روش های اثبات شده مقابله با ناامیدی

همه ما وقتی چیزی طبق برنامه پیش نمی رود امواج ناامیدی را احساس کرده ایم. چه لغو عروسی به دلیل یک بیماری همه گیر جهانی یا از دست دادن تبلیغی که می خواستید، یادگیری نحوه مقابله با ناامیدی تنها بخشی از زندگی است. انعطاف‌پذیری به ما کمک می‌کند بر این لحظات چالش‌برانگیز غلبه کنیم و قدرت حرکت را پیدا کنیم. به جای اینکه بگذاریم سلامت عاطفی مان برای ماه ها تحت تاثیر انتظارات برآورده نشده قرار گیرد، می توانیم سریعتر بهبود پیدا کنیم و چیزهایی را پیدا کنیم که در لحظه کنونی بابت آنها سپاسگزار باشیم. در ادامه بخوانید تا در مورد اینکه ناامیدی چیست و گام‌هایی که می‌توانید برای غلبه بر زمان‌های دشوار زندگی بردارید، بیاموزید. روش های اثبات شده مقابله با ناامیدی در این نوشته از همکده بررسی شده است.

برای بهبود شرایط روانی خود و مبارزه با نا امیدی می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی و یا مشاوره حضوری همکده استفاده کنید.

ناامیدی چیست؟

بتدا بیایید به تعریف ناامیدی نگاه کنیم. ناامیدی یعنی احساس ناراحتی به این دلیل که کسی یا چیزی آنطور که انتظار داشتید یا انتظار داشتید خوب نبود. وقتی به دلیل برآورده نشدن امیدها و انتظاراتمان احساس ناراحتی می کنیم، احساس غم و اندوه یا ناامیدی را تجربه می کنیم. اما این به طور کلی چه ارتباطی با احساسات ما دارد؟ ممکن است قبلاً در مورد شش احساس اساسی انسان بدانید: شادی، خشم، غم، ترس، تعجب و انزجار. در دهه 1980، رابرت پلاچیک نظریه “چرخ احساسات” خود را ارائه کرد. این دو احساس دیگر اضافه کرد و هشت احساس اساسی را در جفت متضاد ایجاد کرد.

این چرخ احساسات شامل موارد زیر است:

  • شادی
  • اعتماد
  • ترس
  • تعجب
  • غمگینی
  • انزجار
  • خشم
  • پیش بینی

چرخ عاطفه-ناامیدی

روش های اثبات شده مقابله با ناامیدی در این نوشته می توانند به ما کمک زیادی کنند. اما در ابتدا کمی در ارتباط با چرخ ها بدانیم. چرخ عواطف تعریف می کند که چگونه عواطف انسانی از یکدیگر می چرخند و فراتر از این احساسات اولیه به تجربیات پالایش شده یا پیچیده تر گسترش می یابند. نتایج حالت های عاطفی مانند دلخوری، کسالت، پرخاشگری، تحسین و هیبت است. ناامیدی یکی از این شاخه‌ها است – احساس پیچیده‌ای که از غم و اندوه سرچشمه می‌گیرد. این همان چیزی است که وقتی انتظارات ما برای نتیجه مطلوب از بین می رود احساس می کنیم. همه ما فوراً احساس ناامید شدن و عصبانیتی را که ممکن است در زمانی که چیزی که فکر می‌کردیم سزاوار آن اتفاق نیفتاده‌ایم احساس کنیم. یا غمی که وقتی فرصتی را از دست می دهیم تجربه می کنیم. این تجربه ذهنی ناامیدی تلخ است.

دلایل ناامیدی چیست؟

ناامیدی، مانند بسیاری از احساسات دیگر، ریشه های تکاملی دارد. به عبارت دیگر، ما برای بقا و رشد به این احساسات پیچیده نیاز داریم. سه دلیل اصلی ناامیدی وجود دارد. قبل از بررسی روش های اثبات شده مقابله با ناامیدی این دلایل را ارائه می کنیم که عبارتند از:

مغالطه ورود

این تجربه منحصربه‌فرد ناامیدی زمانی اتفاق می‌افتد که ما آنقدر روی دستیابی به اهداف خود متمرکز شده‌ایم که از این روند صرف نظر کنیم. ما بیش از حد خود را گسترش می دهیم و هر روز با ناراحتی زندگی می کنیم. همه اینها برای این وعده آرام است که وقتی «به مقصد می رسیم»، مبارزه را ارزشمند می کند. اگر اشتباه ورود را تجربه می کنید، به این دلیل است که یک ناهماهنگی داخلی وجود دارد. چیزی که فکر می‌کردید برای شما احساسات مثبت به همراه می‌آورد، انجام نشدنی بود.

انتظارات از افراد، مکان ها، چیزهای دیگر

دلیل دوم ناامیدی ناشی از انتظاراتی است که ما در مورد عوامل خارجی داریم. وقتی یک انتظار غیر واقعی با شرایط واقعی مطابقت ندارد، ما نمی خواهیم آنچه اتفاق افتاده را بپذیریم. و اگر در مورد یک موقعیت یا نتیجه ای انتظارات زیادی داشته باشیم، ناامیدی شدیدتری را تجربه می کنیم.

تجربیات دوران کودکی

سومین منبع ناامیدی ناشی از تجربیات ما در دوران کودکی است. ممکن است در دوران کودکی خود یک رویداد آسیب زا را در حول یک از دست دادن یا ناامیدی تجربه کرده باشید. از این، روان شما نتیجه منفی در مورد شرایط می گیرد. مثبت اندیشی عادتی نیست که شما با آن آشنا هستید. هنگامی که به بزرگسالی بالغ می شوید و با موقعیتی شبیه به رویداد آسیب زا در دوران کودکی روبرو می شوید، ذهن شما به طور خودکار تجربه قبلی از دست دادن و ناامیدی را تکرار می کند.

اما این یک ارزیابی عینی از شرایط نیست – یک تجربه ذهنی است. دلسردی که تجربه می‌کنید می‌تواند به سرعت به یک پیش‌گویی خودشکوفایی تبدیل شود، مگر اینکه یاد بگیرید چگونه با آن کنار بیایید. و اگر می خواهید یک رهبر باشید، یا حتی فقط زندگی حرفه ای را با رضایت و شادی دنبال کنید، باید یاد بگیرید که احساسات خود را تنظیم کنید.

روش های اثبات شده مقابله با ناامیدی

با این حال، دانستن علت ناامیدی شما احتمالاً برای رفع آن کافی نیست. این احساسات به راحتی می توانند شما را به مشکلات بسیاری وارد کنند. بنابراین برای رهایی از موقعیت های منفی زندگی به چند استراتژی مقابله ای نیاز دارید. در ادامه این نوشته تکنیک ها و روش های اثبات شده مقابله با ناامیدی ارائه شده است.

اجازه دهید بیرون بیاید

خواه ناامیدی یا عصبانیت باشد، باید آن را احساس کنید و رها کنید. یک راه سالم برای دستیابی به سلامت عاطفی این است که به دوستان، خانواده یا حتی یک درمانگر اعتماد کنید. شما همچنین می توانید این نوع احساسات سخت را به یک خروجی خلاق هدایت کنید. سعی کنید در یک مجله بنویسید یا کاری فیزیکی مانند دویدن طولانی انجام دهید. نکته این است که احساسات خود را تنظیم کنید و افکار منفی خود را با احساس کردن هر آنچه که احساس می کنید و اجازه عبور از آن را مدیریت کنید. تحقیقات نشان داده است که سرکوب عاطفی می تواند مانع رشد شخصی ما شود. بدون توانایی احساس احساسات و ابراز فعالانه آنها، در سازگاری با موقعیت های جدید و ناآشنا مشکل دارید.

دیدگاه دریافت کنید

وقتی همه چیز به اشتباه پیش می‌رود، به‌جای دیدن تصویر بزرگ‌تر، خیلی راحت احساس می‌کنید که پایان دنیاست. ارتباط با عزیزان در مورد ناامیدی شما می تواند شفافیت بسیار مورد نیاز را به ارمغان آورد. وقتی دیدگاهی بیرونی به غیر از دیدگاه خود به دست می آورید، می توانید شروع کنید به آن چیزی که واقعاً هستند، نه اینکه چه احساسی نسبت به آنها دارید.

روش های اثبات شده مقابله با ناامیدی – قلب خود را بشناسید

البته، شما باید اعتبار خارجی را با خرد درونی خود متعادل کنید. مشکل احساساتی مانند ناامیدی این است که می توانند تصورات ما را از خودمان کاملاً از مسیر خارج کنند. می‌توانیم به توانایی‌های خود شک کنیم و احساس کنیم که یک شیاد هستیم. زمانی که ناامیدی های زیادی روی هم می ریزند، احساس ما از خود می تواند منحرف شود. به همین دلیل است که قبل از شروع هر هدفی بسیار مهم است که ارزش ها و اصول اصلی خود را بشناسید. بهتر از این، به خودتان لطف کنید و “چرا” خود را بررسی کنید. زنده نگه داشتن این «چرا» به شما کمک می کند بلند شوید و دوباره تلاش کنید و در عین حال ارزش خود را دست نخورده نگه دارید.

پذیرش خود را تمرین کنید

هنگامی که با خود و حامیان خود چک کردید، پذیرش اینکه کجا هستید به عنوان نقطه شروع مناسب برای شروعی تازه آسان تر است. تمرین پذیرش خود به این معناست که خودگویی مثبت را تمرین کنید و به طور مستمر خود را در «حالا» ریشه دوانید. اکهارت توله این را “قدرت اکنون” می نامد – تمرینی شبیه مراقبه و ذهن آگاهی. پذیرش لحظه حال به شما امکان می دهد آنچه را که واقعی است تصدیق کنید. مانند نفس، ناامیدی می آید و می رود. پس در آن نفس بکشید و بگذارید بگذرد.

روش های اثبات شده مقابله با ناامیدی – درباره تجربیات منفی فکر نکنید

بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که در مورد تجربیات منفی فکر کنید. باز هم متغیر اینجا زمان است. مطمئناً لازم نیست قبل از انجام تمام مراحل قبلی از ناامیدی «بازگشت» شوید. اما، زمانی که به خود فرصت دادید تا با شرایط خود کنار بیایید، وقت آن است که دوباره شروع کنید. در غیر این صورت، ناامیدی به راحتی می تواند به اضطراب، تفکر منفی و رنجش تبدیل شود.

آیا احساس ناامیدی برای شما خوب است؟

هم بله و هم خیر. نه در لحظه اما اقداماتی که بعد از تجربه ناامیدی بزرگ انجام می‌دهید، می‌تواند نتیجه نهایی را کاملاً متحول کند و به شما در تصمیم‌گیری بهتر کمک کند. ناامیدی به عنوان یک احساس کمتر مفید است و به عنوان نقطه داده بسیار مفیدتر است. وقتی ناامیدی را تجربه می کنید، به شما می گوید که چیزی “خاموش” بوده است. شاید این شرایط، روند یا انتظارات شما بوده است. به عبارت دیگر، زمان آن رسیده است که به دنبال راهی متفاوت باشید. و بهترین مکان برای انجام این کار جایی است که جیمز کلیر آن را “دره ناامیدی” می نامد. اگر بر اقدامات خود در این وادی پافشاری کنید، می توانید به یک پیشرفت دست پیدا کنید. نحوه عملکرد به شرح زیر است:

  • ما هدف یا نتیجه ای را که می خواهیم تعیین می کنیم.
  • وقتی برای اولین بار کاری را شروع می کنیم که منجر به تحقق این هدف می شود، چیزهای خوبی را که ممکن است اتفاق بیفتد، دست بالا ارزیابی می کنیم.
  • به طور همزمان، ما چیزهای “منفی” را که ممکن است اتفاق بیفتد دست کم می گیریم.
  • به همین دلیل است که بخش اول هر دستیابی به هدف می تواند بسیار خائنانه باشد – شما در دره ناامیدی زندگی می کنید.
  • اما اگر انتظارات خود را در طول زمان ثابت نگه داریم، همان چیزهایی که ما را ناامید کردند در نهایت منجر به پیشرفت می شوند.

روش های اثبات شده مقابله با ناامیدی می تواند به ما کمک زیادی کند.

ناامیدی چگونه کار می کند؟

فقط به آن زمان کافی بدهید، و خواهید دید – ناامیدی ممکن است مهمترین چیز در رسیدن به اهداف شما باشد. به سادگی احساس ناامیدی سه چیز مهم را به شما می گوید:

به این معنی است که شما به چیزی علاقه دارید

ضرب‌المثلی که می‌گوید: «توقع عامل اصلی همه دردهای دل است». اما همین واقعیت که انتظارات شما واقعیت نتایج را از دست داد به این معنی است که شما به اندازه کافی شجاع بودید که برای چیزی ظاهر شوید.

فرصتی برای رشد است

با طرز فکر صحیح، می توانید از طریق ناامیدی ها رشد کنید. تا زمانی که متعهد شوید که دوباره بلند شوید و دوباره تلاش کنید. مهم نیست که فکر می‌کردی لیاقتش را داشتی، آنچه اتفاق افتاد همان چیزی است که واقعاً لیاقتش را داشتی. بنابراین، از این ناامیدی، می توانید شروع به هماهنگ کردن انتظارات خود با واقعیت کنید.

می تواند شما را قوی تر کند

ناامیدی که از آسیب های دوران کودکی ناشی می شود می تواند ناتوان کننده باشد. این می تواند باعث شود که احساس کنیم نمی توانیم چیزهای جدید را امتحان کنیم زیرا ممکن است شکست بخوریم. اما دانستن نحوه مدیریت ناامیدی نیز می تواند نقطه شروع قوی تر و انعطاف پذیرتر باشد.

بدانید چه زمانی به دنبال کمک باشید

روش های اثبات شده مقابله با ناامیدی می تواند ما را به سمت و سویی خاص ببرد. گاهی اوقات برای غلبه بر یک ناامیدی به کمک نیاز دارید. شما می توانید یک شبکه پشتیبانی فوق العاده داشته باشید، اما هنوز کافی نیست. هنگامی که این اتفاق می افتد، باید به دنبال کمک حرفه ای باشید. یک متخصص سلامت روان با شما در مورد احساساتتان صحبت می کند و به شما کمک می کند تا یاد بگیرید که چگونه آنها را مدیریت کنید. آنها به شما راهبردهای مقابله ای را آموزش می دهند که به شما کمک می کند تا احساس خود را درک کنید و چیزها را در چشم انداز قرار دهید. اگر نمی دانید وقتی ناامید هستید چه کاری انجام دهید، تنها نیستید. اما دانستن علائم زمانی که نیاز به کمک حرفه ای دارید مهم است.

 

 

منابع
betterup

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا