شاخه های روانشناسی برای کمک به افراد

روانشناسی یک راه حل مفید برای کمک به افراد است. روان شناسان از شاخه های مختلفی برای کمک به افراد استفاده می کنند. شاخه های روان شناسی هر کدام ویژگی های مختلفی دارند. نکته ای که باید بدانید این است که چگونه از مشاوران برای خود کمک بخواهید. برای مثال روان شناسی بالینی یکی از محبوب ترین رشته ها در روان شناسی است. در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. اصول رفتاری و شخصیتی افراد را می توان با استفاده از روان شناسی اندازه گیری کرد.

در واقع روان شناسی به ما کمک می کند دنیای اطراف خود و انسان ها را بهتر بشناسیم. یکی دیگر از شاخه های روان شناسی روانشناسی غیر عادی یا غیر طبیعی است. در ادامه می خواهیم ببینیم که شاخه های روانشناسی برای کمک به افراد چگونه است. درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند. همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند.

کنترل اضطراب و استرس و شاخه های روانشناسی برای کمک به افراد

شاخه های روانشناسی برای کمک به افراد

اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با شاخه های روانشناسی برای کمک به افراد صحبت کنیم.

ذهن و رفتار انسان ها و شاخه های روانشناسی

روانشناسان چگونه در مورد ذهن و رفتار انسان فکر می کنند و آن را مطالعه می کنند؟ روانشناسی موضوع بسیار بزرگی است و انتقال عمق و وسعت موضوع می تواند دشوار باشد. در نتیجه، تعدادی از شاخه‌های منحصربه‌فرد و متمایز روان‌شناسی برای پرداختن به موضوعات فرعی خاص در مطالعه ذهن، مغز و رفتار پدید آمده‌اند.

بررسی اجمالی

هر شاخه یا رشته ای به سوالات و مشکلات از منظر متفاوتی نگاه می کند. در حالی که هر یک تمرکز خاص خود را بر مشکلات یا نگرانی‌های روانی دارد، همه حوزه‌ها هدف مشترکی از مطالعه و توضیح افکار و رفتار انسان دارند. روان‌شناسی را می‌توان به دو بخش عمده تقسیم کرد:

  • پژوهشی که به دنبال افزایش پایگاه دانش ماست
  • تمرین، که از طریق آن دانش ما برای حل مشکلات در دنیای واقعی اعمال می شود

از آن جایی که رفتار انسان بسیار متنوع است، تعداد زیرشاخه های روانشناسی نیز دائما در حال رشد و تکامل است. برخی از این زیرشاخه ها به طور محکم به عنوان زمینه های مورد علاقه تثبیت شده اند. بسیاری از کالج ها و دانشگاه ها دوره ها و برنامه های تحصیلی را در این موضوعات ارائه می دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شاخه های روانشناسی برای کمک به افراد

شاخه های روانشناسی نشان دهنده حوزه خاصی از مطالعه است که بر موضوع خاصی متمرکز شده است. اغلب اوقات، روانشناسان در یکی از این زمینه ها به عنوان شغل متخصص هستند. موارد زیر تنها برخی از شاخه های اصلی روانشناسی است. برای بسیاری از این حوزه های تخصصی، کار در آن حوزه خاص نیاز به تحصیلات تکمیلی اضافی در آن زمینه خاص دارد.

روانشناسی غیر طبیعی

روانشناسی غیرطبیعی حوزه ای است که به آسیب شناسی روانی و رفتارهای غیرعادی می پردازد. متخصصان سلامت روان به ارزیابی، تشخیص و درمان طیف گسترده ای از اختلالات روانی از جمله اضطراب و افسردگی کمک می کنند. مشاوران، روانشناسان بالینی و روان درمانگران اغلب به طور مستقیم در این زمینه کار می کنند.

روانشناسی رفتاری

روانشناسی رفتاری که با نام رفتارگرایی نیز شناخته می شود، نظریه ای در مورد یادگیری است که بر این ایده مبتنی است که همه رفتارها از طریق شرطی سازی به دست می آیند. در حالی که این شاخه های روانشناسی در نیمه اول قرن بیستم بر این رشته مسلط بود، در دهه 1950 کمتر برجسته شد. با این حال، تکنیک های رفتاری به عنوان پایه اصلی در درمان، آموزش و بسیاری از زمینه های دیگر باقی می مانند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افراد اغلب از راهبردهای رفتاری مانند شرطی سازی کلاسیک و شرطی سازی عامل برای آموزش یا اصلاح رفتارها استفاده می کنند. به عنوان مثال، یک معلم ممکن است از یک سیستم پاداش استفاده کند تا به دانش آموزان بیاموزد که در طول کلاس رفتار کنند. وقتی دانش‌آموزان خوب هستند، ستاره‌های طلایی دریافت می‌کنند که می‌توان آن‌ها را برای نوعی امتیاز ویژه تحویل داد.

زیست روانشناسی چگونه به افراد کمک خواهد کرد؟

زیست روانشناسی شاخه ای از روانشناسی است که بر چگونگی تأثیر مغز، نورون ها و سیستم عصبی بر افکار، احساسات و رفتارها متمرکز است. این رشته از بسیاری از رشته‌های مختلف از جمله روان‌شناسی پایه، روان‌شناسی تجربی، زیست‌شناسی، فیزیولوژی، روان‌شناسی شناختی و علوم اعصاب استفاده می‌کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افرادی که در این زمینه کار می کنند اغلب مطالعه می کنند که چگونه آسیب های مغزی و بیماری های مغزی بر رفتار انسان تأثیر می گذارد. شاخه های روانشناسی زیستی گاهی اوقات به عنوان روانشناسی فیزیولوژیکی، علوم اعصاب رفتاری یا روانشناسی نیز شناخته می شود.

روانشناسی بالینی

شاخه های روانشناسی برای کمک به افراد

روانشناسی بالینی شاخه ای از روانشناسی است که به ارزیابی و درمان بیماری های روانی، رفتارهای غیرعادی و اختلالات روانپزشکی می پردازد. پزشکان اغلب در مطب های خصوصی کار می کنند، اما بسیاری از آن ها در مراکز اجتماعی یا در دانشگاه ها و کالج ها نیز کار می کنند. برخی دیگر به عنوان بخشی از یک تیم مشترک که ممکن است شامل پزشکان، روانپزشکان و سایر متخصصان سلامت روان باشد، در بیمارستان ها یا کلینیک های سلامت روان کار می کنند.

روانشناسی شناختی

روانشناسی شناختی شاخه ای از روانشناسی است که بر حالات ذهنی درونی تمرکز دارد. این حوزه از روانشناسی از زمان ظهور در دهه 1960 به رشد خود ادامه داده است. این حوزه از روانشناسی بر علم نحوه تفکر، یادگیری و به خاطر سپردن افراد متمرکز است.

روانشناسانی که در این زمینه کار می کنند اغلب مواردی مانند ادراک، انگیزه، عاطفه، زبان، یادگیری، حافظه، توجه، تصمیم گیری و حل مسئله را مطالعه می کنند.

شاخه های روانشناسی شناختی اغلب از یک مدل پردازش اطلاعات برای توصیف نحوه عملکرد ذهن استفاده می کنند. این ها نشان می دهد مغز اطلاعات را بسیار شبیه به یک کامپیوتر ذخیره و پردازش می کند.

روانشناسی تطبیقی

روانشناسی تطبیقی ​​شاخه ای از روانشناسی است که به مطالعه رفتار حیوانات می پردازد. مطالعه رفتار حیوانات می تواند به درک عمیق تر و گسترده تری از روانشناسی انسان منجر شود. این حوزه ریشه در کار محققانی مانند چارلز داروین و جورج رومنز دارد و به موضوعی بسیار چند رشته ای تبدیل شده است. روانشناسان اغلب در این زمینه مشارکت دارند، مانند زیست شناسان، انسان شناسان، بوم شناسان، متخصصان ژنتیک و بسیاری دیگر.

روانشناسی مشاوره

روانشناسی مشاوره یکی از بزرگترین زیرشاخه های فردی در روانشناسی است. تمرکز آن بر درمان مراجعانی است که پریشانی روانی و طیف گسترده ای از علائم روانی را تجربه می کنند. انجمن روانشناسی مشاوره این رشته را به عنوان حوزه ای توصیف هایی می کند. این می تواند عملکرد بین فردی را در طول زندگی با بهبود سلامت اجتماعی و عاطفی و همچنین رسیدگی به نگرانی های مربوط به سلامت، کار، خانواده، ازدواج و موارد دیگر بهبود بخشد.

روانشناسی میان فرهنگی

روانشناسی میان فرهنگی شاخه ای از روانشناسی است که به چگونگی تأثیر عوامل فرهنگی بر رفتار انسان می پردازد. انجمن بین‌المللی روان‌شناسی بین‌فرهنگی (IACCP) در سال 1972 تأسیس شد. این شاخه از روان‌شناسی از آن زمان به رشد و توسعه خود ادامه داده است.

امروزه، تعداد فزاینده‌ای از روان‌شناسان به بررسی تفاوت رفتار در میان فرهنگ‌های مختلف در سراسر جهان می‌پردازند.

روانشناسی رشد

روانشناسی رشد بر چگونگی تغییر و رشد افراد در طول زندگی تمرکز دارد. مطالعه علمی رشد انسانی به دنبال درک و توضیح چگونگی و چرایی تغییر افراد در طول زندگی است. شاخه های روانشناسی رشد اغلب مواردی مانند رشد فیزیکی، رشد فکری، تغییرات عاطفی، رشد اجتماعی و تغییرات ادراکی را که در طول عمر اتفاق می‌افتد، ایجاد می‌کنند.

نکته

این روانشناسان عموماً در زمینه هایی مانند رشد نوزادان، کودکان، نوجوانان یا سالمندان تخصص دارند، در حالی که دیگران ممکن است اثرات تاخیر رشد را مطالعه کنند. این زمینه طیف وسیعی از موضوعات از جمله همه چیز از رشد قبل از تولد تا بیماری آلزایمر را پوشش می دهد.

روانشناسی آموزشی یا تربیتی

شاخه های روانشناسی برای کمک به افراد

روانشناسی تربیتی شاخه ای از روانشناسی است که با مدارس، روانشناسی تدریس، مسائل آموزشی و دغدغه های دانش آموزان سروکار دارد. روانشناسان آموزشی اغلب مطالعه می کنند که چگونه دانش آموزان یاد می گیرند. یا مستقیماً با دانش آموزان، والدین، معلمان و مدیران برای بهبود نتایج دانش آموزان کار می کنند.

آن ها ممکن است مطالعه کنند که چگونه متغیرهای مختلف بر نتایج فردی دانش آموزان تأثیر می گذارد. شاخه های روانشناسی همچنین موضوعاتی مانند ناتوانی های یادگیری، استعداد، فرآیند آموزشی و تفاوت های فردی را مطالعه می کنند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا