راه های مثبت برای زندگی و هماهنگی با والدین سالخورده

هماهنگی با والدین سالخورده در خانواده های امروزی تبدیل به یک موضوع مهم شده است. همه ما در خانواده های خودمان پدربزرگ یا مادربزرگ داریم که به دلیل کهولت سن دچار مشکلاتی هستند. به طور کلی خانواده باید پشت یکدیگر باشند. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم جدایی می تواند آسیب های روانی مختلفی را به افراد وارد کند. گاهی اوقات شما بیایید ارتباطات خود را پیشرفته کنید. همیشه نباید به این فکر باشید که صرفا برای پیشرفت کردن باید از کسی جلو بزنید.

شما باید رکورد هر روزه خود را بشکنید. در روابط نکته مهم شناخت و هماهنگی با  یکدیگر است. عدم شناخت باعث جدایی در افراد می شود. جدایی آسیب های روانی بسیاری را وارد می کند. اما نکته مهم این است که ما چگونه بتوانیم با والدین سالخورده خود هماهنگی ایجاد کنیم؟ چه بخواهید چه نخواهید جدایی باعث ایجاد مشکلات روانی در شما خواهد شد. بهتر است در مدت زمان جدایی با مشاور در ارتباط باشید تا دچار آسیب های روانی نشوید. در ادامه می خواهیم ببینیم که راه های مثبت برای زندگی و هماهنگی با والدین سالخورده، چگونه است؟

بحث و جدل در رابطه ها و هماهنگی با والدین سالخورده

این طبیعی است که در هر رابطه های ناراحتی یا بحث به وجود بیاید. افراد باید بتوانند خصوصا بعد از ازدواج قدرت کنترل خشم خود را داشته باشند. جدایی از والدین سالخورده ممکن است باعث ایجاد مشکلات روانی در افراد  و اگر آن ها بچه ای داشته باشند در بچه آن ها هم مشکلاتی به وجود بیاید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با راه های مثبت برای زندگی و هماهنگی با والدین سالخورده، صحبت کنیم.

عدم هماهنگی با والدین سالخورده

پدربزرگ ها و مادربزرگ ها ممکن است به طور ناعادلانه از ارتباط با نوه های خود محروم می شوند. این می تواند برای پدربزرگ و مادربزرگ و نوه ها به طور یکسان دلخراش باشد. اگر چه شکایت برای حق ملاقات یک امکان ساده است، اما مؤثرترین رویکرد حل و فصل اختلافات خانوادگی قبل از این که جدایی اتفاق بیفتد، صحبت کردن است.

اعضای خانواده مسئولیت دارند که اختلافات را قبل از تبدیل شدن به یک موضوع جدی بررسی کنند. در اینجا مروری بر شایع ترین اختلافات بین والدین و جدایی پدربزرگ و مادربزرگ آورده ایم که می تواند منجر به قطع ارتباط با نوه ها شود.

جدایی پدربزرگ و مادربزرگ به علت فرآیند عدم هماهنگی با والدین سالخورده

گاهی اوقات والدین حق دارند از ارتباط پدربزرگ و مادربزرگ با نوه ها خودداری کنند. افرادی که مجرم جنسی یا سوء مصرف کننده مواد هستند به ندرت رفتار خود را پاک می کنند.  فقط به این دلیل که پدربزرگ و مادربزرگ شده اند نیاید همه رفتارهای آن ها را تایید کرد. والدین توجیه می شوند که نمی خواهند فرزندانشان در کنار پدربزرگ ها و مادربزرگ ها باشند. چرا که آن ها می توانند رفاه کودکان را به خطر بیندازند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

والدین همچنین حق دارند از تماس با پدربزرگ و مادربزرگی که قوانین والدین در مورد ایمنی را نادیده می گیرند، خودداری کنند. به عنوان مثال، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی که نوه‌هایشان را بدون استفاده از وسایل ایمنی مناسب در خودرو سوار می کنند باعث آسیب به آن ها می شوند. یکی دیگر از دلایل جدایی پدربزرگ و مادربزرگ، سابقه تصادف است یا این که ایمن رانندگی نمی‌کنند. همین امر در مورد سایر قوانین ایمنی که توسط والدین ایجاد شده است، خواه پدربزرگ و مادربزرگ با آن موافق باشند یا نه، صدق می کند.

شرایط کنترل شده والدین برای هماهنگی با والدین سالخورده

اگر تخلف خیلی بزرگ نباشد، والدین ممکن است به پدربزرگ و مادربزرگ اجازه دهند تا نوه ها را ببینند، اما فقط در شرایط کنترل شده.

راه های مثبت برای زندگی و هماهنگی با والدین سالخورده

آیا قصد دارید با والدین مسن خود زندگی کنید؟ خواه این به خاطر علاقه خودتان، مراقبت، ترکیبی از هر دو یا چیز دیگری باشد، اما می تواند یک دوره  بسیار دشوار باشد. والدین شما ممکن است با مشکلات زیادی در مورد پیری دست و پنجه نرم کنند، که می تواند تعامل با آن‌ها را چالش برانگیزتر کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کل ارتباط و پویایی رابطه والدین-فرزندی شما در حال تغییر است. روزهایی که در کودکی برای راهنمایی و مایحتاج زندگی به آن‌ها وابسته بودید، گذشته است. حتی آن زمان هایی که حرف افراد مسن در ارتباط با قوانین در زندگی قابل قبول بود گذشته است. این یک تغییر قابل توجه در آن چه شما و والدینتان به آن عادت دارید، است. این  می‌تواند برای پیمایش بسیار استرس‌زا باشد. بنابراین، چگونه می توانید این تغییرات را کنترل کنید و ساختار در حال تغییر پیوند خود با والدین خود را هدایت کنید؟ در این جا چند راه مثبت برای  هماهنگی با والدین سالخورده آورده شده است.

برقراری ارتباط را به خوبی ایجاد کنید

ارتباط برای هر رابطه هماهنگ نقش اساسی دارد، اما وقتی با والدین سالخورده زندگی می کنید، ارتباط مثبت می تواند سخت باشد. ممکن است اختلالات شناختی وجود داشته باشد که مکالمه را سخت تر کند. ممکن است لجاجت و ترس وجود داشته باشد که منجر به بحث های غیرمولد شود. شاید حتی ممکن است ناامیدی ها و زخم های عاطفی قدیمی وجود داشته باشد که ذهن را بیشتر ناراحت کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به یاد داشته باشید که والدین شما چیزی فراتر از یک پدر و مادر عادی هستند. آن‌ها انسان هایی با احساسات، افکار و عقاید هستند و می خواهند آن چیزها تایید شود. آن‌ها سعی می کنند مانند شما با تغییر زندگی مشترک کنار بیایند. به همین دلیل، ارتباط مثبت با برخورد شخصیت ها و تغییر فضاها ضروری است. در این‌جا چند نکته برای ارتباط سالم با والدین سالخورده شما آورده شده است:

همدلی را همیشه تمرین کنید

همدلی کلید هماهنگی با والدین سالخورده است. با پویایی در حال تغییر، ناامیدی ناشی از پیری و مسئولیت های اضافی، چیزهای زیادی وجود خواهد داشت که به صبر، درک و شفقت شما نیاز دارد. لحظاتی پیش می‌آید که ناامید می‌شوید، و در آن زمان است که باید مهربانی و همدلی را در ذهن خود قرار دهید. خود را به جای پدر و مادرتان بگذارید و به دنبال درک دیدگاه آن‌ها باشید.

صبور و پایدار باشید

وقتی صحبتی را مطرح می کنید، اگر فوراً حل نشود اشکالی ندارد. بسیاری از موضوعات پیچیده ممکن است نیاز به هماهنگی با والدین سالخورده برای درک شما داشته باشند. به خصوص اگر این موضوعات ممکن است ترس را در آن‌ها ایجاد کند. انتظار نداشته باشید که همه چیز در اولین باری که آن را مطرح می کنید درست شود. به طور مداوم موضوع را با حوصله مرور کنید و مکالمات شما سازنده خواهد شد.

از آن‌ها سؤال بپرسید

با افزایش سن، صحبت با والدینتان سخت است. زیرا ممکن است زمانی که شما شروع به کار و زندگی خودتان می کنید، درگیر ارتباطی با آن ها نداشته باشید. با پرسش سؤالاتی که به آن‌ها فرصت تفکر و تأمل می دهد، آن‌ها را تشویق به شرکت کنید. هنگام طرح موضوعات پیچیده از سؤالات باز استفاده کنید و به دنبال گوش دادن و درک واقعی پاسخ آن‌ها باشید.

از عبارات تاکیدی استفاده کنید

هنگامی که نیاز دارید موضوع حساس یا دشواری را مطرح کنید، با استفاده از جملات «تاکیدی» از ایجاد تعارض اجتناب کنید. این عبارات به جای این که به عنوان اتهامی مطرح شوند، بر نگرانی های شما تمرکز می کنند، که می تواند از بحث و جدل جلوگیری کند. به عنوان مثال، به جای این که بگویید: «شما به اندازه کافی غذا نمی خورید. باید بیشتر بخورید.»، بگویید، «نگران هستم چون همه وعده‌های غذایی‌تان را نخورده‌اید، و نگرانم که به اندازه کافی غذا نمی خورید». والدین شما احتمالاً  به کنترل و گفتن حرف آخر عادت دارند. بنابراین ارائه هماهنگی با والدین سالخورده یا موضوعات دشوار به این روش به آن‌ها اجازه می دهد تا با تغییر پویا با تفکر مثبت سازگار شوند.

خطوط و مرزها را ترسیم کنید

بسته به اینکه چگونه بزرگ شده اید، این احتمال وجود دارد که در دوران رشد، مرزهای زیادی با والدین خود نداشته باشید. صرف نظر از این که در آن زمان چگونه به شما کمک کردند یا به شما آسیب رساندند، واقعیت این است که اکنون، فقدان مرز مطمئناً به خانواده شما آسیب می رساند. مطالعات نشان می دهد که مرزهای مشخص برای زندگی مشترک در یک فضا با خانواده بسیار مهم است. از این گذشته، آن‌ها برای همه روابط سالم و مهم هستند و برای هماهنگی با والدین سالخورده  مهم هستند. در این جا چند راه برای ترسیم خطوط و مرزها وجود دارد تا بتوانید با والدین سالخورده خود در هماهنگی زندگی کنید:

 به سرعت انتظارات را تنظیم کنید

از ابتدا باید انتظاراتی را از والدین خود در مورد نحوه اداره خانه با والدین خود داشته باشید. این امر به ویژه در صورتی صادق است که شما به غیر از والدین خود با سایر اعضای خانواده نیز زندگی می کنید. فضاهای شخصی خصوصی چه مناطقی هستند؟ کدام مناطق مشترک هستند؟ چه کسی از منظر خانگی، مالی و مراقبتی عهده دار چه مسئولیت هایی است؟

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا