیده گرفت

اولین کلید برای درمان استرس پس از سانحه این است که متوجه شوید مشکل دارید. به گفته اداره  سربازان، اختلال استرس پس از سانحه یک وضعیت شدید است که حدود شش درصد از جمعیت را در دوره ای از زندگی تحت تاثیر قرار می دهد. به یاد داشته باشید، ایجاد این وضعیت نشانه ضعف نیست. اما نشان می دهد که شما به کمک نیاز دارید. در اینجا دوازده علامت PTSD وجود دارد که هرگز نباید نادیده بگیرید.

رفتارهای اجتنابی

یادت میاد وقتی بچه بودی و مامانت میگفت دست به اجاق گاز نزنی؟ شما، مانند اکثر بچه ها، احتمالاً به هر حال آن خطر را احساس می کنید. با این حال، به زودی متوجه شدید که دست شما گرم است و شما را سوزانده است. بنابراین، دفعه بعد که مادر در اطراف اجاق غذا درست می کرد، شما از آن منطقه اجتناب کردید. چرا از اجاق گاز اجتناب کردید، با وجود این که یک وسیله استاندارد در خانه شما بود؟ شما اجاق گاز را با درد مرتبط کردید، بنابراین رفتارهای اجتنابی را یاد گرفتید. هنگامی که شما دچار علائم PTSD هستید، همین اتفاق می افتد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از مکان ها، افراد و چیزهایی که شما را به یاد رویداد می اندازند اجتناب خواهید کرد. این علامت یکی از دردسرسازترین علائم PTSD است زیرا راهی برای تنظیم زندگی خود برای زندگی با اضطراب خود پیدا می کنید، که فقط اوضاع را بسیار بدتر می کند.

کابوس ها یکی از شایع ترین علائم PTSD هستند

از آنجایی که این اختلال یک وضعیت مبتنی بر اضطراب است ممکن است با کابوس‌های شبانه از خواب بیدار شوید. زیرا ترس‌های شما بر ناخودآگاه شما غالب است. این غیرمعمول نیست که افراد مبتلا به این اختلال سلامت روان با تپش قلب، عرق کردن و احساس وحشت از خواب بیدار شوند و لحظاتی را که همه چیز در زندگی آن‌ها تغییر کرده است را دوباره زنده کنند.

متأسفانه، هیچ قرص یا دارویی برای رویاهای شما وجود ندارد. اما می توانید یاد بگیرید که در طول روز افکار خود را با مثبت اندیشی کنترل کنید تا امیدوارانه شب را تحت تأثیر قرار دهید.

هوشیاری بیش از حد

هوشیاری بیش از حد یک حالت افزایش هشیاری است و غیر معمول نیست که شما پس از یک رویداد آسیب زا این برانگیختگی را تجربه کنید. ارتباط قوی بین علائم PTSD و اختلال هراس وجود دارد، زیرا هر دو ناشی از اضطراب هستند. زندگی در حالت جنگ یا فرار می تواند غیرقابل تحمل باشد.

علائم PTSD می تواند باعث عدم تمرکز شود

اگر بدن شما در حال حاضر در وضعیت بیش از حد هوشیار است، جای تعجب نیست که نمی توانید تمرکز کنید. چگونه می توانید تمرکز خود را حفظ کنید وقتی سعی می کنید آن را با هم حفظ کنید؟

تطبیق مجدد با زندگی پس از یک رویداد آسیب زا می تواند بسیار چالش برانگیز باشد، زیرا شما هیچ چیز را یکسان نخواهید دید. اتفاقی که برای شما افتاده آنقدر قدرتمند است که وضعیت وجودی شما را تغییر می دهد.

اضطراب اجتماعی و انزوا

خاطرات دردناک شما باعث افزایش علائم PTSD می شود. یکی از چالش برانگیزترین آن‌ها اضطراب اجتماعی است. شما نمی خواهید در انظار عمومی بروید، بنابراین تصمیم می گیرید که خود را منزوی کنید. دهر بار که به یک غذاخوری می روید، ذهن شما می ترسد. احتمال وقوع مجدد حادثه بسیار اندک است، اما فقط فلاش بک و اضطرابی که به همراه دارد کافی است تا نسبت به هر ارتباطی به شما فوبیا بدهد. شما می بینید که ماندن در ایمنی چهار دیواری خود آسان تر از بیرون رفتن است.

آسیب به حافظه یکی از علائم PTSD کمتر شناخته شده است

آیا تا به حال در مورد بلوک ذهنی شنیده اید؟ گاهی اوقات مغز سعی می کند با مسدود کردن رویدادها یا بخش هایی از زمان پیرامون آن رویدادها از خود محافظت کند. این بلوک ها می توانند چیزهای ساده ای مانند نوشتن یا تجربیات آسیب زا باشند.

مانند اتصال کوتاه مغز شماست و منبع تغذیه برای مدتی کم است. برخی از افراد این خاطرات را بازیابی می کنند، در حالی که برخی دیگر با یک بلوک دائمی زندگی می کنند.

اجتناب از فعالیت هایی که زمانی دوستشان داشتید

علائم PTSD باعث می شود افراد از چیزهایی که زمانی برای آنها لذت زیادی به همراه داشت اجتناب کنند. رفتن به سینما، رستوران و لذت از یک مهمانی دیگر احساسی مشابه ندارد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا