عذرخواهی در رابطه وقتی که اشتباه کرده اید چگونه انجام می‌گیرد؟

با وجود بهترین نیت و تلاش ما، اشتباه کردن یک واقعیت زندگی است. انسان‌ها مستعد خطا هستند، بنابراین ما ناگزیر در یک نقطه به هم می‌خوریم. بسیاری از لغزش‌هایی که انجام می‌دهیم هیچ تاثیری بر اطرافیانمان نخواهد داشت. اما در مواقعی که به شخص دیگری، سهوا یا عمدا آسیب می‌رسانند، چطور؟ آیا اشتباه را نادیده می گیریم و امیدواریم که خود به خود برطرف شود؟ آیا با اشتباه هر چند دردناک روبرو می شویم و عذرخواهی می کنیم؟ نحوه واکنش ما به اشتباهاتمان هم تعیین کننده این است که چه کسی هستیم و اینکه دیگران چگونه ما را درک می کنند. از این رو در این مقاله از وب سایت همکده می خواهیم بدانیم عذرخواهی در رابطه وقتی که اشتباه کرده اید چگونه انجام می‌گیرد؟

اگر تمایل دارید در رابطه خود با موفقیت پیش بروید به مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

عذرخواهی در رابطه وقتی که اشتباه کرده اید چگونه انجام می‌گیرد؟

اجازه دهید این مفهوم‌ را با مثالی واضح کنیم. این مثال گفته یکی از مربیان مشهور است:

من یک مربی صدا و تن هستم. متخصص در آموزش افراد برای یافتن صدای خود و بیان حقیقت خود هستم. یکی از سخت ترین کارهایی که به شاگردانم آموزش می دهم این است که چگونه صادقانه عذرخواهی کنند. اعتراف به اشتباه، و حتی بیشتر از آن برای طلب بخشش و جبران، آسیب پذیری زیادی می طلبد. (به هر حال، ما در دنیایی زندگی می کنیم که برخی از رهبران ارشد ما آشکارا از پاسخگویی به اشتباهات خود اجتناب می کنند.) با این حال، مانند هر چیز دیگری در زندگی، اگر به جای رویارویی با آن اتفاق دردناک را نادیده بگیرید، آن درد بیشتر می شود و در آن ظاهر می شود. در بخش های دیگر زندگی بهتر است با این موارد رودررو باشید.

چگونه به طور موثر عذرخواهی کنیم؟

عذرخواهی در رابطه وقتی که اشتباه کرده اید دارای اهمیت زیادی است. اما باید دید چگونه به طور موثر عذرخواهی می کنید؟ از نظر فنی، هیچ راه «درستی» وجود ندارد. اما راه‌های زیادی برای عذرخواهی وجود دارد. من از این منظر به این موضوع می پردازم که ما واقعاً پشیمان هستیم و می خواهیم صدمه ای را که ایجاد کرده ایم جبران کنیم. گفتن “متاسفم” ساده است. اما مهم است که کلمات شما با هدف شما مطابقت داشته باشد. عذرخواهی واقعی زمانی که مرتکب اشتباه شده اید پیچیده است. پشیمانی مطلق که در حقیقت شما ریشه دارد. این چیزی است که ما در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

دعای هوئوپونوپونو تکنیکی برای عذرخواهی

برای عذرخواهی واقعی، من به روشی اشاره می کنم که چندین سال پیش توسط یک مربی به من معرفی شد: دعای هوئوپونوپونو هاوایی. من متخصص دعای هاوایی نیستم، اما پس از چند سال مراقبه با این دعا، می‌توانم بگویم که این تمرین آشتی و بخشش فوق‌العاده قدرتمند است. هوئوپونوپونو به معنای «اصلاح کردن» یا «اصلاح خطا» است. چیزی که این عمل را متمایز می کند این است که تمرکز بر روی کنترل یک نتیجه خاص (یعنی التیام رابطه آسیب دیده با این شخص) نیست. بلکه تمرکز بر روی درمان خود برای التیام موقعیت است. دعای هوئوپونوپونو بسیار ساده است و به شرح زیر ترجمه می شود:

  • متاسفم.
  • لطفا من را ببخشید.
  • متشکرم.
  • دوستت دارم.

هر چیزی که برای عذرخواهی نیاز داریم همینجاست. بیایید ساختار این عذرخواهی را به این 4 مرحله مشخص برای قبل، حین و بعد از عذرخواهی تقسیم کنیم.

مرحله یک قبل از عذرخواهی

عذرخواهی در رابطه وقتی که اشتباه کرده اید

عذرخواهی در رابطه وقتی که اشتباه کرده اید در مراحل خاصی خلاصه می شود.

متاسفم – برای چه متاسفید؟

قبل از اینکه شروع به صحبت کردن و هدایت از احساسات خالص کنید، مهم است که در واقع بفهمید برای چه چیزی متاسف هستید:

با نوشتن حقایق شروع کنید

وقتی این را می نویسید، از هر گونه قضاوت در مورد سناریو یا هر گونه فرضی در مورد فردی که از اشتباه شما متاثر شده است خودداری کنید. در عوض به حقایق مستقیم پایبند باشید. کل وضعیت را روی صفحه بیاندازید، از جمله تمام جزئیات.

دوستم با همسرش شرایط سختی داشت. او مدام از من شکایت می کرد و من از گوش دادن به وضعیت خسته شده بودم. همچنین احساس می‌کردم دقیقاً می‌دانم چه اتفاقی می‌افتد. بنابراین در نهایت صریح شدم و نظرم را به او گفتم. او بسیار آزرده شد. پس از آن متوجه شدم که او فقط به یک گوش برای گوش دادن نیاز دارد و او به دنبال توصیه من نبود.

نقش خود را در انجام این اشتباه بنویسید

فقط به سهم خود پایبند باشید. از صحبت کردن به جای دیگران خودداری کنید. فقط روی کاری که انجام داده اید و می دانید که به ایجاد موقعیت کمک کرده است تمرکز کنید. من بازخورد دادم که دوستم علاقه ای به شنیدن نداشت. اشتباه من این بود که تصور می‌کردم اگر حرف‌های من را ب‌شنود برای او بهتر است.

پس از نوشتن همه چیز، از خود بپرسید که چه احساسی دارید با تثبیت حقیقت خود

من فرآیندی را به افراد آموزش می‌دهم به نام فرآیند اتصال بدن صوتی، که با پایه‌گذاری احساسات فیزیکی شما شروع می‌شود. این روند به شما کمک می کند صدای خود را پیدا کنید و حقیقت خود را به طور عینی بیان کنید، حتی اگر در لحظه غرق در احساسات شدید باشید.

احساسات فیزیکی را که احساس می کنید شناسایی کنید

اکنون که با نوشتن آن اشتباه را دوباره تجربه کردید، بدن خود را تنظیم کنید و این سوال را از خود بپرسید:

“قوی ترین حسی که در حال حاضر در بدنم احساس می کنم چیست؟” حتما این را بر اساس بدن نگه دارید. وقتی برای عذرخواهی آماده می شوید. در عین حال یادداشت احساسات خود به شما کمک می کند تا احساس خود را مشخص کنید.

علت اینکه فکر می کنید این حس را دارید شناسایی کنید

عذرخواهی در رابطه وقتی که اشتباه کرده اید با این مولفه ها بسیار عالی پیش می‌رود. پس بعد از اینکه احساسات اولیه خود را شناسایی کردید، سؤال زیر را از خود بپرسید:

” محرکی که باعث شد من این احساس را داشته باشم چیست؟”

این احتمالاً یک بیانیه بسیار ساده است که قبلاً در مورد آن نوشته اید. این اصل موضوع است. به دوستم نصیحتی دادم که او نمی خواست. احساسات خود را در مورد این وضعیت شناسایی کنید. اکنون که می دانید چرا این احساسات فیزیکی را احساس می کنید، برای شناسایی احساسات خود حرکت کنید. از خودت بپرس:

“احساسات من در مورد توجه به همه اینها چیست؟”

برخی از احساسات اولیه ترس، خشم، غم، انزجار، شادی و برانگیختگی هستند. از اینکه از مرزهای دوستم گذشتم ناراحتم.

نتیجه ایده آل خود را برای این موقعیت شناسایی کنید

احساسات شما با میل شما برای یک نتیجه آینده گره خورده است. از خودت بپرس.

“آیا من آرزوهایی در رابطه با همه چیزهایی که به تازگی متوجه شدم دارم؟” نمونه هایی از خواسته های اصلی عبارتند از: امنیت، راحتی، پیوند/عشق و کنجکاوی/رشد. من می خواهم رابطه را ترمیم کنم تا دوباره به هم نزدیک شویم. مطمئن شوید که واقعاً خواهان بخشش و رابطه مجدد هستید.

لطفاً به خاطر داشته باشید که اگر در این فرآیند متوجه شدید که با این شخص دیگر احساس امنیت نمی کنید. دلیلی برای عذرخواهی و رابطه مجدد وجود ندارد. اما اگر با آنها احساس امنیت و آرامش می کنید. می خواهید دوباره به هم نزدیک شوید، می توانید به مرحله بعدی دعای هوئوپونوپونو بروید.

در جریان عذرخواهی، مرحله 2 لطفا مرا ببخش

عذرخواهی در رابطه وقتی که اشتباه کرده اید

قرار نیست همه چیز را از فرآیند بالا با دوست خود به اشتراک بگذارید. چیزی که قرار است به اشتراک بگذارید، اعتراف شما به صدمه ای است که ایجاد کرده اید، نقش شما در ایجاد آن موقعیت، و تمایل شما برای برقراری ارتباط مجدد.‌ همچنین بسیار مهم است که فقط در مورد بیان حقیقت خود و عدم اظهار نظر از طرف آنها شفاف باشید. اجازه دهید با دقت بیشتری ببنیم که عذرخواهی در رابطه وقتی که اشتباه کرده اید چگونه انجام می‌گیرد؟

  • فکر می کنم <یک بیانیه ساده در مورد آنچه اتفاق افتاده> بین ما اتفاق افتاده است…
  • و عذرخواهی در رابطه وقتی که اشتباه کرده اید چگونه انجام می‌گیرد؟من معتقدم اشتباه من این بود که <قسمت خود را اینجا وارد کنید>…
  • من احساس کردم <احساسات خود را وارد کنید>…
  • و با حرکت رو به جلو، من می خواهم <آرزوهای شما را درج کنم>.
  • فکر می کنم بازخوردی به شما دادم که علاقه ای به شنیدن آن نداشتید…
  • و من معتقدم اشتباه من این بود که فرض می‌کردم اگر آنچه را که من احساس می‌کردم باید بگویم می‌شنوی بهتر است.
  • من از اینکه از مرزهای شما عبور کردم ناراحتم.

حرکت رو به جلو چیزی که من واقعاً می خواهم این است که دوباره به شما نزدیک باشم و به شما اطمینان دهم که در آینده قبل از اینکه به شما مشاوره بدهم اجازه خواهم گرفت.

هنگامی که این مطالب مقدماتی را به اشتراک گذاشتید، دیگر در مورد خودتان صحبت نکنید. این تمام چیزی است که برای شروع مکالمه نیاز دارید بگویید.

گوش دادن و کنجکاوی

کار بعدی شما گوش دادن و کنجکاوی است. درباره تجربه آنها سؤالات صادقانه بپرسید. مانند “چه حسی برای شما داشت؟” تمرکز خود را از بین ببرید و به دوستتان اجازه دهید تا جایی که نیاز دارد به اشتراک بگذارد. وقتی صحبت می کنید، به آنها اجازه دهید بفهمند که چه می گویند و تاثیر شما را تصدیق کنید.

  • به آنها بگویید که آنها را شنیده اید
  • بگذارید بدانند که می‌دانید روی آنها تأثیر داشته‌اید
  • از آنها در مورد تجربیاتشان بیشتر بپرسید

مرحله 3 عذرخواهی متشکرم

عذرخواهی در رابطه وقتی که اشتباه کرده اید

عذرخواهی در رابطه وقتی که اشتباه کرده اید چگونه انجام می‌گیرد؟ این مرحله را به دقت بررسی کنید.  اکنون که از طرف مقابل در مورد تجربه‌اش پرسیده‌اید، ممکن است چیزهایی بگوید که شما نمی‌خواهید بشنوید. ممکن است احساس تدافعی یا حتی عصبانیت کنید. یک موقعیت استرس‌زا مانند این می‌تواند حالت «جنگ یا گریز» را در بدن شما ایجاد کند: ممکن است متوجه شوید که شروع به عرق کردن می‌کنید. مردمک‌هایتان باریک می‌شوند. چشمانتان اشک می‌ریزد، دید تونلی را تجربه می‌کنید. همه طبیعی است.

حتی اگر آنها چیزی می گویند که شما دوست ندارید بشنوید، به هر حال از آنها برای به اشتراک گذاشتن حقیقت تجربه و حضور در زندگی شما تشکر کنید. این کار آسانی نیست، اما گامی ضروری برای شفای خود در دعای هوئوپونوپونو است.

حرکت رو به جلو پس از عذرخواهی و مرحله 4 دوستت دارم

Apologize when you make a mistake

فرض کنید در واقع در جایی هستید که می توان رابطه ای که با طرف مقابل دارید ترمیم کرد. “دوستت دارم” کنجکاوی را تشویق می کند: چگونه می توانید رابطه تعمیر کنید و دوباره نزدیک به هم شوید؟ چگونه ممکن است همه چیز در حرکت رو به جلو متفاوت به نظر برسد؟ به کاری فکر کنید که می توانید برای ابراز و تجربه عشق، قدردانی یا احترام خود نسبت به یکدیگر انجام دهید. برای اینکه چگونه به جلو حرکت کنید، برنامه ریزی کنید.

یک تمرین عالی این است که فهرستی از چیزهایی که برای طرف مقابلتان سپاسگزار هستید تهیه کنید. حتماً این لیست را به صورت نامه یا با صدای بلند به اشتراک بگذارید. این مهم است که میزان قدردانی از یکدیگر را به اشتراک بگذاریم، و قدردانی به همان اندازه که دریافت آن احساس خوبی دارد، احساس خوبی دارد. این قسمت آخر دعا فقط برای طرف مقابل نیست، بلکه برای شماست. پس ما چهار مرحله اصلی عذرخواهی در رابطه وقتی که اشتباه کرده اید را به وضوح بیان کردیم.

 

منابع
وب سایت لایف هک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا