رهایی از دردهای گذشته  | چگونه دردهای گذشته را رها کنیم؟

رها کردن گذشته، از جمله افرادی که به شما صدمه می زنند، ممکن است شامل پذیرش آنچه نمی توانید کنترل کنید، مسئولیت پذیری و تمرکز بر درس ها باشد. درخواست کمک نیز مهم است. بسیاری از مردم در مقطعی به این فکر کرده‌اند که چگونه می‌توانند از گذشته آسیب‌زننده خود رها شوند. طبیعی است که احساس کنید درد عاطفی فعلی شما برای همیشه با آنچه قبلا تجربه کرده اید مرتبط است. اما، حتی اگر گذشته باعث آن شده باشد، رهایی از درد با تمرکز بر امروز شروع می شود. در ادامه این نوشته از وب سایت مرکز مشاوره همکده می خواهیم تکنیک ها و راه های رهایی از دردهای گذشته  را بررسی کنیم.

اگر نمی دانید چگونه درد های گذشته خود را رها کنید می توانید با مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی با ما در ارتباط باشید.

رهایی از دردهای گذشته

نحوه رها کردن گذشته ممکن است برای افراد مختلف معانی متفاوتی داشته باشد. ممکن است به موقعیت شما نیز بستگی داشته باشد. شاید فکر می کنید رها کردن به این معناست که بتوانید وقایع یا افراد را بدون تجربه درد به یاد آورید. شاید شما احساس می کنید که این به کلی فراموش کردن است. یا، ممکن است به این معنا باشد که شما می خواهید ادامه دهید، با وجود اینکه هنوز فراموش نکرده اید یا بخشیده نشده اید. هر چه برای شما معنی دارد، ممکن است آنچه را که بر قلب و ذهن شما سنگینی می کند رها کنید. شما می توانید خود را   درمان کنید، و این نکات ممکن است کمک کند.

من آن چیزی نیستم که برای من اتفاق افتاد. من همانی هستم که انتخاب می کنم تبدیل شوم.» ~ کارل گوستاو یونگ »

برای رهایی از دردهای گذشته می توانید از تکنیک های زیر استفاده کنید:

اگر درد راحت است، سؤال کنید

گاهی اوقات وقتی به اندازه کافی صدمه دیده اید، ممکن است به درد عاطفی عادت کنید. شاید احساس امنیت و آشنایی داشته باشد. شاید شما آن را به عنوان بخشی از هویت خود درونی کرده اید. شاید عصبانی ماندن از آن شخص راحت باشد زیرا می توانید فاصله بگیرید. دردهای رشد می تواند واقعی باشد. دور شدن از چیزهایی که برای مدت طولانی احساس کرده اید و به آنها فکر کرده اید ممکن است ناراحت کننده باشد. اما شفا، شادی و آرامش خاطر ممکن است در طرف دیگر رها کردن باشد. ممکن است برای همه اینطور نباشد، اما اگر از خود بپرسید “چرا نمی توانم رها کنم؟” این سوالات ممکن است به شما کمک کند که گذشته خود را آزاد کنید:

  • آیا تمرکز ثانویه بر آنچه آسیب می زند، وجود دارد؟
  • آیا فکر کردن به گذشته شما را از امتحان کردن روابط یا موقعیت های جدید باز می دارد؟
  • از حل درد عاطفی اجتناب می کنید زیرا این به معنای مواجهه با آن است؟
  • اگر گذشته را در گذشته رها کنید، زندگی شما چگونه خواهد بود؟
  • چه اتفاقی می افتد اگر نقش متفاوتی در این موقعیت اتخاذ کنید؟

برای رهایی از دردهای گذشته آن را احساس کنید

گاهی برای بهبودی ابتدا باید آن را احساس کنید. جمع کردن افکار و احساسات ممکن است در درازمدت به شما آسیب بیشتری برساند و رها کردن را سخت کند. به خصوص اگر به گذشته و آنچه به شما آسیب رسانده فکر کنید. نشخوار افکار منفی ممکن است بر خلق و خوی، روابط و حتی توانایی شما برای مولد و خلاق بودن تأثیر بگذارد. سعی کنید راه هایی برای بیان احساس سلامتی خود بیابید. رها کردن بار احساسی ممکن است به شما کمک کند نشخوار فکری را متوقف کنید. شرکت در فعالیت هایی را در نظر بگیرید که فضای امنی را برای شما فراهم می کند تا همه چیز را رها کنید. مثلا:

  • ژورنال نویسی
  • نوشتن نامه برای شخصی که به شما آسیب رسانده است (ارسال آن اختیاری است)
  • اگر نوشتن یا صحبت کردن برای شما دشوار است، درد خود را از طریق هنر یا بازی بیان کنید
  • پیدا کردن یک دوست، خویشاوند یا درمانگر قابل اعتماد برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و احساسات خود

رهایی از دردهای گذشته و مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیری به این معنا نیست که باید خود را به خاطر اتفاقاتی که در گذشته برایتان افتاده سرزنش کنید. این بیشتر در مورد این است که متوجه شوید چقدر انرژی صرف به خاطر سپردن یا احساس چیزهایی می کنید که دیگر در حال حاضر شما نیستند. همچنین انتخاب می کند که توجه شما را در جای دیگری متمرکز کند. وقتی درد، رنجش یا خاطرات آزاردهنده خود را حفظ می کنید، تجربه دردناک را بارها و بارها تجربه می کنید. این ممکن است شما را در گذشته گیر  د هد، چیزی که دیگر نمی توانید تغییر دهید.

مسئولیت پذیری همچنین به معنای ادعای قدرت شماست و تصمیم گرفتن که دیگران بر احساس شما یا زندگی شما کنترلی ندارند. شاید در گذشته در مورد چیزی که به شما صدمه زده است، حرفی برای گفتن نداشتید، اما اکنون حرفی برای گفتن دارید. شما می توانید انتخاب کنید که امروز ذهن و قلب خود را کجا قرار دهید. طبیعی و معتبر است که احساس کنیم این کار دشواری است. شاید درد آنقدر شدید باشد که نمی توانید روی آن تمرکز نکنید، یا شاید مجبور باشید با عواقب آن زندگی کنید. اما بهبودی هنوز امکان پذیر است.

تماس با یک متخصص بهداشت روان را در نظر بگیرید تا چگونگی ایجاد مکانیسم های مقابله ای موثری را که ممکن است رهاسازی گذشته را آسان تر کند، ایجاد کنید. شما سزاوار آن هستید. می توانید از طریق مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی با ما در همکده همراه شوید.

سعی کنید فضا را برای اتفاق های جدید ایجاد کنید

رهایی از دردهای گذشته نیاز به حضور در دنیای جدیدی هم دارد. تمرکز بر وقایع گذشته ممکن است فضای کمی در قلب و ذهن شما برای تجربیات جدید باقی بگذارد، از جمله تجربیاتی که ممکن است شما را خوشحال کند. رها نکردن گذشته ممکن است شما را مستعد از دست دادن چیزهای خوب در زندگی خود کند. این مراحل را برای ایجاد فضا برای اتفاقات جدید و رهاسازی گذشته در نظر بگیرید:

  • اهداف کوتاه مدت شخصی و حرفه ای را تعیین کنید
  • قدردانی را در خود پرورش دهید تا بتوانید روی خوبی های فعلی تمرکز کنید
  • کیفیت روابط فعلی خود را ارزیابی کنید و آنهایی را انتخاب کنید که برای شما مفید هستند
  • هر ماه به یک سرگرمی یا فعالیت جدید متعهد شوید
  • فضاهای خود را تمیز و سازماندهی کنید، به طوری که وسایلی را که دیگر به آن ها نیاز ندارید، هدیه دهید یا دور بریزید
  • پیوندهای جدیدی برقرار کنید یا سعی کنید روابط غیررسمی را تقویت کنید که پتانسیل ایجاد دوستی های عالی را دارند
  • ذهن آگاهی را تمرین کنید، بنابراین یاد می گیرید که چگونه به لحظه ای برگردید که ذهن شما به گذشته سرگردان است
  • هر هفته یک فعالیت خودمراقبتی را انجام دهید
  • در فعالیت های نوع دوستانه شرکت کنید که ممکن است با کمک به دیگران خلق و خوی شما را تقویت کند
  • رهبران مثبت و الگوهایی را که با همدلی و شفقت رهبری می کنند، شناسایی کنید

در رهایی از دردهای گذشته اولویت دادن به خودتان ممکن است کمک کند

اولویت دادن به خود به معنای عمدی بودن در تصمیمات است. این ممکن است با درک این موضوع شروع شود که انتخاب آنچه برای شما خوب است به این معنی نیست که شما خودخواه هستید. قرار دادن خود در اولویت ممکن است به معنای بازیابی قدرت خود با ترک آنچه به شما آسیب می رساند و تمرکز بر درمان امروز در گذشته باشد، باشد. این در مورد درک این است که شما مهم هستید. می توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • رفتن به درمان برای کشف چگونگی رها کردن گذشته و آسیب‌هایی که تجربه کرده‌اید
  • با افراد دیگری که ممکن است بخواهند در گذشته زندگی کنند یا در مورد گذشته صحبت کنند، در زمانی که شما آمادگی آن را ندارید، مرزبندی ایجاد کنید
  • تصمیم‌گیری در زندگی که باعث می‌شود احساس امنیت، آرامش یا خوشحالی کنید، حتی اگر دیگران موافق نباشند
  • قالب بندی مجدد افکاری که ممکن است اضطراب یا اندوه شما را افزایش دهد تا روی افکاری تمرکز کنید که ممکن است شما را امیدوار کند.
  • درگیر شدن در شفقت و احترام به خود

اولویت دادن به خود ممکن است در مورد کشف راه هایی برای یافتن بخشش باشد. بخشیدن خود و دیگران با بهزیستی روانشناختی بالاتر، از جمله تحمل بیشتر در برابر عدم اطمینان و تمایل کمتر به تجربه خشم مرتبط است. “زخم جایی است که نور وارد شما می شود.” ~ مولانا

برای رهایی از دردهای گذشته، بر آموخته ها تمرکز داشته باشید

از تجربیات آزاردهنده گذشته خود در مورد روابط، عشق، خود و زندگی چه آموخته اید؟ اولین پاسخ شما به این سوال ممکن است فکر کردن به نکات منفی باشد که ممکن است یاد گرفته باشید. طبیعی و معتبر است اما اگر این اولین واکنش شماست، مکث کنید و روی چند درس مثبت تمرکز کنید. مثلا:

  • چقدر قوی و مقاوم هستید
  • کسانی که برای شما حاضر شدند و ثابت کردند که می توانید به آنها اعتماد کنید
  • چیزهایی که اکنون می دانید در زندگی خود نمی خواهید
  • مهارت های مقابله ای که ممکن است برای رویارویی با چالش های زندگی ایجاد کرده باشید
  • این حس که همه چیز می گذرد و این نیز خواهد گذشت

ین یک لیست جامع نیست و ممکن است لزوماً در مورد وضعیت شما صدق نکند. ایده این است که سعی کنید هر قدرت، مهارت، دانش یا وضوحی را که ممکن است از یک رویداد دردناک به دست آورده باشید، شناسایی کنید. تمرکز بر این درس ها ممکن است باعث شود رهایی از دردهای گذشته راحت تر شود.

پذیرش چیزی که نمی توانید تغییر دهید ممکن است کارساز باشد

یکی از دلایلی که ممکن است در مورد رویدادهای گذشته نشخوار فکر کنید، می‌تواند نیاز به بازبینی انتخاب‌های گذشته یا آنچه می‌توانست بوده باشد، باشد. تمرکز بر روی “چه می شود اگر” ممکن است باعث شود که مکرراً در گفتگوها و سناریوهای درونی مشابه شرکت کنید. اما فکر کردن به اتفاقی که افتاده، آن را تغییر نخواهد داد. ممکن است پذیرش آن دشوار باشد، اما یادگیری شناسایی چیزهایی که کنترلی روی آنها ندارید ممکن است به شما کمک کند گذشته را رها کنید.

«باید داشته باشد» یا «چه می‌شود» آنچه را که اتفاق افتاده تغییر نخواهد داد. «آنچه می‌تواند» و «چه می‌خواهد» ممکن است به شما کمک کند که به جلو بروید و در تصمیم‌گیری‌های روزانه که بر حال و آینده شما تأثیر می‌گذارد عمدی حر کت کنید.

دریافت پشتیبانی حرفه ای را در نظر بگیرید

برای رهایی از دردهای گذشته کمک بسیار مهم است. فرقی نمی‌کند با تروما زندگی می‌کنید، اضطراب یا اختلالات روانی دیگری را تجربه می‌کنید، یا ممکن است با رنجش روابط روبرو باشید، یک متخصص سلامت روان می‌تواند به شما کمک کند تا از درد عاطفی خود خلاص شوید.

نگاه نهایی بر رهاسازی از گذشته ها

یادگیری نحوه رها کردن ممکن است به موقعیت خاص شما و درک اینکه رها کردن درباره چیست بستگی دارد. اما امکان پذیر است و می توان به بهبودی دست یافت. بیان آشکار احساس خود، بازیابی قدرت، ایجاد فضا برای تجربیات جدید و تمرکز بر درس ها چند راه برای رهایی از درد عاطفی است. اگر زمان سختی برای رها کردن دارید، به دنبال کمک یک متخصص سلامت روان باشید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا دلایل احتمالی چالش های خود را کشف کنید و مهارت های مقابله ای را توسعه دهید که برای شما مفید است.

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا