علائم افسردگی در نوجوانان چیست؟

بررسی علائم افسردگی در نوجوانان بسیار اهمیت دارد و در این نوشته از وب سایت مرکز مشاوره همکده، ارائه دهنده مشاوره تلفنی روان شناسی و مشاوره حضوری بررسی می شود.

خواه هیجان کسب استقلال باشد یا استرس ناشی از فشار همسالان، زندگی یک نوجوان پر از فراز و نشیب است. به عنوان یک نوجوان، ایجاد تعادل بین پستی و بلندی های مدرسه و روابط خود با والدین و دوستان دشوار است. و اگر پایین آمدن بیش از حد طاقت فرسا شود، ممکن است احساس غمگینی، اضطراب یا غرق شدن کنید. همچنین ممکن است علاقه خود را نسبت به چیزهایی که زمانی از آنها لذت می بردید از دست بدهید و از دیدن دوستان خود اجتناب کنید. هنگامی که این حالت برای 2 هفته یا بیشتر ادامه یابد، نشانه آن است که شما ممکن است افسردگی را تجربه کنید. این یک وضعیت جدی با اثرات جسمی و روحی است. این می تواند بر هر بخش از زندگی شما تأثیر بگذارد، از جمله میزان خوردن و خوابیدن.

افسردگی یک بیماری بسیار قابل درمان است، اما درمان آن به تنهایی دشوار است. این چیزی نیست که بتوانید فقط با تلاش برای شادتر بودن «از آن خارج شوید». درمان هایی مانند روان درمانی که گفتار درمانی نیز نامیده می شود، می تواند بسیار موثر باشد. برخی راهنمایی‌ها و حمایت‌ها می‌تواند ارزشمند باشد و به شما کمک کند کمتر در این زمینه احساس تنهایی کنید. بنابراین، اگر فکر می‌کنید افسردگی دارید، می‌توانید با یک بزرگسال مورد اعتماد در مورد احساس خود صحبت کنید.

علائم افسردگی در نوجوانان چیست؟

افسردگی می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد، اما علائم اغلب در سال های نوجوانی یا در اوایل بزرگسالی شروع می شود. علائم افسردگی در نوجوانان با علائم افسردگی در بزرگسالان یکسان نیست، اما مشابه هستند. از دوران بلوغ به بعد، بدن و مغز شما دچار تغییرات زیادی می شود. تغییر سطح هورمون ها نیز تأثیر مستقیمی بر خلق و خوی ما دارد. اینها تغییرات طبیعی هستند، اما می توانند به احساسات پیچیده زیادی منجر شوند. صحبت کردن در مورد افکار و احساسات خود یا درک آنها ممکن است دشوار باشد، که گاهی اوقات ممکن است طاقت فرسا شود. اگر افسردگی را تجربه می کنید، علائم زیر ممکن است برای شما آشنا باشد. لازم نیست همه این علائم را تجربه کنید، اما افسردگی معمولاً شامل تعدادی از آنها می شود:

  • احساس ناراحتی و بی مودی
  • غم و اندوه مکرر، گریه و غصه
  • احساس ناامیدی می کنید، یا انگار همه چیز در زندگی شما به اشتباه پیش می رود
  • علاقه یا لذت کمتری از فعالیت های معمولی شما
  • کسالت مداوم با فقدان انگیزه برای رهایی از کسالت
  • انرژی کم
  • مشکل در تمرکز
  • عملکرد پایین تر در مدرسه
  • کناره گیری از دوستان و خانواده
  • عزت نفس پایین یا احساس گناه
  • حساسیت شدید به رد یا شکست
  • احساس تحریک پذیری، عصبانیت یا خصومت بیشتر
  • مشکل در روابط
  • مشکل در برقراری ارتباط
  • خودآزاری یا افکار یا اعمال خودکشی

علائم افسردگی در نوجوانان که هشداردهنده هستند

اگر قاعدگی دارید، ممکن است متوجه شوید که خلق و خوی شما در طول ماه به دلیل تغییرات هورمونی تغییر می کند. به عنوان مثال، معمولاً کمی قبل از شروع قاعدگی، احساس اضطراب، ضعف و هیجانی بیشتری می‌کنید. بسیاری از این علائم را می توان با قاعدگی به حساب آورد، اما می تواند بخشی از افسردگی نیز باشد. علاوه بر توجه به علائم بالا، مراقبانی که نگران تغییر خلق و خو یا رفتار نوجوان خود هستند، می توانند به دنبال علائم هشدار دهنده زیر نیز باشند:

  • شکایت های مکرر از بیماری های جسمی، مانند سردرد یا معده درد
  • تغییر عمده در الگوهای غذا خوردن یا خواب
  • غیبت مکرر از مدرسه، یا به مشکل خوردن در مدرسه
  • مصرف بیش از حد الکل یا مواد مخدر

در ادامه مهم ترین علائم افسردگی را با جزئیات بیشتر بررسی می کنیم.

احساس ناراحتی یا بی مودی

یکی از علائم افسردگی در نوجوانان، خلق افسرده است. خلق افسرده مشخصه افسردگی است و بسیاری از مردم این را به عنوان یک علامت اصلی تشخیص می دهند. افسردگی اغلب شامل خلق و خوی بسیار ضعیف است. بد خلقی عمیق تر از غم معمولی است. علاوه بر احساس غم و اندوه، بسیاری از مردم احساس ناامیدی، بی ارزشی، گناه یا گیر افتادن می کنند، مثل اینکه هر چقدر هم که تلاش می کنند نمی توانند از حالت روحی خارج شوند.

غمگینی یا گریه مکرر

وقتی افسردگی دارید، ممکن است بیشتر از حد معمول احساس غم و اندوه عمیقی کنید. کنترل احساسات شما ممکن است دشوار باشد و ممکن است در تنظیم آنها مشکل داشته باشید. این ممکن است به این معنی باشد که گاهی اوقات احساس گریه می کنید، اما کاملاً مطمئن نیستید که چرا، یا راحت تر از حد معمول گریه می کنید. این ممکن است در آن زمان خجالت آور باشد، اما بدانید که همه گاهی اوقات احساس ناراحتی می کنند و گریه کردن یک واکنش احساسی طبیعی است.

احساس ناامیدی از علائم افسردگی در نوجوانان

گاهی اوقات، افسردگی می تواند احساس شادی را از شما سلب کند. می تواند این دانش را که زندگی بهتر می شود کاهش دهد. این می تواند باعث شود شما احساس ناامیدی کنید، یا اینکه همه چیز در زندگی شما اشتباه پیش می رود. ممکن است متوجه شوید که دیگر به ظاهر یا بهداشت خود اهمیت نمی دهید، یا احساس می کنید که شرایط بد هرگز تغییر نخواهد کرد و می دانید که قبلاً احساس امیدواری بیشتری می کردید.

علاقه کمتری به فعالیت های معمولی خود دارید

یکی از علائم کلیدی افسردگی از دست دادن علاقه یا لذت بردن از چیزهایی است که شما به آن علاقه داشتید یا روال زندگی بود. ممکن است متوجه شوید که باشگاه، ورزش یا سایر فعالیت‌ها را کنار می‌گذارید، زیرا آنها دیگر احساس مشابهی در شما ایجاد نمی‌کنند.

کسالت مداوم و کم انرژی بودن

احساس کسالت در افسردگی رایج است، به خصوص زمانی که علاقه خود را به چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید از دست داده باشید. این علامت شامل عدم علاقه به یافتن راه هایی برای مقابله با کسالت است. خستگی یا خستگی مفرط و کم انرژی نیز می تواند بر این احساس بیفزاید. ممکن است به نظر برسد که کاری برای انجام دادن ندارید و، حتی اگر داشته باشید، انرژی لازم برای انجام آن را ندارید. همچنین ممکن است احساس کنید کندتر از قبل فکر می کنید.

مشکل در تمرکز از علائم افسردگی در نوجوانان

تمرکز روی تکالیف مدرسه ممکن است دشوار باشد، یا ممکن است در پیگیری مکالمه یا حتی تماشای تلویزیون مشکل داشته باشید. متوجه می‌شوید که به راحتی حواس‌تان پرت می‌شود و به نظر می‌رسد توجهتان بدون اینکه متوجه شوید سرگردان است.

عملکرد پایین در مدرسه

ممکن است متوجه کاهش نمرات خود شوید. دلایل زیادی برای این وجود دارد، از جمله:

  • مشکل در تمرکز بر روی تکالیف مدرسه
  • احساس پریشان شدن توسط احساسات متلاطم
  • احساس می کنید برایتان مهم نیست که در مدرسه چگونه کار می کنید، یا به هر حال شکست می خورید، بنابراین نمی خواهید تلاش کنید

غیبت مکرر از مدرسه نیز می تواند منجر به پایین آمدن نمرات شود. احساس خشم یا تحریک پذیری نیز می تواند به شما کمک کند و ممکن است متوجه شوید که در مدرسه بیشتر دچار مشکل می شوید. ممکن است در مورد این چیزها احساس گناه کنید، اما راحت باشید – وقتی با احساسات خود دست و پنجه نرم می کنید، حفظ نمرات خود واقعاً دشوار است.

عزت نفس پایین

یکی از علائم افسردگی در نوجوانان، عزت نفس پایین است. معمولاً افسردگی به صورت عزت نفس پایین ظاهر می شود. این شامل احساس شکست، احساس «به اندازه کافی خوب نیست»، یا مقصر دانستن یا گناه در زمانی که همه چیز خوب پیش نمی رود. با منتقد درونی خود مبارزه می کنید؟ در مورد راه های مبارزه در اینجا بخوانید.

تحریک پذیری یا عصبانیت

ممکن است به راحتی از هر چیزی عصبانی شوید – از دوستان، خانواده، خودتان یا دنیا. خشم در پسرها بیشتر از دختران نشانه افسردگی است، اما می تواند همه جنسیت ها را تحت تاثیر قرار دهد.

کناره گیری از دوستان و خانواده

پرهیز از جمع‌های خانوادگی، رد کردن دعوت‌ها یا کناره‌گیری از دوستان و گذراندن بیشتر وقت خود در تنهایی – اینها همه نشانه‌های افسردگی هستند. افسردگی می‌تواند باعث شود احساس تنهایی کنید، و انگار هیچ‌کس نمی‌فهمد چه اتفاقی دارد می‌افتد، که برقراری ارتباط با دیگران را دشوار می‌کند.

علائم افسردگی در نوجوانان به شکل فیزیکی

اغلب، افسردگی اثرات فیزیکی بر بدن شما دارد. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سردردهای غیر قابل توضیح
  • دل درد
  • سرگیجه یا احساس سبکی سر
  • حالت تهوع
  • کمر درد
  • مشکلات قاعدگی

تغییر در الگوی غذا یا خواب شما

ممکن است تمام شب را بیدار بمانید و تلویزیون تماشا کنید، در بیدار شدن برای مدرسه مشکل داشته باشید یا در طول روز بخوابید. الگوهای غذایی شما نیز ممکن است تغییر کند. کاهش یا افزایش وزن غیر قابل توضیح از علائم افسردگی است. گاهی اوقات، تغییرات شدید در عادات غذایی شما نشانه اختلال خوردن است. اگر مشکوک هستید که ممکن است اختلال خوردن داشته باشید، کمک در دسترس است. انجمن ملی اختلالات خوردن برخی از ابزارها و توصیه های مفید را برای جستجوی درمان ارائه می دهد.

مصرف الکل و مواد مخدر

برخی افراد از الکل یا مواد مخدر به عنوان راهی برای مقابله با احساسات دشوار استفاده می کنند. این می تواند به یک اختلال مصرف مواد تبدیل شود که می تواند شرایط را وارد پیچیدگی کند. اگر افسردگی و اختلال مصرف مواد دارید، مهم است که برای هر دو درمان دریافت کنید. در مورد درمان اختلالات مصرف مواد در اینجا بخوانید.

خودآزاری یا افکار خودکشی از علائم افسردگی در نوجوانان

وقتی صحبت کردن درباره احساساتتان سخت است، ممکن است آنها را با آسیب رساندن به بدن خود بیان کنید. ممکن است مقابله با احساسات خشم، ناامیدی، خستگی یا بی حسی باشد. برخی از مردم تصور مرگ دارند، یعنی احساس می‌کنند می‌خواهید بمیرید یا زنده نباشید، اما بدون فکر آسیب رساندن به خود یا خودکشی. صحبت با یک متخصص سلامت روان واقعا می تواند به شما کمک کند تا رفتارهای خودآزاری را درک کنید و راه هایی برای مقابله با آنها بیابید. توجه به این نکته مهم است که خودآزاری همیشه با افکار یا اعمال خودکشی همراه نیست. اگر به فکر انجام افکار خودکشی هستید، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید. به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید و منابع در دسترس شما هستند.

تشخیص افسردگی نوجوانان

پس از بررسی علائم افسردگی در نوجوانان به تشخیص آن می پردازیم. اگر فکر می کنید که شما یا نوجوانی که می شناسید با افسردگی دست و پنجه نرم می کنید، پزشک یا متخصص سلامت روان می تواند این بیماری را تشخیص داده و درمان کند. بهتر است فردی را پیدا کنید که برای کار با نوجوانان آموزش دیده باشد. اگر مطمئن نیستید که چگونه فردی را پیدا کنید، می توانید با کارشناسان ما در مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید. برای تشخیص افسردگی، پزشک یا درمانگر با شما در مورد آنچه که در آن قرار دارید و مدت زمانی که این علائم را داشته اید صحبت می کند. آنها ممکن است بخواهند با والدین شما نیز صحبت کنند. البته در صورتی که شما رضایت داشته باشید.

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا