علائم و نشانه های دیابت دوران کودکی چیست؟

دوران کودکی همان طور که گفتیم دوران مهم و حساسی است. دیابت دوران کودکی  مهم است. متاسفانه گاهی اوقات بیماری ها از دوران کودکی ایجاد می شود. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات جسمی بسیاری وجود دارد. این اختلالات می تواند از طریق مشکلات روانی گذشته ایجاد شود. در واقع همه بیماری ها به ژنتیک ربط ندارد. وقتی مادر در دوران حاملگی فشار های عصبی را تحمل کند می تواند مستعد بیماری های مختلف باشد. خیلی از کودکان از این گونه آسیب ها رنج می برند. این آسیب ها حتی اگر ادامه دار باشند در بزرگسالی آسیب های را می رسانند. یکی از این آسیب ها و بیماری ها دیابت دوران کودکی است. این بیماری فصطبه صورت ارثی نیست. ممکن است به علت فشار های مختلف در دوران حاملگی ایجاد شود.

در ادامه می خواهیم ببینیم که علائم و نشانه های دیابت دوران کودکی چیست؟ چگونه است. اختلالات می تواند از سنین کودکی تا نوجوانی ادامه داشته باشد. این اختلالات حتی به گونه ای است که تا بزرگسالی هم ممکن است ایجاد شود. اختلالات روانی بخش بسیاری از زندگی ما را تشکیل داده است. در جوامع امروزی اختلالاتی وجود دارند که شاید از شنیدن آن تعجب کنید. در ادامه اما می خواهیم ببینیم علائم و نشانه های دیابت دوران کودکی چیست؟. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با علائم و نشانه های دیابت دوران کودکی چیست؟ صحبت کنیم.

دیابت دوران کودکی یک اختلال پیچیده است که بسیاری آن را اشتباه درک می کنند.

دیابت دوران کودکی یک اختلال پیچیده است که بسیاری آن را اشتباه درک می کنند. بسیاری دیابت را در نتیجه خوردن بیش از حد قند از سوی یک فرد بزرگسال تصور می کنند.  اما این به سادگی صادق نیست. دیابت در کودکان سالم ایجاد می شود و مدیریت آن دشوار است. امروز، ما قصد داریم دیابت دوران کودکی را که به دیابت نوجوانان نیز معروف است، بررسی کنیم. به طور رسمی به دیابت نوع 1 معروف است.

دیابت نوع 1 چیست؟

دیابت زمانی رخ می دهد که لوزالمعده انسولین کافی تولید نمی کند. انسولین به تنظیم مقدار قند در خون شما کمک می کند. و  خون را به گلوکز تبدیل کرده و به سلول های شما انرژی می بخشد. اگر انسولین کافی تولید نمی کنید، قند خون بالایی دارید. و این می تواند به بدن شما آسیب های مختلفی حتی آسیب روانی برساند، که بعداً به آن می پردازیم. اگر چه ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد، اما دیابت نوع 1 بیشتر در کودکان و نوجوانان رخ می دهد.

دلیل دیابت دوران کودکی

علت دیابت  دوران کودکی مشخص نیست. ژنتیک ممکن است در ایجاد دیابت دوران کودکی نقش داشته باشد، اما تا چه حد، مشخص نیست. برخی عوامل محیطی نیز ممکن است دیابت نوع 1 را تحریک کنند.  اما آن ها نیز ناشناخته هستند. یک شیوه زندگی ناسالم باعث دیابت نوع 1 نمی شود. این نوع 2 است. همچنین راهی برای پیشگیری از دیابت نوع 1 وجود ندارد.

دیابت دوران کودکی در مقابل نوع دیابت  2

نوع 2 شایع ترین نوع دیابت و اختلالات است و در بیشتر موارد در بزرگسالی ایجاد می شود. نوع 2 همان چیزی است که مردم معمولاً هنگام تصور دیابت به آن فکر می کنند. در دیابت نوع 2، شما به اندازه کافی انسولین تولید می کنید.  اما انسولین در برابر کار مقاوم است و می تواند همان اثرات نوع 1 را داشته باشد. دیابت نوع 2 نسبت به دیابت دوران کودکی کمی بیشتر قابل درک است. ژنتیک در ایجاد دیابت نوع 2 نقش دارد. همچنین رژیم غذایی و شیوه زندگی شما. افرادی که اضافه وزن دارند و فعال نیستند، بیشتر در معرض خطر هستند.

علائم دیابت دوران کودکی

دیابت دوران کودکی

در صورت مشکوک بودن به داشتن دیابت دیابت دوران کودکی، برخی از علائم را باید رعایت کرد:

تکرر ادرار

علت این امر این است که کودک همیشه تشنه است و نیاز به استفاده از حمام دارد.

تشنگی

تشنگی یکی دیگر از علائم دیابت دوران کودکی است. اگر کودک شما با وجود آب بدن همیشه از تشنگی صحبت می کند، می تواند نشانه دیابت باشد. این به این دلیل است که قند موجود در جریان خون شما مایع را از بافت های کودک شما خارج می کند. جتی منجر به تشنگی بیشتر می شود. کودک شما خواب کافی داشته است، اما همیشه به هر دلیلی احساس خستگی می کند. این نشانه دیگری است که نشان می دهد آن ها ممکن است دیابت داشته باشند. این به این دلیل است که هیچ قندی در سلول ها وجود ندارد، که می تواند منجر به خستگی شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مشابه علامت تشنگی، فرزند شما با وجود غذا خوردن همیشه احساس گرسنگی می کند. این به این دلیل است که قند وارد سلول ها نمی شود و این باعث کمبود انرژی می شود. حتی زخم هایی که به آرامی بهبود می یابند.

کاهش وزن

حتی اگر فرزند شما به دلیل گرسنگی بیشتر غذا می خورد.  ممکن است شاهد کاهش وزن غیر منتظره در کودک خود باشید. بافت ها نیز قادر به ذخیره چربی نیستند و منجر به کاهش وزن می شود.

پوست خشکی که همیشه خارش دارد.

دیابت دوران کودکی

اگر کودک شما همیشه پاهای گزگز دارد یا پاهایی دارد که همیشه به خواب می روند، این می تواند نشانه ای از دیابت دوران کودکی باشد.

تاری دید

بروز مشکلات بینایی در دوران کودکی معمول است.  بینایی آن ها ممکن است به طور غیر منتظره تار شود.  ممکن است به دلیل خارج شدن مایع از چشم آن ها به دلیل قند خون بالا باشد. کسانی که مبتلا به دیابت دوران کودکی هستند ممکن است با وجود عدم خوردن میوه، بوی میوه بدهند. وقتی کودک چربی می سوزاند و قند نمی سوزاند، این می تواند باعث ایجاد این بو شود. کودک مبتلا به دیابت نوع 1 ممکن است تحریک پذیرتر شده و عملکرد بدتری در مدرسه داشته باشد. این به این دلیل است که آن ها از همه علائمی که دارند ناامید می شوند. یک دختر مبتلا به دیابت ممکن است دچار عفونت قارچی شود.

دشواری تشخیص دیابت دوران کودکی

آن چه تشخیص دیابت را برای بسیاری از افراد دشوار می کند چیست؟ این است که بسیاری از این علائم شایع هستند یا نشانه چیز دیگری هستند. برخی از افراد دارای مثانه های کوچک هستند و ممکن است اغلب از حمام استفاده کنند. سایر کودکان معده ای ته ته دارند و دائماً احساس گرسنگی می کنند. معمولاً برای برخی افراد احساس سوزن سوزن شدن در پاهای خود وجود دارد. با این حال، اگر فرزند شما علائم متعددی از علائم فوق را تجربه می کند، ممکن است زمان معاینه او فرا رسیده باشد.

اثرات بلند مدت دیابت دوران کودکی

اگر دیابت کنترل نشود، می تواند منجر به آسیب های طولانی مدت شود، از جمله:

بیماری قلبی و سکته مغزی‌

ممکن است فرزند شما دچار فشار خون بالا شود ، شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب داشته باشد و در معرض بیماری های بیشتری در قلب و مغز باشد.

آسیب عصبی

اگر قند زیاد باشد، اعصاب بدن شما آسیب می بیند. این امر به ویژه در پاها قابل توجه است و ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا درد در پا داشته باشید. در شرایط شدید ، می تواند منجر به قطع پای شما شود.

آسیب کلیه

ممکن است رگ های خونی در کلیه شما آسیب ببینند. کلیه ها خون را تصفیه می کنند. بنابراین به آن ها نیاز است. کلیه های شما می توانند آنقدر آسیب ببینند که ممکن است نیاز به دیالیز داشته باشید. یا به کلیه دیگران احتیاج داشته باشید. برخی از آسیب های دیگر دیابت دوران کودکی عبارتند از

  • افرادی که دیابت خود را کنترل نکرده اند ممکن است دچار آسیب چشم نیز شوند.
  • دیابت می تواند استخوان های شما را شکننده کند که می تواند منجر به پوکی استخوان شود.
  • دیابت می تواند باعث بسیاری از عفونت های پوستی نیز شود.

اگر فرد مبتلا به دیابت به خوبی آن را مدیریت کند. می توان از این عوارض طولانی مدت اجتناب کرد. این شاید ترسناک ترین قسمت دیابت باشد.

آزمایش برای دیابت دوران کودکی

اگر مشکوک هستید که فرزند شما مبتلا به دیابت است. برای اطمینان باید به پزشک مراجعه کنید. آن ها آزمایش خون می دهند و بررسی می کنند که آیا شما یا فرزندتان علائم دیابت دارید یا خیر. اگر قند خون آن ها بالا باشد و آن ها آسیب هتایی را پیدا کنند، که محصول جانبی تجزیه چربی هستند.  این باعث می شود که علائم دیابت ایجاد شود. آن ها خواهند دید که چگونه قند خون آن ها در چند ماه گذشته کنترل شده است و سپس تشخیص می دهند.

درمان دیابت

همان طور که احتمالاً می دانید، هیچ درمانی برای دیابت وجود ندارد. شما نمی توانید فقط یک قرص بخورید و مشکل انسولین شما برای همیشه برطرف شده است. در عوض، افراد مبتلا به دیابت دوران کودکی باید انسولین تزریق کنند تا سطح خود را بالا نگه دارند. برخی از روش های دریافت انسولین عبارتند از:

سرنگ

بسیاری از کودکان  برای دریافت انسولین بیشتر باید از یک سوزن مخصوص استفاده کنند.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا