عادت های مهم برای افزایش تمرکز

عادت ها اغلب بخشی از برنامه روزانه شما هستند. آنها به قدری خودکار هستند که شما حتی متوجه درگیر شدن خود در آنها نمی شوید. به این فکر کنید که چگونه هر شب قبل از خواب مطالعه می‌کنید، ناخن‌هایتان را می‌جوید یا همیشه پیش‌خوان‌ها را پاک می‌کنید که قهوه صبح‌ها لذت می‌برد. در این نوشته از وب سایت همکده ما به بررسی عادت های مهم برای افزایش تمرکز می پردازیم. اگر تمایل دارید برای افزایش تمرکز خود شرایط ویژه ای رقم بزنید می توانید با مشاوره تلفنی روان شناسی یا مشاوره حضوری در همکده همراه شوید.

عادت های مهم برای افزایش تمرکز

فراموش کردن کلیدهای خود بعد از هر کلاس تمرینی به کسی کمک نمی کند. اما عادات دیگر این پتانسیل را دارند که تأثیر معنادار و مثبتی در زندگی شما داشته باشند. عاداتی که تمرکز شما را افزایش می دهند بسیار مفید هستند. به هر حال، وقتی تمرکز کنید، می توانید کارهای بیشتری انجام دهید. و مطالعات نشان داده‌اند که مردم وقتی می‌توانند تمرکز کنند، شادتر هستند. با کمی تلاش، می توانید با موفقیت عادت هایی ایجاد کنید که به شکوفایی توانایی های تمرکز شما کمک می کند. آماده شوید تا به تعویق انداختن کارها را تا مرز پایین بیاورید. برای شروع، ابتدا باید علم پشت عادات را بدانید.

عادات چگونه در مغز عمل می کنند؟

حتی اگر از همه آنها آگاه نباشید، عادات روزانه زیادی دارید. بنابراین، عادات کجا در مغز ذخیره می شوند؟ دانشمندان دریافته اند که جسم مخطط بخشی از مغز است که مسئول شکل گیری عادت است. هنگامی که شما شروع به انجام عادت خود می کنید و پس از تکمیل آن، نورون های خاصی سیگنالی ارسال می کنند. هر چه بیشتر درگیر یک عادت باشید، آن سیگنال ها قوی تر می شوند. اما این سیگنال ها یک شبه قوی تر نمی شوند.

یک مطالعه کوچک نشان داد که شرکت کنندگان بین 18 تا 254 روز طول می کشد تا عملکرد شناختی خود را تقویت کنند و عادت خود را ایجاد کنند. این یک محدوده زمانی وسیع است. این مطالعه نشان داد که اگر افراد گهگاه فراموش کنند عادت خود را تمرین کنند، بازی تمام نشده است. حتی با کمی غفلت، هنوز هم امکان شکل گیری عادات وجود دارد. گفته می شود، اگر به دنبال تقویت عملکرد مغز خود هستید، ثبات کلیدی است – حتی اگر وقفه های جزئی وجود داشته باشد. عادت های مهم برای افزایش تمرکز منجر به بهبود شرایط شما می شود.

چگونه عادات می توانند سطح تمرکز شما را افزایش دهند؟

اگر عادت ها را تکرار کنید، آنها غریزی رشد می کنند و مانند طبیعت دوم احساس می شوند. حتی برخی از مطالعات نشان می دهد که تقریباً نیمی از کارهایی که افراد در روز انجام می دهند به لطف تکرار اتفاق می افتد. در مورد آن فکر کنید: آیا هر روز از خواب بیدار می شوید، صورت خود را می شویید و دندان های خود را به صورت خودکار مسواک می زنید؟ آیا تا به حال در میانه جلسه سعی کرده اید به خاطر بیاورید که دئودورانت را به دلیل خودکار بودن آن استفاده کرده اید یا خیر؟ عادات برای موفقیت مهم هستند و گنجاندن عادات خوبی که تمرکز را در برنامه روزانه شما ایجاد می کند به شما کمک می کند:

  • بیشتر مراقب اعمال خود باشید
  • خودآگاهی خود را تقویت کنید
  • تعامل خود را با محیط خود بهبود بخشید

عادت های مهم برای افزایش تمرکز می تواند به بهبودی شما در روند زندگی کمک زیادی کند. یک عادت خوب می تواند استفاده از یک برنامه برای خاموش کردن اعلان های رسانه های اجتماعی در راه شما باشد. به این ترتیب، بهره وری در محل کار شما با وزوز و صدای زنگ قطع نمی شود. در ابتدا، ممکن است جدا شدن از تلفن شما دشوار باشد. اما پس از مدتی، ممکن است متوجه شوید که دامنه توجه شما افزایش می یابد. با حذف حواس پرتی های رایج، توانایی های تمرکز شما بهبود می یابد. تمرکز، مانند هر مهارتی، نیاز به ورزش منظم دارد. ممکن است متوجه شوید که چندین روز طول می کشد تا آن نوع عادت خوب را از بین ببرید. یا ممکن است احساس کنید که برخی از روزها، سخت است که به آن پایبند باشید.

اصلی ترین عادت های مهم برای افزایش تمرکز

حالا بیایید در مورد اینکه چه عادت های خاصی بر سطح تمرکز شما تأثیر مثبت می گذارد صحبت کنیم. برخی از این عادات به جریان خون شما کمک می کنند، در حالی که برخی از آنها به عنوان راه هایی برای مراقبت از سلامت روان شما دو چندان می شوند. اما همه آنها توانایی های تمرکز شما را بهینه می کنند. شما ممکن است با چند مورد از این عادت ها بیشتر از دیگران همراهی کنید. این فهرستی را که گردآوری کرده‌ایم مرور کنید و سعی کنید تعدادی از آنها را بیابید که از گنجاندن آنها در روال خود هیجان زده می‌شوید:

  • برای کاهش حواس‌پرتی وسوسه‌انگیز مانند پیام‌های متنی، اعلان‌ها یا بازی‌ها، فضای کاری خود را شلوغ کنید
  • تمام تلاش خود را برای داشتن یک خواب خوب و استراحت کافی انجام دهید
  • تمرینات بدنی را انجام دهید. برای کمک به افزایش عملکرد مغز در قشر پیش پیشانی شما، که مسئول عملکردهای کنترل شناختی شما مانند حافظه و توجه است. مشخص شده است که تمرینات با شدت بالا حافظه کاری و توانایی توجه شما را بهبود می بخشد زیرا فعالیت بیشتری را در نیمکره چپ قشر جلوی پیشانی تحریک می کند.
  • فعالیت های تمرکز حواس مانند مدیتیشن و تنفس عمیق را در برنامه روزانه خود بگنجانید
  • خود را با غذای مغزی که انرژی و حافظه کوتاه مدت شما را تقویت می کند، تامین کنید
  • از تکنیک پومودورو برای کمک به مدیریت زمان و بهره وری در محل کار استفاده کنید.
  • برای افزایش تمرکز به موسیقی گوش دهید
  • برای کمک به افزایش سطح انگیزه به خود پاداش دهید
  • در حین کار در یک موقعیت راحت بنشینید تا بدنتان به خودش فشار نیاورد
  • زمانی را در خارج از خانه بگذرانید و هوای تازه را تنفس کنید تا تمرکز کنید

اهمیت برنامه های صبحگاهی در عادت های مهم برای افزایش تمرکز

آیا شما آدم صبح هستید یا جغد شب؟ در حالی که برخی افراد دوست دارند دیرتر بیدار بمانند، برخی دیگر متوجه می شوند که صبح زمان خاصی برای آنهاست و دلیل خوبی برای این فکر کردن دارند. به حداکثر رساندن برنامه صبحگاهی یک راه طبیعی برای افزایش تمرکز است. وقتی برنامه صبحگاهی خود را برنامه ریزی می کنید، می تواند انرژی، بهره وری و خلق و خوی شما را افزایش دهد. می توانید روز را با روحیه مثبت و سرحال شروع کنید. یک روال صبحگاهی سازنده به شما کمک می کند تا با شروع به انجام کارهای باقی مانده روز، انگیزه بیشتری داشته باشید و خود را تقویت کنید.

روال صبحگاهی شما بسته به برنامه شما ممکن است متفاوت از برنامه دیگران به نظر برسد. اگر شب ها کار می کنید و صبح شما بعد از ظهر شروع می شود، اشکالی ندارد. روتین شما روز شما را آغاز می کند، حتی اگر ندانید چگونه زود از خواب بیدار شوید.

فعالیت های مفید در برنامه صبحگاهی

یکی از عادت های مهم برای افزایش تمرکز در زمینه برنامه های صبحگاهی است. در اینجا هفت نمونه از فعالیت‌هایی وجود دارد که می‌توانید در برنامه صبحگاهی خود بگنجانید تا خود را برای یک روز موفق آماده کنید:

  • یک لیوان آب بنوشید و مکمل ها و ویتامین های خود را تا زمانی که در آن هستید مصرف کنید
  • تا ناهار صبحانه ای سرشار از سوخت بخورید که به بدنتان انرژی می دهد
  • لیست کارهای خود را بنویسید و اهداف روزانه خود را تعیین کنید
  • از دکمه چرت زدن اجتناب کنید و به محض بیدار شدن از خواب برخیزید
  • بدن خود را با برخی فعالیت های بدنی مانند یوگا یا پیاده روی حرکت دهید
  • زمانی را صرف نوشتن افکار خود در دفتر خاطرات خود کنید
  • روزنامه یا بخشی از کتاب را بخوانید

ایجاد عادات زمان بر است: از این فرآیند لذت ببرید

عادت های مهم برای افزایش تمرکز یک شبه شکل نمی گیرند. در عوض، به تنظیم عادت‌ها به‌عنوان یک سفر فکر کنید و انتظار داشته باشید که در حین اجرای عادت‌های جدید، فراز و نشیب‌هایی را تجربه کنید. ممکن است در این مسیر با مشکلاتی مواجه شوید. هنگامی که این اتفاق می افتد، صبر داشته باشید و سعی کنید از این روند لذت ببرید. به هر حال، شما به طور فعال مهارتی را ایجاد می کنید که در بسیاری از زمینه های زندگی شما کمک خواهد کرد. همه حتی سعی نمی کنند این کار را انجام دهند، بنابراین به خود اجازه دهید سرعت خود را کم کنید و از کاری که انجام می دهید لذت ببرید. وقتی از این فرآیند لذت می برید، توانایی شما برای تمرکز بر روی کارها رشد خواهد کرد.

به جای اینکه برای اهدافتان عذاب بکشید، لذت خواهید برد. بودن در لحظه می تواند به شما یاد دهد که چگونه هنگام تعیین هدف تصمیمات بهتری بگیرید و روحیه خود را در محل کار یا خانه تقویت کنید.

تجسم را در زندگی خود داشته باشید

شما می توانید اهداف و عادت های زیادی را که می خواهید تعیین کنید، اما اگر آنها را به درستی تجسم نکنید، کمکی نمی کند. تجسم به شما این امکان را می دهد که تصور کنید به چه چیزی می خواهید برسید. این به شما امکان می دهد در مورد آینده و آنچه می خواهید به نظر برسد فکر کنید و سپس برنامه ای برای تحقق آن ایجاد کنید. برای مثال، ممکن است تحرک شغلی خود را تجسم کنید. این می تواند مانند یک ترفیع، حقوق بهتر یا کار در جایی جدید باشد. سپس، می توانید تجسم کنید که چگونه می خواهید به آن دست یابید و چه اهدافی را برای انجام آن باید تعیین کنید.

شبیه به تمرکز، تجسم مهارتی است که می توانید برای بهبود آن آموزش دهید. علاوه بر این، هنگامی که مهارت های تمرکز خود را تقویت می کنید، مفید است. برای تجسم اینکه می‌خواهید عادت‌هایتان چگونه به نظر برسند، باید متمرکز بمانید. دفعه بعد که می خواهید عادتی ایجاد کنید، سعی کنید آنچه را که امیدوارید به دست آورید تجسم کنید. خودتان را فردی تصور کنید که این عادت را دارد. چگونه به آن خود تبدیل می شوید؟

عادت های مهم برای افزایش تمرکز با فکر شما شکل می گیرد

ایجاد عادات برای تقویت توانایی تمرکز کار ساده ای نیست. در ابتدا، ایجاد این عادات سالم جدید ممکن است ناراحت کننده باشد. از این گذشته، شما در حال یادگیری عاداتی برای افزایش قدرت مغز و افزایش سطح تمرکز هستید. این آسان نیست. شما باید یک کار کاملا جدید انجام دهید. با شروع این پروژه، سعی کنید ذهنیت درست را حفظ کنید. اتخاذ چارچوب ذهنی مناسب شما را تشویق می کند تا عادت های جدید را امتحان کنید، از اشتباهات خود درس بگیرید و از فرصت های جدید استفاده کنید. ما در مورد یک ذهنیت رشد در مقایسه با یک ذهنیت ثابت صحبت می کنیم. چه در محل کار و چه در خانه، تمرکز مفید است. داشتن ذهنیت رشد برای تعیین اهداف و ایجاد عادات جدید بسیار مهم است.

 

 

 

منابع
betterup

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا