رفتارهایی که نشان می‌دهد کسی در حال انکار است

انگار و فرایندهای در کنار آن می تواند شرایط زندگی و روابط را سخت کنند. در واقع ریاکاری و انکار به گونه ای این افراد دیگران را گول میزنند. ما باید بتوانیم با شیوه درست این موضوع را مدیریت کنیم. دروغ می تواند آسیب های زیادی به افراد برساند. آسیب شناختی در بسیاری از نوجوانان یا بزرگسالان شدت یافته است. یکی از این دلایل وجود بیماری همه گیری است. در دنیایی که زندگی می کنیم افراد ممکن است رفتار های ناشایستی داشته باشند. اما همه این رفتار ناشایست قابل حل هستند. این به شرطی است که فرد خودش قصد این کار را داشته باشد. ‌

راستگویی یک خصلت فوق العاده هست همه باید آن را داشته باشند. متاسفانه در دنیایی که زندگی میکنیم برخی از مردم رفتار های عجیبی دارند. آن ها سعی دارند برای این که خودشان را برتر نشان دهند هر نوع رفتاری انجام دهند. حتی برخی از آن ها ممکن است دروغ های را بگویند تا مقام خود را بالا ببرند. در مقاله های قبل در ارتباط با دروغگو بودن همسر صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که رفتارهایی که نشان می‌دهد کسی در حال انکار است، چگونه است.

استرس در افراد و مقابله با رفتار انکار شخص ریاکار

در مقاله های قبل گفتیم که یکی از استرس های که به افراد خصوصا زوجین وارد می شود استرس های ناشی از کودکان است. این بدان معنی نیست که کودکان دارای استرس باشند بلکه به این معنی اینکه رفتار های آن ها یا واکنش های آن ها نسبت به اتفاقات مختلف ممکن است باعث ایجاد استرس در والدین شود. راه های درمان استرس در دنیای روان شناسی بسیار زیاد است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با رفتارهایی که نشان می‌دهد کسی در حال انکار است، صحبت کنیم.

برای مقابله با رفتار انکار شخص ریاکار صداقت خود را حفظ کنید

همانطور که ممکن است بدانید، برخورد با یک شخص دروغگو مزمن اغلب یک تجربه دیوانه کننده است. همیشه فراتر از یک فرد دارای رفتار سرزنشی  باشید. قبل از مواجهه با دروغگو، به خود یادآوری کنید که واقعاً چه کسی هستید. به شدت به اصول خود پایبند باشید و یکپارچگی خود را حفظ خواهید کرد.

شرایط را ارام نگه دارید

هنگامی که در محیط مناسب قرار گرفتید، به آرامی بگویید “چیزی در ذهن من است و می خواستم آن را با شما در میان بگذارم.” پس از آن، صحبت خود را  ارائه دهید. “این چیزی است که من شنیدم” یا “این چیزی است که من می دانم”. لحن آرام و متشکل را همیشه حفظ کنید. نیازی به تشدید اوضاع نیست مگر اینکه کاملاً ضروری باشد.

برای مقابله با رفتار انکار شخص ریاکار واکنش آن‌ها را تماشا کنید

وقتی دروغگوها با شواهد محکمی روبرو می شوند، یکی از سه کار را انجام می دهند: انکار، اعتراف، یا دفاع. اعتراف به کاری که انجام دادند تنها راه حل قابل قبول به احتمال زیاد است. به شرطی که حقایق را جمع آوری کنید. همچنین خونسردی خود را حفظ کنید و شرایط را آرام نگه دارید، سپس هیچ بهانه ای برای فرد وجود ندارد که حالت تدافعی داشته باشد. یعنی او نمی تواند اقدامات خود را انکار کند. به شرطی که فرد از کنترل خارج نشود، می توانید پس از مرحله بعدی به مکالمه پایان دهید.

رفتارهای پنهانی شخص ریاکار که قبل از افشای خود نشان می دهد

‘ریاکار؛ از کلمه یونانی “hypokrites” الهام می گیرد  که به معنای “بازیگر” است. کلمه ریاکار در نهایت از کلمه یونانی hypokrites به انگلیسی درآمد که به معنای “بازیگر” یا “بازیگر صحنه” است. ~ مریام وبستر. تنسی ویلیامز یک بار گفت: “تنها چیز بدتر از دروغگو، دروغگویی است که ریاکار هم باشد.” دروغ به اندازه کافی بد است، اما رفتارهای پنهانی شخص ریاکار در مورد دروغ گویی چه؟ این بی صداقتی در رسوایی ترین حالت رفتار یک فرد است.

نکته ای در ارتباط با انکار و ریاکاری

ریاکاران کسانی هستند که تمام تلاش خود را می کنند تا حس شکست را به شما منتقل کنند. جای تعجب نیست که مردم ریاکاری را تحقیر می کنند. بر اساس مطالعه ای در Psychological Science، مردم از ریاکاری بیشتر از کسانی که آشکارا به انجام رفتاری که آن‌ها را قبول ندارند، اعتراف می کنند، بیزارند.

چرا مردم از رفتارهای پنهانی شخص ریاکار بدشان می آید؟

جیلیان جردن، دانشمند روان‌شناسی از دانشگاه ییل، توضیح می‌دهد: «مردم از ریاکاران بدشان می‌آید، زیرا آن‌ها به‌طور غیرمنصفانه از محکومیت برای کسب منافع شهرت استفاده می‌کنند. همچنین به بهای کسانی که آن‌ها را محکوم می‌کنند نیکوکار به نظر می‌رسند – در حالی که مستحق‌ این منافع شهرت نیستند.»

مطالعات در مورد رفتار انکار شخص ریاکار

مطالعه دیگری توسط محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان داد که ریاکاری حداقل از یکی از رفتارهای زیر تشکیل خواهد شد:

(1) استانداردهای دوگانه اخلاقی زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی در مورد عمل توهین‌آمیز شخص دیگری انتقام جویانه باشد. با این حال، در انجام همان کار، تردید یا احساس گناه کمی نشان می دهد.

(2) دوگانگی اخلاقی عموماً همان چیزی است که ما برای تعریف عمل استفاده می کنیم. دوگانگی اخلاقی زمانی است که فردی ادعا می کند که در انگیزه های خود شرافتمند است. اما این یک دروغ محض است. (مثال: سیاستمداری که علیرغم شواهد غیرقابل انکار خلاف آن، دیدگاه‌های بی‌طرف خود را درباره یک موضوع استناد می‌کند.)

(3) ضعف اخلاقی نوعی گسست شناختی است که در آن باورها یا اخلاقیات یک فرد به دلیل عدم کنترل خود تضعیف می شود. در نتیجه با علم به نادرستی آن، دست به عمل می زنند.

“رفتار انکار در شخص ریاکار از نوع پیشگیرانه”

آیا ریاکاران قبل از اینکه خود را به عنوان یک فرد با همین ویژگی نشان دهند، رفتارهای عجیبی از خود نشان می دهند؟ در این‌جا چند رفتار از این قبیل وجود دارد:

ناهماهنگی

البته ممکن است شخص بدون ریا ناسازگار باشد. به عنوان مثال، یک کارمند غیرقابل پیش بینی که توانایی عملکرد عالی را دارد، ممکن است تلاش و نتایج ناسازگاری را نشان دهد. آن‌ها ریاکار نیستند؛ آن‌ها غیر قابل اعتماد هستند. اما تناقضات ریاکاران بیشتر قابل محاسبه است و بیشتر به حرف و عمل مربوط می شود. همچنین این رفتار با گذشت زمان بدتر می شود. آن‌ها یک چیز را می گویند و کار دیگری را بیشتر انجام می دهند.

“آنطور که من می گویم انجام دهید، نه آنطور که من انجام می دهم.”

یکی از رفتارهای پنهانی شخص ریاکار توقعات زیاد از دیگران و توقعات کم یا بدون توقع از خود است. شاید این تنها چیزی باشد که باید گفته شود. ریاکار ممکن است در تلاش‌های دستکاری‌کننده‌اش صریح و جذاب باشد. اما هرگز از معیارهایی که برای دیگران تعریف می‌کنند الگوبرداری نمی‌کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دین برنت، نویسنده گاردین، می گوید: «مردم از کجا می‌توانند به دیگران یادآوری کنند که چگونه باید رفتار کنند. و محدودیت‌هایی در مورد آن‌چه می‌توانند بگویند و انجام دهند که به خودشان پایبند نیستند، می‌گذارند؟ این فرآیند اشتباه و  غیراخلاقی است و نشان می دهد که نمی توان به آن‌ها اعتماد کرد.»

رفتارهایی که نشان می‌دهد کسی در حال انکار است

انکار: باور یا تصور اینکه شرایط، رویداد یا خاطره دردناک یا آسیب زا وجود ندارد یا اتفاق نیفتاده است.

انکار (در روانشناسی): عدم تصدیق حقیقت یا احساس غیرقابل قبول یا پذیرش در خودآگاهی که به عنوان مکانیزم دفاعی استفاده می شود. بنابراین، آیا انکار واقعا وجود دارد؟ و اگر دارد، چگونه کار می کند؟» این سوال از دکتر کارل آلاسکو، خانواده درمانگر و نویسنده متخصص روانشناسی امروز پرسیده شد. دکتر آلاسکو به این نکته اشاره کرد: “بله، انکار (واقعیت) وجود دارد.”

نکته

سؤالات مهمتری که دکتر آلاسکو به آن‌ها پاسخ می دهد، چگونگی و چرایی وجود انکار است. به هر حال، ما انسان ها دارای یک مغز قدرتمند هستیم.

مطمئناً، ما می توانستیم حقایق اساسی را درک کنیم، درست است؟ ظاهراً به این راحتی هم نیست. در این‌جا دلیل وجود انکار بیان خواهد شد:

روانشناسی می‌گوید: «این ساده‌سازی بیش از حد است که باور کنیم چیزی درست یا نادرست است. توانایی ما برای تولید احساسات پیچیده می تواند با چیزی اساسی مانند کشف حقیقت تداخل داشته باشد.

ایدئولوژی، اینرسی، حرکت، تکانشگری، و سرسختی (می‌توانند) به راحتی حقایق را به گوشه‌ای دور برگردانند.» دکتر آلاسکو از نحوه خرج پول به عنوان نمونه ای از این احساسات استفاده می کند. واقعیت اغلب به عنوان محدود کننده تعبیر می شود.

حقیقت دردناک در زندگی در مقابل انکار

گاهی اوقات حقیقت آنقدر دردناک است که نمی توان اعتراف کرد – یک رویداد روانی ناگوار که اغلب نتیجه تروما و انکار است. برخی از چیزهایی که باید بشنویم یا نادیده گرفته می شوند یا جایگزین چیزهایی می شوند که می خواهیم بشنویم. بسیاری از رهبران، گذشته و حال، در مورد اهمیت پرهیز از انکار صحبت می کنند. چرا؟ زیرا هم غیرصادقانه و هم غیراخلاقی است – و حتی بالقوه خطرناک است (به عنوان مثال، کسی که ضربه روحی را تجربه می کند.)

اتخاذ رویکردهای مقابله ای برای انکار

برخی موضوعات، مانند موضوع مورد بحث، ما را ملزم به اتخاذ رویکردی غیرقابل قضاوت و ظریف می کند. مدارا کنیم و انکار را کنار بگذاریم.

چند رفتار در حالت انکار:

تا این‌جا، ما در مورد رمز و راز انکار و سوگیری عاطفی ذاتی که اکثر ما داریم بحث کردیم. مورد دوم رایج ترین دلیلی است که ما در وهله اول درگیر این عمل می شویم. اکنون می خواهیم در مورد اینکه چگونه انکار به نظر می رسد صحبت کنیم. به طور خاص، رفتارها و فرآیندهای فکری که فرد در مرحله انکار از خود نشان می دهد.

استرس

انکار، به ویژه آن چیزی که ناشی از ناهماهنگی شناختی است، اغلب به صورت اضطراب ظاهر می شود. خشم روش دیگری است که افراد با استرس کنار می آیند. این رفتار می‌تواند به صورت فوران‌های عاطفی، ضربه به کسی، یا نمایش نوسانات خلقی غیرعادی متزلزل ظاهر شود. همه این رفتارها نتیجه تلاش ضمیر ناخودآگاه شما برای آشکاری مشکل است. البته مسئله این است که بخش‌های ذهن در برابر چنین تلاش‌هایی مقاومت می‌کنند.

بهانه جویی

انکار و بهانه جویی دو سویه در دو مسیر هستند. وقتی مرتباً از کسی می شنوید که می گوید: «نگفتم، چون…» «ببخشید که بی مسئولیت هستم!» مشکلی وجود دارد. همه ما شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم و اشتباهات احمقانه‌ای مرتکب شدیم. مشکل زمانی است که فرد تصمیمات ضعیف خود را انکار می کند و آن‌ها را با بهانه تراشی “حل” می کند.

نقش قربانی (گاهی اوقات)

متأسفانه، همانطور که بحث کردیم، برخی از افراد در حال انکار، قربانی شدند. واقعیتی که همچنان بر روح و روان آن‌ها تأثیر می گذارد. به نوبه خود، خودآگاه و ناخودآگاه درگیر نبردی به

ظاهر پایان ناپذیر هستند. ایفای نقش قربانی بیشترین ارتباط را با ناهماهنگی شناختی دارد. انسان از حقیقتی ناراحت کننده آگاه است.

پشیمانی

پشیمانی و انکار در کنار هم بد است . در این‌جا ما علت این که چرا پشیمانی بد است را می گوییم:

  • پشیمانی بی فایده است
  • بی معنی است
  • ابراز پشیمانی خود باخت است
منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا