راه هایی برای آموزش مهارت های حل مسئله در کودکان

مهارت های حل مسئله در کودکان نیاز به آموزش توسط روانشناسان مختلف دارد. هر چند که امروزه به دلیل وجود مشاوران پیشرفته و متخصصان این کار کمی راحت تر شده است. اما برای خانواده های که اعتقاد به مشاوره برای کودکان خود ندارند طبیعتاً کار سخت تر خواهد شد. نکته ای که باید بدانید این است که آن ها هم باید محدودیت های داشته باشند. در واقع باید حد تعادل را برای کودکان رعایت کرد. شما اگر همیشه تابع کودک خود باشید به او آسیب خواهید زد.

از آن سمت هم اگر بخواهید جلوی او جبهه بگیرید در آینده فردی محتاج به محبت خواهد بود. در ادامه می خواهیم ببینیم که راه هایی برای آموزش مهارت های حل مسئله در کودکان چگونه است. نکات تربیتی و ویژگی های آن یکی از رفتار هایی است که موضوع امروز ما نیز هست. این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست.

نحوه مدیریت رفتار ها و مهارت های حل مسئله در کودکان

نحوه مدیریت رفتار ها باید زیر نظر روان شناس و مشاور باشد. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با راه هایی برای آموزش مهارت های حل مسئله در کودکان، صحبت کنیم.

احساسات مداوم و  مهارت های حل مسئله در کودکان

به عنوان والدین یک کودک نوپا، می‌دانید چه احساسی دارد که در یک حالت حرکت و احساسات مداوم هستید. همانطور که کودک شما به رشد و تکامل خود ادامه می دهد، نیازها و فعالیت های روزانه او نیز همراه با او تغییر می کند. در مورد رژیم غذایی و تغذیه، خواب، ایمنی، نگرانی های سلامتی و موارد دیگر، به آن چه در دوران کودکی باید انتظار داشت، دقیق تر نگاه کنید.

زندگی روزمره

فرزندان نوپا دوست دارند مهارت های حل مسئله در کودکان جدید خود را به نمایش بگذارند. آن ها ساعت ها به کاوش می پردازند، بالا و پایین می روند و بازی می کنند. بیشتر آن ها از انجام فعالیت های ساده مانند برداشتن سنگ، ریختن آب در داخل و خارج ظروف بزرگ و انجام بازی های ساده لذت می برند.

روز یک کودک نوپا بین خوردن، خوابیدن، بازی کردن و تعویض پوشک می چرخد. یک کودک نوپا بزرگتر زمان بیشتری برای بازی خواهد داشت و مشتاق شرکت در هر فعالیتی است که شما انجام می دهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کودکان نوپا که به مهدکودک می روند احتمالا از تماشای بازی بچه های دیگر نیز لذت خواهند برد. اگر چه آن ها برای بازی واقعی با هم خیلی کوچک هستند. اما ممکن است کودک شما از نشستن در کنار بچه های دیگر در حالی که آن ها با اسباب بازی های خود بازی می کنند لذت ببرد.

رژیم غذایی و تغذیه به عنوان مهارت های حل مسئله در کودکان

طبق انجمن قلب آمریکا (AHA)، تعداد کالری‌هایی که یک کودک نوپا به آن نیاز دارد، بر اساس کودک، نیازهای پزشکی و البته فعالیت بدنی متفاوت است.

AHA تخمین می زند که کودک نوپا شما روزانه بین 900 تا 1200 کالری نیاز دارد. اکثر کودکان 1 ساله به حدود 1000 کالری در روز نیاز دارند. این کالری ها بین سه وعده غذایی و دو میان وعده در طول روز تقسیم می شود. به خاطر داشته باشید، پیروی از الگوهای غذایی عجیب و غریب برای کودکان نوپا طبیعی است. ممکن است هنگام صبحانه زیاد بخورند، بقیه روز را غذایی دریافت نکنند و گرسنه نباشند.

الگوی طبیعی روزانه و نکات تربیتی

روز بعد ممکن است کودکان برعکس عمل کنند. این می تواند برای والدین خسته کننده باشد. اما این نکات تربیتی طبیعی برای کودکان نوپا در نظر گرفته می شود که تغذیه “خوشه ای” را تمرین کنند یا روزهایی را داشته باشند که به سادگی بیشتر غذا می خورند. به طور کلی، کودکان نوپا بدون هیچ گونه حساسیت غذایی باید هر روز وعده های غذایی زیر را مصرف کنند:

  • 3 گرم غلات
  • 2 گرم گوشت یا حبوبات
  • 2 وعده لبنیات
  • 1 فنجان سبزیجات
  • 1 فنجان میوه
  • 3 قاشق غذاخوری روغن یا سایر چربی ها

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حالی که ممکن است کودک نوپا شما از خوردن شام امتناع کند، اما احتمالا هنوز مقدار زیادی کالری دریافت می کند. در واقع، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) بیان می کند که نکات تربیتی خوب برای اندازه وعده های غذایی کودکان نوپا حدود یک چهارم اندازه یک وعده بزرگسالان است.

با این حال، مهمتر از کالری، کیفیت غذایی است که کودک شما می خورد. اطمینان حاصل کنید که کودک نوپا شما مهارت های حل مسئله در کودکان را یاد می گیرد و طیف وسیعی از غذاهای مغذی می خورد.

راه هایی برای آموزش مهارت های حل مسئله در کودکان

مهارت های حل مسئله در کودکان یک مهارت آموختنی است. به عنوان والدین، شما امیدوارید که فرزندانتان به بزرگسالانی تبدیل شوند که بتوانند ایده‌هایی ارائه دهند و مشکلات را حل کنند. بسیاری از والدین تعجب می کنند که چگونه می توانند این مهارت ها را القا کنند. بنابراین، چند راه برای آموزش مهارت های حل مسئله برای زندگی به فرزندانتان چیست؟

تعریف حل مسئله

حل مسئله زمانی است که شما مشکلی را می بینید و علت آن را درک می کنید و بهترین راه حل را برای آن انتخاب می کنید و آن را حل می کنید. مؤسسه ملی سلامت می‌گوید حل مسئله، «مشکلات را شناسایی می‌کند و از منطق، قضاوت و داده‌ها برای ارزیابی جایگزین‌ها و توصیه راه‌حل‌ها برای دستیابی به هدف یا نتیجه سازمانی مورد نظر استفاده می‌کند»

چند مرحله آموزش مهارت های حل مسئله در کودکان

حل مسئله شامل چندین مرحله است. شما می توانید کودک خود را در سناریوهای فرضی در زندگی روزمره طی این مراحل هدایت کنید. سپس همانطور که آن‌ها در مدرسه یا خانه با مشکلات خود روبرو می شوند، می توانید به آن‌ها کمک کنید. این کار باعث می شود تا مراحل را طی کنند. این روش برای سنین مختلف کار می کند.

  • مشکل را دریابید: در مورد مشکل با فرزندتان صحبت کنید. (مثال: کفش هایم را پیدا نمی کنم)
  • چند راه حل ارائه دهید: ایده های بالقوه برای حل مشکل را به طوفان فکری تبدیل نکنید: به دنبال آن‌ها می گردم، کمک می خواهم، سعی می کنم به یاد بیاورم که
  • به مزایا و معایب استفاده از راه حل های مختلف فکر کنید.
  • یک راه حل را انتخاب کنید (سعی کردم به یاد بیاورم که آن‌ها را کجا قرار داده ام)
  • راه حل خود را امتحان کنید (نمیتونستم یادم بیاد)
  • اگر راه حل اول کار نکرد، راه حل دیگری را امتحان کنید (من کمک خواستم)
  • راه حل (برادرم آن‌ها را زیر میز آشپزخانه پیدا کرد)

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این فرآیند چیزی است که ما در بزرگسالی آموخته ایم، اما این مراحل باید به فرزند شما آموزش داده شود. در غیر این صورت، او در راهرو می ایستد و فریاد می زند: “من کفش هایم را پیدا نمی کنم!” دادن ابزارهایی به فرزندتان برای کسب مهارت های حل مسئله در کودکان باعث می شود که او احساس خوبی داشته باشد که می تواند به تنهایی مشکلات را حل کند.

سناریوهای مهارت های حل مسئله در کودکان

فرض کنید شما اسکیت برد مورد علاقه برادرتان را قرض گرفتید. در حالی که از آن استفاده می کنید، می شکند. چه کاری می توانید انجام دهید؟

معلم شما در کلاس مشغول است. شما یک سوال دارید، اما او دست شما را نمی بیند. چه کاری می توانستید انجام دهید؟

دوست شما در جمعی که نشستید واقعاً سر و صدا می کند. شما نمی توانید صدای دوست دیگرتان را بشنوید که با شما صحبت می کند. چه کاری باید انجام دهید؟

دوست شما از دست شما عصبانی است زیرا نمره بهتری در آزمون گرفتید. چه کاری می توانستید انجام دهید؟

احساسات و مهارت های حل مسئله در کودکان

عواطف معمولاً به حل مسئله متصل می شوند. و اغلب، قبل از اینکه مشکلی حل شود، باید احساسات خود را درک کنید.  وقتی فرزند شما به دلیل اینکه یک مسئله ریاضی را نمی فهمد ناراحت است، باید بداند که چه احساسی دارد و در مورد آن چه کاری انجام دهد تا مشکل را بهتر حل کند. این به ویژه برای بچه های جوانی که تازه یاد می گیرند احساسات خود را کنترل کنند مفید است. اما این نکات در هر سنی مفید نیست.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر به دلیل مشکلی ناامید یا عصبانی هستید، راهی برای آرامش خود بیابید. سعی کنید چندین نفس عمیق بکشید. استفاده از حمام به شما یک استراحت ذهنی می دهد.

  • به این فکر کنید که چرا نسبت به این مشکل احساس ناامیدی می کنید.
  • سعی کنید به سه راه برای حل مشکل فکر کنید.
  • سپس به این فکر کنید که اگر هر راه حل را انتخاب کنید چه اتفاقی می افتد. دیگران چه احساسی خواهند داشت؟ آیا این عادلانه است، آیا به دیگری آسیب می رساند؟
  • راه حل خود را انتخاب کنید و آن را امتحان کنید. کار کرد؟ چرا و چرا نکرد؟

تفکر انتقادی و مهارت های حل مسئله در کودکان

جنبه دیگری از حل مسئله از تفکر انتقادی استفاده می کند. تفکر انتقادی برای بخشی از حل مشکلات ضروری است. حل مسئله و تفکر انتقادی هر دو از دانش، اطلاعات و داده ها برای حل مسائل استفاده می کنند. به اصطلاحات مختلف خود فکر کنید و مشکل را کشف کنید و راه حلی پیدا کنید. این دو با هم تداخل زیادی دارند. آن‌ها به همان اندازه مهارت های مهمی برای آموزش فرزندان شما هستند. مهارت های تفکر انتقادی و مهارت های حل مسئله در کودکان را ترویج دهید

بدون قضاوت همراه کودکان بمانید

مدیریت خرد فرزندان برای رفع مشکلات آن‌ها هرگز ایده خوبی نیست. بیش از حد جدی نباشید که به آن‌ها نشان دهید چگونه کارها را به روش صحیح انجام دهند. یادگیری و توانایی آن‌ها برای حل مشکلات آن ها را خسته می کند. تلاش ها، پشتکار و دستاوردهای کوچک آن‌ها را تشویق کنید.

به فرزندتان اجازه دهید تا مشکلاتش را حل کند

شما در زندگی با تجربه تر هستید و می دانید که چگونه مشکلات را حل کنید. اما فرزند شما باید مهارت های حل مسئله در کودکان را یاد بگیرد. می توانید با گفتن اینکه چه کاری انجام دهند، مشکلات آن‌ها را به راحتی حل کنید، در واقع سریع‌تر از این است که به آن‌ها اجازه دهید بفهمند. اما برای رشد خوب مغز مفید نیست. مثال:

کودک 4 ساله شما قبل از اینکه بتواند برای برف بازی بیرون برود، باید لباس زمستانی خود را بپوشد. شما می توانید این کار را برای او انجام دهید، اما او باید یاد بگیرد که چگونه لباس را خودش بپوشد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا