ذهن آگاهی در محل کار برای حفظ آرامش

تمرکز حواس ممکن است به شما کمک کند تا در شغل خود حضور بیشتری داشته باشید و هدفمند باشید. یادگیری این مهارت ممکن است استرس شما را در محل کار کاهش دهد و باعث بهره وری و رضایت شما در محل کار شود. ذهن آگاهی، حضور در لحظه بدون قضاوت و تصدیق احساسات خود بدون احساس سرگیجه یا انتقاد است. این به شما امکان می دهد روی کاری که انجام می دهید تمرکز کنید و افکار وسواسی یا حواس پرتی را مسدود کنید. ذهن آگاهی در محل کار برای حفظ آرامش مطلبی است که در این نوشته از وب سایت مرکز مشاوره همکده به بررسی آن می پردازیم. مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

ذهن آگاهی در محل کار برای حفظ آرامش

توصیفاتی که ما در بخش ابتدایی و شروع نوشته خود ارائه دادیم، فقط سطح این را نشان می دهد که تمرکز حواس چیست و چه چیزی باعث می شود در واقع به محیط اطراف خود توجه کنید. ذهن آگاهی اغلب به تمرین و مدیتیشن نیاز دارد – در میان تکنیک های دیگر – برای کمک به آموزش مجدد ذهن شما برای جلوگیری از حواس پرتی و تمرکز بر لحظه. در عمل، تمرکز حواس به شما این امکان را می دهد که در کاری که انجام می دهید هدفمندتر باشید. با تمرکز بر روی کار فعلی، می توانید بهره وری بیشتری داشته باشید و به طور بالقوه استرس را کاهش دهید و در محل کار احساس رضایت بیشتری کنید.

ذهن آگاهی در محیط کار چیست؟

ذهن آگاهی شامل حضور در لحظه بدون نگرانی در مورد گذشته یا آینده است. این شامل قضاوت نکردن در مورد آنچه در اطراف شما می گذرد، در عوض مشاهده آن و پاسخ دادن به شیوه ای آرام و منطقی است. ذهن آگاهی در محل کار ممکن است به شما کمک کند:

  • ببینید در اطراف شما چه خبر است
  • از قضاوت ها اجتناب و دوری کنید
  • بدون تعصب به کار و رابطه خود با دیگران برخورد کنید

به عنوان مثال، وقتی به کاری که انجام می‌دهید توجه دارید، ممکن است یک نفس عمیق بکشید و سپس روی تکمیل یک صفحه گسترده تمرکز کنید تا زمانی که آن را انجام دهید. این می تواند به شما امکان دهد با حواس پرتی کمتری از آن عبور کنید و احتمالاً آن را سریعتر انجام دهید، به شما این امکان را می دهد که روی کارهای دیگر تمرکز کنید یا استرس را کاهش دهید.

زمانی که تمرکز حواس را تمرین نمی کنید چه اتفاقی می افتد؟

ذهن آگاهی در محل کار برای حفظ آرامش بسیار مهم است. اما زمانی که تمرکز حواس تمرین نمی شود چه رخ می دهد؟ هنگامی که تمرکز حواس را تمرین نمی کنید ممکن است تکمیل یک صفحه گسترده بیشتر طول بکشد زیرا به جای تمرکز روی کار در دست، ممکن است:

  • به برنامه های آخر هفته خود فکر کنید
  • نگران تمام کار های دیگری که باید انجام دهید باشید
  • تعجب می کنید که چرا رئیس یا همکاران شما نمی توانند همان کار را انجام دهند

به عبارت دیگر، حواس‌تان به اتفاقاتی که ممکن است بیفتد و قبل از گرفتن تکلیف رخ داده است، پرت می‌شود. حواس پرتی کار شما را کند می کند، که می تواند منجر به عقب افتادن، احساس استرس یا سایر عواقب احتمالی شود.

چرا ذهن آگاهی در محل کار مهم است؟

ذهن آگاهی در محل کار برای حفظ آرامش بسیار مهم است. اما نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که ذهن آگاهی در محل کار ممکن است چندین پتانسیل برای شرایط خوب شما داشته باشد. مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته است نشان می دهد که این مسئله مزایای بسیار زیادی با خود به همراه دارد. این مزیت ها عبارتند از:

  • افزایش مشارکت کاری
  • خلق و خوی مثبت در محل کار
  • رفاه کلی

تمرکز حواس ممکن است به شما کمک کند از انجام چند کار اجتناب کنید. در حالی که ممکن است هر روز بدون فکر کردن در مورد آن چند کار انجام دهید (به رانندگی به سمت محل کار فکر کنید در حالی که به موسیقی گوش می دهید یا با یک مسافر در ماشین خود صحبت می کنید)، انجام چند کار دارای برخی اشکالات بالقوه است. در مقاله‌ای در سال 2019، کارشناسان درباره تأثیرات چندوظیفه‌ای بر روی یک فرد بحث کردند. آنها اشاره کردند که چندوظیفه ای شما را مجبور می کند که به طور مکرر وظایف را تغییر دهید. این باعث می شود که آنها به عنوان هزینه سوئیچ وظیفه از آن یاد کنند.

هزینه سوئیچ وظیفه به استرس اضافی وارد شده بر قدرت شناختی شما و کاهش سرعت و کارایی کلی اشاره دارد. به عبارت دیگر، جابه‌جایی بین صفحه‌گسترده، ایمیل‌ها، جلسات و غیره هیچ یک از آنها را به طور مؤثر یا دقیق تکمیل نمی‌کند. به ضرب المثل “Jack of all trades, master of none” فکر کنید.

مزایای ذهن آگاهی در محل کار برای حفظ آرامش

در یک بررسی قدیمی‌تر و بزرگ‌تر از منبع مورد اعتماد در سال 2011، محققان اشاره کردند که اثرات مثبت ذهن آگاهی در محل کار عبارتند از:

  • بهبود بهزیستی ذهنی
  • تنظیم رفتاری بهبود یافته
  • کاهش علائم روانی
  • کنترل بهتر بر واکنش عاطفی

یک مطالعه در سال 2015 نتایج مشابهی را نشان داد و اشاره کرد که افراد روابط بهتری را با دیگران در محل کار تجربه می کنند. تا حدی، این ممکن است به دلیل نزدیک شدن شما به همکاران و مدیران باشد. به جای قضاوت کردن یا واکنش بیش از حد نسبت به آنچه می‌گویند یا انجام می‌دهند، یک رویکرد آگاهانه به شما این امکان را می‌دهد تا آنچه را که نیاز دارید بدون تجربه موارد سختی مانند گزینه های زیر داشته باشید:

  • رفتار ناپسند
  • انتقاد از دیگران
  • مقایسه میزان کاری که دارید

با این حال، تمرکز حواس به این سادگی نیست که روزی تصمیم بگیرید که بیشتر مراقب باشید. این کار نیاز به تمرین دارد. یک مطالعه در سال 2021 اشاره کرد که موانع بالقوه برای تمرکز حواس ناشی از رویکردی جزئی است که هم محققان و هم کسب‌وکارها در اجرای عملکرد آن اتخاذ کرده‌اند. به عبارت دیگر، پشت سر گذاشتن حرکات یا عدم درک کامل معنای آن یا آنچه در دستیابی به ذهن آگاهی دخیل است، می تواند منجر به نتایج ضعیف شود. در عوض، زمانی که شما یا شرکتتان اقداماتی را برای درک و اجرای کامل این عمل انجام دهید، تمرکز حواس بهتر عمل می کند.

نحوه تمرین ذهن آگاهی در محل کار

ذهن آگاهی در محل کار برای حفظ آرامش نیاز به تمرینات بسیار زیادی دارد. شما در آن کامل نخواهید بود، حتی زمانی که تمرین زیادی برای انجام آن داشته باشید. برای مثال، ممکن است بتوانید قبل از ناهار خیلی خوب روی صفحه گسترده تمرکز کنید و سپس اجازه دهید ذهنتان به برنامه‌های آخر هفته‌تان سرگردان شود و در حوالی ساعت 3 از پنجره به بیرون خیره شوید. اما کارهایی وجود دارد که می توانید برای تمرین ذهن آگاهی در دفتر و احتمالاً بهبود سلامت روانی و عملکرد کلی شغلی خود انجام دهید.

برخی از اولین اقدامات ذهن آگاهی که می توانید انجام دهید عبارتند از:

  • سرعت خود را کم کنید و به آنچه در اطرافتان می گذرد توجه کنید و تا جایی که می توانید به حواس خود توجه کنید
  • به آنچه در آن لحظه در اطرافتان می گذرد توجه کنید
  • خودتان را مانند یک دوست خوب یا یکی از اعضای خانواده بپذیرید
  • چند دقیقه وقت بگذارید و روی تنفس خود در حالت آرام تمرکز کنید.

یک کارگاه ذهن آگاهی پیدا کنید

ذهن آگاهی در محل کار برای حفظ آرامش نیاز به تمرین دارد. یکی از آن ها می تواند شرکت در کارگاه ذهن آکاهی باشد. برای درک کامل تمرکز حواس، ممکن است دریابید که یک کارگاه ممکن است به شما کمک کند. کارگاه ها می توانند:

  • ذهن آگاهی را برای شما توضیح دهند
  • راهنمایی های بسیاری در ارتباط با آنچه باید انجام دهید ارائه کنند
  • منبع مناسبی برای پیشرفت معرفی کنند
  • محل جلساتی برای گروه یا دفتر کار ارائّه کنند

حضور را تمرین کنید

حضور می تواند بسیار دشوار باشد. چیزهای زیادی برای جلب توجه ما به طور منظم رقابت می کنند، مانند:

  • مطالبات کار
  • زندگی خانوادگی و مشکلات آن
  • رویدادهایی که در جامعه در حال رخ دادن است

برای کمک به تمرین، می توانید مدیتیشن را در مطب تمرین کنید. چند تکنیک وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا در لحظه حضور بیشتری داشته باشید و به شما امکان می دهد افکار خود را متمرکز کنید و بازتاب ها و احساسات منفی را مسدود کنید. رویکردهای مراقبه ذهن آگاهی عبارتند از:

  • مدیتیشن اسکن بدن
  • تکنیک مدیتیشن پیاده روی
  • مدیتیشن نشسته
  • ذهن آگاهی و قدردانی به عنوان ترکیبی از تکنیک ها
  • گوش دادن آگاهانه

برای ایجاد ذهن آگاهی در محل کار برای حفظ آرامش در یک زمان روی یک کار واحد تمرکز کنید

مانند سایر جنبه های ذهن آگاهی، اجرای این امر به خصوص بدون تمرین می تواند دشوار باشد. با این حال، زمانی که می توانید، سعی کنید در هر زمان فقط روی انجام یک کار تمرکز کنید. این ممکن است به شما امکان دهد زمان خود را بهتر بهینه کنید و کارهای بیشتری انجام دهید، که ممکن است خلق و خوی شما را در حین انجام وظایف بهبود بخشد و سطح استرس شما را کاهش دهد. برای کمک به این موضوع، ممکن است به یک استراتژی بهره‌وری نوظهور که تمرکز تک وظیفه‌ای را در بر می‌گیرد، نگاه کنید. این رویکرد بر اساس کتاب پروفسور و نویسنده کال نیوپورت در سال 2016 “کار عمیق” است.

نگاه نهایی بر ذهن آگاهی

ذهن آگاهی در محل کار برای حفظ آرامش تکنیک های بسیاری را می طلبد. تکنیک هایی که به ما کمک می کند تا به نتیجه ای مطلوب در این زمینه دست پیدا کنیم. در واقع نکته مهم این است که ذهن آگاهی در محل کار ممکن است به شما کمک کند تا روی زمان حال تمرکز کنید و به شیوه ای آرام و کنترل شده واکنش نشان دهید. این می تواند چندین فواید سلامتی داشته باشد، مانند کاهش استرس و بهبود حس کلی شما از رفاه. این در حالی است که به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید با مدیران و همکاران خود ارتباط برقرار کنید. بیشتر بتوانید کار ها را انجام دهید. به طور کلی باعث می شود در محل کار احساس رضایت بیشتری داشته باشید.

تسلط بر ذهن آگاهی ممکن است دشوار باشد و هیچ کس در آن کامل نیست. ممکن است متوجه شوید که همکاری با یک مربی زندگی یا درمانگر به شما کمک زیادی می کند. در واقع صحبت با مشاوران ما در همکده به شما در درک بهتر فرآیند کمک می کند. مشاور در واقع نکات و ترفندهایی را به شما ارائه می دهد تا بتوانید به مدیریت شرابط بپردازید. در عین حال به شما کمک می کند تا ذهن آگاهی را در زندگی روزمره خود پیاده کنید. اثرات ذهن آگاهی در محل کار برای حفظ آرامش بر سلامت روانشناختی شما در بخش های دیگری زندگی هم تاثیراتی بسیاری می گذارد. ذهن آگاهی در محیط کاری می تواند عاطفه مثبت، امید و خوش بینی را به همراه داشته باشد.

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا