راه هایی برای ارتباط با احساساتتان

ارتباط با احساساتتان چه هنگامی که ازدواج کرده باشید چه مجرد باشید مهم است. شما نمی توانید تا آخر عمر تمامی حس های درونی خود را محبوس کنید. همان طور که می دانید احساسات در روابط و ازدواج حرف اول را می زنند. البته که منطق در کنار احساسات می تواند کمک بیشتری به زوجین کند. گاهی اوقات برخی از ما به خاطر اتفاقاتی که در گذشته برایمان افتاده است احساسات خود را کنار می گذاریم. احساسات در زندگی بسیار مهم است. شما نمی توانید شخصی را پیدا کنید که احساسات برایش مهم نباشد. احساسات بخش بسیار مهمی را در زندگی و روند رشد فرد تشکیل می دهد.

در روان شناسی تعاریف متفاوتی از احساسات وجود دارد. نکته ای که باید بدانید این است که همه روان شناسان احساسات را مهم می دانند. احساسات انواع مختلفی دارد. احساس دوست داشتن کسی یا چیزی یا احساس خشمگین شدن نسبت به دوستان یا عضوی از خانواده همه نمونه های از این فرایند هستند. عدم احساسات و سرد بودن نسبت به موضوعات مختلف درست نیست. هر فرد در طول زندگی خودش ممکن است رفتار های مختلفی از خودش بروز دهد.

رفتار افراد و فرآیند ارتباط با احساساتتان

این رفتار ها می تواند به علت های مختلفی ایجاد شود. هر فرد در طول زندگی خودش دارای رفتار های مختلفی است. برخی از آن ها ممکن است به خاطر شرایط مختلف زندگی دچار حالت های رفتاری مختلف شوند. این رفتار ها می تواند در هر فردی به گونه ای باشد که او را آزار دهد یا این که او را به سمت بیماری های روانی دیگر ببرد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با راه هایی برای ارتباط با احساساتتان، صحبت کنیم.

فرآیند ارتباط با احساساتتان درون خود اغلب می تواند احساس امنیت بیشتری داشته باشد

فرآیند ارتباط با احساساتتان اغلب می تواند احساس امنیت بیشتری داشته باشد، اما همیشه سالم ترین راه برای حرکت در زندگی نیست. این رویکرد ما را از بحث در مورد نیازهای خود باز می دارد (که می تواند به یک موضوع چرخه ای تبدیل شود) و ما را از ارتباط واقعی با دیگران باز می دارد. در درازمدت، نگه داشتن احساسات می‌تواند حتی به روش‌های غیرمنتظره‌ای که مربوط به سلامت روانی و جسمی ما باشد و نتیجه معکوس داشته باشد.

چرا ما تمایل داریم که احساسات خود را کاهش دهیم؟

سناریوهای زیادی وجود دارد که در آن احساس می کنیم مجبوریم احساسات خود را سرکوب کنیم. برای مثال، ممکن است فقط بخواهیم مقامات را با خودمان سپری کنیم، به خود می گوییم که بعداً با این احساس کنار می آییم.  فکر می کنیم این احساس ارزش کاوش را ندارد، یا سعی می کنیم فرآیند غرق احساسات خود را پنهان کنیم تا یک رابطه را به نتیجه برسانیم. ”

نکته ای در ارتباط با احساساتتان

برای برخی، والدین فرآیند غرق احساسات خود را نادیده می گیرند یا به حداقل می رسانند. در حالی که برای برخی دیگر، والدین در ابراز احساسات خود ترسناک هستند یا آن ها را تهدید می کنند. برای دیگران، این می تواند یک آگاهی اولیه باشد که اگر کودک نیازها یا احساسات خود را بیان کند، والدین غرق شده اند و به خوبی پاسخ نمی دهند. دکتر مولن می‌گوید: «این کودکان نمی‌توانند به خوبی بزرگ شوند و تبدیل به  بزرگسالی شوند که از نظر عاطفی خفه می‌شوند. نگه داشتن احساسات به احساس ترس از «نه» گفتن، رها شدن یا قضاوت منفی منجر می شود.»

راه های موثر برای ارتباط با احساساتتان و عدم غرق احساسات

آیا تا به حال آنقدر اتفاقات ناگوار افتاده که تقریباً به طور کامل بی احساس شوید؟ فرآیند غرق احساسات در این حالت نمی تواند چندان آرامش بخش باشد. اگر این احساس ادامه پیدا کند، می‌تواند کارهای روزمره و زندگی شما را به روش‌های ناخواسته تحت تأثیر قرار دهد. چگونه می توانید با این احساسات مبارزه کنید و قدرت و توانایی طبیعی خود را بازیابید؟ در این‌جا چند راه عملی وجود دارد که هرگز دچار فرآیند غرق احساسات نشوید.

در زمینه های مدیریتی بهتر شوید

عدم ارتباط با احساساتتان اغلب نشانه مدیریت ضعیف است. بسیاری از مردم فکر می کنند که زمانی برای انجام وظایف مدیریتی به درستی ندارند. با این حال، آن‌ها متوجه نمی شوند که با عدم مدیریت خوب خود، حتی بیشتر از آن‌چه در نظر گرفته شده است طول می کشد. جای تعجب نیست که آن‌ها اینقدر غرق شده اند. در این‌جا چند نکته برای مدیریت بهتر وجود دارد:

راه اندازی یک سیستم برای مدیریت زمان

هر کس مقدار مشخصی از زمان را دارد که می تواند در روز خود از آن استفاده کند. و به طور کلی، به همه افراد به همان تعداد ساعت در روزهای هفته تعلق می گیرد. مطالعات نشان داده‌اند که یادگیری تکنیک‌های مثبت مدیریت زمان می‌تواند برای سلامت روانی از جمله افسردگی، اضطراب و حتی کیفیت خواب مفید باشد. توصیه های زیادی برای بهترین استراتژی های مدیریت زمان وجود دارد. آن‌ها را امتحان کنید و ببینید چه چیزی برای شما بهتر عمل می کند.

تعیین کنید که چه زمانی ارتباط با احساساتتان مهم است و چه چیزی ضروری نیست

برخی از افراد زمانی که بسیار پربازده هستند، بهترین احساس را نسبت به خود دارند. اما حقیقت این است که بسیاری از مردم مشغولیت را با بهره‌وری برابر می‌دانند در حالی که اصلاً اینطور نیست. همیشه مشغولیت و همیشه در حال انجام حرکت می تواند به طور قابل توجهی به احساس غرق شدن کمک کند. شما احساس خواهید کرد که همه چیز باید همین حالا و تحت فشار انجام شود. به جای افتادن در این دام، یک قدم به عقب بردارید و نفس بکشید و وظایف خود را جدا کنید. کدام یک فوری هستند و کدام یک نیستند؟ کدام یک نیاز به توجه فوری شما دارند و کدام یک می توانند منتظر بمانند؟ از این برای تعیین نحوه تقسیم زمان کمتر استفاده کنید.

راه هایی برای ارتباط با احساساتتان

آیا احساس می کنید که از ارتباط با احساساتتان  جدا شدید؟ شاید خودتان را غافلگیر کنید، احساس کنید به جایی در زندگی نرسیدید، یا برای شناخت خود و رفتارتان تلاش می کنید. هیچ‌کس نمی‌خواهد از دیگران احساس انزوا کند، و حتی بدتر از آن است که این انزوا از درون باشد. اگر ارتباط با احساساتتان نداشته نباشید، احساس بی‌پیوندی، گم‌گشتگی و سردرگمی خواهید کرد. در این‌جا چند راه برای ارتباط با خود و احساساتتان بیان خواهد شد.

به طور مرتب از خود بپرسید که چه احساسی دارید

ارتباط با احساساتتان بدیهی ترین راه برای یادگیری  خود و وضعیت درونی خود از طریق سؤالات و تأمل در خود است. احساسات و سایر شرایط درونی اغلب در ضمیر ناخودآگاه شما پنهان می مانند، زیرا سعی می کنید روی زندگی روزمره خود تمرکز کنید. بررسی با خود می تواند بینشی در مورد آن حقایق پنهان تر به شما بدهد. هر روز زمانی را به درون یابی و بررسی وضعیت خود اختصاص دهید. با احساسات خود ارتباط برقرار کنید. ارتباط با احساساتتان بین پنج تا ده دقیقه می تواند برای تمرکز بر وضعیت روانی شما کافی باشد، که می تواند برای ذهن و بدن شما شاداب باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این سالم است که به احساسات خود اهمیت دهید. اگر چیزی اشتباه باشد، نحوه ارتباط با احساساتتان  مختل می شود. خود را به خاطر وضعیت ذهنی خود قضاوت نکنید و سعی نکنید احساسات خود را باطل کنید – اجازه دهید وجود داشته باشند و آن‌ها را از نزدیک مشاهده کنید.

پس از مشاهده ی آگاهانه احساس خود، می توانید اقدام کنید. به احساسات خود فکر کنید، بفهمید چه چیزی آن‌ها را تحریک می کند، تعیین کنید که آن‌ها به نوبه خود چه چیزی را تحریک می کنند، سپس یاد بگیرید که چگونه سخت ترین و مضر ترین آن‌ها را مدیریت کنید.

آن‌چه را که می خواهید به خودتان بدهید

اگر یاد بگیرید که با ارتباط با احساساتتان را برقرار کنید، می توانید به بهترین وجه با خودتان و اینکه چه کسی هستید ارتباط برقرار کنید. در حالی که نمی توانید همه چیز را به خودتان نسبت بدهید، ممکن است چیزهای زیادی وجود داشته باشد که ممکن است از آن‌ها انکار کنید. بنابراین شروع کنید به دادن وسایلی که در زندگی می خواهید. در این‌جا چند نکته برای انجام این کار وجود دارد:

برای ارتباط با احساساتتان به نیازهای خود توجه داشته باشید

بدن و ذهن شما راه هایی برای گفتن نیازهای خود دارند. متأسفانه، یادگیری گوش دادن یک مهارت است و همه نمی دانند که باید به آن توجه کنند. با وضعیت جسمی، روانی و عاطفی خود در تماس باشید. آیا نیاز به استراحت دارید؟ آیا باید بیشتر به خود فشار بیاورید؟ آنچه را که نیاز دارید پیدا کنید و سپس آن را با عشق در اختیار خود قرار دهید.

برای چیزی که دوست دارید وقت بگذارید

علایق شما چیست؟ چه چیزهایی شما را سرشار از شادی می کند؟ برای آن‌ها وقت بگذارید. بیشتر مردم عشق خود را به نفع تلاش های عملی تر نادیده می گیرند. اما این بدان معناست که شما باید به خودتان در مورد نحوه گذراندن وقت خود دروغ بگویید. اگر برای انجام کاری که واقعاً دوست دارید وقت ندهید، حتی اگر بلافاصله عملی نباشد، خود را از ارتباط با احساساتتان و روح درونی خود جدا خواهید کرد.

بدون رضایت خودتان تعهدی نداشته باشید

وقتی رضایت از خودتان نداشته‌ باشید چگونه می توانید تعهد بدهید؟ ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که با خودتان در تماس نباشید. اگر در گفتن «نه» مشکل دارید و به طور خودکار «بله» می‌گویید یا سعی می‌کنید اطرافیانتان را راضی نگه دارید، ممکن است به طور فعال ارتباط با احساساتتان را قطع کنید. قبل از اینکه متعهد شوید، مکث کنید و از خود بپرسید که آیا این همان چیزی است که واقعاً آرزویش را دارید، آیا احساس اجبار می کنید و از قبل احساس می کنید خسته شدید. با گذشت زمان یاد خواهید گرفت که به راحتی به خودتان گوش دهید.

نوشتن خودکار انجام دهید

نوشتن خودکار نوع خاصی از نوشتن است که حتی از ژورنالینگ بازتابی استاندارد شهودی و بهتر است. هر ابزار نوشتاری، اعم از کامپیوتر، دستگاه تلفن همراه، مجله یا نوت بوک را بردارید و شروع کنید. ترفند نوشتن خودکار، برای شروع، یک سوال است. مثلا:

  • امروز چه احساسی دارم؟
  • امروز چه چیزی باید بدانم؟
  • چه چیزی می خواهم به خودم بگویم؟
  • در مورد (این اتفاق) چه احساسی دارم؟
  • خواسته های واقعی درونی من چیست؟

هنگامی که سوال خود را پرسیدید، شروع به نوشتن کنید. ترفند این است که اجازه دهید کلمات بدون نگاه به گذشته، احساس خجالت، قضاوت خود یا سانسور افکارتان از درون شما جاری شوند. این یک راه خوب برای “نابودی” احساساتی است که در حال آزار شما هستند، و به شما بینشی نسبت به خودتان و احساساتتان می دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

نوشتار از این نوع برای بهبود تفکر مثبت و ارتباط با احساساتتان  است. این به شما امکان می دهد پاسخ هایی را که دارید پیدا کنید، احساسات خود را بیان کنید و افکار پیچیده را پردازش کنید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا